X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום אין יסוד להקמת ממשלת אחדות לאומית. אין איום קיומי חיצוני, והכרעות פנימיות חייבות להתקבל בהליכים דמוקרטיים. זאת עשתה מערכת הבחירות האחרונה, כשנתנה עדיפות לדרכו של גוש הימין והסמיכה אותו להוציאן לפועל
▪  ▪  ▪
[צילום: אדם שולדמן, פלאש 90]

עוד לפני הבחירות היו בינינו מי שהשתעשעו ברעיון "ההיסטורי" בדבר הקמת ממשלת אחדות לאומית (או "ליכוד לאומי"), בהינתן שהמדינה חלוקה לשתי קבוצות כמעט שוות מספרית, ולאור האתגרים שעל סדר-היום. נראה שרעיון האחדות הלאומית הוא הלך מחשבה שסיבותיו מגוונות, אבל מידת זיקתו למציאות מוטלת בספק.
ממשלת אחדות לאומית איננה באה לשנות את העובדה שהציבור כמעט תמיד חלוק בדעותיו ובדמוקרטיה שבה מתקיים חופש דיבור, עניין זה תמידי וגלוי לעין. ממשלה כזו איננה באה לסרס את יכולתה של המדינה לתפקד ביעילות ולקדם פתרונות לבעיות שונות שמטרידות את הציבור. ליכוד לאומי חייב להתקיים חרף חילוקי דעות בציבור ומעל להם. ליכוד לאומי מהותי, הוא היסוד לסולידריות לאומית, שהיא הדבק המחבר קבוצות אוכלוסייה בעלות דעות שונות, לכלל קהילה גדולה שהמכנים המשותפים לכלל חבריה הופכים אותה לקבוצה בעלת אינטרסים משותפים חזקים בשאלות-יסוד של הקיום המשותף, חרף חילוקי-דעות בנושאים משניים; כך בנוי לאום.
ברור שהשקפות עולם שונות בהן מחזיקות קבוצות אוכלוסייה במדינה, מובילות את אותן קבוצות להציע או לתמוך בפתרונות שונים, לאותן בעיות עצמן. הבחירות באות להכריע בין הרעיונות, בקביעת סדר עדיפות ובבחירת האנשים שיובילו את הפתרון בו בחר רוב הציבור. לפיכך, כל מהלך שכוונתו למנוע או לסכל את ההכרעה הדמוקרטית בבחירות - פסול מיסודו.
לדעתי, מרבית התומכים בממשלת אחדות לאומית בנסיבות הקיימות, פועלים ממניעים של סיכול החלטת הרוב באמצעות שיתוק הרשות המבצעת, מול כל אפשרות להוציא לפועל תוכניות שאינן מקובלות על קבוצת המשנה החלשה יותר.
עוד לפני הבחירות היה ברור שגוש הימין חזק יותר אלקטורלית וכי אשרור עובדה זו בבחירות חדשות, יאפשר לו להוביל בביטחה ובהחלטיות את מדיניותו בסוגיות הכבדות ביותר השנויות כיום במחלוקת: שאלת הקמתה או אי-הקמתה של מדינה פלשתינית באיו"ש, באמצעות חלוקת הארץ; יחסי דת ומדינה - יהודית או דמוקרטית, מה קודם למה וכיצד יוכרעו הדברים בחיי היום-יום. הפרדת הסמכויות ותחומי העיסוק של רשויות השלטון במדינה, במיוחד ההבדל בין חקיקה לשפיטה; ציונות בימינו מהי?
