X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במהלך 50 השנה שחלפו מאז נוצר מצב אבסורדי ביותר המדינה השקיעה סכומי עתק, עשרות מיליארדים, ובאופן עקיף אף יתר מכך, בהקמת ערים ושכונות ענק חדשות, כולל כל התשתית האדירה הכרוכה בכך, ובד בבד בסלילה אינטנסיבית ביותר של כבישים ומחלפים
▪  ▪  ▪
צמודי קרקע [צילום: פלאש 90]

החלום האמריקני של מחצית המאה הקודמת היה בית פרטי צמוד קרקע בפרברים, עם גינה ירוקה ומלונה לכלב. התפיסה הייתה אז שהערים הצפופות יביאו לקריסה באיכות החיים, זיהום אוויר, מטרדי רעש בלתי נסבלים, עוני ופשע ברחובות. לשם כך אף הגדיל הממשל הפדרלי לעשות, וחוקק תקנה שלפיה על פני לא פחות מ-75 אחוזים מהקרקעות בארצות הברית ניתן יהיה לבנות אך ורק בתים צמודי קרקע.
בישראל מגמה זו של פרבור ובניית מאסה אדירה של בתים צמודי קרקע החלה להיות רווחת החל משנות ה-70 וה-80, תחילה מה שנקרא "בנה ביתך" שעודד אנשי צבא קבע וצעירים בכלל לעקור מהערים לעבר יישובי לווין ובהמשך אף לגליל והנגב, וכל זאת בשם ערך החלוציות של פיזור האוכלוסייה מהמרכז לפריפריה, זאת כמו גם התפיסה שרווחה אז גם אצלנו ש"בנייה לגבוה זה לא טוב".
למען נסיבות מקילות בל נשכח שבאותן השנים נחשבה ישראל למדינה לא צפופה יחסית, עם מרחבים פנויים גדולים, זאת בנוסף ל"פרה הקדושה" של העניין החלוצי והביטחוני. ב-1970, לדוגמה, חיו כאן בסך-הכל כשלושה מיליון תושבים, כשליש לעומת היום, עם צפיפות אוכלוסייה בהחלט סבירה של כ-150 נפשות לקמ"ר, פחות מהממוצע ברוב מדינות אירופה, כאשר רמת המינוע הייתה כ-60 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. כיום יש בישראל כ-3.5 מיליון מכוניות עם רמת מינוע של כ-400 כלי רכב לכל 1,000 תושבים.
לא היו אז לא פקקים ולא בעיית יוממות נסיעה מהבית לעבודה. הכבישים, לא להאמין, היו ריקים למדי גם בשעות העומס של הבוקר, ולהגיע, למשל, מנתניה או רחובות לעבודה בתל אביב, זה היה עניין פשוט של 20-25 דקות, זאת למרות שלא היה לנו אז לא את כביש "חוצה ישראל", לא "נתיבי אייילון", לא כבישי רוחב, לא מחלפים ולא מנהרות. פשוט לא היה צורך בכך.
צעדי ענק
במהלך 50 השנה שחלפו מאז נוצר מצב אבסורדי ביותר. המדינה השקיעה סכומי עתק, עשרות מיליארדים, ובאופן עקיף אף יתר מכך, בהקמת ערים ושכונות ענק חדשות, כולל כל התשתית האדירה הכרוכה בכך, ובד בבד בסלילה אינטנסיבית ביותר של כבישים ומחלפים. השקעה זו לא רק שלא פתרה, אלא אף החמירה שבעתיים את המצב. בינתיים האוכלוסייה שולשה לכתשעה מיליון, כלומר צפיפות אוכלוסייה של כ-450 נפשות לקמ"ר, גבוהה יותר מכל מדינות אירופה, כולל הולנד הצפופה ביותר, ואחת הגבוהות בעולם, ומספר כלי הרכב, נא שימו לב, גדל פי 15(!) ויותר לכשלושה מיליון ועם רמת מינוע של כ-330 כלי רכב ל-1,000 תושבים, הולכת ומתקרבת בצעדי ענק למדינות ה-OECD המפותחות ביותר.
