X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אקונומיסט על פרשת טראמפ-אוקראינה:

הפוליטיקה האמריקנית בתסבוכת

אין סיכוי שטראמפ יודח בגלל הפרשה החדשה, והשערורייה סביב ג'ו ביידן היא אמיתית הצד החיובי של העסק: אולי טראמפ יחשוב פעמיים לפני שינהג שוב באותה צורה
▪  ▪  ▪
ביידן. כסף תמורת השפעה [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]

כל שערוריית טראמפ היא שונה, אבל כולן מובילות לאותן שאלות: האם נשיא אחר עשה משהו דומה? האם מדובר בהפרת חוק, או רק בהפרה של המקובלות והתקדימים? היכן מדורג הסיפור הנוכחי ב"מדד טראמפ"? ואם מישהו שאיננו הנשיא היה עושה זאת, כיצד הייתה נשפטת התנהגותו? במקרה של השיחה בין דונלד טראמפ לבין נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, האם מדובר בניסיון לקבל מידע על יריב פוליטי או בשיחה שגרתית לחלוטין?
אקונומיסט מציע להתחיל בעובדות. בחודש אוגוסט הקפיא ממשל טראמפ במפתיע חבילת סיוע צבאי לאוקראינה בסך 250 מיליון דולר. חודש קודם לכן שוחח טראמפ עם זלנסקי, וביקש ממנו שמונה פעמים לחקור את הנטר ביידן – בנו של ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר והמוביל במרוץ הדמוקרטי לנשיאות. תוכנה של שיחה זו היה כנראה חלק מתלונה שהגיש עובד בקהילת המודיעין למבקר הפנימי שלה, אך הממשל מסרב לחשוף אותה בפני הקונגרס בטענה שהחוק אוסר זאת; ייתכן שהוא יפרסם תמליל של השיחה.
זה לא יבהיר את הסוגיה, טוען אקונומיסט. עד כה התמקדה תשומת הלב באותה שיחה. האם הקפאת הסיוע הייתה קשורה אליה? לא בטוח. השיחה הייתה אופיינית לטראמפ, אבל התמליל שלה לא יספק אקדח מעשן. הערוץ המרכזי דרכו הפעיל טראמפ לחץ על אוקראינה היה באמצעות פרקליטו האישי, רודי ג'וליאני. זמן קצר לאחר השיחה בין הנשיאים, נסע ג'וליאני למדריד כדי לפגוש את אנדריי ירמאק, יועצו של זלנסקי, ודחק בו לחדש את החקירה נגד ביידן הבן, והציע כתמריץ את האפשרות של ביקור ממלכתי של זלנסקי בוושינגטון.
הסיבה לכך ששערורייה זו מתנשאת מעל קודמותיה היא, כי על פניו נראה שהנשיא פעל נגד האינטרס הלאומי האמריקני – בכך שהקפיא סיוע למדינה חיונית על גבול רוסיה – כדי לקדם אינטרס פוליטי אישי. ואם ממשלו רמז שהסיוע יינתן תמורת חקירה נגד ביידן הבן, זוהי סחיטה לכל דבר. אפילו בלי רימוז מפורז שכזה, דומה שטראמפ לא הצליח "לשים את אמריקה ראשונה", וכי הוא השתמש בכספי משלם המיסים כדי לנסות ולקבל מממשלה זרה מידע שיסייע לו בקמפיין הבחירות.
זוהי הסיבה לכך שיותר דמוקרטים בבית הנבחרים מדברים כעת על הליך הדחה. הם מתחלקים לשלוש קבוצות. ישנם "המדיחים המשוכנעים", אשר דורשים לנסות להיפטר מטראמפ כמעט מאז יומו הראשון בתפקיד. ישנה הנהגת בית הנבחרים, בראשותה של היו"ר ננסי פלוסי, הסבורה שכתב אישום בבית הנבחרים שיוביל לזיכוי בסנאט יהיה גול עצמי. וישנם "המדיחים המהססים", הסבורים שהליך הדחה אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס הפוליטי הצר שלהם, אך ימלא את התפקיד שהודיעו האבות המייסדים לקונגרס; זוהי הקבוצה עליה יש להסתכל בימים הקרובים ולראות כיצד תפעל.
בסנאט המספרים הם במובהק לטובת טראמפ, ולא רק משום שלרפובליקנים יש בו רוב – והדחה מצריכה 67 מתוך 100 הסנאטורים. סיפור ביידן מסייע לטראמפ ונותן לרפובליקנים שערורייה אמיתית משלהם לדוש בה, אם וכאשר נושא אוקראינה יוצב לפתחם. הנטר ביידן, שאינו יודע הרבה על פחמימנים, ישב במועצת המנהלים של חברת גז אוקראינית וקיבל 50,000 דולר לחודש – בעוד אביו משמש כסגן הנשיא ומטפל במדיניות כלפי אוקראינה. אם זה איננו בלתי חוקי, הרי שזהו שיקול דעת לקוי – הנראה נורמלי למי שהתרגלו לתרבות ה"כסף תמורת השפעה" של וושינגטון. במובן מוסרי, אין קשר בין מעשיו של הנטר ביידן לבין אלו של טראמפ; מבחינה הפוליטית, הם קשורים בצורה הדוקה זה לזה.
כל זה מותיר את הפוליטיקה האמריקנית בתסבוכת. הנשיא אולי ניצל לרעה את מעמדו – אך לא ניתן לעשות הרבה בנוגע לכך. אפילו אם בית הנבחרים יגיש נגדו כתב אישום, קרוב לוודאי שהוא יזוכה בסנאט. הצד החיובי של כל הסיפור הוא, שאולי הביקורת החריפה סביב מעשיו מול אוקראינה, תגרום לו לחשוב פעמיים לפני שינהג בצורה דומה בעתיד – מסיים אקונומיסט.

תאריך:  24/09/19   |   עודכן:  24/09/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
רוסיה השמיטה נתונים ממאגר נתוני בדיקות הסמים שהעבירה לסוכנות הבינלאומית - ועלולה להיות מורחקת מהאולימפיאדה ב-2020 ומהגביע העולמי ב-2022
איתמר לוין
בעוד ארה"ב נסוגה מן האו"ם והארגונים המסונפים אליו, סין מנסה להפוך אותו למכשיר שיקדם את האינטרסים והאידיאולוגיה שלה - מזהיר מאמר ב-Foreign Affairs
איתמר לוין
רק חלק קטן מרשימת 100 סדרות הטלוויזיה שודרו גם בישראל, ובהן "חסרי בושה", "סקס והעיר הגדולה", "סיפורה של שפחה" ו"מאד מן". ומי במקום הראשון?
איתמר לוין
טראמפ מאשר למעשה ששוחח עם עמיתו האוקראיני בנוגע למשפחתו של ג'ו ביידן    ג'וליאני: אלחץ לחדש את החקירה באוקראינה בנוגע לבנו של סגן הנשיא לשעבר    רומני: אם טראמפ ניסה להיעזר במנהיג זר - "זה מטריד ברמות"
איתמר לוין
חוקרים של החברה טוענים שהצליחו לעבור משלב המחקר לשלב הטכנולוגיה    מומחים בחברות מתחרות אומרים לפורצ'ן: הדרך עדיין ארוכה מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il