X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם אירן תפרוש מהסכם הגרעין, היא יכולה להגיע תוך חצי שנה לכמות אורניום המספיקה לפצצה אחת, ולאחר מכן - לכמות של עשר פצצות בשנה
▪  ▪  ▪
פריצת הדרך [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בעקבות איומה של אירן (7.5.19), כי אם לא יימצא פתרון לעיצומים שארה"ב הטילה עליה היא תתנער מהמגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20%, אישר מנכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו (10.6.19), כי אירן מממשת את איומה. דובר הארגון האירני לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלוואנדי, התריס (21.5.19), כי כושר ההעשרה במפעל להעשרת אורניום נתאנז הוגדל לאחרונה פי ארבעה. כתוצאה מכך אירן עלולה לחרוג עד מהרה מהמגבלה על כמות האורניום שמותר לה להעשיר על-פי הסכם הגרעין מ-2015.
לאחרונה הצהיר סמנכ"ל סבא"א לשעבר, אולי היינונן, כי להערכתו אירן קרובה כיום להשגת נשק גרעיני במרחק נגיעה של שישה עד שמונה חודשים (הוא התייחס לזמן הנדרש להעשרת אורניום בכמות ובאיכות של פצצה גרעינית). היינונן כיהן בעשור הקודם כסמנכ"ל סבא"א וראש מחלקת הפיקוח שלה ונחשב כנץ בסוגיית תוכנית הגרעין האירנית, בניגוד להתנהלותו הרופסת מול טהרן של מנכ"ל סבא"א דאז, מוחמד אל-בראדעי.
מסקנתו של היינונן על קרבתה של אירן לייצר נשק גרעיני, נובעת ככל הנראה מהערכת יכולותיה בשני תחומים. ראשית, כושר העשרת האורניום של אירן כיום בהשוואה ליכולתה בטרם נחתמה עסקת הגרעין ביולי 2015. שנית, התקדמותה המשמעותית של אירן עד 2003, וכנראה גם לאחר מכן, בתכנון ובפיתוח התקן הנפץ הגרעיני במסגרת תוכנית AMAD, אשר מטרתה הייתה ייצור חמש פצצות גרעיניות בעוצמת עשרה קילוטון (בסדר גודל של פצצת הירושימה), שניתן יהיה להתקינן בטיל הבליסטי שיהאב 3. זאת, כפי שנחשף ב"ארכיון הגרעין האירני" שהוברח לישראל. לאחר 2003 עברה תוכנית הגרעין שינויים ארגוניים שונים, במטרה להסוות את מאפייניה, ומאז 2011 פעלה במסגרת ארגון SPND.
על-פי דוחות סבא"א על אירן מהשנים 2014-2013, לפני חתימת הסכם הגרעין הכיל מפעל העשרת האורניום בנתאנז כדלקמן: 15,420 צנטריפוגות מהדגם הראשוני שיוצר באירן, IR1, אשר העשירו אורניום טבעי לשיעור של 3.5%, דרגת העשרה המתאימה לדלק גרעיני עבור כורים לייצור חשמל; 328 צנטריפוגות IR1 שהעשירו אורניום מ-3.5% עד לשיעור של 20%, דרגת העשרה של דלק גרעיני לכורי מחקר; וכן 1,008 צנטריפוגות מדגם מתקדם יותר, IR2m (אשר ככל הנראה כושר ההעשרה שלו כפול מזה של דגם IR1), אם כי צנטריפוגות אלה טרם הופעלו עד אז.
כמו-כן הותקנו במתקן העשרת האורניום פורדו 2,710 צנטריפוגות מדגם IR1 - מהן הופעלו 696 יחידות לפני עסקת הגרעין, ואף הן העשירו אורניום מ-3.5% ל-20%. יש להניח, כי אם אירן תתנער עתה מהסכם הגרעין, היא תפעיל בהקדם האפשרי את כל הצנטריפוגות שהותקנו בעבר בנתאנז ובפורדו, וייתכן אף צנטריפוגות מתקדמות יותר מדגמי IR6 ו-IR8 שהמשיכה לפתח בשנים האחרונות (לטענת המומחים האירניים, כושר ההעשרה של IR8 גדול פי 20 מזה של IR1).
