X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
לפיד. קיבל טובת הנאה [צילום: פלאש 90]
לפיד. נמנע מחקירה [צילום: פלאש 90]
ועדת הפטור התנגדה לאשר לעמותת איילים מעמד ספק יחיד ופטור ממכרז החטיבה להתישבות סירבה לאשר מחשש ש"זולגים" כספים לחברות קבלניות פרטיות של מקורבים לעמותה לפיד ניצל לרעה את מעמדו, הפעיל לחצים ואישר בחתימתו האישית הענקת ההטבות לעמותה, ממנה קיבל אחרי חודשיים כנס פוליטי במימון העמותה דרור סורוקה, בהתייחסו להתערבותו החריגה של לפיד: "הכניסו אותנו להריון שלא ברצוננו" הפרקליטות מאשרת קיומו של חשד, אך לא "חשד ברף המצדיק חקירה פלילית"
▪  ▪  ▪
לפיד סידר לאיילים פטור ממכרז ומימון; לבקשתו מומן עבורו כנס בפני סטודנטים
איילת פישביין
באוקטובר 2014, בזמן כהונתו כשר אוצר, העניק יאיר לפיד לעמותת איילים פטור ממכרז ומעמד של ספק יחיד לצורך בניית כפר סטודנטים בשדרות בעלות של 50 מיליון שקל ובמימון ממשלתי בסך 30 מיליון ש"ח * זאת למרות שהעמותה אינה עוסקת בבנייה אלא בפעילות חברתית * חודשיים לאחר מכן ארגנה איילים עבור לפיד, לפי בקשתו, כינוס בחירות בלוד על חשבונה ומימנה גם אוטובוסים * יו"ר העמותה: "הכינוס אורגן לבקשת לפיד" * לפיד: "לא הוצע דבר ולא קיבלנו דבר בתמורה"
לרשימה המלאה

יושב-ראש יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ניצל לרעה ובאופן בלתי תקין את סמכותו - בתקופת היותו שר האוצר (2014), ו"סידר" תקציבים מיוחדים לעמותת איילים שיועדו למימון הקמת כפר סטודנטים בשדרות, וזאת תוך עקיפת החוק וחובת המכרזים ולמרות התנגדות הדרג המקצועי. ועדת המכרזים נתנה אישורה רק לאחר לחצים מצד לפיד.
כפי שחשפנו ב-News1 (לפיד מכחיש את כל החשדות ו/או הטענות המיוחסות לו, ובאמצעות ב"כ אף איים בהגשת תביעת לשון הרע), באוקטובר 2014 העניק לפיד, בחתימתו האישית (ראו מסמך בהמשך), מעמד של ספק יחיד ופטור ממכרז לעמותת איילים, ואישר לה פרויקט בהיקף 50 מיליון ש"ח, מזה 30 מיליון ש"ח על-חשבון המדינה (20 מיליון מתוך 30 מיליון - מתקציב מיוחד של משרד האוצר והיתר ממשרדים אחרים).
חודשיים לאחר מכן, וזמן קצר לאחר שפוטר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתפקידו כשר האוצר, מימנה עמותת איילים, לבקשתו של לפיד, כנס פוליטי למפלגת יש עתיד בראשות לפיד, אליו הוזמנו סטודנטים מערים שונות. הכנס נערך בדצמבר 2014 בעיר לוד. יו"ר עמותת איילים, מתן דהן, שהיה ועודו מקורב ללפיד, אישר ל-News1 כי העמותה מימנה את כל ההוצאות, לרבות שכירת אוטובוסים להסעת סטודנטים, כיבוד וכו', וכל זאת לפי בקשתו האישית של לפיד. המדובר בטובת הנאה אסורה ופסולה.
חמור מכך. עתה אנו חושפים, כי פעולותיו של לפיד - מתן הטבות כספיות עצומות לעמותת איילים ובכיריה - נעשו למרות התנגדות אנשי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד נגב וגליל, שטענו כי אין להעביר כספים לעמותת איילים לצרכי בניית מעונות לסטודנטים, מחמת זאת שחלק מהכספים "זולגים" לחברות קבלניות פרטיות שמפעילים בכירים ומקורביהם, ונוכח זאת שאין שום סיבה לעקוף את החוק המחייב מכרז. התנגדותם של אנשי המקצוע, במיוחד מקרב החטיבה להתיישבות, נעשתה הן בשיחות שנערכו והן במסמכים שהועברו. בפועל, לפיד עקף את החטיבה להתיישבות, באופן מוזר ובלתי תקין, והורה למשרד האוצר לפעול ישירות מול עמותת איילים ובכיריה.
