X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גורמים בכירים בפתח טוענים כי ירדן הובילה את ההשתלטות על מתחם שער הרחמים בהר-הבית ולא הרש"פ. נראה כי ישראל השלימה עם המהלך הירדני ואין בכוונתה לשוב ולסגור את המתחם שהיה סגור מאז 2003
▪  ▪  ▪
שער הרחמים בירושלים [צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש 90]

גורמים בכירים בתנועת פתח טוענים כי ממשלת ירדן, באישור המלך עבדאללה, היא שהובילה את מהלך ההשתלטות על מבנה שער הרחמים בהר-הבית. נציגי הרש"פ ופתח הופתעו מהיוזמה הירדנית החדשה אך שיתפו עמה פעולה באופן מלא, היוזמה הירדנית הוצגה לראשונה בישיבה של מועצת הווקף האיסלאמי החדשה ב-14 בפברואר שהתקיימה בהר-הבית. בישיבה השתתפו נציגים בכירים של משרד ההקדשים הירדני שהגיעו במיוחד לההר-הבית ואף עשו סיור מכין במתחם שער הרחמים.
מדוע החליט עבדאללה מלך ירדן להוביל את מהלך ההשתלטות כעת על מתחם שער הרחמים?
הגורמים הבכירים בפתח מספקים שני הסברים:
  • הפגנת כוח ירדנית לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, לירדן יש מעמד מיוחד בהר-הבית שכן על-פי הסכם השלום שלה עם ישראל משנת 1994 היא האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, עבדאללה מלך ירדן חושש לאבד את המעמד הזה בעקבות תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, לכן המהלך של הההשתלטות על שער הרחמים הוא איתות לנשיא האמריקני ולממשלת ישראל כי ירדן לא תסכים לשום פגיעה במעמדה בהר-הבית.
  • ירדן חששה שישראל תפתיע אותה ותקים באזור שער הרחמים בית כנסת לקראת פרסום "עסקת המאה" של טרמפ כדי לקבוע עובדות בשטח ונוכחות יהודית מעשית בהר-הבית. הגורמים הבכירים בפתח מסרו כי בחודשים האחרונים גברה באזור מתחם "שער הרחמים" הפעילות של "המתנחלים" העולים באופן יומי להר-הבית, ההתמקדות של הביקורים של גורמים ישראלים במקום וצילומים שהם עשו במקום הגבירו את החשש הירדני.
לכן, החליט המלך עבדאללה "להקדים" את ישראל ולקבוע עובדות במקום, החשש העיקרי שלו היה שהוא יואשם כי בזמן שהממלכה ההאשמית שימשה כאפוטרופוס של מסגד אל-אקצה, הצליחה ישראל להקים אחיזה פיזית במקום, דבר שיירשם בהיסטוריה המולסמית לדראון עולם ויפגע קשות בתדמיתה של המשפחה ההאשמית הטוענת כי היא צאצא של הנביא מוחמד.
הירדנים מרוצים מהצלחת המהלך שהפתיע את ישראל והם נתנו גיבוי מלא לראשי הווקף השיח' עבד אלעזים סלהב והשיח' נאג'י בכיראת שנעצרו ע"י המשטרה ודרשו רשמית מישראל לשחררם לאלתר. הסימנים בשטח מעידים על כך שישראל השלימה עם המהלך ואין בכוונתה לשוב ולסגור את המתחם שער הרחמים שהיה סגור במשך 16 שנים, ייתכן שההליכים המשפטיים נגד מי שפתח פיזית את מתחם שער הרחמים, בניגוד לצו בית המשפט, ימוצו אך המתחם לא יסגר.
פקידי הווקף האיסלאמי החלו בניקוי המקום והכשרתו לבית תפילה קבוע, מועצת הווקף הודיעה כי תמנה אימאם למקום וכי היא מכינה תוכנית שיפוצים למבנה.
גורמים בווקף האיסלאמי טוענים כי לישראל יש בעיה משפטית והיא איננה יכולה להצדיק את הסגירה מחדש של המתחם מכיוון שהאגודה שבגללה נסגר המתחם בשנת 2003 איננה קיימת יותר.
מדובר באגודה הנקראת "ועדת אל-אקצה למורשת האיסלאמית", המזוהה עם חמאס, שקיימה פעילות בזמנו פעילות הסתה במבנה שער הרחמים אך נסגרה והתפרקה.
