X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יו"ר הרש"פ וצמרת פתח אינם מגנים את פעילות הטרור של זכריה זביידי חבר המועצה המהפכנית של התנועה גורמים בפתח בג'נין אומרים כי זביידי חזר לפעילות הטרור כדי לפלס דרכו לצמרת התנועה, וכי במוסדות התנועה גוברת התמיכה במאבק המזויין למרות הסכם אוסלו
▪  ▪  ▪
אבו מאזן וזביידי [צילום: ארכיון AP]

שתיקה רועמת אופפת את יו"ר הרש"פ מחמוד מחמוד עבאס ואת צמרת תנועת פתח לנוכח מעצרם והעמדתם לדין של שני בכירי התנועה, זכריה זביידי ועורך הדין טארק ברגות, המואשמים בביצוע פיגועי טרור חמורים נגד מטרות ישראליות.
השניים נעצרו על-ידי השב"כ ב-28 בפברואר, כמה שעות לפני שעמדו לצאת לפיגוע ירי נוסף נגד מטרות ישראליות, ונלקחו לחקירה במתקן השב"כ בירושלים.
זביידי, חבר המועצה המהפכנית של פתח, שימש בעבר כמפקד "גדודי חללי אל-אקצה" של תנועת פתח בג'נין וכמנהל "תיאטרון החרות" בג'נין, ואילו עורך הדין ברגות, נושא תעודת זהות ירושלמית וחבר בלשכת עורכי הדין בישראל, היה בתפקיד בכיר במטה האסירים הביטחוניים של הרש"פ וייצג אותם בבתי משפט ישראלים.
בחודשים האחרונים התגורר זביידי באזור רמאללה ולמד לתואר שני באוניברסיטת ביר זית. הוא קיבל משכורת ורכב מהרש"פ, וטיפל בנושאים הקשורים לאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.
למעשה, מדובר בשני בכירים של הרש"פ ותנועת פתח - מפלגת השלטון. הרש"פ ידעה על דבר מעצרם על-ידי השב"כ כבר ביום המעצר, ולדברי גורמים בפתח, ראשי המודיעין הכללי הפלשתיני קיבלו עידכון מהשב"כ, במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני, כי השניים חשודים בפעילות טרור.
שתיקתם של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וצמרת פתח המקיפה אותו, בקשר לפיגועים החמורים המיוחסים לשניים היא חמורה. הרש"פ חתומה במסגרת הסכמי אוסלו על גינוי הטרור והמלחמה בו. לכן היה זה רק טבעי מצדה של ישראל לצפות שהוא יגנה את המעשים בפומבי, או לפחות בפורומים הפנימיים של הרש"פ או במוסדות תנועת פתח. אולם שום דבר לא קרה, שלושה חודשים חלפו מיום מעצרם של השניים, והשתיקה של עבאס וצמרת פתח נמשכת.
מה שעוד חמור הוא ששום גורם בממשלת ישראל או במערכת הביטחון לא דרש מהרש"פ לגנות את המעשים החמורים האלה בפומבי ולהוקיעם, וגם אם עשה זאת בצינורות התיאום הביטחוני - הרי שהרש"פ התעלמה לגמרי מהדרישה. הרושם הכללי ברחוב הפלשתיני הוא שישראל עברה בקלות לסדר היום למרות חומרת המעשים.
שני המחבלים, זביידי וברגות ביצעו שני פיגועי ירי ב-7 בנובמבר 2018 וב-5 בינואר 2019 לעבר אוטובוסים ישראלים בציר הסמוך לישוב בית אל תוך כדי שהם משתמשים בנשק וברכב של הרש"פ. ב-27 בדצמבר ביצעו פיגוע ירי נוסף לעבר אוטובוס ישראלי שעלה לישוב פסגות, אך לא הצליחו לפגוע בו. ברגות הודה בחקירה כי ביצע פיגוע ירי נוסף ב-2016 לעבר ניידת משטרה במעבר הזיתים סמוך לירושלים. בכל הפיגועים האלה לא נפצעו או נהרגו ישראלים בדרך נס, אך הדבר איננו מפחית מחומרת המעשים.
מדוע חזר זביידי לדרך הטרור
זביידי היה אחד מסמלי הטרור של האינתיפאדה השנייה. הוא דובר עברית רהוטה. היו לו קשרים הדוקים עם פעילת השמאל הרדיקלי טלי פחימה, והוא הפך לחביבה של התקשורת הישראלית.
זביידי הצליח במסע ההונאה, ויצר את הרושם כי הוא נטש את תחום הטרור והשתלב במנגנון האזרחי ברש"פ בעוד שבפועל ביצע בחשאי את פיגועי הירי ותכנן פיגועים נוספים. כשהסתיימה האינתיפאדה השנייה הוכלל זביידי בהסכם המבוקשים שהשיג עבאס מישראל. הוא קיבל חנינה על כל מאות פיגועי הטרור שעשה, והתחייב שלא לעסוק יותר בפעילות טרור. עכשיו הוא יעמוד לדין גם על המעשים האלה והוא צפוי למאסר עולם בכלא הישראלי.
