X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בינתיים קמה מפלגה נוספת בראשותו של אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר שגם היא אמורה להיות אידיאולוגית, אך בשלב זה לא ברור מה "הגדרתה"
▪  ▪  ▪
ברק. לא ברור [צילום: פלאש 90]

התעלומה הגדולה העומדת בפתחה של מערכת הבחירות הקרבה היא כיצד הבין הציבור הרחב את האירועים שקרו לאחר הבחירות האחרונות וכיצד יגיב עליהם.
אנחנו חזינו, ממש לנגד עינינו, במהלך ציני של בגידה. מפלגה (ישראל ביתנו) שתמיד הזדהתה עם הימין הפוליטי, שבמהלך מערכת הבחירות שהסתיימה הצהירה שוב ושוב שהיא תומכת במר נתניהו לראשות הממשלה, וכי תמליץ לנשיא על כך ותפעל בעד הקמת הקואליציה בראשותו. והנה בהגיע שעת המבחן היא התעקשה על תנאים מסוימים לתמיכתה בקואליציה בראשות מר נתניהו, שלא אפשרו בשום פנים ואופן את הקמתה, זאת למרות ויתורים מרחיקי-לכת שהשותפות האחרות עשו למען הקמת הממשלה. מר ליברמן, מנהיג המפלגה לא הצליח להסביר לציבור בבהירות את התנהלותו, אך הבהיר היטב לשותפיו בימין שאין לסמוך יותר על נאמנותו לגוש הימין.
ה"בגידה" של מפלגת "ישראל ביתנו" בגוש הימין העמידה בעיה קשה מאוד בפני ראש הממשלה. מאחר שאין לו רוב להקים ממשלה הרי עליו להחזיר את "המנדט" שניתן לו על-ידי נשיא המדינה להקמת ממשלה ובכן יפסל מלנסות שוב להקים ממשלה. במקרה זה קיימות שני אפשרויות. הטלת "המנדט" על ראש מפלגה אחר (כנראה מר גנץ) או על איש אחר ממפלגתו. בשני המקרים זה יהיה סוף הקריירה הפוליטית שלו. לכן האפשרות היחידה שנותרה בידו היא פיזור הכנסת והכרזת בחירות חדשות תוך 100 ימים. מהלך זה לכשעצמו היה די מסוכן. ראשית יכל להיות מצב שלא היה רוב לפיזור הכנסת ואז "המנדט" שניתן לו היה פוקע. שנית קיימת התעלומה כיצד יגיב הציבור על מהלך של בחירות חדשות. האם יבין שלראש הממשלה לא הייתה ברירה או יראה בזה רצון מגונה לשלוט בכל מחיר.
כיום יש הבדל מהותי בין גוש הימין וגוש השמאל. גוש הימין מורכב היום ממפלגה אידיאולוגית אחת גדולה ומארבע מפלגות מגזריות (חרדים-אשכנזים, חרדים-ספרדיים, דתיים ועולי-יוצאי חבר העמים). די אם המפלגה הגדולה (הליכוד) תבטיח לספק את צרכי המגזרים בגוש שלה ונאמנותם מובטחת לה. הדאגה העיקרית היא לאחד את המפלגות עד כמה שניתן בכדי לא לאבד קולות של מצביעים שילכו למפלגות חסרות סיכוי לעבור את אחוז החסימה.
לוחמה בתוך הנגמ"ש
בגוש השמאל המצב הפוך. כיום קיימות שלושה מפלגות אידיאולוגיות ואחת, שספק אם היא שמאל, "הרשימה המשותפת", שרצונה העיקרי הוא סיפוק צרכי המגזר הערבי. המפלגות האידיאולוגיות, אחת (מרצ) היא בעלת אידיאולוגיה של "שמאל קיצוני" שפירושו הוא עשיית שלום עם הפלשתינים תוך ויתור על כל השגי מלחמת ששת הימים. השנייה (המחנה הציוני) מוגדרת אידיאולוגי כ"שמאל". רוצה בשלום עם שכנינו אך לא תמורת ויתור גורף אלא "מושכל". קצת ירושלים, חלק מגושי ההתיישבות והיתר במו"מ. השלישית (תכול-לבן) היא בעלת אוריינטציה אידיאולוגית של מרכז עם נטייה ימינה. מעשית אין שם שום דבר אידיאולוגי ברור, הכל יהיה לפי מה שילד יום.
בינתיים קמה מפלגה נוספת בראשותו של אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר שגם היא אמורה להיות אידיאולוגית, אך בשלב זה לא ברור מה "הגדרתה". במצב כזה, כאשר האידיאולוגיה היא המנחה את המצביעים ברור שאין אפשרות לאיחוד אלא ההפך. בניגוד לגוש הימין, פה כל מפלגה יכולה לגדול רק על חשבון מפלגה אחרת בגוש. לכן אנו צפויים ללוחמה בתוך "הנגמ"ש" ולא מחוצה לו. הסיכוי להעביר מצביעים מגוש לגוש אפסי.
גוש השמאל הגיע בבחירות האחרונות ל-45 מנדטים בכנסת ולפי הסקרים האחרונים זה גם כוחו כיום, אולי עוד מנדט אחד או שניים. ברור שבמצב כזה אין לו שום סיכוי להקים ממשלה. המפלגות המגזריות לא יצטרפו אליו אלה אם "יפשטו את עורו", וגם אז בספק. במקרה הטוב הוא יהיה גוש חוסם. מנגד גוש הימין, על סמך תוצאות הבחירות האחרונות זקוק רק למנדט אחד נוסף בכדי להיות רוב בכנסת.
קיימת גם האפשרות התיאורטית ל"ממשלת איחוד" שתורכב משני המפלגות הגדולות. תולדות המדינה מוכיחות שרק בתקופות חרום ביטחוניות או כלכליות זה קרה. כאשר האיום חלף הקואליציה התפרקה. הסיכוי לכך קיים אם בבחירות הקרובות ייווצר שוב "תיקו פוליטי" שהוא לכשעצמו מצב חרום.
לכן השאלה הגדולה היא כיצד הציבור ובעיקר הציבור המוגדר כימני רואה את מהלכי הכרזת הבחירות החוזרות והגורמים לכך. בינתיים הבחירות, יחסית, רחוקות והאירועים שבדרך ישפיעו מאוד על הצבעת הבוחרים.

