X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סיכום טיול עבור האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

נתיבי פרובנס והריביירה הצרפתית

יצאנו מנמל התעופה של מארסיי, לכיוון מזרח והתחלנו את הטיול שלנו בעיר קאן (Cannes) הזוהרת, השוכנת בריביירה הצרפתית
▪  ▪  ▪
מרסיי [צילום: קלאוד פריס/AP]

יום 1: 15.5.19 יום ד': ת"א - מרסיי - קאן -מוזאון פיקאסו - ניס
נפגשנו בנמל התעופה בן-גוריון, אור ליום רביעי וטסנו, בחברת אל על, לעיר מארסיי, בירת חבל פרובנס. לאחר הנחיתה ואיסוף הכבודה, פגשנו את בנואה, הנהג שלנו שליווה אותנו לאורך כל היום הראשון של הטיול, עד לשעות הערב.
יצאנו מנמל התעופה של מארסיי, לכיוון מזרח והתחלנו את הטיול שלנו בעיר קאן (Cannes) הזוהרת, השוכנת בריביירה הצרפתית. בעיר הזו נערך מדי שנה פסטיבל הסרטים הבינלאומי הנודע, "פסטיבל קאן" שהוא פסטיבל הקולנוע החשוב ביותר באירופה ולנו היה הכבוד, להגיע בדיוק לזמן הפסטיבל ולהתחכך בין כל אנשי הקולנוע והצופים הרבים שבאו להשתתף בפסטיבל הזה. הלכנו לאורך טיילת קרואסט וצפינו ביאכטות היוקרתיות שחונות שם ומלונות הפאר וראינו את ארמון הפסטיבלים עם השטיח האדום, שם מצטלמים כל המפורסמים והמפורסמות. לאחר שצפינו בכל ההמולה של הפסטיבל, עשינו סיור רגלי במדרחוב של העיר העתיקה של קאן, עד שהגענו לשוק המקומי המקורה, שכבר החל לקפל את דוכניו ומשם חזרנו אל מקום המפגש אחרי שהעפנו מבט, לעבר הגבעה, שם שוכנים הכנסייה והטירה, המהווים את ראשיתה שלהעיר קאן. התכנסנו, לאחר הזמן החופשי ליד הפסל של הלורד האנגלי הנרי ברוגהאם (Henry Brougham) שהביא את הזוהר אל העיר קאן, במאה ה-19, עברנו ליד בית העירייה המפואר והגענו בחזרה לאוטובוס, כדי להמשיך ליעד הבא...
יצאנו מהעיר קאן, עוד לכיוון מזרח, לעיר אנטיב (Antibes), כדי לבקר במוזאון פיקאסו, השוכן בטירת גארימלדי (Musée Picasso, château Grimaldi) מהמאה ה-17 שנבנתה מול הים על שרידי מבנה רומי, ברובע העתיק של העיר. פיקאסו שהה ב-1946 בגולף- ג'ואן (Golfe-Juan) וחיפש סטודיו בו הוא יוכל ליצור עבודות גדולות. ראש העיר של אנטיב, הזמין אותו, לבוא לגור ולעבוד בארמון, פיקאסו, האמן הקוביסטי, הרב גוני, נעתר להזמנה, קיבל את אולם השומרים של ארמון גרימאלדי כדי להציב בו את האטלייה שלו, שהה בארמון גרימלדי חודשיים והשאיר שם, כפיקדון לעירייה, 23 ציורים ו-44 רישומים. העירייה החליטה, בסוף 1966, להפוך את הארמון למוזאון פיקאסו, בו ביקרנו.
שלוש מדריכות נפגשו אתנו בירידה מהאוטובוס והוליכו אותנו ב-3 קבוצות, לכיוון המוזאון, תוך כדי מתן הסברים בדרך על העיר אנטיב, שזוהי עיר השוכנת על לשון יבשה באורך 4 ק"מ, המהווה את כף אנטיב, הצופן בתוכו נמל יאכטות עצום בגודלו.
לאחר שהגענו למוזאון, קיבלנו הסברים נפלאים, על עבודותיו של פיקאסו, הציורים, הפסלים, עבודות הקרמיקה, השטיחים והרישומים.