זביידי נעצר גם בעבר על-ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ בחשד כי היה מעורב בירי לעבר ביתו של מושל ג'נין קדורה מוסא, ושוחרר לאחר כמה חודשי מעצר בכלא יריחו. גורמי פתח באזור ג'נין המכירים היטב את זביידי אומרים כי הוא חזר לעסוק בטרור, כדי לפלס את דרכו לצמרת פתח, לקבל תקציבים גדולים יותר ולהאדיר את שמו כדי לזכות במעמד ארגוני וחברתי גדול יותר. החברה הפלשתינית מתייחסת למחבלים כ "גיבורים" וזביידי רצה לחזור לימי התהילה של האינתיפאדה השנייה במעמד חזק יותר עם הרבה התעניינות תקשורתית.
זביידי הוא מקורבם של מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פתח ושל תוופיק טיראווי חבר הוועדה המרכזית של פתח. טיראווי, שהיה ראש המודיעין הכללי בתקופת האינתיפאדה השנייה, היה מבוקש על-ידי ישראל בשל פעילות טרור, אך בסופו של דבר מחל לו הדרג המדיני.
גורמים בפתח באזור רמאללה מעריכים שאלעאלול וטיראווי ידעו מראש על מעשי הטרור של זביידי, ואם הם ידעו, סביר להניח שהדבר הובא גם לידיעת עבאס בכובעו כיו"ר תנועת פתח. אין הוכחה לכך, ומדובר בהנחה הגיונית. אבל בתנועת פתח מסבירים כי עבאס איננו מגנה את מעשי הטרור של זביידי וברגות כדי לזכות בפופולריות ברחוב הפלשתיני, להיראות חזק מול תנועת חמאס וגם כדי להראות לבני עמו כי למרות הסכם אוסלו תנועת פתח לא ויתרה על המאבק המזויין נגד ישראל.
על-פי הגורמים בפתח, במוסדות התנועה (הוועדה המרכזית והמועצה המהפכנית) יותר מ-50 אחוזים מהחברים תומכים במאבק המזוין נגד ישראל. הדבר בא גם לידי ביטוי בשטח. המחבל עומר אבו ליילה מהכפר א-זאוויה באזור סלפית, שעשה את הפיגוע באזור צומת אריאל, השתייך לתנועת פתח. בפיגוע נהרגו הרב אחיעד אטינגר וסמ"ר גיא קיידאן ז"ל. המחבל נמלט והסתתר בכפר עבווין ליד רמאללה, אך אותר על-ידי השב"כ וחוסל.
מייד לאחר הריסת ביתו, קנתה ועדה מצומצמת של פתח באזור ביחד עם ראש המועצה באזור סלפית חלקת אדמה והחלה בבניית בית חדש גדול ומפואר יותר עבור משפחת המחבל. אווירת התמיכה בטרור מתחזקת בתנועת פתח גם נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני, המשבר הכספי החריף ותוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.
אולם יש גם גורמים אחרים בפתח הסבורים כי ישראל עשתה מקח טעות כאשר הביאה לשטחים את הנהגת פתח המושחתת מתוניסיה, וכי הגיע הזמן לבחור, באופן דמוקרטי, במנהיג אמיתי וחזק מתוך העם, נקי כפיים ואמין שבאמת מעוניין בטובת עמו ושרוצה בשלום אמיתי ובדו-קיום עם ישראל.

תאריך:  22/05/2019   |   עודכן:  22/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השתיקה סביב זכריה זביידי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כן יבחרו מנהיג חזק שוחר שלום
או חמאס  |  22/05/19 21:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
גרשון הכהן
הימנעות ישראל מכיבוש ארץ ישראל המערבית במלחמת השחרור שיקפה את חששו של דוד בן-גוריון כי הדבר יביא להטלת מלוא סמכות האו"ם למימוש החלטת החלוקה בגבולותיה המקוריים, ובכלל זה שליטה בינלאומית בירושלים
יוני בן-מנחם
הרש"פ פתחה במערכה מדינית נגד "עסקת המאה" והיא תחרים את הכינוס הכלכלי בבחריין    בשטחים החלו לגבש תוכנית פעולה מעשית נגד "עסקת המאה" שתובא לאישור מוסדות אש"פ, לראשונה מוצע לחוקק חוק הקובע כי כל מגע עם ההתנחלויות יחשב ל"פשע"
דן מרגלית
ההחלטה החד-צדדית של ישראל למנוע מהרשות הפלשתינית כספים שהם שלה בשל המעשה הנואל הגובל בנבלה של אבו מאזן זוהי טעות מהותית
יוסי אחימאיר
בעייתנו העיקרית נמצאת במגרש אחר - במגרש הרעיוני-תודעתי    מערכת החינוך איננה שמה דגש יתר על הטמעת הזכות היהודית הבלעדית לארץ-ישראל, לעומת הערבים שמחנכים דורות של תלמידים על אתוס השיבה ל"פלשתין מן הירדן ועד הים"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - תזמורת העונות, המלחמה הבאה, אינם חלק מאתנו ומרקחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il