המידע המעלה חשד ליחסי שוחד הובא לידיעת פרקליט המדינה, שי ניצן, אך ניצן נמנע מביצוע חובתו, היינו: להורות על חקירת לפיד באזהרה. ניצן אף מאפשר לעו"ד מאור אבן-חן להמשיך כתובע בתיק ישראל ביתנו, למרות ניגודי עניינים חריפים בהם הוא נתון (בן משפחתו עמנואל מודריק נחקר באזהרה בפרשת ישראל ביתנו).
השקרים של לפיד
יאיר לפיד מכחיש הכל, מכל וכל ובמיוחד את החשדות נגדו. במכתב הרצוף איומים שהעביר ל-News1, ועוד קודם לכן, הוא מסר תגובה בעייתית העומדת בסתירה לעובדות:
  • לפיד טען: "מדובר בהחלטה של ועדה מקצועית לפטורים באגף החשב הכללי במשרד האוצר" - שקר. הדרג המקצועי התנגד בתקיפות; ועדת הפטור נעתרה רק לאחר לחצים שהופעלו. לכן ניצל לפיד את סמכותו ואישר בחתימתו האישית את הפטור ומעמד ספק יחיד;
  • לפיד ביקש להדגיש: "מיותר לציין, שלא הוצע לנו דבר ולא קיבלנו דבר בתמורה" - שקר. לפיד קיבל, לפי בקשתו האישית, כנס פוליטי, שאותו מימנה עמותת איילים.
מערכת יחסים זו מעלה חשד ליחסי שוחד בין הצדדים. אולם למרות החשדות, ועל-אף החקירה שהתנהלה נגד עמותת איילים ובכיריה ונגד מפלגת ישראל ביתנו ובכיריה, שקיבלו על-פי החשד טובות הנאה מאנשי העמותה, ולמרות שחלק מהגורמים הועמדו לדין, ובהם סגנית השר לשעבר, פאינה קירשנבאום, ומתן דהן, נמנעה הפרקליטות מלהורות על חקירה נגד יאיר לפיד בגין התקציבים ש"סידר" באופן בלתי חוקי ובלתי תקין לעמותת איילים ובגין טובת ההנאה שקיבל זמן קצר לאחר מכן מהעמותה, בדמות: מימון כנס פוליטי.
בהנהלת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מאשרים כי לפיד עקף בפועל את המשרד, תוך ניצול סמכותו כשר האוצר. נמסר ל-News1:
  • "מסוף שנת 2014 - למשרד אין כל קשר עם עמותת איילים. כפרי הסטודנטים המחזקים את ההתיישבות ומקדמים פעילות חברתית וקהילתית בנגב ובגליל ונתמכים על-ידי משרד החינוך, החלו להיבנות בשנת 2005 ותוקצבו בהתאם להחלטת ממשלה לה היו שותפים מספר משרדי ממשלה (החטיבה להתיישבות, משרד החקלאות, משרד הקליטה והעלייה, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ועוד). בעת בניית הכפר בשדרות בלבד, פנה המשרד לחשב הכללי להעניק לעמותה מעמד של ספק יחיד והאישור ניתן לבסוף על-ידי שר האוצר מתוקף סמכותו בחוק".
דרור סורוקה, מנהל אגף בכיר בתכנון מדיניות ומ-2007 מנהל תקצוב משרד נגב וגליל, מסר עדות ביום 04.07.18 במשפטה של פאינה קירנשבאום, בפני בית המשפט המחוזי. המשפט נשמע בפני השופט ירון לוי. וכך גילה:
  • "עד מחצית 2013, כל החלטות הממשלה - התקציב היה עובר לחטיבה להתיישבות. בנקודת הזמן הזאת, הכספים הגיעו אלינו למשרד שלנו... בפועל סוג של העברת שרביט שבוצעה באותו הזמן".
