X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אבל, השורשים היהודים בפוליטיקה של ארה"ב הם ב-1620 כאשר ספינת המתיישבים הראשונה, "מייפלאואר", הגיעה ליבשת החדשה
▪  ▪  ▪
לואי. יו"ר הוועדה העוצמתית ביותר בבית הנבחרים [צילום: ג'יי סקוט אפלוייט/AP]

ב-2019 יש בארה"ב כ-6 מיליון יהודים - 1.8% מהאוכלוסייה, במקביל ל-28 צירים יהודים בבית הנבחרים (6.5%), 9 סנטורים יהודים (9%), 3 שופטים יהודים בבית המשפט העליון (33%), 2 מושלי מדינות יהודים (4%) ו-13 ראשי ערים יהודים בערים מרכזיות כמו לוס אנג'לס, שיקגו, לאס וגאס, אוסטין, וכו'.
ב-2019 יו"ר הוועדה העוצמתית ביותר בבית הנבחרים, ועדת ההקצבות, היא היהודיה ניטה לואי, העומדת גם בראש תת-ועדת ההקצבות למדיניות חוץ הקריטית לישראל. יו"רים יהודים נוספים בבית הנבחרים הם ג'והן יארמוט' (ועדת תקציב), אליוט אנגל (ועדת החוץ), טד דויטש (תת-ועדת החוץ לענייני המזרח התיכון וטרור בינלאומי), אדם שיף (ועדת המודיעין) וג'ראלד נאדלר (ועדת המשפט). צ'אק שומר מכהן כמנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט.
אחוזי ההצבעה של יהודי ארה"ב כפולים-כמעט משאר האוכלוסייה, והשפעתם רבה על תוצאות הבחירות לנשיאות ולבתי המחוקקים במספר מדינות "מתנדנדות" (בין תמיכה בדמוקרטים או ברפובליקנים) כגון פלורידה, פנסילבניה, מישיגן, אוהיו, מינסוטה, וויקונסין, וכו'.
מאז 1924 80%-70% מיהודי ארה"ב תומכים במועמדים דמוקרטים (חוץ מהנשיאים אייזנהאואר ורייגן שזכו ל-40% ו-39%), למרות שינויים דרמטיים, כלכליים וביטחוניים המתחוללים בזירה המקומית, הארצית והבינלאומית. ב-2012 70% הצביעו בעד הנשיא אובמה למרות התייחסותו הבעייתית לישראל.
להוציא מלחמות וארועי טרור זוועתיים, ישראל אינה מככבת בסדר העדיפויות של יהודי ארה"ב, ומשתרכת אחרי נושאי-פנים המעסיקים את תושבי ארה"ב, כולל היהודים: תעסוקה וכלכלה, מינוי שופטים לבית המשפט העליון, חוקי הגירה, רווחה, חינוך, דיור, מלחמה בפשע ותשתיות.
הארץ המובטחת
ציר בית הנבחרים היהודי הראשון לואיס צ'ארלס לוין מפנסילבניה, והסנטור היהודי הראשון דוד לוי יולי מפלורידה נבחרו ב-1845. המושל היהודי הראשון, וושינגטון בארטלט מקליפורניה, נבחר ב-1887. שופט בית המשפט העליון הראשון, לואיס ברנדייס, מונה לתפקיד ב-1916.
אבל, השורשים היהודים בפוליטיקה של ארה"ב הם ב-1620 כאשר ספינת המתיישבים הראשונה, "מייפלאואר", הגיעה ליבשת החדשה. הנוסעים הנוצרים-פוריטנים ראו בבריטניה את "מצרים המודרנית"; את מלך הבריטי "פרעה המודרני"; את ההפלגה באוקינוס האטלנטי "חציית ים סוף המודרנית"; ואת היבשת החדשה "הארץ המובטחת המודרנית". מכאן מאות ערים, עירות ואתרים נוספים בארה"ב הנושאים שמות תנ"כיים כגון ירושלים, שלם, בית אל, שילה וציון.
ב-1753 הוקם "פעמון החרות" בפילדלפיה ועליו חרוט פסוק היובל מספר "ויקרא" (כ"ה-10): "וקראתם דרור בארץ לכל יושביה". ב-1776 פירסם תומאס פיין, מהאבות המייסדים של ארה"ב, את המסמך "שכל ישר", שהיה המלט של המרד נגד הבריטים, המבוסס על תפישת עולם אנטי-מלוכנית של השופט גדעון והנביא שמואל. ב-1975 הנפיק השירות הבולאי האמריקני בול לכבוד חיים סולומון, שמימן ב-1776 חלק ניכר ממלחמת השחרור נגד בריטניה. ב-1836 מימן אדולפו סטרן - בן ליהודי שומר שבת - חלק ניכר ממלחמת העצמאות של טקסס נגד הקסיקו.
ב-2019 מתנוססים פסלי משה רבנו מעל ראשי תשעת השופטים העליונים ומול כס יו"ר בית הנבחרים בוושינגטון.
בניגוד לתובנה המקובלת, הפרופיל היהודי בארה"ב לא שואב את עוצמתו רק ממעורבות ייחודית במערכות הבחירות, אלא בעיקר משורשים יהודיים בני 400 שנים שעיצבו את דמות הדמוקרטיה, החברה והפוליטיקה בארה"ב.

תאריך:  21/02/2019   |   עודכן:  21/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרופיל היהודי בפוליטיקה בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מי אתה בני גנץ?    המדינאי המבריק בנימין נתניהו    ולקינוח המסכה של לבני
אלברט שבות
חברת (U) העולמית, היום, היא לא פחות מקוקה קולה או מקדונלד    גש לכל סופרמרקט בכל מדינה בארה"ב וגם מחוצה לה, ותראה כמעט כל מוצרי האוכל והשתייה מוטבעים באות (U) - לא פעם גם מים ומלח ואבקת כביסה
יובל לובנשטיין
היכולת לתת, בלי רעש וצלצולים, שווה הרבה ומראה על חשיבה לטווח ארוך וללא צל של ספק מאוד משתלמת לנותן בטווח הרחוק ולמקבל בטווח המיידי
ראובן לייב
ציפי לבני התגלגלה ממפלגה למפלגה מבלי שאיבדה תקווה שבסופו של דבר יעלה בידה להשיג את מה כה ייחלה לו, אך תקוותה נכזבה ונגוזה
יצחק מאיר
דברים על ערב בחירות    ומחר איננו כאן, מחר יהיו כאן ילדינו, נכדינו, נינינו    יהיו בהם שיאמרו אשרינו, יהיו בהם שיאמרו אויה לנו מאבותינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il