תאריך:  01/07/2019   |   עודכן:  01/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבחירות שבפנינו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אבל ישנן שגיאות דקדוקיות:
תיאור ממצה ונכון  |  1/07/19 18:42
 
- תודה ל"ת
פסח  |  2/07/19 08:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
מירב ארד
הוסיף: "המדיניות של רה"מ בשנתיים האחרונות הובילה לשחיקת ההרתעה ברצועת עזה"    ציין כי כאשר יקים ממשלה ידאג שלאירן לא יהיה נשק גרעיני
איציק וולף
לאחר שאהוד ברק תקף את ראש הממשלה על מה שכינה 'כניעה בפני חמאס' בהסכם הרגיעה אנחנו חושפים בפניכם הקלטה שבה שותפו הבכיר למפלגה החדשה, יאיר גולן, דווקא חושב שנתניהו הוא מנהיג אחראי ומנהל את העימות תוך שמירה על איזון סביר    "אני לא אוהד של נתניהו, אבל אני חושב שהוא מנהיג אחראי"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בוּטל, בטלנים, היפוך ורוב מהומה על לא-מאומה    שבת שלום
עידן יוסף
פייגלין לבנט: אם לא תתקבל החלטה על בחירות מקדימות פתוחות - ארוץ ברשימה נפרדת    בחדשות 12 דווח כי המגעים בין מפלגת זהות והימין החדש תקועים והמו"מ נמצא על סף פיצוץ    בלב המתיחות - השאלה מי יוביל את המפלגה המאוחדת
איציק וולף
יו"ר הכנסת הצהיר כי עדיין לא ויתר על היוזמה לביטול פיזור הכנסת ה-21 ותקף את ראש הממשלה לשעבר ששב אל הפוליטיקה וכינה אותו "רה"מ התבוסתני והכושל שהיה לנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il