לאחר הביקור במוזאון, שמנו פעמינו, עוד מזרחה, לכיוון העיר ניס ((Nice, לבית המלון הראשון שלנו מבין השניים Novotel Suites Airport Hotel Nice על-מנת לעשות צ'ק אין מהיר ומיד לאחר מכן, לרדת בחזרה לאוטובוס, להמשך יום הטיול, סיור בעיר העתיקה של ניס וארוחת ערב במסעדה שבטיילת האנגלים, מול הים. עברנו ליד מלון נגרסקו המפורסם, ליד מוזאון מסאנה, שהיה שר הצבא של נפוליאון, משם המשכנו בנסיעה לכיוון גן אלבר ה-1 (Jardin Albert 1er) וכיכר מסאנה (Place Masséna), וירדנו מהאוטובוס לסיור רגלי בעיר. חצינו את הכביש לטיילת ארה"ב (Quai des États-Unis), צפינו לים ונכנסנו לשוק, דרך הפונשט (Ponchettes) (המבנים הנמוכים עם המרפסות שצופות לים) שבשעות הערב, הופך לאזור של בילויים, המשכנו וצפינו בבית האופרה ואת בית העירייה שבחצרו פסל האגודל של אדריכל המקום. המשכנו לכיכר רחבה ומרשימה - כיכר מסאנה ראינו את מזרקת אפולו אל השמש (Fontaine du Soleil) המוקף ביצורים ימיים מיתולוגיים ולאחר מכן, חצינו את כיכר מאסנה עם המרצפות בשחור לבן והארקדות, ראינו את גאלרי לאפייט, המשכנו דרך המדרחובים, עד שהגענו למסעדה שבטיילת האנגלים, לארוחת הערב המשותפת, הראשונה שלנו, בטיול, Le Queenie Restaurant לאחר שסעדנו את לבנו, הגיע אוטובוס מקומי, לאסוף אותנו מהמסעדה, לכיוון בית המלון שלנו, בניס.
יום 2: 16.5.19 יום ה': סט. פול דה ואנס - אז - מונקו - מונטה קרלו
לאחר ארוחת הבוקר המעולה, שבבית המלון, יצאנו לדרכנו לכיוון צפון- מזרח, לכפר האמנים, סנט פול דה ואנס ((Saint-Paul-de-Vence הגענו לכפר, המוקף חומה על ראש ההר, מראה שיצר רושם עז והתחלנו את הסיור שלנו במקום, עברנו את המלון/מסעדה יונת הזהב - La Colombe d'Or Hotel הגענו לבית הקפה דה פלאס (Café de la Place) של האמנים המפורסמים ואזור משחקי הפטאנק (כדורת), שם גם היה מקום המפגש שלנו, לאחר הסיור. נכנסנו דרך השער של חומות העיר העתיקה והלכנו לאורך הטיילת שצמודה לחומות העיר, בדרך המשקיפה על נופי העמקים הירוקים, מרהיבי העין.
עשינו את דרכנו, עד שהגענו אל בית הקברות של הכפר, שם נמצא קברו של האמן הידוע מארק שאגאל, (קברם המשותף של מארק שאגאל, אשתו ואחיה).שנחשב לצייר היהודי הגדול בכל הזמנים. סגנון הציור שלו הושפע רבות מהזרם הקוביסטי, וכן מתאפיינים ציוריו בעולם של פנטסיה וחלום. הוא הרבה לצייר ציורים מהווי עולם החסידות והעיירה היהודית במזרח אירופה, אך צייר גם בתחום התנ"ך. מרבית יצירותיו מוצגות כיום במוזאונים בעולם, ורק מיעוטן נמצא בישראל, חלונות שאגאל בבית הכנסת בבית החולים "הדסה" בירושלים, עליהם צייר את שנים-עשר השבטים. בנוסף עיצב שטיחי קיר המוצבים בטרקלין שאגאל במשכן הכנסת, ובהם אירועים מתולדות עם ישראל. בנוסף לפעילותו כצייר עסק שאגאל באיור ספרים, פיסול בחרס ועיצוב תפאורה לתיאטרון.
אחרי הביקור בקברו של מארק שאגאל, טיילנו, דרך הסמטאות, הבתים העתיקים והגלריות, שופעות יצירות האמנות, עד למקום המפגש בבית הקפה ליד הכדורת.
מסן פול דה ואנס, היפהפייה, המשכנו בנסיעה, מזרחה, לכפר התלוי אז (Èze), שאף הוא מרשים ביופיו. לפני ההגעה לכפר אז, עצרנו לתצפית על סן-ז'אן-קאפ-פרה (Saint Jean Cap Ferrat), עם נוף המפרץ הקסום ולאחר מכן, המשכנו בנסיעה והגענו לחנייה ולשירותים, שבמקום ומשם התחלנו לטפס כמו העיזים, במעלה הסמטאות הציוריות, עם הגלריות ובתי הקפה הקטנים. בזמן העלייה, במעלה הכפר, די פעם, צפינו בנוף, שבצבץ מבין הבתים העתיקים, עד שהגענו לכנסייה המקומית ומשם עלינו לגן הבוטני, שבראשו, שרידי מנזר ושם, מהגן, נפרס לעינינו כל מראה המפרץ של חוף התכלת (Côte d'Azur), המהמם!
