X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום הצהרות פופוליסטיות על ביטול תמ"א 38, יש למצוא פתרון שיוביל לתמיכה של ראשי הערים בה ויאפשר את המשך הפעלתה
▪  ▪  ▪
לא הצלחה, אבל חשובה

שוק הנדל"ן חווה טלטלה נוספת בעקבות הצהרתה של דלית זילבר, מנכ"ל מינהל התכנון, לפיה תמ"א 38 תסיים את דרכה בקרוב. עם כל הכבוד לזילבר, זוהי הכרזה חסרת אחריות, שמכניסה את שוק הנדל"ן לסחרור.
חשוב להבין, כי מינהל התכנון הוא רק גורם מייעץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה. משמעות הדבר היא, כי אין למינהל סמכות לקצר או להאריך את תוקפה של התמ"א, סמכות הנתונה למועצה הארצית בלבד. הגם שתמ"א 38 אינה הצלחה מסחררת, היא עדיין שחקן משמעותי בהיצע הדירות, במיוחד באזור המרכז (גוש-דן). לפיכך ברור, כי ההחלטה האם להאריך את התוכנית או לא, צריכה להתקבל בדרג מקבלי ההחלטות הגבוה ביותר, בהתאם למדיניות הממשלה שתיבחר.
בנוסף, תמוה כיצד הכריזה זילבר על אי-הארכת תמ"א 38 בלא הוראות מעבר כלשהן. בהעדר הוראו מעבר, מה יהיה למשל דינו של פרויקט שלגביו כבר הוגשה בקשה להיתר? או פרויקט שהתקבלה לגביו החלטת ועדה, או כזה שרק נחתם כעת? ללא הוראות מעבר ברורות, יזמים ובעלי דירות לא יידעו כיצד לנהוג. גוף שקול יכול להמליץ על הארכתה או אי-הארכתה של תוכנית, רק אם קיימת לו חלופה ראויה ומאושרת - ואין זה המצב כרגע.
לגופו של עניין, תמ"א 38 אכן לא הגשימה את תכליתה. מבנים רבים בערים וביישובים לאורך השבר הסורי-אפריקני לא חוזקו בשל חוסר כדאיות כלכלית. עלינו לזכור שהותוכנית נולדה בראש ובראשונה כדי לחזק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. ניתן למנות מספר סיבות לכישלונה, אולם ללא ספק העיקרי שבהם הוא הפער הקיים בין רצון המדינה לחזק מבנים על-ידי הוספת זכויות בנייה לבין רצונם של ראשי הרשויות המקומיות. האחרונים, כידוע, טוענים לפגיעה כלכלית משמעותית עקב הוספת יחידות דיור, ללא יכולת לחייב את היזמים בהחלפת תשתיות, הקמת מבני ציבור וללא שניתן לגבות היטלי השבחה ראויים.
לפיכך, כדי לייצר תוכנית שתוכל גם להגשים את מטרותיה וגם למזער את ההתנגדויות לה, יש צורך ביצירת מתווה שיענה הן על צורכי הרשויות המקומיות ועל צורכי המדינה. במקום לצאת בהצהרות על אי-חידוש התוכנית, היה נכון לשקוד על פתרונות כגון הסכמי גג נוספים, במסגרתם רשות שתקדם פרויקטים של התחדשות עירונית תקבל מימון מהמדינה להגדלת התשתיות, הוספת מוסדות ציבור וחינוך וכו'. בנוסף, הגיע הזמן לסבסד פרויקטים באזורים המועדים לפגיעה בעת רעידת אדמה (בית שאן, טבריה והסביבה) הן במישרין, על-ידי הזרמת תקציבים, והן בעקיפין על-ידי ניוד זכויות ומתן הטבות מס. ללא יצירת תמריצים אלו, לאף יזם וקבלן לא יהיה כדאי לבנות דירות ברווח מזערי, אם בכלל.
כך או אחרת, ביטולה של תמ"א 38 ללא יצירת תוכנית אחרת, היא מחדל לאומי, והדבר יגרור עלייה במחירי הדירות, בנוסף לכך שעצירת התוכנית תסכן חיי אדם בשל אי-חיזוק מבנים ואי יצירת פתרונות מיגון.

הכותב עוסק במקרקעין ובהתחדשות עירונית.
תאריך:  09/07/2019   |   עודכן:  09/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דלית זילבר / Dalit Zilber
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
כיצד ניתן לרבע את מעגל הזה? הניתן לחבר לגוף אחד, ולו לשעה, את הליברלים של נפתלי בנט עם סמוטריץ' וחסידי הרב טאו שליט"א? האם הרב פרץ הממלכתי יוכל להסתדר (בשלמות ובלא התנשאות) עם מרזל, בן גביר וגופשטיין?
עו"ד נועה טלבי
בעלי עסקים שאינם מצליחים לקבל רשיונות כחוק, עלולים לגלות שבית המשפט כלל לא יאזין להם - משום שהם פועלים ללא רישיון. הפתרון הוא להימנע מהפעלת כלל "חוסר נקיון הכפיים" במקרים אלו
עו"ד אהוד פלג, עו"ד דוד אורן
הלל הזקן קבע את כלל היסוד בהגינות: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך"    מיק"ה - המרכז לקידום ההגינות בישראל - הגדיר הגינות כ"התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות"
איתן קלינסקי
רופא ערבי, העובד בבית החולים בעפולה ואחרי יום עבודה יבקש לנפוש עם בני משפחתו בפארק בעיר בה הוא עובד, ימצא שער נעול ואמירה ברורה: "אין כניסה לערבים"
יובל כהן
המטרה המשנית, השולית בהרבה, הינה העלאת המורל העצמי ויצירת תודעת ניצחון, אשר מעלה לכשעצמה את הסיכוי לניצחון במציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il