X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יובל קרניאל מרצה בכיר שותף מייסד בפירמה קרניאל ושות׳
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הולכים לקלפי

כאילו אין ברירה

הציבור הישראלי מצביע שוב ושוב בעד הפוליטיקאים בהם אין הוא מאמין - כי "הצד השני עוד יותר גרוע" וגם כי מספרים לו שאין אפשרות אחרת
▪  ▪  ▪
מנציחים את עצמם [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

בחירות 2019 הן מגעילות במיוחד. כבר היו לנו מערכות בחירות קשות, סוערות, לוהטות ואפילו אלימות יותר, אבל הפעם התחושה היא בעיקר של מיאוס. מיאוס מהפוליטיקאים. מיאוס מההטרדה שקוראים לה תעמולת בחירות, ומיאוס מהסקרים. כאילו אנחנו מטומטמים.
88% מהציבור בישראל לא מאמינים לפוליטיקאים (מבוסס על מחקרים מתמשכים של המכון לדמוקרטיה), בטוח שהם מבטיחים הבטות שווא, מרמים אותו, עובדים עליו בתקופת הבחירות, ואז משרתים בעיקר את עצמם, את האינטרסים שלהם, של ציבור קטן ומחובר, שלא לומר מקומבן, ולא את האינטרס הציבורי.
בבחירות הפעם יש איזה פרדוקס, והוא זה שעומד בבסיס תחושת הבחילה והמיאוס של רבים מאיתנו. הפרדוקס הוא שלמרות שרובו של הציבור מואס בפוליטיקאים ובפוליטיקה הישנה, הבחירה כנראה תהיה בדיוק כמו בעבר. כמו בבחירות 2015, כמעט כמו ב-2013, ואפילו 2009, רוב קטן אך יציב לגוש הימין-חרדים. אותם 30 מנדטים לליכוד, אותם 12 לערבים, 12 לחרדים, קצת תנועה בין כחול-לבן לציפי ובוז'י של העבר. אבל בעצם אותה תמונה בדיוק. אה, כן, וקצת פייגלין שמצליח לתעתע ולהתחפש, אבל בעצם עוד ליכוד משיחי; גם הוא במגרש כבר 20 שנה.
איך זה יכול להיות? אם אנחנו כל כך עייפים או אפילו כועסים על המפלגות הישנות, למה אנו מצביעים להם בדיוק באותה דרך? התשובה היא כפולה ומעניינת.
תשובה ראשונה היא שאנחנו אכן כועסים ולא מאמינים לפוליטיקאים, אך עיקר הזעם שלנו מופנה לפוליטיקאים של הצד השני: הם עוד יותר גרועים, הם יותר מסיתים, יותר אלימים, יותר מסוכנים. ולכן, למרות שאנו יודעים שבעצם כולם אותו דבר, אנו בסוף בוחרים ברע במיעוטו, כלומר בפוליטיקאים האיומים "שלנו", ששומרים עלינו מפני הפוליטיקאים המסוכנים והנוראים של הגוש השני, שיהרסו את המדינה.
אנחנו הולכים להצביע עם אף סתום, כדי לא להריח את הסירחון, מצביעים "אסטרטגית", כי אין לנו באמת במי לתמוך, במי להאמין, אין לנו תקווה חדשה, גם אם לרגע אנחנו מעמידים פנים שכן. איש אינו חושב באמת שכחול-לבן תחזיק מעמד רגע אחרי הבחירות, שהרי מדובר באוסף מקרי ומגוחך של אנשים שאין ביניהם שום דבר משותף. כולם יודעים ובכל זאת מצביעים, כי הרי חייבים, ממש חייבים להחליף את ביבי. והם צודקים כמובן. באמת צריך להחליף. באיזה עוד מדינה נאורה מעז חשוד בעבירות שחיתות חמורות, עם החלטה אפשרית להגיש נגדו כתב אישום בשלושה מקרי שחיתות, להגיש מועמדות ולרוץ לבחירות?
אז מדינה שלמה מצביעה על הרע במיעוטו, כנגד השכל הישר של האזרחים, ובידיעה ברורה שהם מצביעים בעד מפלגה רעה, שבראשה עומד איש חסר ניסיון - או אדם מושחת שעסוק בגורלו האישי, רגע לפני ההעמדה לדין.
התשובה השנייה, והיא בעיני החשובה עוד יותר, היא התקשורת הישראלית, שמנציחה את המצב הקיים, ומציגה מצג שווא לבוחרים, כאילו אלה הן האופציות היחידות שיש. כאילו אנו חייבים להצביע לצרעת או לספחת, כאילו חייבים לבחור בין הליכוד לכחול-לבן, בין סמוטריץ' לזנדברג. כאילו מה שהיה הוא שיהיה, ואין ברירה, אין תקווה, אין אלטרנטיבה.
זוהי כמובן טעות, ותפיסה חמורה של המציאות ושל הדמוקרטיה. שהרי בישראל, שהיא עדיין דמוקרטית, הציבור יכול להחליף את השלטון, את המפלגות, את חברי הכנסת, ולבחור בתקווה חדשה, אם רק היה יודע שהיא קיימת.
התקשורת הישראלית, וכאן אין הבדל בין ימין לשמאל, בין טלוויזיה, עיתונות כתובה ואפילו אתרי האינטרנט הגדולים, שבויה בקונספט של ביבי מול גנץ, של הגושים, של הפרצופים המוכרים, הסלבס. אין ולא ניתנת במה לכוחות חדשים, לרעיונות חדשים, למפלגות קטנות, מקוריות, שמציעות שינוי.
כל הניסיונות לחדור את התקשורת ולהיכנס לבמה הציבורית, נסתמים בטענה שאתם לא מוכרים, לא עוברים את אחוז החסימה, לא מעניינים. כאילו הציבור מתעניין רק בתעמולה חוזרת ונשנית של גבאי, שקד או ביבי.
המדינה מצידה מעניקה סכומי עתק למימון מפלגות ולתעמולת בחירות למפלגות הקיימות, ועושה הכל כדי לחסום את דרכן של תנועות חדשות, שמציעות שינוי. למפלגה חדשה אין אפשרות להופיע בבמה המרכזית בתקשורת, אין כסף כדי להרים קמפיין יקר, ואין זמן לתעמולה במדיה.
התקשורת בישראל מועלת בתפקידה החשוב ביותר בתקופת הבחירות: לתת לציבור תמונה של אפשרויות הבחירה החדשות, האמיתיות, לאפשר החלטה מושכלת על עתיד המדינה, בלי לשמש במה למניפולציות של השחקנים הקיימים והחוזרים. כמה עוד נוכל לראות את צחי הנגבי בכנסת, עוד 30 שנה? לא הגיע הזמן לשחקנים חדשים.
בבחירות האלה יש כמובן אפשרות למהפכה של ממש בקשר בין האזרח לנבחר, הצעה חדשה ורעננה לדמוקרטיה שיתופית, שתחזיר את הכוח לציבור, ואת האמון בין הנציג לבוחר. על המפלגה הזאת ספק אם שמעתם, בטח לא מספיק. קוראים לה מפלגת ישר, ברשימתה אני מועמד. תנו לה צ'אנס. זוהי הזדמנות למהפכה. אם אתם לא רוצים לסתום את האף ולהצביע אסטרטגית, בלית ברירה, הסירו את הכבלים ובואו למהפכה.