לאחר הביקור באז, נסענו עוד מזרחה לכיוון נסיכות מונאקו (Principauté de Monaco), שהיא מדינה זעירה בפני עצמה. הגענו לחנייה של המוזאון האוקייאנוגרפי (Musée océanographique de Monaco) החשוב בעולם (חלק ביקרו בו בזמן החופשי), הנמצא בראש הצוק, עלינו על הרכבת הקטנה (משום שהחנייה של מונטה קרלו הייתה סגורה לרגל ההכנות לפורמולה 1) ועברנו בחלקי העיר השונים, כולל רחבת הקזינו הידוע של מונטה קרלו, שלצדו המלון פארי, המפורסם ובית האופרה שבנה שארל גארנייה (אותו אדריכל שבנה גם את בית האופרה בפאריס). לאחר שירדנו מהרכבת, עשינו סיור רגלי, במונאקו וויל, כדי לראות את הקתדרלה בה התחתנו וגם נקברו, גרייס קלי והנסיך רנייה ה-3, המשכנו דרך, הגנים ובית המשפט, לצפות בנוף המקסים של הנמל והסירות, שנשקף לעינינו ממרומי הצוק, עד שהגענו לרחבת הארמון המלכותי (Le Palais des Princes de Monaco) של הנסיך אלבר ה-2, בנו של רנייה ה-3, שירש ממנו את הכתר... בתום הסיור, חזרנו למלונינו בעיר ניס, לארוחת ערב, במסעדה שליד המלון ולינה ללילה נוסף.
יום 3: 17.5.19 יום ו': עיר הבשמים גראס - קניון וורדון - מוסטייה סנט מארי
לאחר ארוחת הבוקר, המצויינת, כמו ביום אתמול, עזבנו את המלון, בדרכנו, צפונה, לעיר הבשמים הידועה, גראס. בדרכנו, עברנו בדרך נפוליאון, רוט נפוליאון (Route Napoléon), הדרך בה עשה נפוליאון, ב-1815, עם קומץ חיילים, כשיצא מהאי אלבה, בה היה שבוי, לעבר פריז לתפוס את השלטון מחדש.
כשהגענו לעיר גראס (Grasse), ביקרנו במפעל לייצור בשמים פרגונאר (Fragonard). קיבלנו הסברים מהמדריכה, החמודה, נטלי, על דרך ייצור הבושם ולאחר מכן ביקרנו בחנות המפעל, שם יכולתם לרכוש בשמים, קרמים לפנים ועוד, המיוצרים מפרחי האזור וממקומות אחרים בעולם.
משם המשכנו לביקור בקניון הוורדון (Gorges du Verdon) העמוק ביותר באירופה. בתחנתנו הראשונה עצרנו לשירותים וקפה, בקומפס סור ארטובי (Comps-sur-Artuby) ולאחר מכן, המשכנו בכבישים מפותלים, בנופי קדומים של צוקים ויערות עד שהגענו לתצפית, בבלקון דה מסקלה (Balcon de la Mescla), על נהר הוורדון שצבעו טורקיז שזורם שם בעומק הגיא, בעומק של 700 מ'. לאחר התצפית, אכלנו צהריים במסעדה שבמקום (Le Relais des Balcons), תוך צפייה בנופי הצוקים מבעד לחלון המסעדה. בהמשך הסיור עברנו על הגשר שנמתח בקשת אחת מעל הקניון והמשכנו בנסיעה, בה עברנו על הגשר שמתחתיו זורם נהר הוורדון ומתחבר לאגם המלאכות לאק סנט קרואה - (Lac De Sainte Croix) אגם הצלב הקדוש. משם המשכנו לביקור בכפר קסום ויפהפה מוסטייה סנט מארי (Moustiers-Sainte-Marie) היידוע בזכות כבל המתכת והכוכב התלוי משני עברי ההרים. סיירנו בכפר, צפינו לכיוון המנזר למרגלות הכוכב, ראינו את הכנסייה, ראינו את הנחל הזורם בין הבתים ואת החנויות עם כלי הקרמיקה האמנותיים ולאחר מכן, פגשנו את האוטובוס ונסענו לעיר נים, למלון C Suites Hotel Nimes שם לנו 5 לילות וגם שם במלון, היו ארוחות הערב שלנו, עד סוף הטיול.