מתוך הנחה זו, ועל סמך חישובים שבוצעו בהתבסס על הנתונים שפורסמו בדוחות סבא"א וחרף אי-ודאויות רבות, ניתן לאמוד, כי במקרה של נסיגת אירן מעסקת הגרעין - היא תהיה מסוגלת להעשיר אורניום לשיעור 20% בכמות של 450 ק"ג לשנה. לאחר העשרה נוספת של האורניום המועשר מ-20% ל-90% (דרגת ההעשרה הנדרשת לייצור ליבת נשק גרעיני), תתקבל כמות של 250-200 ק"ג אורניום מועשר ל-90%, המתאימה לייצור של למעלה מעשר פצצות גרעיניות בשנה.
על סמך הנחה שהזמן שיידרש לאירן להפעלתו מחדש של פרויקט העשרת אורניום בהיקף מלא הוא שלושה-ארבעה חודשים, ועוד חודש-חודשיים ליציקת ליבות האורניום המועשר בצורת חצאי כדור חלול, ייתכן, כי תוך כחצי שנה עלול להיות בידי אירן חומר בקיע לפחות עבור ליבה אחת של פצצה גרעינית, ואולי אף יותר.
אמנם סבא"א השתדלה לאורך השנים לקיים פיקוח הדוק על המתקנים באירן המעורבים בייצור ובשימוש בחומרים גרעיניים, בהתאם לאמנת אי-הפצת הנשק הגרעיני (NPT). אולם, היא לא הצליחה לחשוף עד תום את פעילויותיה החשאיות של טהרן בתחומים השונים של פיתוח התקן הנפץ גרעיני והתקנתו בטיל בליסטי. מרבית המידע שנצבר בסבא"א בתחומים אלה, נתקבל משירותי המודיעין של מדינות המערב.
פריצת הדרך המשמעותית ביותר בחשיפת תוכנית הגרעין האירנית הושגה במבצע הארכיון האירני. מסמכיו מלמדים, מצביעים כי בשנים 2003 ו-2004 התקדמה אירן מאוד במאמץ הגרעיני, הרבה מעבר למה שהעריכו שירותי המודיעין המערביים וסבא"א באותה עת. זאת ועוד: ייתכן שאילו נחשף המידע שבארכיון לפני חתימת עסקת הגרעין, היה נחתם הסכם טוב יותר.
מבצע ארכיון הגרעין האירני ותיאור כוללני של המידע שהארכיון מכיל נחשפו בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באפריל 2018. מאז אוקטובר 2018 ועד החודש שעבר, הציג מכון ISIS (Institute for Science and International Security) הוושינגטוני בראשות דיוויד אולברייט סדרת דיווחים מפורטים מאוד על תוכנו של הארכיון, ובכללם על אודות מתקנים חשאיים שטרם נחשפו עד כה. בנוסף לאולברייט ואחרים, גם היינונן היה שותף לכך.
מרכיבים מרכזיים בתוכנית הגרעין התנהלו באתר הצבאי פארצ'ין, כ-30 ק"מ צפונית לטהרן. ב-2004 דווח לסבא"א על אפשרות שבאתר זה מתנהלת פעילות שאפשר שהיא קשורה לפיתוח נשק גרעיני, ולפיכך ביקשה סבא"א מאירן לאפשר לפקחיה לסייר באתר. בתחילה התחמקה אירן בטענה שרצונה לשמור על ביטחון שדה, בנימוק שמדובר בבסיס צבאי. בינואר 2005 הסכימה לביקור הפקחים, אולם אפשרה להם גישה חלקית בלבד למספר קטן של בניינים באתר. הפקחים לא מצאו ראיה כלשהי לפעילות חשודה בפארצ'ין. ביקור שני שלהם, וגם כאן רק בחלק קטן מהאתר, התקיים בנובמבר 2005, ובו נטלו הפקחים דגימות קרקע. בדיקת הדגימות במעבדות סבא"א לא העלתה דבר ולא אימתה את החשדות בדבר פעילות גרעינית באתר.
