X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"עסקת המאה" האמריקנית תצא בקרוב לדרך והפלשתינים מארגנים ועידה מקבילה בלבנון כמשקל נגד לועידה הכלכלית בבחריין. המשטרים של מצרים, ירדן ומרוקו חוששים לאשר רשמית את השתתפותם בוועידת בחריין מחשש לגל של הפגנות והאשמתם בבגידה בבעיה הפלשתינית
▪  ▪  ▪
[צילום: עמאר נביל/AP]

הפלשתינים יקיימו ב-25 בחודש בבירות שבלבנון ועידה נגדית לועידה הכלכלית בבחריין כדי להביע את התנגדותם לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
הוועידה מוגדרת כ"ועידה עממית" בהשתתפות מפלגות ערביות, בוועידה ישתתפו נציגים מכל פלגי אש"ף וגם מארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
מדובר באקט תעמולתי שמשקף תסכול רב מחוסר היכולת של הפלשתינים למנוע את כינוסה של הוועידה הכלכלית בבחריין, יהיו בו הרבה נאומים משולהבים נגד "עסקת המאה" אך תושבי השטחים כלל אינם מתעניינים בה, נושא השחיתות בצמרת הרש"פ הוא שיחת היום בשטחים והוא מאפיל על כל נושא אחר.
מצרים, ירדן ומרוקו נמצאות במבוכה גדולה, הבית הלבן מסר כי הן הודיעו לו על השתתפותן בפסגה הכלכלית בבחריין אך הן חוששות מלפרסם הודעה רשמית המאשרת זאת מחשש להפגנות בתחומן על-רקע ההתנגדות העממית העזה ברחוב הערבי ל"עסקת המאה" והאשמתן בבגידה בבעיה הפלשתינית. בכיר פתח עזאם אלאחמד אמר ב-15 ביוני בראיון לעיתון הלבנוני "אלאח'באר" כי "כל מי שמשתתף בתהליך "עסקת המאה" הינו בוגד".
במצרים ובירדן חוששים מזליגת הזעם הפלשתיני בגדה וברצועה לעבר חצי האי סיני והגדה המזרחית של הירדן דבר שעלול לערער את היציבות של משטרו של הנשיא א-סיסי ומשטרו של עבדאללה מלך ירדן. שר החוץ הירדני איימן צפדי אמר ב-13 ביוני: "ירדן עדיין לא הודיעה על עמדתה בעניין הוועידה הכלכלית בבחריין, כשתתקבל ההחלטה בנושא נכריז על כך בבירור, נקבל את מה שיוצג בוועידה רק אם זה יעלה בקנה אחד עם עמדתנו".
עיתון "אל-חיאת" דיווח ב-13 ביוני מפי גורמים יודעי דבר כי עבדאללה מלך ירדן שינה את עמדתו המתנגדת להשתתפות ארצו בסדנה הכלכלית בירדן לאחר שעדכן את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בפגישה בינהם ב-2 ביוני בעמאן על אי-השתתפות ירדן בכינוס. להערכת הגורמים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח בטלפון עם עבדאללה מלך ירדן והאיץ בו להשתתף בכינוס בבחריין.
ממה חוששת ירדן?
ירדן חוששת מפגיעה במעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ולכן תקפיד על נוכחות בכל פורום שידון בנושאי מעמדה של ירושלים והפליטים או ברעיון הקונפדרציה עם הרש"פ.
ירדן תייצג בוועידה בבחריין בעל כורחה חלק מהאינטרסים של הרש"פ שמחרימה את הוועידה אך לא את כולם, הנהגת הרש"פ מגלה הבנה לכך שמדינות כמו מצרים, ירדן ומרוקו נתונות למכבש לחצים כבד של הממשל האמריקני להשתתף בוועידה בבחריין אך היא מודאגת מאוד מכך שבסופו של דבר הן ישתתפו בוועידה בבחריין ויותירו אותה מבודדת. לכן, היא מפעילה לחץ אדיר כדי שיהיה חרם ערבי נרחב ככל האפשר על הוועידה הכלכלית בבחריין. החשש הירדני העיקרי הינו מכך שהיא תאבד את המעמד המיוחד שלה בהר-הבית כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים שניתן לה בתוקף הסכם השלום עם ישראל משנת 1994.