מאחר שסוגיות אלה רודפות אותנו כבר 70 שנה, וטרם הוכרעו, הגיע הזמן להתקדם בהן לעבר עיצובה של דרך ברורה בכל אחת ואחת מהן, מה גם שקיים ביניהן קשר הדוק והחלטות יסוד בכל אחת מהן תשפענה על הלטות יסוד בזולתה. יהיה בוודאי מי שיטען שגם בעבר, במציאות של כמעט שוויון כוחות פוליטי בין שני מחנות בעלי אג'נדה שונה, הוקמה ממשלת אחדות לאומית ואילו כאשר לא הוקמה ממשלה כזו, למשל ממשלת רבין אחרי בחירות 1992, היו לדבר השלכות חמורות ביותר (רצח). אלה טיעונים שראוי לבחון את תקפותם.
ממשלות אחדות לאומית הוקמו בעבר בשני מקרים: איום צבאי או מדיני חיצוני (ממשלת האחדות הלאומית ערב מלחמת ששת הימים, 1967) ומשבר כלכלי פנימי (1984)1. בשני המקרים נצבת מרבית העם בפני כוח חיצוני המבקש לכפות על המדינה דרך משלו. אין כאן שאלה של הכרעה פנימית אלא של גיבוש עמדה משותפת של רוב מכריע בציבור נגד ניסיון כפיה חיצוני, או איום השמדה חיצוני.
זהו כאמור מקרה קלאסי המצדיק איחוד כל הכוחות לשם הדיפת הכפייה, יהיה טיבעה אשר יהיה. מדינה ריבונית אינה יכולה לקבל תכתיבים המנוגדים לאינטרסים החיוניים שלה ולהיוותר ריבונית. בממשלת הליכוד של 1985, היה מדובר במשבר כלכלי חמור - אינפלציה שנתית של כ-450% - שאיימה למוטט את המשק כליל. גם כאן מדובר במבצע הצלה, כשהציבור מלכד כוחות לפרק זמן מוגדר מראש ומול מטרה משותפת לכול, אם לא ברמת העיקרון אזי ברמת ההסכמה שהמהלך הדחוף ביותר הוא שבירת מעגל האינפלציה.
מקרה רבין באופיו דומה באמת למציאות הנוכחית, לפחות בסוגיית חלוקת הארץ. ההבדל המהותי בין שני המקרים הוא שרבין כשביקש את אמון העם הציג אג'נדה הפוכה לזו אותה ביקש לבצע לאחר שהקים את ממשלתו. זו הייתה הונאה מכוונת של הציבור. "גניבת שלטון" היא פגיעה חמורה בתקינות הדמוקרטית ובלגיטימיות של התוצאות שהיא מחוללת. בבחירות הנוכחיות, בכל השאלות המרכזיות הנ"ל, ההבדלים בין עמדות גוש הימין לעמדות גוש השמאל (וערביי ישראל) ידועים, ברורים והוצגו בפומבי, לרבות על-ידי נתניהו עצמו.
עדיין איננו יודעים לפרטיה את תוכנית טראמפ, אולם אין בכך פגם עקרוני ברגעי החלטה אלה, משום שאם ינסה לכפות פתרון של חלוקת הארץ (וטראמפ אמר שלא יכפה פתרון), יעמוד הימין נגד פתרון זה מתוקף המנדט שקיבל זה עתה למדיניותו - התנגדות למדינה פלשתינית באיו"ש. אם יקבל פתרון אחר יהיה זה פתרון קרוב יותר לעמדה אותה הציג הימין לציבור במהלך מסע הבחירות ועליה נבחר.
הצורך לקבל הכרעות ולהתחיל ליישם פתרונות ומערכת השיקולים הנתונה לעיל, קובעים חד-משמעית שאין יסוד כיום להקמת ממשלת אחדות לאומית. הכרעות פנימיות אינן איום חיצוני ואין לערב בהן גורמים חיצוניים. הן חייבות להתקבל בהליכים דמוקרטיים, וזאת עשתה מערכת הבחירות האחרונה, כשנתנה עדיפות לדרכו של גוש הימין.

