X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
והיום אני רואה ביו טיוב את הקרניבל באאלסט ועל פלטפורמות של הרכב המסיע דמויות גרוטסקיות צבעוניות בין שורות המון צבעוני ססגוני צוהל, עוברות בסך דמויות של יהודים ארוכי חוטם, חבושי שטריימל, יושבים על כספות, מושלים בעולם, Joden Joden!
▪  ▪  ▪
בוז לו [צילום: יוטיוב]

קשה לי להבליג. נולדתי בבלגיה אנטוורפן להורים שהיו בה פליטים מארץ הורותם בה לא מצאו מחיה. בלגיה, בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת וראשית שנות השלושים, קלטה כשישים אלף יהודים, שלא הפכו בה לבלדים, נשארו או בני בלי מולדת או נתינים זרים, אבל הקימו בה תשתית קהילתית, יהודית, גם ציונית, וגם חינוכית עצמאית. מעוני. מדלות. עד גם לרווחה. אבל הזיכרון הראשון שלי - כל מה שאירע עד אז לא זכרתי עוד עד הנה - היו ההפצצות ביום השישי ה-10 במאי על העיר, ובין הפצצה להפצצה אנשים רצים ברחוב בו דרנו סמוך לבלגיאלאי צועקים יהודים יהודים, Joden Joden. ב-12 במאי, יום ראשון נסנו על נפשנו ברכבת היחידה או האחרונה בדרך לגבולה של ספרד הרחוקה. כעשרים קרונות. שנתיים בלבד נותרו, ואמנו בהן, אחרי שמונה ימים בדרך. השאר הופצצו. נסנו על נפשנו מן הדמונים שבאוויר, ונסנו על נפשנו מאלה שהיו על האדמה, האדמה שקלטה פליטים יהודים, הייתה גם האדמה שגידלה את שונאיה. מעורב. המלכה האם הצילה ילדים. כפריים החביאו ילדים. גם כמה וכמה מנזרים. אבל בבלגיה היו משתפי מפעולה, כולל המלך לאופולד, ושכבה חולנית של אנטישמים. נתפסנו. נכלאנו. התחילה הדרך הארוכה שעברה בין כל הנוראות.
שבתי לבלגיה כשגריר ישראל. לא סגרתי בכך שום מעגל. לא חוויתי בזה שום ניצחון. חגגתי שם את העובדה החותכת שאני חי בעולם בו יש ישראל, ובו איש לא יהין לרוץ שוב ברחובות לצעוק Joden Joden. חגגתי בה את היות אזרח בן פליטים חופשי בארצו לרקום יחסי אנוש עם כל ארץ שבעולם. בטבעיות. בתחושה שהתקווה אחר ימים שיכלו לזרוע רק ייאוש היא מצוות עשה מן השמים ומן הארץ מאלוהים ומאדם.
והיום אני רואה ביו טיוב את הקרניבל באאלסט ועל פלטפורמות של הרכב המסיע דמויות גרוטסקיות צבעוניות בין שורות המון צבעוני ססגוני צוהל, עוברות בסך דמויות של יהודים ארוכי חוטם, חבושי שטריימל, יושבים על כספות, מושלים בעולם, Joden Joden! וראש העיר מסביר כי הקרניוול הזה בן 600 מאות שנה של אנטישמיות שעיטרה את התרבות של עמי אירופה ולא רק אירופה, מותר גם להתייחס להומור כאל הומור גם כשהנושא הוא היהודי הנכלולי. אחרי הכל זה חלק מתרבות נושנה ומושרשת שאמנם איננה עוד אבל הנה ישנה. שרדה כתרבות. כסיל אטום. זה לא אנטישמיות, זה רק Joden Joden.
בוז לו!
זה לא שהאנטישמיות חוזרת. זה שהיא מעולם לא הלכה רחוק יותר מן המרתפים. לא בלגיה. לא ארץ. לא ראש עיר. לא אאלסט. אנטישמים שהיו הם אנטישמים שיהיו. לא חשוב איפה. באשר שם היו. זה טירוף שאינו מיתן למרפא. זה לא בדם. זה במוח. החולה.
קשה לי. כי זה כל כך גורלי. לא גורל יהודי. חלילה. כל כך גורלי למי שנוצר כך לדבוק בחולי רע דרך הדורות והוא אדם, ובכל זאת, אדם חולה. אך אודה זה נוגע גם אישית. אחר הכל, אני ששמעתי בילדות Joden Joden וזה הזיכרון הראשון שלי. ועתה שוב.

תאריך:  07/03/2019   |   עודכן:  07/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אווילית משרישה שהייתה והנה ישנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
פרנציקוס הודיע שבעוד שנה ייפתח במלואו ארכיונו של פיוס ה-12, שהיה האפיפיור בתקופת השואה והואשם באדישות לרצח יהודי אירופה
אליהו קאופמן
מאז תקומתה החדשה של מדינת פולין הרי שהפולנים שימשו תמיד כחוד המחץ והחנית האנטישמי של מזרח אירופה, כולל בימי שלוט הקומוניזם שם    על ממשלת ישראל ועל שר החוץ שלה, ישראל כ"ץ, לא להירתע מלהזכיר לפולנים את עברם ומנגד יש להעניק דה-לגיטימציה למר מייקל שודריך, שהשלטון הפולני הפכו מפקיד עמותה יהודית ל"רב הראשי של פולין"
רפי לאופרט
ממשלת ישראל, כנציגת הקורבנות, אינה יכולה ואינה צריכה להסכים להכחשה פולנית גורפת ולעיוות העובדות ההיסטוריות, הן בשאלת המעשים והן בשאלות הרכוש    אין לקבל סחטנות פולנית בתחום רגיש זה    יש לחתור ליישוב מסודר וענייני של המשבר על בסיס העובדות ההיסטוריות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חוויה לימודית, רעש רב, במשמרתה, כומתה אחרת ושערורייה    שבת שלום    משנכנס אדר מרבין בשמחה
מירב ארד
גמול המינימום יעודכן במצטבר ב-50 ש"ח לחודש ודרגות הנכות הגבוהות מ-50% ומעלה יעודכנו ב-200 ש"ח לחודש במצטבר
רשימות נוספות
סערה בפולין בעקבות התבטאות נתניהו  /  עידן יוסף
שאלה של זכרון: בעתיד מעטים יזכרו את השואה  /  מירב ארד
אביב גפן ונועה קירל בשירי שואה  /  איציק וולף
קרילוב כמשל  /  אביתר בן-צדף
ביבי וכ"ץ, נזקים  /  דן מרגלית
לקרא לדברים בשמם   /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il