ערוץ "אלקודס" של חמאס דיווח ב-15 ביוני כי אמצעי התקשורת בירדן דיווחו כי ארה"ב לחצה בחודשים האחרונים על ירדן להסכים להעביר לסעודיה את האפוטרופסות על מסגד אל-אקצה או להתחלק עמה באפוטרופסות. חשש ירדני נוסף קשור לנושא הפליטים הפלשתינים המתגוררים בתחומי הממלכה,ממשל טראמפ מפעיל עליה לחצים להסכים לקלוט אותם כאזרחים שווי זכויות תמורת עשרות מיליארדי דולרים שינתנו לה כסיוע כלכלי, המלך עבדאללה אינו מעוניין ליישב באורח קבע את הפליטים הפלשתינים בירדן, מחשש לשינוי דמוגרפי והשתלטותם של הפלשתינים על השלטון כפי שניסו לעשות בכוח בספטמבר 1970, דבר שהביא למלחמה פנימית עקובה מדם במהלכה נאלץ הצבא הירדני למחוץ בכוח את הארגונים הפלשתינים שהשתמשו נגדו בנשק(אירועי "ספטמבר השחור").
גם נושא הקונפדרציה האפשרית עם הרש"פ במסגרת הסדר הקבע מרתיע את עבדאללה מלך ירדן שחושש שמחמוד עבאס מעוניין בו כדי להביא בסופו של דבר להשתלטות הפלשתיני גם על הצד המזרחי של נהר הירדן.
מבחינת הרש"פ השתתפות ירדן בוועידה הכלכלית בבחריין מסמל ויתור על הכבוד הערבי הלאומי ועלול להביא לכך שירדן תוותר גם על "הקווים האדומים" שלה.
הזמן עד לכינוס הוועידה בבחריין הולך ומתקצר, מצרים ירדן ומרוקו לא יוכלו עוד להסתתר זמן רב מבלי להודיע רשמית על השתתפותן בוועידה.
"עסקת המאה" יוצאת לדרך, ממשל טראמפ ינסה לעשות "עסקה" עם מדינות ערב במקום עם הפלשתינים שמחרימים את הפסגה הכלכלית בבחריין,ההערכות בעולם הערבי הן ש"עסקה" כזו תיכשל כישלון חרוץ מכיוון שאף מדינה ערבית לא מוכנה להסתכן ולייצג את האינטרסים של הפלשתינים, הכדור חוזר שוב לצד הפלשתיני שכהרגלו לא מחמיץ שום הזדמנות להחמיץ הזדמנות להסדר מדיני עם ישראל.

תאריך:  16/06/2019   |   עודכן:  16/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ד"ר רונן יצחק
שינוי הסטטוס-קוו בירושלים באופן חד-צדדי, עלול להביא לחוסר יציבות פוליטית, להחלשת השלטון ההאשמי ולהתגברות העוינות כלפי ישראל, שכבר מזמן שברה שיאים ברחוב הירדני
ד"ר ערן לרמן
דרישותיהם המוקדמות והאולטימטיביות של הפלשתינים הן שהורידו מעל סדר היום את רעיון שתי המדינות - ולא עמדותיה של ישראל. יוזמת טראמפ היא הזדמנות לשינוי החוכמה המקובלת, שהיא מוטעית מיסודה
יוני בן-מנחם
אחרי חודש רמדאן ועיד אלפיטר חוזר ארגון חמאס לחדש את המתיחות בגבול רצועת עזה באמצעות שיגור בלוני נפץ ותבערה וטפטוף רקטות לעבר עוטף עזה. ההסלמה עלולה להתגבר לקראת כנוס הוועידה הכלכלית בבחריין ב-25 בחודש
איציק וולף
ניקולאי מלאדנוב נכנס הבוקר לרצועת עזה ונפגש עם ראשי חמאס    הפגישה - לנוכח ההסלמה בין ממשל חמאס לבין ממשלת ישראל
איציק וולף
מטוסי קרב וכלי טיס של חיל-האוויר תקפו לפנות בוקר כמה מטרות ברצועת עזה    הבוקר פרסמו הפלשתינים תמונות מן המתחם של הכוח הימי של חמאס שנפגע בהתקפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il