1. הוקמה עוד ממשלת אחדות בשנת 1988, אחרי הבחירות ולאור הקיטוב שיצרה מערכת בחירות זו בציבור. ממשלה זו התפרקה אחרי פחות משנתיים, וללא בחירות חדשות הוקמה בעקבותיה ממשלת ליכוד. ניסיון זה הוכיח שממשלת אחדות לאומית צריכה להיות יעודית ותחומה בזמן לצורך משימות קונקרטיות.
תאריך:  18/04/2019   |   עודכן:  18/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא, לממשלת "אחדות לאומית"
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
לאופרט יודע מי "גונב שילטון"
שלמה המגיב  |  18/04/19 17:57
 
- כרגיל אינך מבחין בין עיקר לטפל
רפי לאופרט  |  18/04/19 18:50
 
- אכן בגין נהג נכון , לאופרט
שלמה המגיב  |  18/04/19 19:51
 
- ברור שאינך מבין את ההבדל בין
רפי לאופרט  |  19/04/19 12:52
 
- מתי ולמי מותר להפר התחייבות ?
שלמה המגיב  |  19/04/19 16:39
 
- ועוד על תנאים להפר הבטחה לבוחר
שלמה המגיב  |  19/04/19 17:45
2
כרגיל סתם שקרן
הירונימוס  |  18/04/19 21:36
3
פחות חשוב
באום  |  19/04/19 16:38
 
- מסכים עם האבחנה של באום
רפי לאופרט  |  19/04/19 23:07
 
- וגם באום מנסה לנמק "הבדלים"
שלמה המגיב  |  20/04/19 07:49
 
- אין פה שום מבחן תוצאה
באום  |  20/04/19 08:19
 
- אתה סוטה לגמרי מהנושא , באום
שלמה המגיב  |  20/04/19 11:44
 
- אבל לאופרט כבר ענה לך
באום  |  20/04/19 13:59
 
- ובאום עדיין מחפש "הבדלים" בכח
שלמה המגיב  |  20/04/19 18:21
 
- אתה חושב בשחור
באום  |  20/04/19 21:30
 
- כולם יכולים "לפקשש" , באום
שלמה המגיב  |  21/04/19 08:55
 
- מוטב שתיתן דוגמאות או הסברים
רפי לאופרט  |  21/04/19 15:57
 
- קטסטרופה זה 1500
באום  |  21/04/19 18:55
 
- והנה דוגמא להחלטה "קטרסטרופלית
שלמה המגיב  |  22/04/19 10:30
 
- אתה שוב מדבר שטויות
רפי לאופרט  |  23/04/19 07:28
 
- והערה נוספת לגבי מלחמת כיפור
שלמה המגיב  |  22/04/19 10:46
 
- במדינה דמוקרטית מסודרת
רפי לאופרט  |  23/04/19 07:11
 
- אני לא צריך "לקרוא על המלחמה"
שלמה המגיב  |  24/04/19 10:47
4
למותר למיין שאני מסכים לחלוטין
הירונימוס  |  20/04/19 10:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
מינה צמח מודה כי תחזית המדגם השגויה שלה ושל מנו גבע במדגם בליל הבחירות, נבעה מכך שבוחרי הליכוד שיקרו בקלפיות המדגם. אחדים מחברי הליכוד הודו במפורש ששיקרו דווקא בערוץ 12, כי "הוא ערוץ שמאלני שפגע בביבי"
גלעד קדומים
ביבי הוא אדם כה מרשים עד שכל מי שעומד לצידו בעצם עומד בצילו. ואולי עובדה זו עצמה מעוררת נגדו לא מעט אויבים. ממורמרי נפש שברור להם שהדבר היחיד שיכול לגרום שיזכרו אותם זה אם הם ינצחו את ביבי, והם עולים, מתגושש אחרי מתגושש עם המאמנים המקצועיים ביותר בעולם והם פשוט לא ברמה שלו
שמעון רחמים
גם לא היה אחוז חסימה כל שהוא היו נכנסות לכנסת במקרה המקסימלי 16 רשימות במקום 11 שנכנסו    דהיינו במקרה הטוב 5 רשימות נוספות    הדבר לא היה מגביר את "הסחטנות" אלא ההפך הגמור
אלברט שבות
אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ    תפארת גדולה ועטרת ישועה יום מנוחה וקדושה לעמך נתת    אברהם יגל, יצחק ירנן, יעקב ובניו ינוחו בו    מנוחת אהבה ונדבה, מנוחת אמת ואמונה, מנוחת שלום השקט ובטח, מנוחה שלמה שאתה רוצה בה    יכירו בנייך וידעו כי מאתך היא מנוחתם ועל מנוחתם יקדישו את שמך
גרשון הכהן
הטענה כי המלכוד בו נתונה ישראל נובע מהמתח בין צורכי הביטחון לבין השאיפה לסיום ה"כיבוש" מתכחשת לעובדה שהכיבוש, ברובו המכריע, הסתיים זה מכבר (במאי 1994 ברצועת עזה ובינואר 1996 ביו"ש עת הועברו 90% מהפלשתינים לשליטת הרשות הפלשתינית), כמו גם לכך שביטחון בחזון הציוני הינו אמצעי ולא מטרה כשלעצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il