נתונים "יבשים" אלה מחייבים אותנו לחשיבה מחדש לא רק על "זלילת הקרקע" המתרחשת מדי יום ביומו, ובמיוחד בפריפריה, אלא גם ובעיקר על הקונספט הנכון לתכנון עירוני ותחבורתי. ערי הפריפריה, לדוגמה, תוכננו ללא יסוד תעסוקתי סביר של שימושים מעורבים וללא ניצול משאב הקרקע לבנייה לגובה. לו היו המתכננים דואגים כבר לפני 40-50 שנה לפתח אותן באופן שכזה, אזי רוב התושבים, למשל, בכרמיאל בצפון או קריית גת בדרום, לא היו נאלצים להשתמש מידי בוקר בתחבורה פרטית, ולהטלטל בדרכים אל העבודה וחזרה.
חמורה שבעתיים העובדה שתחבורה ציבורית מהירה ויעילה לא פותחה במקביל לפיתוח אותן ערים ושכנות ענק חדשות. לו היו המתכננים משקיעים את עיקר המשאבים לא בסלילה כרונית של כבישים ומחלפים המובילים ברוב המקרים מ"פקק אחד למשנהו", אלא ברכבות מהירות כמו גם נתצ"ים נוספים המיועדים אך ורק לאוטבוסים מודרנים קלים (BRT), אזי הקטסטרופה התחבורתית לה אנחנו עדים כיום לא הייתה מתרחשת, א לכל הפחות הייתה מתונה בהרבה. תחבורה ציבורית יעילה נשענת על כמה מרכיבים במקביל, רכבת כבדה (רכבת ישראל), רכבת קלה, רכבת תחתית (מטרו), אוטובוסים, שאטלים, מוניות ועוד. התפישה שהישראלי הממוצע לא עוזב את רכבו הפרטי - שגויה ועל כן ברגע שיש חלופות ראויות הישראלי יודע להשתמש בהן בתבונה.
אני קורא למקבלי ההחלטות, אלף, לתכנן ערים ושכונות רק כמקשה אחת עם תכנון תחבורתי ובשום פנים ואופן לא לבדל בין השנייים. בית, לשים דגש מוחלט על תכנון תחבורה ציבורית טובה ולא כבישים זוללי דלק. שלוש, לא לבזבז יותר את משאב הקרקע על בנייה בעלת צפיפות נמוכה חסרת תוחלת, אלא אך ורק בנייה בעלת צפיפות גבוהה אשר יכולה להכיל בניה לגובה (ובמיוחד בפריפריה!) הכוללת בתוכה שימושים מעורבים, מגורים, עסקים, משרדים, מסחר ובילוי.
רק נוסחה כזו תמנע את הפיכת "החלום האמריקני" ל"חלום בלהות". עובדה. גם בארצות הברית הגדולה החליטו בעצם ימים אלה לשנות כיוון ב-180 מעלות, וללכת על בנייה לגובה, זאת גם לאור הפקקים הגדולים וזיהום האוויר שנגרם לא בגלל הערים הצפופות, אלא גם ובעיקר בגלל מדיניות הפרבור שהוכיחה את עצמה ככשלון חרוץ.

תאריך:  08/07/2019   |   עודכן:  08/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלום הישראלי כקטסטרופה תחבורתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שימושים מעורבים
יובל כהן  |  9/07/19 10:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
מפיק לקחים ונערך למתן שירות מיטבי למשתמשי התחבורה הציבורית לקראת ההפגנות    קווי התחבורה הבין-עירונית יווסתו ופעילותם עשויה להימשך עד 02:00    פעילות הרכבת מירושלים תוארך עד 01:00
עידן יוסף
מעוניינים לשפר את הקו העירוני בו אתם נוסעים בבירה או שיש לכם רעיון לקו חדש? משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב ‏לתחבורה ירושלים מבקשים לשמוע על הצרכים והשיפורים הנדרשים לטעמכם
עידן יוסף
מאז הוחלפו בתחילת השנה תחנות האוטובוס בערבה ובמקומות אחרים בדרום, לא טרחו מפעילי התחבורה הציבורית לציין את מספרי הקווים החולפים בהן    בעקבות התערבות News1 הובטח תיקון הבעיה
עידן יוסף
נהגים לא עולים לקווים שלא הוצמד להם מאבטח או מבקר    ביום ראשון הותקף נהג באלימות פיזית בקללות, ביריקות ובעישון לפניו
עידן יוסף
השכר השעתי יהיה הגבוה ביותר בקרב החברות הפרטיות בענף התחבורה הציבורית ויוצמד לוותק    נהגים שעובדים עשור יקבלו 46 שקל לשעה    שכר המפקחים בחברה יועלה עד 37 שקל לשעה ושכר הקופאים עד 38 שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il