יום 4: 18.5.19 יום שבת: אביניון - פונטיין דה ווקלוז - סנט רמי דה פרובנס
לאחר ארוחת הבוקר, שהייתה בהחלט טובה, לכל הדעות, יצאנו מנים לכיוון צפון - מזרח, לעיר האפיפיורים, אביניון Avignon. הגענו לחנייה, שמחוץ לחומות העיר ולצד נהר הרון (Rhône), מעליו נמתח חצי גשר מהמאה ה-12 (ושנהרס במשך הזמן), גשר סן בנזה ((Pont d'Avignon- Pont Saint-Bénézet). לאחר שנכנסנו דרך שער העיר, עצרנו לשירותים, במוזאון הקרוב והמשכנו לכיוון ארמון האפיפיורים Palais des Papes)), כדי לפגוש את המדריכה המקומית, איזבלה, כדי להדריך אותנו בתוך הארמון. אומנם כבר באוטובוס שמעתם הסברים ממני, על התקופה של המאה ה-14, בה עברה האפיפיורות מרומא לאביניון, למשך כ-70 שנה,1309-1377 והייתה מקום משכנם של 7 אפיפיורים צרפתיים, אך, שם בתוך הארמון, שכיום הוא מוזאון, שמעתם הסברים מפליגים מפי המדריכה וסיירתם בתוך המבנה הגותי המרשים בו חיו ושלטו, בזמנו האפיפיורים האלה.
לאחר הסיור בארמון, הלכנו לכיוון רחוב ירושלים, שם נמצא בית הכנסת (Synagogue d'Avignon), שפעיל עד היום והיה המוקד של הרובע היהודי שבעיר. בית הכנסת הזה נבנה בסגנון ניאו-קלאסי, במאה ה-19 על חורבות בית הכנסת מהמאה ה-14, שנשרף כליל. בקומות התחתונות עדיין נמצא תנור לאפיית מצות שנותר מהמאה ה-14. המשכנו עוד והגענו לשוק האוכל הפרובינסאלי (Halles d'Avignon), המקורה, שם היה מכל טוב, ירקות, פירות, לחמים, עוגות, יינות ומבחר מדהים של דגים ופירות ים, מהם מכינים את הבוייאבז, מרק הדגים, האופייני לפרובנס. משם המשכנו לכיוון מרכז העיר, כיכר האורלוז' - כיכר השעון (Place de l'Horloge), שם בית העירייה ובית האופרה, שהיה מכוסה לרגל שיפוצים. חלק מהאנשים העדיף לקחת את הרכבת הקטנה, מכיכר ארמון האפיפיורים ולסייר בעיר, בעזרתה וגם הם ניהנו מהעיר המיוחדת הזאת.
לאחר הביקור בעיר אביניון, המשכנו בנסיעה לכיוון מזרח, לכפר פונטיין דה ווקלוז (Fontaine-de-Vaucluse). המקום הזה ידוע במעיין הגדול ביותר בצרפת והחמישי בגודלו בעולם. הלכנו בשביל המקביל לנהר הסורג, עד שהגענו למקום הנביעה, הנראה כבור ענק בעומק של 308 מ'. ניהננו מזרימת המים של הנהר, מהמפלים, מהצמחייה ומהרוגע של המקום השלו והפסטורלי הזה ואף בדרך ראינו את מפעל הנייר שבזכות שפע המים הפך המקום, למרכז חשוב של תעשיית הנייר, מהמאה ה-15. כמו-כן, שמעתם על פטררקה, המשורר והמלומד האיטלקי, בן המאה ה-14, שחי כאן וכתב כאן את שיריו, לאהובתו, לאורה, אותה פגש בכנסייה, באביניון, אך היא לא החזירה לו אהבה.
מפונטיין דה ווקלוז, נסענו מערבה, לכיוון העיר סנט רמי דה פרובנס ( Saint Remy de Provence). זוהי עיירה בעלת היסטוריה עשירה ששרידיה נותרו פזורים על כל שעל, עם אווירה כפרית ים תיכונית קסומה. כשמטיילים בה רואים את הבתים האותנטיים של פרובנס, עם החלונות ותריסי העץ הצבועים בצבע תכלת או ירקרק וחשים שהזמן עצר בה מלכת.
