X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
טורקיה מבצעת הערכת מצב מחדש לגבי פעילות המשרד של חמאס באיסטנבול. ארה"ב וישראל העבירו מידע לטורקיה כי המשרד עוסק בפעילות טרור וטורקיה חוששת מסנקציות אמריקניות וכועסת על התקרבות חמאס לאירן ולסוריה
▪  ▪  ▪
הניה ואלעררורי. הכווינו פעילות טרור מהמשרד באיסטנבול

למרות השפל ביחסי ישראל עם טורקיה בתקופתו של הנשיא טייפ רג'ב ארדואן, עדיין נשמר ערוץ הקשר המודיעיני בין שתי המדינות. שר החוץ ישראל כ"ץ גילה בסוף השבוע כי ישראל העבירה לנשיא טורקיה מידע מודיעיני על פיגועי טרור שארגון דאעש תכנן לבצע על אדמת טורקיה. על-פי גורמים מדיניים, ישראל גם מחתה באזני טורקיה על פעילות הטרור של שלוחת חמאס בטורקיה הממוקמת באיסטנבול כי היא עוסקת באכוונת פיגועי טרור נגד ישראל, בניגוד לסיכומים במסגרת הסכם הפיוס שבין שתי המדינות אחרי פרשת המרמרה.
טורקיה סירבה בזמנו לקבל את דרישת ישראל לסגור את משרד חמאס באיסטנבול והבטיחה כי תוודא שהוא יעסוק רק בפעילות מדינית, בתמורה התחייבה ישראל כי לא תפגע בשום פעיל חמאס על אדמת טורקיה. אולם, המשרד שמוכוון על-ידי בכיר חמאס סאלח אלעארורי, מעסיק פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס ומשוחררי "עסקת שליט" והוא חלק מ"מטה הגדה" האחראי על פעילות הטרור בשטחי הגדה. על-פי גורמים בחמאס, המשרד גם מגייס סטודנטים פלשתינים שמגיעים ללימודים לטורקיה ועוסק בהעברות כספים לפעילי חמאס בגדה. במשרד באיסטנבול קיים גם חדר האזנה המבצע מעקב אחרי פעילות כוחות צה"ל והרש"פ ומעביר את המודיעין לאירן ולחיזבאללה.
משרד חמאס באיסטנבול אחראי לשורה של פיגועים נגד ישראל ובהם חטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בצומת גוש-עציון בקיץ 2014 ורצח בני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל ליד התנחלות איתמר באוקטובר 2015. האתר "אינדיפנדט ערביה" גילה ב-3 בספטמבר, מפי מקור בכיר בחמאס, כי באחרונה פרצה מחלוקת בין הנהגת טורקיה לבין תנועת חמאס וכי הטורקים ביקשו מהארגון הבהרות על כמה פיגועי טרור נגד ישראל ונגד הרש"פ שאוכוונו משטח טורקיה, דבר שסותר את ההבנות של טורקיה עם ארה"ב וישראל.
על-פי הדיווח, ישראל העבירה בתקופה האחרונה, באמצעות צד שלישי, ד"וחות מודיעין לטורקיה על כך שבכירים בחמאס הכווינו פעילות טרור מהמשרד באיסטנבול נגד ישראל וכי כמה מהם נכנסו לטורקיה במסווה של פעילות מדינית בזמן שהם פעילים צבאיים העוסקים בטרור כמו נידאל דוואבשה ועבד אלרחמן רנימאת המשתייכים ל"מטה הגדה" של חמאס. ארגון חמאס היה במבוכה כתוצאה מהפניה של שלטונות טורקיה בנושא אך מיהר להכחיש את הטענות והעביר מסר להנהגה הטורקית כי הוא עומד בהבנות עמה ולא סטה מהן.
הערכה מחדש
ההנהגה הטורקית כועסת על ארגון חמאס בגלל התקרבותו לאירן ולחיזבאללה וניסיונו להתפייס עם סוריה. גורם בכיר בחמאס מסר עוד כי טורקיה מקיימת הערכה מחדש של היחסים בינה לבין ארגון חמאס בשל הפעילות הצבאית של חמאס ופעילות העברות הכספים משטח טורקיה.