על פעילות לפיד לסידור תקציב לעמותת אילים לבניית כפר בשדרות:
  • "שר האוצר בזמנו יאיר לפיד סייר בשדרות ונפגש עם העמותה. הציגו בפניו חזון והוחלט על פרויקט שהעלות לפחות כפי שדובר 50 מיליון. 30 מיליון מדינה 20 מיליון העמותה הייתה צריכה לגייס. מתוך ה-30 מיליון של המדינה מתחלקים 20 מיליון משרד האוצר, ששר האוצר יאיר לפיד התחייב להעביר והעביר בפועל... התקציב עבר למשרד בפועל ב-12 בנובמבר 2014."
בחקירתו במשטרה ביום 28.12.14 העיד סורוקה:
  • "אני ואנשי אגף התקציבים אראל יוצר, שהיה רכז אחראי על המשרד שלנו באגף התקציבים, חשבנו שהפרויקט הזה הזוי [הכפר בשדרות, א.פ]. עד עכשיו נבנו כפרי סטודנטים ברחבי הנגב והגליל שהיו יותר קטנים. עלות של 6-4 מיליון. פתאום זרקו, הכוונה לשר האוצר, הקמה ל-300 איש ב-50 מיליון.
    "היה סיור של לפיד עם עמותת איילים. הוא שמע והכיר את העמותה והם עשו לו סיור בנגב. במהלך הסיור עלה הרעיון להקים כפר בשדרות בסדר גודל של 50 מיליון. בא שר האוצר ואמר שמתוך ה-50 הוא נותן להם 20 מיליון. זה לא כסף קואליציוני. זה מה שלפיד ירה מהמותן על-דעת עצמו בניגוד לעמדת כל אנשי המקצוע שלו... הכניסו אותנו להריון שלא ברצוננו, כי אנחנו, לא היה בתכנון שלנו להקים כפר בשדרות...
    יש במשרד האוצר בחשב הכללי ועדת פטור. ועדת פטור התכנסה, ובשלב הזה הוועדה החליטה שלא לאשר את ההסכם. קרי: לא יחתם הסכם בין המשרד לבין איילים בנוגע לכל הסכום. הוועדה טענה שעמותת איילים אינה הספק היחיד שיכול לבצע עבודה כזו... הודעתי לעוזרת של לפיד שר האוצר. הודעתי לה שיש בעיות. ואז הוועדה התכנסה שוב והיועמ"ש של ועדת הפטור בא ואמר שאם זה פרויקט חשוב מאוד לשר האוצר, לפיד, אז לפי אחת התקנות אפשר לאשר במסגרת מיוחדת של שר האוצר".
מתן דהן העיד: סידרנו כנס פוליטי גם ללפיד, לפי בקשתו
מערכת היחסים הבעייתית בין עמותת איילים ובכיריה, לבין פוליטיקאים ופקידים בכירים במשרדי הממשלה, נבחנה בחלקה במסגרת החקירה בפרשת ישראל ביתנו. דהן הועמד כאמור לדין, ואף הורשע, בגין "סידור" טובות הנאה לכמה גורמים. בעדותו בפני בית המשפט קבל דהן על עצם העמדתו לדין ועל האכיפה הבררנית בפרשה זו. קו ההגנה שנקט: אין הבדל בין טובות הנאה שנתתי לפאינה קירשנבאום, בגינה הוגש נגדי כתב אישום, לבין טובת הנאה שנתתי ליאיר לפיד (מימון כנס פוליטי ללפיד, לאחר התקציבים שסידר לנו).
ביום 20.3.18 העיד דהן על קשריו האישיים עם לפיד, שהיו ברקע קבלת התקציבים והכנס הפוליטי שסידר ללפיד: "הבעיה שהייתה לי באופן פרטי, ושל העמותה באופן ציבורי, זה דווקא הזהות שלנו עם יאיר לפיד (שכיהן אז כשר אוצר, א.פ). הוא ששם את הכסף, הוא שדחף, הוא גם הציע לי להיות חבר כנסת מטעם יש עתיד. אני זוכר שמטעם הסטודנטים - גם קצת הורמו גבות שארגַנו לו כנס בלוד".
אכיפה בררנית מצד הפרקליטות
הפרקליטות נמנעה, כאמור, מלהורות על חקירת החשדות נגד לפיד. אי-לכך פנינו אל הפרקליטות, הצגנו בפניהם את עיקרי הדברים, וביקשנו נימוק: מדוע לא תורה על חקירת החשדות נגד יאיר לפיד, על-אף המידע שהוצג בפניהם מחומרי החקירה בפרשת ישראל ביתנו, לרבות: עדותם של דרור סורוקה ומתן דהן.