התחלנו עם בית נוסטרדמוס (Maison de Nostradamus), שהיה אסטרולוג ורופא צרפתי ממוצא יהודי, במאה ה-16. לאחר מכן, הזכרנו גם את וינסנט ואן גוך (Vincent Van Gogh), הצייר הפוסט אימפרסיוניסטי, בן המאה ה-19, שבין הסמטאות ניתן לטייל, בעקבות ציוריו של ואן גוך, אותם צייר כשאושפז בבית החולים (Saint Paul de (Mausole hospice, לאחר שהגיע מארל אל סן רמי שם צייר כ-150 יצירות מדהימות.
מסנט רמי דה פרובנס, חזרנו לארוחת ערב וללינה במלונינו, בעיר נים.
יום 5: 19.5.19 יום א': שמורת הקמארג - סנט מארי דה לה מאר - אייג מורט - מונפלייה
לאחר ארוחת הבוקר, יצאנו בנסיעה מהמלון, בנים, דרומה, לשמורת הקמארג (Camargue) שהוא חבל ארץ של אדמת ביצות בדלתה של הנהר רון בדרום צרפת, הדלתה הגדולה ביותר במערב אירופה. הוא מופרד מן הים על-ידי גבעות חול ומוקף מים מכל צדדיו. יש בו לגונות של מים מלוחים ובמרכזו יש לגונה גדולה. הקמארג הוא אתר טבע המפורסם בנדידת עופות, במיוחד הפלמינגו וגם בשל סוסי הפרא הלבנים, עדרי בקר הגדלים והגרדיון, הבוקרים שעל הסוסים. הגענו לעיירה סנט מארי דה לה מאר ((Saintes Maries de la Mer) שבאזור הקמארג, השוכנת על הדלתה של נהר גראן רון. מדי שנה, בחודש מאי, בדיוק, לאחר סיום הטיול שלנו, מתעוררת העיירה לה סנט מארי דה לה מאר לחיים, ונשטפת באלפי הצוענים שמגיעים לחגוג את אחד האירועים הדתיים המרתקים ביותר באירופה - כנס הצוענים (Gypsy Pilgrimage). ההתכנסות החגיגית והצבעונית נערכת לכבודה של שרה השחורה (Sara-la-Kâli), פטרוניתם הקדושה של הצוענים, שהגיעה לאזור ביחד עם מריה מגדלנה (Maria Magdalena) "שליחת השליחים", שגם לה סוגדים המקומיים, ומהווה מצד אחד חוויה דתית חזקה ומצד שני חגיגה תיירותית של מוזיקה, ריקודים ואהבה. נכנסנו לקתדרלה של העיירה ושם ראינו את פסליהם של מארי סאלומה (שלומית) ומארי ג'ייקוב (יעקב), אמותיהן של שני שליחי ישו שהגיעו לכאן, ביחד עם מריה מגדלנה. לאחר מכן, היה לכם זמן חופשי, לשוטט בעיירה המיוחדת הזאת, עם הבתים הלבנים, הנמוכים, לבקר בשוק הפתוח המקומי, ביחד עם התושבים הצוענים, המקומיים, ללכת לשפת הים ולראות את הקרוונים שלהם וגם לשבת בבית קפה ולספוג את אווירת המקום המיוחד הזה.
מסנט מארי דה לה מאר, נסענו לעיירה שבמרכז אזור הקמארג, אייג מורט (Aigues-Mortes), עיר חומות יפה, שהנמל שלה מפורסם היווה בסיס היציאה של מסע הצלב השביעי של לואי ה-9, במאה ה-13. הגענו לעיירה המבוצרת, בעלת השערים רבי המידות ונכנסנו דרך השער הראשי, ישירות אל הכיכר, שם נמצא פסלו של לואי ה-9 (Place St Louis), ושם, בכיכר המוקפת מסעדות, עשינו את ארוחת הצהרים שלנו.
מאזור הקמארג, נסענו עוד מערבה, לעיר הגדולה, מונפלייה Montpellier) ) שזו עיר מרכזית ועיר הבירה של חבל הלנגואדוק-רוסליון. העיר, נודעה במיוחד בבית הספר לרפואה מהמאה ה-12 והאוניברסיטה שנוסדה 100 שנה לאחר מכן.
