X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ טוען שהניסויים בחודשים האחרונים אינם מהווים הפרה של ההבנות בינו לבין קים. טכנית הוא צודק, אך לניסויים הללו יש משמעות אסטרטגית - כותב ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
קים חוגג את אחד הניסויים

קוריאה הצפונית שיגרה לפחות 18 טילים מאז חודש מאי, והנשיא דונלד טראמפ שב וטען שמדובר בטילים לטווח קצר ובניסויים שגרתיים שאינם צריכים להדאיג. אולם אנשי מודיעין אמריקניים ומומחים חיצוניים הגיעו למסקנה שונה בהחלט: הניסויים אפשרו לקים ג'ונג-און לבחון טילים מתוחכמים לטווח רחוק, העלולים לגבור על אמצעי ההגנה של ארה"ב באזור – מדווח ניו-יורק טיימס.
שר ההגנה של יפן, טאקשי איאווה, אמר בשבוע שעבר, כי הניסויים האחרונים מלמדים על קיומה של תוכנית שמטרתה לגבור על אמצעי ההגנה שמפעילה ארצו – בעזרת טכנולוגיה אמריקנית – בים וביבשה. כמה מן המומחים ששוחחו עם הטיימס טוענים, כי ההבטחות של קים להתפרק מהנשק הגרעיני ודברי החלקות שלו מול טראמפ, הם חלק מאסטרטגיה שמטרתה להרוויח זמן כדי לשפר את הארסנל שלו למרות העיצומים על ארצו.
השיפור המהיר בטילים לטווח קצר, מסכן לא רק את קוריאה הדרומית ואת יפן, אלא מאיים גם על לפחות שמונה בסיסים אמריקניים במדינות אלו בהם מוצבים 30,000 חיילים. טילים אלו יכולים לשאת ראשי נפץ קונבנציונליים וגרעיניים. מדובר בטילים ניידים, הנעים במהירות, הטסים בגובה נמוך וקלים לתמרון. ההערכה היא, שזהו רק עניין של זמן עד שאותן טכנולוגיות ייושמו בטילים לטווח רחוק יותר.
טראמפ טוען, כי קים התחייב בפגישתם בסינגפור לפני 14 חודשים להימנע מניסויים בטילים בין-יבשתיים ומניסויים גרעיניים כל עוד מתנהל המו"מ בין המדינות, ושהוא עומד בהבטחותיו. אולם התקשורת הצפון-קוריאנית הבהירה בשבוע שעבר, כי פיונגיאנג אינה סבורה שמוטלות עליה מגבלות כאשר מדובר בשיפור טכנולוגיות קיימות.
הניסויים גם אפשרו לקים לגרום לחילוקי דעות בין טראמפ לבין ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שאמר בפומבי שהם מפרים את החלטות האו"ם. טראמפ אמר שייתכן שכך הדבר, אך נמנע מלומר זאת במפורש ומלהעמיד בספק את מה שהוא מתאר כיחסים חמים עם קים. האחרון הופיע בגאווה באתרי הניסוי והצטלם כאשר הוא חוגג את הצלחתם. הטיימס חושף הערכה של סוכנות המודיעין הלאומית, ולפיה קוריאה הצפונית ייצרה מאז פסגת יוני 2018 מספיק דלק להתנעת כתריסר טילים גרעיניים. המספרים של סוכנויות ביון אחרות הם "שמרניים יותר", כפי שאמר בכיר לשעבר באחת מהן, אבל כל גורמי המודיעין האמריקניים תמימי דעים בכך שהצפון מרחיב את מאגר הפצצות שלו.
שר ההגנה, מארק אספר, אמר בשבוע שעבר, כי ארה"ב מודאגת מניסויי הטילים של הצפון, אך הדגיש שארה"ב "לא תגיב בתגובת יתר". לעומת זאת – מגלה הטיימס – שר החוץ, מייק פומפאו, אמר לכמה מעמיתיו בשיחות פרטיות בשבועות האחרונים, כי הוא חושש שמא קים מוליך שולל את הממשל. במקביל, ממשיך קים לשבח אישית את טראמפ – שמצידו אמר בשבוע שעבר, כי הוא בטוח שהמנהיג הצפון-קוריאני ינוע לעבר פירוז גרעיני מלא.