לעומת זאת, גורמים ברש"פ טוענים כי ישראל איננה מעוניינת כעת בעימות עם ירדן לקראת "עסקת המאה" של טראמפ וגם בגלל הניסיונות שלה למצוא פשרה בנושא ארם נהרים.
כזכור, ב-21 באוקטובר 2018 הודיעה ירדן כי בהתאם להסכם השלום עם ישראל היא בוחרת להפסיק את החכירה של שטח "אי השלום" ומובלעת צופר למדינת ישראל ובתוך כשנה מאותו היום היא תחיל עליהם את ריבונותה המלאה.
ההשתלטות על מתחם שער הרחמים נצרבה בתודעה הפלשתינית כניצחון גדול על ישראל בקרב על השליטה בהר-הבית בהמשך לניצחון שהושג במשבר המגנומטרים שהוצבו בשערי הר-הבית ביולי 2017.
החשש הוא שמועצת הווקף החדשה תהפוך עתה את מתחם שער הרחמים לבית תפילה ענק כפי שעשה הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית ב "אורוות שלמה" (אלמוצלא אלמרוואני-בערבית) ב-1996.
אז, נעשו חפירות עמוקות בקרקע ב"אורוות שלמה" לצורך הרחבת המקום והפיכתו לבית תפילה ענק, בסיור שקיימתי במקום ב-2014 ביחד עם ראש רשות העתיקות לשעבר שוקה דורפמן ז"ל, הוא סיפר לי שלהערכתו נעשתה פגיעה קשה במהלך החפירות בשרידים ארכיאולוגים יהודיים מתקופת בית ראשון.
מי יפקח כעת על שיפוצו של מתחם שער הרחמים? האם לישראל יש את היכולת למנוע חפירות בתוך המבנה כדי שלא תהייה פגיעה קשה בשרידים ארכיאולוגים חשובים לעם היהודי?
מועצת הווקף האיסלאמי החדשה המורכבת מנציגי ירדן והרש"פ הצליחה במבחן המנהיגות הראשון שלה והיא תשאב עידוד רב מההשתלטות ללא כל התנגדות ישראלית על מתחם שער הרחמים.
המועצה הזו תהווה מקור דאגה גדול לישראל ולפרובקציות נגדה לקראת פרסום "עסקת המאה" של טראמפ וראוי שהדרג המדיני וגורמי הביטחון יתנו את הדעת על כך כבר עכשיו ויתמודדו נגדה בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם.

תאריך:  26/02/2019   |   עודכן:  26/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירדן הובילה את מהלך ההשתלטות על שער הרחמים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל
שמ   |  1/03/19 13:31
2
טל"ח
שמ   |  1/03/19 19:45
3
״ההובלה הירדנית ״
יוקי  |  2/03/19 09:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
מחלקה ראשונה
לשכת רה"מ הדליפה סרטון של דברי שרים ערבים בשיחה סגורה בוורשה    בסרטון, שתואם לקו שמציג נתניהו, נשמע שר החוץ של בחריין אומר: "האיום האירני חשוב מהסכסוך הישראלי-פלשתיני"    נציג איחוד האמירויות: "לכל אומה הזכות להגנה עצמית"    הסרטון הוסר מהרשת
עידן יוסף
הירי אמש לא נראה כמו סיכול פיגוע, אלא כחלק מהמערכה נגד ההתבססות האירנית    חיזבאללה מבטיח: נשדר בקרוב את תיעוד הפיגוע בהר דב ב-2015‎
איציק וולף
ראש הממשלה ושר הביטחון ביקר בבסיס חיל-הים בחיפה ושיגר איום מצולם לעבר אירן וחיזבאללה    היועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת לוועדת הבחירות המרכזית שלפיה בתקופה הקרובה לבחירות הכלליות אסורים צילומים של מועמדים עם חיילי צה"ל    ועדת הבחירות טרם החליטה האם תקבל את עמדת היועמ"ש או את עמדת נתניהו
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חזר להופיע באמצעי התקשורת כדי לתקן את הנזק התדמיתי שנגרם לארגונו. השיח' נסראללה ניסה "לבנות" מדיניות הרתעה חדשה שתחפה על חשיפת המנהרות החודרות ע"י ישראל
גרשון הכהן
שלוש מטרות מציגה ישראל ללחימתה בסוריה: מניעת התפתחותה של חזית טרור בגבול רמת הגולן, מניעת התבססות צבאית של אירן בסוריה ומניעת הצטיידות חיזבאללה וגורמי כוח אירניים בנשק התקפי ארוך טווח בעל יכולות דיוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il