האוטובוס הוריד אותנו ליד אמת המים (האקוודוקט) ומשם טיפסנו במדרגות אל טיילת פיירו ((promenade of Peyrou השם Peyrou פירושו "אבן" באוקסיטנית, שם נתקלנו במגדל המים העתיק (Château d'eau) הבנוי בסגנון של אדריכלות קלאסית, וצמודה לו בריכת מים, הקשורה לאמת המים, ממנה הגענו. הטיילת היפהפייה נסללה במאה ה-18, ע"י לואי ה-14, שם מוצב גם פסלו, כשהוא דוהר על סוסו. גם קשת הניצחון שראינו, מוקדשת ללואי ה-14 שהכריז על מונפלייה כבירת המחוז. העיר ידועה בקהילה היהודית שלה עוד מימי הביניים, ובמיוחד ידוע רבי שמואל אבן תיבון, מתרגמו של הרמב"ם לעברית, שסיים את בית הספר לרפואה שם. טיילנו לאורך הטיילת והגענו לפלאס דה לה קומדי (Place de la Comédie), כיכר יפה ורחבת ידיים, שם נמצא בית האופרה מהמאה ה-19 ובמרכז הכיכר, מזרקת 3 הגרציות. לאחר שהגענו לכיכר, ישבנו בבית קפה לשתות קפה, ביחד עם התושבים המקומיים שניהנו מהאווירה הרגועה של יום א' ולאחר ההפוגה, עשינו את דרכינו בחזרה, לכיוון טיילת פיירו, ולמקום חניית האוטובוס, בגשם קל ומשם לארוחת ערב בבית המלון, אשר בנים.
בדרך למלון, הנהג ואני, הענקנו לכם, סיור פנוראמי בעיר נים, בה אנחנו לנים, כדי שתכירו אותה. העיר נים ידועה בשרידים הרומיים מרשימים ושדרות עצי הערמונים המטופחות שלה. עברנו ליד גני המזרקה ((Jardin de la Fontaine מהמאה ה-18, בהמשך ראינו מקדש עתיק בשם Maison Carree, הבית המרובע - ששתמר באופן מופלא, בנוסף, יש את הארנה (זירת הלחימה) השמורה היטב מהתקופה הרומית ואשר מתפקדת עד היום ללחימת שוורים. המבנה הוא מהמאה הראשונה או השנייה לספירה והוא השמור ביותר בכל צרפת. פונט דו גארד Pont du Gard, אמת המים המדהימה, בה ביקרנו למחרת, הובילה מים לעיר נים.
העיר נים מתגאה גם שתעשיית הטקסטיל שלה הגיעה רחוק: כל תושב נים גאה מכריז כי בד הג`ינס למשל, שכבש את העולם בסערה וממשיך לככב גם היום, החל בתעשיה זו של נים. באנגלית המילה denim שמציינת ג`ינס, היא שיבוש שנובע ממקורו הראשוני של הבד- "מ-נים"- "De- nime".
יום 6: 20.5.19 יום ב': ארל - פונט דה גארד
יצאנו לאחר ארוחת הבוקר, לכיוון דרום מזרח, לעיר ארל ((Arles, העיר שנודעת במבנים הרומיים שיש בה ובאמן הידוע וינסנט ואן גוך שהתגורר במקום. התחלנו את הביקור בעיר ארל, בגשר ואן גוך (Pont Van Gogh de Langlois), שם ראינו את הגשר, בסגנון הולנדי, מעל תעלה, שהצייר ואן גוך, הנציח אותו בציוריו.
לאחר מכן, האוטובוס הוריד אותנו, ליד המלון Hôtel Jules César שזאת הייתה נקודת המוצא שלנו לסיור הרגלי בעיר ארל. התחלנו עם כיכר הרפובליקה ((Place de la République שבמרכזה האובליסק עם פסלי הראשים (המלשינונים) שמפיהם זורמים מים אל תוך המזרקה, שם בכיכר גם נמצא בית העירייה של ארל Hotel De Ville שבקריפטה, שמתחתיו נמצאים שרידי הפורום הרומאי וכנסיית סנט טרופים (Eglise St Trophime) מהמאה ה-12. סנט טרופים היה ההגמון הראשון של העיר ארל.
עברנו דרך בניין העירייה והמשכנו לכיכר הפורום Place du Forum)), שם נמצא קפה ואן גוך (Le Café Van Gogh), אותו צייר ואן גוך, פעמים רבות, ביום ובלילה, בו ישבנו לסעוד את לבנו, מאוחר יותר. המשכנו לכיוון הארנה - אמפיתיאטרון ארל (Arènes d'Arles), הרומאי, שנותר על תילו כ-2,000 שנה וכיום נערכות בו, הופעות אמנותיות ומלחמות שוורים. נכנסנו פנימה לביקור קצר והתרשמנו מ-20,000 המושבים שבתוך הזירה.
