X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות החלטות הפסגה הערבית והתנגדות הפלשתינים, איחוד האמירויות החליט לארח את ישראל בתערוכת "אקספו 2020" מדינות המפרץ אינן חוששות עוד מנורמליזציה עם ישראל ומקדמות אותה בתהליך איטי במקביל לגיבוש "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ
▪  ▪  ▪
גם ישראל משתתפת [צילום: קמראן ג'בריילי/AP]

הידיעה על השתתפות ישראל בתערוכה הבינלאומית אקספו 2020 שתתקיים בדובאי בחודש אוקטובר בשנה הבאה פשטה כאש קוצים בעולם הערבי נוכח התקרבות פרסום פרטי "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
ישראל תציג בתערוכה את הישגיה בתחומי המים, הרפואה, הטכנולוגיה והמידע ואת רוח החדשנות הישראלית.
מתנגדי התוכנית האמריקנית החדשה ובראשם הפלשתינים, הרש"פ וחמאס כאחד, עוקבים אחרי כל סימן של נורמליזציה גלויה בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות כדי לנסות ולהוקיעו. הפעם נפל הדבר בחלקו של איחוד האמירויות.
ישראל מייחצנת בגלוי את השתתפותה הצפויה בתערוכה בדובאי ומתגאה בה, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה בירך על השתתפות ישראל בה ואמר כי "זהו עוד ביטוי למעמדה העולה של ישראל בעולם ובאזור".
בתגובה פירסם ארגון חמאס הודעה המגדירה את השתתפות ישראל בתערוכה בדובאי כ"התפתחות מסוכנת", סאמי אבו זוהרי, דובר הארגון, דרש מאיחוד האמירויות שלא לתת יד לכך מכיוון ש"הדבר מעודד את הפשעים הישראלים ומהווה הפרה של החלטות ועידת הפסגה הערבית האחרונה בטוניסיה".
ביקור רשמי
גם הרש"פ מחתה על השתתפות ישראל בתערוכה. נביל שעת' יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומים אמר כי הרש"פ תטפל בכך רשמית מול איחוד האמירויות וכי הדבר הינו "הפרה של החלטות שרי החוץ של הליגה הערבית ומנוגד לעמדה הפלשתינית". "נורמליזציה עם ישראל היא טעות קשה של כל מדינה ערבית" הדגיש שעת'.
בחודשים האחרונים החל תהליך הנורמליזציה הסמוי בין ישראל למדינות המפרץ לפרוץ החוצה במקביל לתהליך גיבוש "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שהנורמליזציה הגלויה אמורה להיות חלק בלתי נפרד ממנו. ישראל החלה להשתתף בגלוי בפעילויות ספורט ותרבות במדינות ערביות כמו איחוד האמירויות, קטר, עומאן ובחריין.
בהקשר הזה אסור לשכוח את הביקור הרשמי של ראש הממשלה נתניהו בעומאן באוקטובר שנה שעברה.
מי שנמנעת מלארח משלחות ישראליות באופן פומבי הינה סעודיה, אך העולם הערבי בטוח כי מאחורי הקלעים קיימים קשרים מדיניים וביטחוניים הדוקים מאוד בין ישראל לבין ארמון המלוכה הסעודי שיצאו לאור ברגע שהדבר יתאפשר מבחינתה של סעודיה שמגלה רגישות גבוהה לנושא.
נראה כי באיחוד האמירויות אין מתרגשים במיוחד מהגינויים הפלשתינים והמחאה נגד השתתפות ישראל בתערוכת אקספו 2020.
"חסרות שיניים"
יצויין כי בחודש מרס האחרון קרא אנוואר קרקאש, שר המדינה לענייני חוץ באיחוד האמירויות להיפתחות העולם הערבי כלפי ישראל" ואמר כי "היחסים בין מדינות ערב לישראל צריכים לעבור שינוי כדי להשיג התקדמות לקראת שלום בינה לבין הפלשתינים".
בעולם הערבי היו מי שראו בכך את קבלת העמדה הישראלית כי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב איננה צריכה להיות תלויה בהשגת הסדר קבע בין ישראל לפלשתינים וכי היחסים צריכים להתפתח באופן טבעי מכיוון שלישראל אין סכסוך עם שום מדינה ערבית ויש לה הסכמי שלום עם ירדן ומצרים.
איחוד האמירויות מתעלם מהחלטות הליגה הערבית שאוסרות על נורמליזציה גלויה עם ישראל ומהחלטות ועידת הפסגה הערבית. גם מדינות אחרות במפרץ נהוגות באופן הזה, הן יודעות כי ההחלטות האלה הן "חסרות שיניים" וכי האינטרס שלהן לשיתוף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב התומכת בה הוא בהרבה יותר חשוב בגלל הסכנות המאיימות עליהן מצד אירן ודאעש.
גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הרקע ליחס האוהד של איחוד האמירויות לישראל הוא תמיכתו השקטה ותמיכתה החשאית של סעודיה ב "עסקת המאה" של טראמפ למרות ההצהרות הפומביות של שתי מדינות אלה ותמיכתן כביכול ביוזמת השלום הערבית במקום ב"עסקת המאה" של טראמפ. חילוקי הדעות בין איחוד האמירויות לפלשתינים ולכמה מדינות ערביות באו לידי ביטוי בכינוס החרום של שרי החוץ הערביים בקהיר לפני כ-10 ימים.
איחוד האמירויות יוצא בגלוי יותר מאשר כל מדינה ערבית אחרת כדי לקדם נורמליזציה פתוחה וגלויה עם ישראל. גורמים ברש"פ טוענים כי איחוד האמירויות קיבל "אור ירוק" לכך מסעודיה שרוצה לרצות את הנשיא טראמפ וכי מדובר בהכנה לשלב מתקדם יותר שבו ישראל תהיה הידידה החזקה של מדינות ערב מול הסכנה האירנית.
עובדה קיימת
לדבריהם, היוצרות התהפכו, המצב האזורי השתנה לטובתה של ישראל ומדינות המפרץ רואות עתה בפלשתינים ובבעיה הפלשתינית מכשול גדול בדרך להתקרבות לישראל ולממשל טראמפ.
המדיניות הישראלית היא נכונה, יש לקדם את הנורמליזציה עם מדינות ערב ולנסות להוציאה מהמחשכים לאור יום. הסכנה האירנית הביאה לכך שחלק ממדינות ערב חצו את "מחסום הפחד" שהציבו הפלשתינים ואינן רואות עוד בנורמליזציה גלויה עם ישראל בעיה גדולה.
יש לזכור את הדברים החשובים שאמר שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי לאחר ביקור ראש הממשלה נתניהו בעומאן: "ישראל היא עובדה קיימת במזרח התיכון וכולם מבינם זאת. גם העולם מודע לעובדה הזאת ואולי הגיע הזמן שיתייחסו אליה בהתאם".
השליטים הערבים מעריכים כוח ורוצים את תמיכת ישראל וממשל טראמפ, הם רואים כיצד ישראל מכה בחוזקה בהתבססות הצבאית האירנית בסוריה, בגיבוי מלא של ארה"ב ובתיאום מסוים עם רוסיה, ומאידך-גיסא את המדיניות הסרבנית של מחמוד עבאס לכל פשרה עם ישראל והפיכת רצועת עזה למעוז אירני על-ידי ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
התנאים לנורמליזציה גלויה בין מדינות המפרץ לישראל מבשילים אט אט וישראל צריכה לעודד כל שיתוף פעולה אפשרי עמן, זהו תהליך חשוב כדי שהפלשתינים יבינו כי ישראל היא עובדה קיימת שגם מדינות ערב, מלבד מצרים וירדן שכבר חתמו על הסכמי שלום עמה, מתחילות להתרגל לנוכחותה במזרח התיכון ולהשלים עמה.

תאריך:  28/04/2019   |   עודכן:  28/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
ד"ר יהושע קרסנה
השמירה על יציבותו של משטר המלך עבדאללה בירדן היא משימה אסטרטגית מן המעלה הראשונה מבחינת ישראל. לכן, על ישראל לנסות ולסייע לירדן מבחינה כלכלית, ולהיות רגישה כלפיה מבחינה מדינית
יוני בן-מנחם
דאגה גדולה באש"ף מכוונת ארגון חמאס להקים "מטה על" לטרפוד "עסקת המאה" של טראמפ    באש"ף מאשימים את חמאס כי הוא מנסה להקים גוף חלופי או מקביל לאש"ף    המאבק הפנימי בין חמאס לאש"ף יחליש את התנגדותם לתוכנית האמריקנית החדשה
איתמר לוין
דחה את עתירתו של עומר שאקיר, מנהל שלוחת Human Rights Watch בישראל, נגד החלטתו של דרעי שלא להאריך את אישור השהייה והעבודה שלו בארץ
יוני בן-מנחם
ירדן מתנגדת ל"עסקת המאה" של טראמפ מבלי ששמעה את פרטיה ודוגלת בישום יוזמת השלום הערבית. עבדאללה מלך ירדן חושש כי תוכנית השלום של טראמפ תפגע במעמד ירדן בהר-הבית, תאלץ אותה לקלוט פליטים פלשתינים במעמד אזרחי שווה ותעודד את רעיון "המולדת החלופית"
ד"ר ערן לרמן
התפקיד המרכזי של מצרים בהסדרה מול החמאס ברצועת עזה, חשוב לאינטרסים המצריים - ויש בו גם יתרונות משמעותיים מבחינת ישראל. זהו גם חלק מההידוק חסר התקדים של היחסים בין שתי המדינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il