X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ערב תשעה באב אני חוזר במיוחד לפרקים: כ - כ"ט בספר ירמיהו ושומע קולות שמאוד מוכרים לי מימים אלו ברחובות ישראל נותרתי רק עם תפילה, שלא נגיע לימים האפלים של שנת 586 לפני הספירה
▪  ▪  ▪
ימים אפלים [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

במציאות של שכרון חושים, כשממשלת ישראל רואה בהפעלת כוח ועוד כוח אסטרטגיה מדינית, מצאתי עצמי ערב תשעה באב חוזר לספר ירמיהו, המפגיש אותנו עם תיאורי חברה אחוזת שכרון חושים, שתמכה במהלכים צבאיים של מלכי יהודה, שהביאו לחורבן הבית הלאומי הראשון.
מצאתי עצמי מצטרף לישעיה הנביא בפרק נ"ח, הנדרש לקרוא בגרון: "... וְהַגֵּד לְעַמִּי" לעם השבוי בריטואל הצום - "לָמָּה צַמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ ... הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ...". כשהוא לועג לגינוני עינוי נפש של צום. העדיפות היא לחתירה לחברה שוויונית ללא קוטביות מעמדית מאשר ההתמכרות לריטואל של הצום.
ערב תשעה באב מצאתי עצמי עם ספר המספר את סיפור חיי הנביא ירמיהו, המוקע על-ידי חלק הארי של החברה. כל חטאו היה אומץ ליבו לומר לחברה אמת פוליטית. המציאות הישראלית העכשווית זורקת אל ירמיהו מילים מוכרןת: "בוגד, אוהב את האויב, תלוש ומנוכר", אפשר להוסיף פנינים כמו - "גיס חמישי", או בלשון תקופתו: "מְשֻׁגָּע אִישׁ הָרוּחַ". ואם תרצו את הגרוע מכל -"מוֹת תָּמוּת... מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה" (ירמיהו כ"ו 8,11).
"מוֹת תָּמוּת" בספר ירמיהו מזכיר סיסמאות ברחובי - "מָוֶת לַבּוֹגְדִים", "אוֹהֲבֵי עֲרָבִים", "עוֹשִׁים יַד אַחַת עִם הָאוֹיֵב", כדוגמת ירמיהו שמבחינת דעת קהל מוסתת היה "גַּיִס חֲמִישִׁי - אוֹהֵב בָּבְלִים", המרפה את ידי החיילים בביקורתו.
תנאים קשים
ירמיהו בן למשפחת כוהנים מצאצאי בית עלי שגלתה לענתות. החל להתנבא בשנת שלש עשרה למלכות יאשיהו. חייו רצופים התלבטויות אישיות, שמקורן בעמדה פוליטית שנקט ובמהות שליחותו הנבואית. בנבואותיו נקרע בין נבואות חורבן לעם, שמובל בדרך פוליטית וצבאית הרת אסון ובין אהבה גדולה לעמו. עמדה נחרצת נגד שכרון תומכים במלחמה גררה אחריה סבל אישי רב (ירמיהו ט"ו 17-18, י"ח 18-23 ועוד). סבל המתבטא בבית כלא בתנאים קשים מנשוא - "וַיַּכֶּה פַּשְחוּר אֶת יִרְמִיָהוּ וַיִּתֵּן אוֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת" (פרק כ', 2).
מצבו של ירמיהו הורע בימי יהויקים, עמו התנגש על-רקע פוליטי ומוסרי, ואף עמד למשפט על כך. המשפט מלווה בדעת קהל עוינת ובאווירת לינץ, שיצרו נגד הנביא חוגי שלטון - "וַיִּתְפְּשוּ אוֹתוֹ הַכּוֹהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם לֵאמוֹר מוֹת תָּמוּת" (פרק כ"ו 8). קריאות הנשמעות גם היום לעברם של המעיזים להביע התנגדותם למדיניות ממשלת ישראל בשטחים הכבושים.
ירמיהו, העד לשינויים באורנטציה פוליטית של ממלכת יהודה, ראה בחזונו כי קרב היום בו תחריב ממלכת בבל את ממלכת יהודה. כשממלכת יהודה עלתה על שרטון של מלחמת אבדון, התמיד הנביא בעמדתו, למרות שנורו לעברו גלי עוינות נטולי רסן והתנכלויות פיזיות קשות מנשוא, יתרה מזאת הוא יוצא מחוזק ומתריס כלפי השררה הכוחנית, אותה מייצג פשחור - "לֹא פָּשְׁחוּר קָרָא ה' שִׁמְךָ, כִּי אִם-מָגוֹר מִסָּבִיב" - (פרק כ' 3).
חזונו המדיני של ירמיהו, למרבה הכאב, התאמת כבר בשלב הראשון בגלות המלך יהויכין וצמרת השלטון. אף על-פי כן לא נטר ירמיהו איבה למלך וקונן בכאב על גורל המלך ההולך לגולה (י"ד 17-18). הנביא התמיד בהתנגדותו לתוכניות צבאיות של צדקיהו, אחרון מלכי יהודה, שעל שמו חתום חורבן הבית הראשון בשנת 586 לפנה"ס. צדקיהו עלה על כס המלכות אחרי שלושת חודשי מלוכה קצרים ואומללים של המלך יהויכין.
סוכן אויב
ירמיהו הנביא שם ללעג את מדיניות המלך, משיחי השקר ונספחיהם, שעוררו תקוות שווא בעם לשים יהבם בסגידה לכוח הנשק ובמדיניות של מלחמה ובביטחונם בניצחון המוחלט העתיד להתרחש בקרב נגד בבל (פרק כ"ח).
כפרץ המרד נגד בבל ירמיהו היה בודד ומוקע במערכת הפוליטית. הוא ניסה ללא הצלחה לשכנע את חוגי השלטון, כי הסיוע המיוחל של הצבא המצרי, גם אם יבוא, לא ימנע חורבן מוחלט של הממלכה. נאמנותו לצו מצפונו ולעולמו הערכי הניע את השלטון לראות בו סוכן מסוכן, המוכן להתמסר למדינת אויב. מכאן שאחת דינו של סוכן אויב - בית כלא. ואם בית כלא יש לפעול, שהתנאים יהיו קשים מנשוא, כיאה לבוגד בעמו הנמצא בעיצומה של מלחמה.
ערב תשעה באב אני חוזר במיוחד לפרקים: כ - כ"ט בספר ירמיהו ושומע קולות שמאוד מוכרים לי מימים אלו ברחובות ישראל. נותרתי רק עם תפילה, שלא נגיע לימים האפלים של שנת 586 לפני הספירה. ולא נעלה על שרטון הכזב המשיחי, שתכננו לעם ישראל מנהיגי דת קנאים חסרי כל מעצור, שהובילו עם שלם למלחמת אבדון גם בשנת 70 לספירה וכן לאסון שכמעט גרם להכחדת העם בשנים 135-132 לספירה במרד שהוביל בר כוזיבא.
בתשעה באב השנה אינני מסתיר את פחדי מקנאים חסרי מעצורים, שנותנים היום את הטון בסדר היום הציבורי שלנו. מול עוצמה קנאית הקונה לעצמה מהלכים בחברה הישראלית חובה לומר בקול רם וצלול - אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום. לא רק לומר אלא גם לפעול כדי שמשיחיות המספחת את כל שטחי יהודה ושומרון לריבונות ישראלית, כפי שבא לידי ביטוי בהצהרות הימין המשיחי, תנחה את מהלכים מדיניים של ממשלה העתידה לקום אחרי 17 בספטמבר.