בינתיים הגיעו לסבא"א ב-2011 דיווחים נוספים, לפיהם בפארצ'ין מתבצעים ניסויים בחומרי נפץ הקשורים לפיתוח נשק גרעיני, אך אירן מנעה מפקחי הסוכנות גישה נוספת לאתר. במאי 2012 הצביעו תצלומי לווין על פעילות חשודה בפארצ'ין: האירנים הרסו מספר מבנים אשר ב-2005 לא התאפשר לפקחי סבא"א לבקר בהם, ואף "גילחו" לחלוטין את השטח מסביבם. רק בספטמבר 2015, לאחר חתימת עסקת הגרעין, אפשרה טהרן לפקחי סבא"א ביקור נוסף בפארצ'ין שבמהלכו ניטלו דגימות קרקע מהאתר, אך בדיקתן במעבדות סבא"א לא העלתה דבר. מנגד, בדיקתן מחדש במעבדות בארה"ב העלתה, כי נמצאו בהן חלקיקי אורניום - הוכחה לכך שבפארצ'ין בוצעה פעילות גרעינית.

הכותב הוא הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, ששימש כאנליסט בכיר בקהילת המודיעין הישראלית. המאמר התפרסם בסדרת מבט מבס"א של מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  29/06/2019   |   עודכן:  29/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן מתקרבת לסף הגרעיני
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
4 חודשים ולא שישה
Worst Case  |  29/06/19 13:37
2
טראמפ ונתניהו פוחדים לפעול
שאול.  |  29/06/19 17:00
3
או שכבר היום יש להם למשל  ל"ת
מסין או רוסיה  |  29/06/19 21:37
4
סבא"א משת"פ עם איראן!!!
אא  |  29/06/19 21:44
5
מספר נקודות
אלטע קאקער  |  29/06/19 23:00
 
- כדי שתלמד שיעור בהנדסה גרעינית
רפאל אופק  |  1/07/19 00:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
זוהר בן-אשר
כמו מצרים אז וקוריאה הצפונית עכשיו, אירן נמצאת במצב דומה. וכך גם הפלשתינים: לכולם אין, לתחושתם, מה להפסיד ולכן אן להם סיבה להיות רציונלים במונחים של המערב - או של ישראל. לכן האירנים, עם כל אי-אהבתם את הסנקציות שטראמפ שב ומטיל עליהם, לא ייכנעו ולא יפסיקו עם הפרובוקציות שלהם. לכן הפלשתינים ימשיכו לקרוא תגר על טראמפ ועל ישראל
איציק וולף
נשיא ארצות הברית חתם על עיצומים חדשים נגד אירן    "מדובר בעיצומים כבדים"    ארה"ב פועלת להקמת קואליציה להגנה על נתיבי השיט במצרי הורמוז    האירנים מאיימים: נפיל עוד מטוסים אמריקניים לא מאוישים
בצלאל לביא
המחשבה כי באמצעות הזרמה של מאות מיליארדים ניתן להניע את הפלשתינים לשולחן הדיונים היא במקרה הטוב נאיבית ובמקרה הרע, טיפשית    הגישה הזו לנפנף בזרוע הכלכלית בכל הזירות העולמיות - בקוריאה, בסין, מקסיקו, רוסיה ועכשיו גם אירן - אכן מאפיינת את אמונתו של טראמפ כי כך הוא יכול להגיע להישגים מדיניים בלא צורך בשימוש בזרוע הצבאית
מירב ארד
בולטון הדכיש בפתח הפגישה: "אסור לאירן לראות בארה"ב מדינה חלשה"    נתניהו: התוקפונות האירנית החלה לפני הטלת הסנקציות עליה
מירב ארד
לפי הדיווח, תכנון המתקפה על מערכות המחשב האירניות החל כבר לאחר המתקפה על שתי המכליות במפרץ עומאן
רשימות נוספות
טראמפ ביטל מתקפה באירן  /  איתמר לוין
טראמפ מתגבר הכוחות במזה"ת  /  איתמר לוין
10 ימים לפריצת מגבלת העשרת אורניום  /  איציק וולף
אירן כדוגמה לערפול של טראמפ  /  איתמר לוין
אירן ויפן למשל   /  גרשון אקשטיין
מלחמה בין ארה"ב לאירן?  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il