המודיעין הטורקי איננו מקבל את הכחשות חמאס והוא יודע בדיוק אילו פעולות מבצע משרד חמאס באיסטנבול, אך ההחלטה לגביו הינה החלטה פוליטית מכיוון שלנשיא טורקיה ארדואן יש יחסים טובים מאוד עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמאס, בעוד שאסמעיל הניה ויחיא סינוואר מקורבים יותר להנהגה באירן.
טורקיה נמצאת במצב כלכלי קשה ואינפלציה ויש זעם ברחוב הטורקי על הפליטים והמהגרים דבר מביא לעיתים לעימותים אלימים בין אזרחים טורקים לפליטים מסוריה.
כמה בכירים במפלגת השלטון הטורקית "הצזק והפיתוח" התלוננו באזני הנשיא ארדואן כי הנוכחות של חמאס בטורקיה פוגעת באינטרס הלאומי וכי יש לקחת בחשבון כי חמאס הצטרף ל"ציר ההתנגדות" שבו חברים אירן, חיזבאללה וסוריה.
ארה"ב הזהירה באחרונה את טורקיה כי תטיל סנקציות על אישים וגופים טורקים התומכים בארגון חמאס שמוגדר בארה"ב כארגון טרור, עקב כך הגבירו שלטונות טורקיה את הפיקוח על הפעילות הכספית של חמאס במדינה ואת המעקב אחר פעילי חמאס.
בעקבות לחץ אמריקני וישראלי לפני כשנתיים, נאלצה טורקיה להורות לבכיר חמאס סאלח אלעארורי, שהינו גם ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, לעזוב את שטחה והוא התמקם בשכונת א-דאחיה בבירות והוא הפך גם להיות איש הקשר של חמאס לחיזבאללה ולאירן.
ספק גדול אם ההערכה מחדש שעושה טורקיה לגבי פעילות משרד חמאס באיסטנבול תביא להפסקת הפעילות שלו. גורמים בחמאס מעריכים כי המשרד ינמיך פרופיל בפעילות שלו "עד יעבור זעם", הנשיא ארדואן הוא תומך נלהב של חמאס ומפלגת השלטון "הצדק והפיתוח" היא שלוחה של "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האם של חמאס.
כך או כך, ישראל וארה"ב חייבות להגביר את הלחץ המדיני על טורקיה כדי לאלץ אותה להפסיק את פעילות משרד חמאס באיסטנבול, סנקציות אמריקניות על גופים ואישים טורקים הקשורים למשרד הזה יכולות לסייע במאמץ להביא לסגירתו.

תאריך:  08/09/2019   |   עודכן:  08/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה דוחה את ההצעות הבינלאומיות להרגעת המצב ונחוש להוציא פעולה צבאית נגד ישראל בתגובה על התקיפה בשכונת א-דאחיה    על-פי גורמים בחיזבאללה, התגובה הצבאית תביא לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה אך לא תביא למלחמה כוללת עם ישראל
שאול מנשה
אני עוסק זה יובל שנים בהסברה של ישראל לעולם הערבי, נתקלתי באיומים מסוג זה ואפילו יותר חמורים נגד ישראל מפיהם של מנהיגי ערב, אך לעולם לא העזתי לכנות מנהיג ערבי מאיים ככלב נובח    סופר סורי עושה זאת
מחלקה ראשונה
ערוץ סקיי בשפה הערבית מדווח שבסיס חיל-האוויר אל-בכר צפונית לבגדד הותקף בפצצות מרגמה    שריפה פרצה במקום
יורם אטינגר
השנוי במדיניות בא בתגובה לקשרי הפלשתינים עם אויבים ויריבים של סעודיה כגון האייתולות באירן, "האחים המוסלמים", ארדואן הטורקי, קטר, חיזבאללה, ועוד. סעודיה ערה למסע הכפשה של רשתות חברתיות פלשתיניות נגד יורש העצר מוחמד בן סלמן ולשריפת דגלי סעודיה בהפגנות בעזה ומזרח ירושלים
ד"ר יהושע קרסנה
המלך עבדאללה מסתייג מתוכנית טראמפ, מתקרב לקטר וטורקיה - וגם מהדק את היחסים עם מצרים ומנסה להרחיק את עירק מאירן. מהלכים מורכבים אלו נובעים ממצבה המסובך של הממלכה וישראל צריכה להשלים איתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il