X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הודות לעובדה שצ'פלין חשב מחוץ לקופסה ובשל היותו משוחרר מכבלי הציוויליזציה וקיבעונותיה, הוא פיתח את כישוריו יוצאי הדופן
▪  ▪  ▪
צ'רלי צ'פלין, הדיקטטור הגדול

צ'רלי צ'פלין (130 להולדתו) השבוע נתקלתי במקרה בתחנת הרדיו של "כאן" ובתוכניתו של גואל פינטו, "כאן תרבות".
בבוקר, אחרי שהסעתי את אישי לתל אביב, המשכתי בדרכי תוך כדי האזנה לגלגל"צ. היו הפרעות בשידור ומכיוון שכך, חיפשתי תחנה עם תוכן ומוזיקה. באופן בלתי צפוי הגעתי ל"כאן תרבות" עם המגיש גואל פינטו. הוא ראיין בתוכניתו מומחית לקולנוע על נושא ייחודי - צ'רלי צ'פלין וסוד הצלחתו בקולנוע.
ראשית, עליי להודות שבעבר לימדתי קורס לתואר ראשון שעסק בהומור ובשימושיו. קורס משעשע וגם רציני. במסגרת הקורס הצגנו קליפים שונים, ניתחנו את ההומור לסוגיו ועמדנו על הייחודיות ועל שימושיו של כל אחד מסוגי ההומור. הסרט האילם של צ'רלי צ'פלין היה בין הקליפים המוצלחים ביותר. זכור לי שהתעכבנו במיוחד על קטעים מתוך "הנווד", ו"זמנים מודרנים". מלבד התובנה שההומור בסרט האילם נובע בעיקר ממה שנקרא "סלפסטיק" SLAPSTICK, כלומר משחק המלווה בתנועות גוף מוגזמות החורגות מהנורמה, עמדנו על כישוריו של צ'פלין בזירה הקולנועית.
צ'פלין הוא יוצר הז'אנר הקולנועי של מה שמכונה "הסרט האילם", הוא ולא אחר. בראיון עם פינטו, סיפרה המומחית לקולנוע על צ'פלין, הילד שנחשב כעילוי עוד בגיל 5. וכמו כל "סינדרלה", צ'פלין למד לעמוד על שתי רגליו למרות, או בגלל, המצב בבית והעובדה שגדל בשכונת עוני. אמו הייתה חולה בעגבת ואביו היה שיכור רוב הימים. צ'פלין, שגדל ברחוב ולא למד בבית ספר, גם לא ביסודי, הבין שהוא אאוטסיידר. בסוף, המחזאי והסופר שזכה בפרס נובל לספרות, ג'ורג' ברנרד שאו הכתיר את צ'פלין כ"גאון". בשיא הקריירה שלו, כאשר צ'פלין הוזמן לבריטניה על-מנת לקבל תואר "סֵר" מהמלכה, מיליון איש קיבלו את פניו ברדתו מן האונייה Queen Mary וליוו אותו אל ארמון המלכה שהעניקה לו את התואר "סֵר".
המומחית לקולנוע הדגישה בראיון עם פינטו שהודות לעובדה שצ'פלין חשב מחוץ לקופסה ובשל היותו משוחרר מכבלי הציוויליזציה וקיבעונותיה, הוא פיתח את כישוריו יוצאי הדופן. רוצה לומר שלימודים מועילים מאוד כדי להבין את כל מה שיש בתוך הקופסא. אלא מה? הצד האחר שלהם הוא הסטגנציה, הקיבעון. לדעת המומחית לקולנוע, מאז שנות ה-80 הקולנוע נותר סטטי. אין בשורה חדשה מאז. הטכנולוגיה התפתחה אבל אין שינוי משמעותי במשחק. לכן, היא טוענת, גדולתו של צ'פלין נבעה, אולי באופן מפתיע, מכך שלא למד ולא היה כבול לשום מסורת קולנועית.
ההכרה הציבורית בכישוריו של צ'פלין צמחה בארה"ב, לשם הגר ממולדתו, אנגליה. לכן, בתחילת הדרך, הסרט האילם היה מזוהה עם צ'פלין בארה"ב. שם הוא נחשב כעילוי. את הונו ואת הקריירה המפוארת שלו צ'פלין עשה בארה"ב, בעוד שבאנגליה, מקום הולדתו, התעשיה לא האמינה בו כנראה עקב הרקורד המעמדי-חברתי שלו: אדם ממעמד נמוך שהסתובב ברחובות ולא למד במסגרת חינוכית כלשהי. בקיצור, מעמד תרבותי-חברתי שנוי במחלוקת.
הראיון בנושא "צ'פלין" התגלגל לו לאורך שעה, בקירוב. לצערי, הנסיעה הגיעה לסיומה לפני תום הראיון. אבל עוד הספקתי לשמוע שצ'פלין הסריט וביים את סרטיו האילמים והמשיך בז'אנר הקולנועי הזה גם לאחר שהומצאה טכנולוגיית הקול בקולנוע. מדוע? אחת הסיבות לכך פשוטה למדיי: כשמסריטים עם קול אי-אפשר לתת הנחיות באמצעות דיבור ... הסרט האילם מתגבר על כך מסיבות מובנות מאליהן.
הדבר השני שעוד הספקתי לשמוע, הוא שהשיר SMILE, שהפס קול שלו מלווה את הסרט "זמנים מודרניים", הוא אחת היצירות של צ'פלין שהלחין את מוסיקת הרקע לסרטיו. בדקתי אצל ד"ר גוגל וגיליתי את הדברים הבאים: את המילים ללחן של SMILE הוסיפו, מאוחר יותר, ג'ון טרנטר וג'ופרי פרסונס. בהמשך, השיר זכה לתהודה עצומה. שרו אותו זמרים גדולים כמו - נט קין קול, טוני בנט, מייקל בבל, ג'וש קרובן, ג'סטין ביבר ואריק קלפטון וגם מייקל ג'קסון.
[השיר SMILE בגרסה מוקדמת]
[SMILE בביצועו של נט קינג קול]