לאחר ארוחת הצהרים, חזרנו לכיוון כיכר הרפובליקה והמשכנו לעוד יעד שקשור בואן גוך והוא בית החולים, בו אושפז לזמן קצר, לאחר שחתך את בדל אוזנו, L'espace Van Gogh ושם הנציח את חצר המקום בציוריו.
לאחר מכן, הגענו בחזרה לאוטובוס ונסענו ליעד הבא שלנו, פונט דה גארד (Pont du Gard), שהוא חלק מאמת מים רומאית עתיקה, החוצה את נהר הגארדון, במבנה גשר קשתות מורכב. הגשר נבנה כחלק ממערכת הולכת המים לעיר הרומית העתיקה נמאסוס, היא נים של היום, בה אנו לנים. גשר-אקוואדוקט זה נחשב אחת הדוגמאות
המובהקות לאדריכלות רומית, מוגדר כאתר מורשת עולמית, ומהווה את אחת האטרקציות התיירותיות המבוקרות ביותר בצרפת! הגענו לאתר, ועלינו על הטיילת של הגשר וראינו מקרוב, כיצד בנוי הגשר שעשוי מאבנים ענקיות שמשקלן יכול להגיע ל-6 טון! חצינו את הגשר לצד השני וצילמנו את הגשר המדהים הזה שבנוי בשלוש קומות. יש אנשים מהקבוצה, שטיפסו והגיעו עד לפתחו של האקוודוקט.
לאחר שהתפעלנו מהמקום, יצאנו בחזרה לכיוון נים, אבל לפני שהגענו למלון, עצרנו בקניון Centre Commercial Nîmes Etoile עם הסופרמרקט קארפור (( Carrefour שלא היה רחוק מהמלון, על-מנת לרכוש גבינות צרפתיות איכותיות, כדי להביא לקרובים בארץ.
יום 7: 21.5.19 יום ג': מרסיי - קסיס - אקס אן פרובנס
ביום הזה, לאחר ארוחת הבוקר, יצאנו לכיוון מרסיי, העיר השנייה בגודלה בצרפת ובעלת הנמל הגדול ביותר בצרפת. נכנסנו לתוך העיר, בדרכנו אל הבסיליקה נוטרה דאם דה לה גארד ( Basilique Notre-Dame de la Garde) עברנו בעיר עם האוטובוס וראינו את הנמל המסחרי הגדול, בו עוגנות אניות פאר של הקרוזים, ראינו את הקתדרלה, המרשימה, בסגנון רומאי-ביזנטי (שחור-לבן), ראינו את המוזאון לארצות הים התיכון ואירופה (MuCEM - Musée des civilisations de l'Europe et de la Méditerranée), שבנוי בצורה ארכיטקטונית מודרנית, ראינו את הנמל הישן שבו יש הרבה יאכטות ואת בית העירייה וגם את הכיכר עם גג המראות שהשכם בבוקר מתקיים בו שוק דגים. עוד ראינו בדרך, את המונומנט של השער למזרח המציין את סוף השלטון העותומאני במזרח התיכון (la porte de L'orient - Monument aux Armées d'Afrique) ומולו את נמל הקטן שממנו התפתחה מרסיי, Port Du Vallon Des Auffes) ) מכפר דייגים פיינקי.
טיפסנו עם האוטובוס במעלה הגבעה, עד שהגענו למיקום הבסיליקה והתחלנו לטפס במעלה המדרגות הרבות עד שהגענו ללובי ומשם מעלית ושיצאנו ממנה נפרס לעינינו כל מראה העיר מרסיי הנמל שלה, האי שאטו דה איף, על כף היד המצודה זכתה לפרסום מיוחד בעקבות פרסום ספרו של אלכסנדר דיומא האב "הרוזן ממונטה כריסטו", אשר חלק מעלילתו מתרחש בה. גם הביקור בתוך הבסיליקה המוזהבת משאיר את הצופים ללא מילים.
לאחר מכן, המשכנו לכיוון דרום מזרח, לעיירה הקסומה, קאסיס ((Cassis. הגענו למקום החנייה החדש של קאסיס, שבפאתי העיר ומשם לקחנו את הרכבת הקטנה למרכז קאסיס. לאחר מכן, מעט זמן חופשי לארוחת צהריים קלה, עלינו על הסירה שלקחה אותנו לסיור בין 3 הקאלנקים - מפרצונים עם המים בצבע טורקיז והחופים הנסתרים. לאחר השייט, חזרנו עם הרכבת הקטנה ונסענו ליעד האחרון שבטיול, העיר אקס אן פרובנס (Aix-en-Provence), עירם של הסופר אמיל זולא (Émile Zola) וחברו, הצייר פול סזאן (Paul Cézanne), הצייר הפוסט אימפרסיוניסט, שהנציח רבות את הר סנט ויקטואר (Mont Sainte-Victoire), הסמוך למקום, אותו הנציח בהרבה גרסאות.