תאריך:  06/08/2019   |   עודכן:  06/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים ערב תשעה באב
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
סיפוח יביא חורבן
סיפוח יביא אסון  |  6/08/19 12:35
2
קשקוש ובורות
מגיב ותיק  |  6/08/19 14:55
 
- המגחך עצמו לדעת.
למגיב הוותיק,....  |  6/08/19 20:09
 
- אני מעריצה את המגיב הותיק
הטמבליות  |  7/08/19 19:29
3
להילחם ברוצחי הדיבר לא תרצח
ضصث قفغع عهخح  |  6/08/19 18:36
4
ללמוד את הלקח של תשעה באב
יוסף,,,,  |  6/08/19 19:01
5
המשיחיות היא האויב שלנו
נעמי.  |  7/08/19 08:58
 
- אין ספק שאינך שייכת לעם היהודי
מגיב ותיק  |  8/08/19 17:05
6
לא לתת כוח לימין המשיחי ל"ת
הלקח מתשעה באב  |  7/08/19 09:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה הודיע כי הרש"פ איננה מקבלת עוד את חלוקת שטחי הגדה ל-3 אזורים כפי שנקבע בהסכמי אוסלו וכי כל השטח הינו של המדינה הפלשתינית. הרש"פ מתכוונת להשתלט על שטחים בגדה באורח חד-צדדי וישראל חייבת להזהיר את הרש"פ כי הדבר הינו הפרה חמורה של הסכם אוסלו ויגרור תגובות חריפות מצדה
יעקב אחימאיר
בדין הישראלי, הנושא בתואר שני בתחום עבודה סוציאלית, בודאי לא שיער כי תחום אנושי, חברתי בהתמחותו, אולי יסייע לו בחקירת המציאות של פליטים פלשתינים, ובעיקר צאצאיהם או צאצאי צאצאיהם, המתחנכים לשינאת ישראל ולמימושה האלים, הטרוריסטי
עליס בליטנטל
עמיר פרץ בנאום חוצב להבות הכריז שראש הממשלה טמן לו מלכודת דבש בעבר וגם כעת    אך הוא לא יכנע    מדוע? כי לדעתו רה"מ לא רוצה בשום אופן בשלום    על איזה שלום הוא מדבר ועם מי?
אברהם בנמלך
שמואל פישר
בין י"ז בתמוז לתשעה באב אנו מזכירים ודואבים את האסונות שקרו לעם ישראל    וליתר דיוק, את חורבן הבית הראשון וגלות בבל, ואת חורבן הבית השני והתוצאות הקשות של המרד הגדול נגד הרומאים ומלחמת בר-כוכבא    אולם, אין לשכוח את אחינו בממלכת ישראל שנכבשו והוגלו על-ידי ממלכת אשור כמאה ושלושים שנה לפני קץ ממלכת יהודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il