תאריך:  17/04/2019   |   עודכן:  17/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מייקל ג'קסון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צ'רלי צ'פלין (130 להולדתו)
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ד"ר זהר אלטמן-רביד
תרצה  |  17/04/19 13:03
2
תודה לך על פתיחת הצוהר המרתק! ל"ת
א. וינשטיין  |  17/04/19 13:15
 
- על צ'פלין אפשר לכתוב הרבה ל"ת
תרצה  |  17/04/19 22:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בת-חן כהן
ערכה הקלורי של המצה שווה ערך לשתי פרוסות של לחם רגיל, לארבע פרוסות לחם קל, ללחמנייה שלמה או ל-2/3 פיתה    עובדות והמלצות לקראת החג
עינת מזור-בקר
חלק ממזריקי האינסולין הנוהגים להתעסק יותר בניקיונות הבית לקראת הפסח, צריכים להיות מודעים לעובדה שגם פעילות כזו, גם אם לא נעשית ברצף, יכולה להשפיע משמעותית על ערכי הסוכר
חנינה פורת
שנות החמישים - מעצבות אופי ההתיישבות בנגב    האני מאמין: מיליון יהודים בנגב, יישוב בצפיפות של אזור חולות חלוצה ב-150 יישובים שיעסקו בגידולי זרעים ובגידולי תעשיה, מי השופכין של אזור דן יטוהרו ויובלו לנגב
אביטל שולומון
הצגת תיאטרון חדשה ומקורית, המשלבת תנועה, משחק ותיאטרון חזותי    ההצגה מבוססת על הרומן מאת דויד גרוסמן המטפל בנושא השואה מזוויות אישיות מאוד ולא שגרתיות
אלי אלון
פסיפס קיר ענק הממוקם על קיר מבנה חנות רשת שופרסל, ברחוב יהושע בן נון 1 בתל אביב המתאר סיפור כיבוש העיר יריחו ונפילת חומות העיר, נמצא במשך שנים במצב מוזנח ודהוי על גבול התפוררות    עד מתי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il