X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"מלחמת ששת הימים" הפכה את ישראל מנטל לנכס אסטרטגי ייחודי עבור ארה"ב. לדוגמה, ב-1970 פלשה סוריה הפרו-סובייטית לירדן הפרו-אמריקנית, כאשר ארה"ב הייתה שקועה ב"בוץ הוויטנאמי"
▪  ▪  ▪
נתניהו וטראמפ. שיתוף פעולה [צילום: אבי אוחנה/לע"מ]

הערכה מציאותית של יחסי ישראל-ארה"ב לא מתמקדת בסכסוך הערבי-ישראלי, בעניין הפלשתיני ובגורם היהודי בארה"ב - שהם זוטרים בהקשר האזורי והעולמי - אלא באינטרס ארה"ב במזרח התיכון ובעולם, בהחרפת איום הטרור האיסלאמי בארה"ב, וביכולות המבצעיות והטכנולוגיות של ישראל.
יחסי ישראל-ארה"ב השתנו דרמטית מאז 1948, כאשר מחלקת המדינה, הפנטגון וה-CIA התנגדו להכרה בישראל ומנעו ממנה אמצעי מלחמה, בטענות שהופרכו במציאות: ישראל תהיה בעלת ברית של ברית המועצות; המיעוט הערבי יהפוך לרוב; המדינה תושמד על-ידי צבאות ערב; ישראל תהייה נטל במזרח התיכון.
יחסי ישראל-ארה"ב עברו תמורה מהותית מאז "מבצע סיני" ב-1956, כאשר נשיא אייזנהאואר כפה על ישראל נסיגה מלאה מחצי האי סיני ומרצועת עזה. שיתוף הפעולה האסטרטגי ישראל-ארה"ב זינק באופן דרמטי מ-1967, כאשר הנשיא ג'ונסון איים על ישראל לבל תפתח במכת-מנע נגד מתקפה משולבת של מצרים-סוריה-ירדן: "ישראל לא תהייה לבד, אלא אם כן תפעל לבד...."
מלחמת המנע ב-1967 הביאה להכרת ארה"ב בערך המוסף האסטרטגי של ישראל מול מדינות ערב, בכלל, ומול ברה"מ ובעלות בריתה הערביות, בפרט. הניצחון הישראלי ריסק את צבאות מצרים וסוריה הפרו-סובייטיות שאיימו על טורקיה, מדינות ערב הפרו-אמריקניות ואירן (שהייתה בשלטון השאח הפרו-אמריקני), ובלם את זינוק הנשיא המצרי נאצר להנהגה פאן-ערבית, שנועד לקדם את ברה"מ ולכתוש את מעמד ארה"ב במזרח התיכון, המפרץ הפרסי, האוקינוס ההודי ומזרח הים התיכון.
"מלחמת ששת הימים" הפכה את ישראל מנטל לנכס אסטרטגי ייחודי עבור ארה"ב. לדוגמה, ב-1970 פלשה סוריה הפרו-סובייטית לירדן הפרו-אמריקנית, כאשר ארה"ב הייתה שקועה ב"בוץ הוויטנאמי", אך נסוגה עקב מסר הרתעתי של ישראל שתיגברה כוחות ברמת הגולן.
אין פתרון
"מבצע אנטבה" ב-1976 חשף את יכולות ישראל המודיעיניות והמבצעיות במלחמה בטרור, שהפך לאיום מחמיר על ארה"ב והעולם המערבי. השמדת הכור הגרעיני העירקי ב-1981 שידרגה את תדמית ההרתעה של ישראל, וחסכה מארה"ב עימות גרעיני מול סדאם חוסיין לאחר פלישתו לכווית ב-1990.
בניגוד לתובנה הפשטנית כאילו שיתוף הפעולה ארה"ב-ישראל היה פועל יוצא של האיום הסובייטי, הביאה התפוררות ברה"מ ב-1991 למעבר מעולם דו-קוטבי (ארה"ב מול ברה"מ) לעולם רב-קוטבי (ארה"ב מול משטרים פורעי-חוק ושאפתנים) הרבה יותר תזזיתי, מפוצל, בלתי-צפוי ואלים, המגביר את חיוניות ישראל כמוצב-קדמי באזור קריטי לאינטרס ארה"ב.
התפרצות הצונאמי הערבי ב-2010, הנמשכת לפי שעה, במקביל לאיום הגובר ומתרחב של האייתולות - הרואים בארה"ב "שטן" גדול יותר מישראל - מחריפים את איום הטרור הסוני והשיעי על העולם החופשי, מאיימים על כל משטר ערבי פרו-אמריקני, ומעצימים את חיוניות ישראל במאמץ לאבטחת משטרים אלו, לבלימת/הפלת האייתולות, ולצמצום זעזועי המזרח התיכון.
בניגוד לתובנה הפשטנית כאילו על ארה"ב לבחור בין ישראל לבין הערבים, כל עוד אין פתרון לבעיה הפלשתינית, מוכיחה המציאות ששתוף פעולה ארה"ב-ישראל משתדרג במקביל להשבחת שhתוף הפעולה ישראל-ערב מול איומים מחריפים שאינם קשורים לעניין הפלשתיני.
[המאמר פורסם במקור ב-The Ettinger Report].

תאריך:  19/02/2019   |   עודכן:  19/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחסי ישראל-ארה"ב: זווית אמריקנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ה0מול = פשטנות
מובן  |  17/03/19 12:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
מספר המתקפות גדל משמעותית מאז ביטול הסכם הגרעין ותחילת מלחמת הסחר    הפצחנים משתי המדינות נעשו מתוחכמים יותר ומטשטשים היטב את עקבותיהם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הסונאר גילה, מגועלים בדם, תמיכה, מודאגת, מה הטריד לוחמים? רצח פוליטי והסתה    משנכנס אדר מרבין בשמחה
איתמר לוין
האדם ברחוב מאשים את הנשיא ולא את ארה"ב בקשייו הכלכליים - אך בינתיים לא מתממשת התקווה האמריקנית ולפיה העיצומים יובילו לנפילתו של המשטר
איציק וולף
השר יוסוף אל עלאווי הגיע למלונו של נתניהו וסרב לשוחח עם התקשורת הישראלית    נתניהו: "דיברנו על צעדים נוספים שאנחנו יכולים לעשות יחד עם מדינות באזור כדי לקדם אינטרסים משותפים"
איתמר לוין
גרמניה, צרפת ובריטניה הכריזו על מכשיר המאפשר ליצואנים אירנים לקבל אשראי ולרכוש סחורות הומניטריות - אבל לא בטוח שזה יספיק, כותב Foreign Affairs
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il