הניסויים של הצפון בחודשים האחרונים כללו לפחות שלושה סוגי טילים חדשים. הם הוכיחו, כי המדינה מסוגלת לשגר טילים המונעים בדלק מוצק, שאותם קל יותר להסתיר ושאותם ניתן להרכיב במהירות על משגרים ניידים ולירות בטרם תספיק ארה"ב להגיב. חלקם משתייכים לדור חדש, המסוגל לטוס נמוך יותר ולתמרן בדרכים שאינן ניתנות לחיזוי, ואולי אף לגבור על מערכות ההגנה האמריקניות המוצבות באיזור. לפחות במקרה אחד נראה היה, כי קים הצליח להשיג או להעתיק את הטיל הרוסי המתקדם "איסקנדר".
לדעת הטיימס, הניסויים האחרונים מלמדים, כי לקים יש "אסטרטגיית לחץ מירבי" משלו – במקביל לזו של טראמפ. בשנים 2016-2015 נכשלו עוד ועוד ניסויי טילים של הצפון, וכמה מומחים ייחסו לפחות מן הכשלונות הללו ללוחמת סייבר אמריקנית. אבל בשנת 2017 – השנה הראשונה של טראמפ – ביצע הצפון בהצלחה 14 ניסויים של טילים בעיצוב חדש, בעיקר טילים לטווח בינוני ורחוק, ולראשונה עלה החשש שהוא יוכל לפגוע בארה"ב עצמה. במקביל, ביצע קים שורה של ניסויים גרעיניים. טראמפ איים על קוריאה הצפונית ב"אש וזעם", אך אז נפגשו הוא וקים בפסגה חסרת תקדים.
לאחר פסגת סינגפור, אכן נמנע קים במשך כשנה משיגור טילים, אולי מתוך תקווה שממשל טראמפ יקל את העיצומים על ארצו. אבל אז הגיעה פסגת הנוי הכושלת, ונראה שכעת חוזר קים למה שהצליח לו לפני שנתיים: הסלמת הניסויים במטרה להפגין את יכולותיו. הטווח המירבי של אחד הטילים ששוגרו בחודשים האחרונים הוא 700 ק"מ – מה שאומר שביכולתו לפגוע בכל מטרה בקוריאה הדרומית ובחלקים מצפון יפן. בניסויים אחרים שוגרה גרסה מתקדמת יותר של טיל קיים, המגיעה כעת לטווח של 250 ק"מ לעומת 180 ק"מ בלבד בגרסה הקודמת. טיל זה יוכל לפגוע ביותר מטרות אמריקניות ודרום-קוריאניות, ובכך לאיים על מערכות ההגנה של שתי המדינות.
כמה מומחים אומרים, כי בעוד טראמפ אומר שהניסויים הללו מהווים רק איתות מצידו של קים, הרי שמבחינתו של האחרון יש להם גם מטרות אסטרטגיות יותר. זה לא רק לחץ פוליטי, אומר אחד מהם. לתוכנית הטילים של קוריאה הצפונית יש מטרות צבאיות ברורות מאוד.

תאריך:  09/09/19   |   עודכן:  09/09/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ג'ון ת'ון ומארק וורנר מציגים באתר טיים את הצעת החוק שלהם, הזוכה לתמיכה נרחבת: מעסיקים יוכלו לפרוע חלק מהלוואות ההשכלה הגבוהה - כהוצאה מוכרת למס
איתמר לוין
הנשיא אומנם אומר שהכלכלה האמריקנית במצב מעולה, אך הוא גם יודע מי אשם בהאטה אם זו תגיע. בשבוע שעבר הוא צירף לרשימה את המגזר העסקי, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ג'ו ביידן מספר בשנים האחרונות סיפור נוגע ללב על חייל לו העניק עיטור גבורה באפגניסטן. הבעיה היא, בדק ומצא וושינגטון פוסט, שרוב הפרטים לא נכונים
איתמר לוין
חלק ממדינות אפריקה מפעילות חברות תעופה לאומיות למרות ההפסדים הכבדים. אקונומיסט מסביר, כי שיקולים של יוקרה לאומית גוברים על החישובים הכלכליים
איתמר לוין
הממלכה מדברת על הכנסות של 100 מיליארד דולר מתיירות בעוד עשור. אלו הם חלומות בלתי מציאותיים, המלמדים על המשך התלות בנפט - כותבת בפורבס מומחית לענייני סעודיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il