אקס אן פרובנס, עיר הרומית, לשעבר, עם הכיכרות גדולות ובהן מזרקות, בתים אלגנטיים ורחובות רחבים. ראינו בכניסה לעיר את המזרקה המרשימה בכיכר שארל דה דה גול (Fontaine de la Rotonde- (Place du Général de Gaulle, שלידה עמד הפסל של פול סזאן התחלנו את הסיור בשדרות מירבו (Cours Mirabeau) עם המזרקות שבמרכזן עד שהגענו לפסלו של המלך רנה מאנז'ו ("רנה הטוב") (Fontaine Du Roi René). המשכנו לסיור בתוך העיר העתיקה של אקס. עברנו ליד הוטל בויאר אגוולה, שהיה משכנו של המוזאון לטבע וקודם לכן, היה ביתה של משפחת ג'וברט, מעשירי העיר במאה ה 17. משם המשכנו ועברנו ליד כיכר מלבנית שבתחומה ארמון אלברטה (Place (d'Albertas שהיה שייך לפוליטיקאי איטלקי שהפך לראש אגודת רואי החשבון של העיר, במאה ה 18. משם המשכנו לפלאס רישלם (Place Richelme), שם מתקיים שוק בוקר פרובינסלי ובצמוד אליו נמצא בית העירייה המסוגנן (Hôtel de Ville d'Aix-en-Provence). והמשכנו לביקור בקתדרלת סן סובר (Paroisse Cathédrale Saint Sauveur), הקתדרלה של העיר ובה הציור המפורסם "הסנה הבוער". מיהרנו לחזור ולפגוש את שארית הקבוצה שישבה בבית קפה, בקור מירבו ומשם הלכנו לאוטובוס, על-מנת שנגיע לארוחת הערב האחרונה, של הטיול ושלאחריה נערכה מסיבת הסיום היפה והמרגשת!
יום 8: 22.5.19 יום ד': מרסיי - ת"א
עם עלות השחר, השכמנו קום, הורדנו את המזוודות, שתינו קפה, לקחנו את הלאנצ' בוקס, עשינו צ'ק אאוט ולאחר שהנהג של האוטובוס המקומי העלה את המזוודות, נסענו דרומה, לכיוון שדה התעופה של העיר מרסיי (Marignane -Aéroport Marseille Provence-), ושם עלינו לטיסה בחברת אל על, לישראל.
תם ונשלם הטיול הזה, לפרובנס והריביירה הצרפתית!

תאריך:  27/05/2019   |   עודכן:  27/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גרייס קלי / Grace   Kelly
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתיבי פרובנס והריביירה הצרפתית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון הכהן
רעיון הממלכתיות בראייתו של דוד בן-גוריון מבטא את המתח התמידי בין הקמת מדינת ישראל כפרויקט מוסדי סדור ומוגדר לבין ראיית המדינה כאמצעי בתהליך גאולה נשגב. לפיכך, גם לאחר הקמתה תמשיך ישראל - כאמצעי למימוש חזון אין סופי - להיות "מדינה שבדרך"
דן מרגלית
ידם לא תחתום על פסקת התגברות, שכל כולה עיוות דין ומשפט בעבור אדם אחד
אברהם בנמלך
אני לא כל כך בטוח שאנחנו מדינה דמוקרטיה אמתית    למה?    כי מדינה דמוקרטית אמתית היא מדינה תחת שלטון בית המשפט העליון
שמחה סיאני
סיפורו של אלי מלכא    עיבדה לכתובים: שמחה סיאני    באחד מימי השבת, באנו להתפלל בבוקר כדרכנו בבית הכנסת ולחרדתנו ראינו, שבלילה נפרץ המקום ונגנבו ממנו חמישה ספרי תורה!
דן מרגלית
המסה של בגין הועתקה כמעט במלואה בספרי "התפכחות" (עמודים 108-106). מרכז בגין פרסם אותה לאחר כמה שנים וביקש מנשיא העליון בדימוס הפרופסור אהרן ברק לכתוב לה הקדמה, ונענה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il