תשובת הפרקליטות:
"ח"כ לשעבר קירשנבאום וראש אגף הארגון לשעבר במפלגת ביתנו, דאוד גודובסקי, נחקרו והועמדו לדין בשל סיכום מושחת עם עמותת איילים. לפי סיכום זה בעד העברת תקציבי מדינה לעמותה, חזרו נתחים מהתקציבים לשימוש מפלגת ישראל ביתנו. למשל, העמותה מימנה שירותים של משרד יחסי ציבור ומשרד ייעוץ אסטרטגי שניתנו לקירשנבאום. על בסיס עובדות אלה, מתן דהן הודה והורשע בעבירת מתן שוחד לקירשנבאום וגודובסקי הורשע בלקיחת שוחד. מערכת היחסים של העמותה עם ח"כ לפיד ועם נבחרי ציבור אחרים, לא עוררה חשד ברף המצדיק חקירה פלילית".
הפרקליטות נמנעה מחקירת לפיד באזהרה
הנה-כי-כן, המשתמע מתגובתה: הפרקליטות מאשרת עקרונית קיומו של חשד גם כלפי לפיד. אך לגישתה, ועל-אף העובדות שהובאו בפניה, החשד אינו ברף גבוה המצדיק חקירה פלילית. ואנו News1 נחדד:
הפרקליטות נמנעה מלחקור את לפיד, באזהרה, במסגרת חקירתה בפרשת ישראל ביתנו (במהלכה נחקרו עשרות חשודים, בגין חשדות קלים או חמורים), למרות שחרג ממנהל תקין; ועל-אף שעקף ביודעין את ועדת המכרזים; ולמרות שאישר באוקטובר 2014 תקציב חריג לעמותת איילים בניגוד לעמדת הדרג המקצועי; ועל-אף שקיבל חודשיים לאחר מכן (בדצמבר 2014) טובת הנאה מעמותת איילים (מימון כנס פוליטי), עליו לא דיווח בדוחותיו למבקר המדינה.
העולה מכך: אכיפה בררנית, פשוטו כמשמעו - המעלה שאלות קשות כלפי הפרקליטות ויתר הגורמים המעורבים, ובהם: עו"ד מאור אבן-חן (חתנו של השופט בדימ' עודד מודריק), הממשיך לפעול כתובע בתיק ישראל ביתנו, למרות המעורבות הבעייתית והחשדות שהועלו נגד עמנואל מודריק (אחיו של עודד מודריק) בגינן נחקר באזהרה. פרקליט המדינה שי ניצן ממשיך לתת גיבוי לעו"ד אבן-חן, על-אף ניגודי העניינים בהם נגוע אבן חן.

מסמך: לפיד מאשר לעמותת איילים בחתימתו האישית מעמד ספק יחיד ופטור ממכרז
תאריך:  01/06/2019   |   עודכן:  02/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפיד סידר 30 מיליון ש"ח לאיילים למרות התנגדויות הדרג המקצועי
תגובות  [ 39 ] מוצגות  [ 39 ]  כתוב תגובה 
1
צודקים שלא פתחו בחקירה נגד
מגיב ותיק  |  1/06/19 15:06
2
בין "לפיד לבלונים" ארצנו בוערת ל"ת
א. וינשטיין  |  1/06/19 15:11
3
אם הפרקליט הנוכל שי ניצן
צורי  |  1/06/19 15:14
4
לא ביבי לא חוקרים - לא ביבי: מ
קורןנאוה טבריה  |  1/06/19 15:29
5
שחיתות
מתילדה  |  1/06/19 15:49
6
שחיתות
מתילדה  |  1/06/19 15:49
7
פרקליטות מושחתת
איציק 545  |  1/06/19 15:58
8
הרף המצדיק
באום  |  1/06/19 17:08
9
איפה החקירה.