הכותב הוא מומחה למשפט ותקשורת, עד לאחרונה רקטור ומשנה לנשיא בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, כיום מספר 2 ברשימת מפלגת ישר לכנסת.
תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כאילו אין ברירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פגם בהבנת הנקרא
חיון  |  9/04/19 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
יוסי אחימאיר
הבחירות שבשער רחוקות מאוד מתקופתם וסגנונם של ראשי הממשלה מנחם בגין ויצחק שמיר. אבל בעיות הייסוד של עתיד המדינה נותרו על-כנן. הבוחרים צריכים להבין כי עם כל הכבוד לנושאים כמו טוהר המידות, פקקים, מנהיגות חדשה, ועוד עניינים - הבחירות מחר הן הכרעה על נושא שלא הובלט בהן דיו: האופן שבו ישראל תתנהל מול אויביה
אהוד פרלסמן
מתוך תשעת הסקרים האחרונים שפורסמו באמצעי התקשורת השונים, הסקר הטוב ביותר לגנץ פורסם בישראל היום, ואפילו לפי נתוני סקר זה, גם עם פייגלין לא יגיע גנץ ל-61 חברי כנסת
מיכאל מירו
בואו נחשוב איך להפריד, לנתק את סוגיית הביטחון מהימין ומהשמאל ונחשוב על האינטרס המשותף לכולנו, לחיות ביחד, ליצור ולהתפתח מבלי להיות שקועים בבוץ הביטחון והפגיעה הממוסדת בבני אדם
אלכס טנצר
בכל מערכת בחירות הבטיחו לעובדי קבלן דברים, ואחרי הבחירות התייחסו אליהם כשקופים    קל להבטיח וקשה לקיים    לכל האוכלוסיות בחברה הישראלית יהיו נציגים בכנסת חוץ מעובדי קבלן
עמוס שנער
ליברמן, חזן, כחלון, בנט ושקד. אתם לא תהמרו על הנשים ועל הילדים שלכם נכון? אז למה אתם מהמרים על ביטחון המדינה? רוצים שהשמאל יחלק שטחים לאויבנו ושנחזור לתקופת האוטובוסים המתפוצצים?
רשימות נוספות
המבקר בודק תעמולת "בוטים"  /  איתמר לוין
שלח: "יותר ממחצית מהעם רוצה להחליף את השלטון"  /  מירב ארד
מרידור ומופז התגייסו לעזרת גנץ  /  עידן יוסף
הסתה חסרת מעצורים  /  איתן קלינסקי
הזכויות שלכם ביום הבחירות  /  עו"ד שרון הורמשטיין
מדריך למצביע המתלבט  /  רועי אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il