Prms-24.  |  1/06/19 17:37
10
ואם זה היה דרעי?! וואיוואי
גרמני נאור  |  1/06/19 17:43
11
10 תגובות ואף לא 1 מופיעה פה?? ל"ת
צנזורה?  |  1/06/19 17:58
12
שום דבר לא יעזור
אורי פ  |  1/06/19 18:17
13
שי ניצן חוקר רק אנשי ימין ל"ת
לשמאלנים יש אצלו   |  1/06/19 18:22
 
- שי ניצן
דניאל פריידנברג  |  1/06/19 18:33
 
- שי ניצן מדיח ומשקר
יודע  |  1/06/19 18:34
 
- מדיח
ומשקר  |  1/06/19 18:59
14
לפיד מצטרף לחבורה
א.ל. רמת-גן  |  1/06/19 18:57
15
ערוץ 20 תכנית תחקירים בהנחיית
מייק  |  1/06/19 19:10
16
גועל נפש!;
מזועזע  |  1/06/19 19:25
17
תועמלנים עם שיטות מהעבר ההוא
יוסי מ.  |  1/06/19 21:04
18
אז מה אם לפיד נתן 30 מיליון ??
בני דוד  |  1/06/19 21:18
19
עמותת איילים - התיישבות
אוהג  |  1/06/19 22:13
20
אריה אבנרי פעל נגד השחיתות
סיישל.  |  1/06/19 22:13
21
למה לא חוקרים
יוסף מלמוד  |  1/06/19 22:28
22
למה לא חוקרים
יוסף מלמוד  |  1/06/19 22:28
23
למה לא חוקרים
יוסף מלמוד  |  1/06/19 22:28
24
שי ניצן המושחת הגדול ביותר
דורון.צ  |  1/06/19 23:20
25
שי ניצן
לפיידות  |  2/06/19 00:06
 
- טעות1
טעות  |  2/06/19 00:22
 
- טעות
טעות דפוס  |  2/06/19 00:36
26
אי אפשר ככה להדיח את ניצן
גלעד קדומים  |  2/06/19 01:30
27
מי אמר ששי ניצן והפרקליטות
קובגר  |  2/06/19 09:10
 
- אמר
מי  |  2/06/19 12:23
28
אני אוהבת את יואב יצחק!!!
אחת מהעם  |  2/06/19 14:45
29
לכלא
כורנויס  |  2/06/19 15:17
30
יואב אתה קרן אור באפלה..אמת  ל"ת
כבודדד  |  2/06/19 20:14
31
בהצלחה למדינה דמיונית!!!
אקטואלי  |  3/06/19 00:43
32
למדינה הדמיונית בהצלחה
אקטואלי  |  3/06/19 16:07
33
מדינה דמיונית בהצלחה רבה לך
אקטואלי  |  4/06/19 00:05
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ישראל ביתנו
איתמר לוין
מבקשת מבית המשפט העליון להחמיר את עונשו של דניאל אלינסון, שהורשע במתן שוחד בעשרות אלפי דולרים לפאינה קירשנבאום    הפרקליטות: מדובר בשוחד בוטה, מתמשך ובעל מרכיב של זדון
איילת פישביין
חקירתה הנגדית של קירשנבאום בפרשת ישראל ביתנו הביאה לכך שבפעם הראשונה יש עדות על ידיעה שלכאורה הייתה לליברמן ביחס להעברות הכספים של מפלגתו ושל עמותת איילים
איילת פישביין
התובע מאור אבן-חן ביקש להגיש שתי חשבוניות המוכיחות לטענתו על שוחד בדמות מימון טיסה לקייב - אך קירשנבאום הראתה שמספריהן זהים, ואבן-חן נאלץ להודות שהן מזויפות    התובע אבן-חן פועל תוך ניגוד עניינים פסול וחמור
איתמר לוין
דניאל אלינסון, מנכ"ל עזרא העולמית, העניק לקירשנבאום שוחד בסך 92,600 דולר    בית המשפט: מדובר באדם תם וישר, אשר "נפל קורבן למעלליה של קירשנבאום שהפילה אותו בפח"
איילת פישביין
אומרת כי כל ההעברות הכספיות שעשתה בפרשת עמותת איילים בוצעו בידיעתו ובפיקוחו של החשב לשעבר במשרד הנגב והגליל    "הכספים עברו על-סמך החלטת ממשלה למשרד. הכל היה מפוקח ומאושר עד השקל האחרון"
רשימות נוספות
לגודובסקי יש טענות ממשיות נגד הרשעתו  /  איתמר לוין
הרשעה נוספת בפרשת קירשנבאום  /  איתמר לוין
שתדלן מואשם בפרשת קירשנבאום  /  איתמר לוין
כך עושים כולם  /  איילת פישביין
הסיכוי של פאינה למשפט הוגן  /  איילת פישביין
כסף מסובב ת'עולם  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il