X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
צהר פיקוח מזון. "בשינוי אדרת" [צילום: פלאש 90]
לא כשר וגם מסריח
תחקיר News1 חושף: כך זכתה
"צהר פיקוח מזון" במכרז שלא כדין
במכרז שערכה "קרן לב"י-האגודה למען החייל" להפעלת שירותי פיקוח כשרות בכפרי הנופש של צה"ל זכתה "צהר" אף שלא עומדת בתנאי הסף, תוך העלמת עין של צה"ל. וכיצד קשורה הזכייה לעניין ארגון "השגחה פרטית" שהוציא סרטוני שיטנה נגד רבנים?
כפר הנופש של האגודה למען החייל באשקלון [צילום: זאב ביץ']

עידן יוסף
השר יגיש תלונה נגד סרטוני השנאה של חופות

האגודה למען החייל מפעילה לרווחתם של חיילי צה"ל שני כפרי נופש באשקלון ובגבעת אולגה וכן בתי חייל בפריסה ארצית. כפרי הנופש זוכים להשגחת הרבנות הצבאית, אך בשונה מבסיסי צה"ל השונים הרבנות הצבאית אינה מספקת את משגיחי הכשרות למטבחי כפרי הנופש.
לאחרונה פרסמה האגודה מכרז למתן שירותי השגחה לכפרי הנופש ולפיקוח לבתי החייל של האגודה למען החייל. במכרז זכתה "צהר פיקוח מזון". צהר הוקמה בקול רעש גדול בערב פורים תשע"ח (2018). במסיבת העיתונאים החגיגית בה הושק המערך נאמר: "המערך יהיה הלכתי, הוגן, שקוף, יעיל, והכל על-פי ההלכה ותורת ישראל". הקמת מערך הכשרות תגובות תמיכה ואף תגובות נזעמות נגד המהלך שנתפש ככזה שנועד לערער על סמכות הרבנות הראשית לישראל.
אי עמידה בתנאי הסף
מתנאי המכרז עולה תמונה מדאיגה שמעלה חשש סביר כי "צהר פיקוח מזון" לא עמדו בתנאי הסף. סעיף 4 במכרז קובע באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי "האגודה לא תשקול את הצעתו של המציע אלא אם: המציע הוא בעל ניסיון ב-3 השנים האחרונות ברציפות בתחום שירותי פיקוח הכשרות, בגופים בעלי מאפיינים וצרכים דומים לאלו של האגודה בשים לב למטבחים התעשייתיים אותם מפעילה האגודה ולפיקוח החל עליה מטעם הרבנות הצבאית".
כאמור, "צהר פיקוח מזון" הוקמה ב-2018. כלומר, לפני כשנה וחצי. אם כן, כיצד זכתה צהר במכרז? News1 פנה אל האגודה למען החייל ואף לצהר להבין את פשר אי-ההתאמה בין תנאי המכרז לבין הזוכה.
מהאגודה למען החייל נמסר: "קרן לב"י האגודה למען החייל פרסמה הליך קבלת הצעות מחיר למתן שירותי השגחה ופיקוח כשרות במתקני הארגון. מספר חברות הגישו הצעתן להליך האמור. לאחר בחינת כלל מרכיבי ההצעות, היכולת לתת מענה מקצועי והמחיר הטוב ביותר, נבחרה הצעתה של חברת צהר פיקוח מזון בע"מ. החברה עמדה בתנאי הסף בכלל ובתנאי הסף בנוגע לניסיון הנדרש בפרט".
מצהר פיקוח מזון נמסר: "מערך הכשרות של צהר נענה להזמנת האגודה למען החייל והגיש הצעה לשם מתן שירותי השגחה ופיקוח על מתקני האגודה. מערך הכשרות עמד בכל תנאיה של האגודה למען החייל לרבות בכל הנוגע לדרישת הניסיון. יצוין כי בכל שלב של התהליך לווה מערך הכשרות על-ידי יעוץ משפטי. אנו שמחים על החלטת האגודה לאפשר גם למתקניה ליהנות ממהפכת הכשרות של צהר וכבר פועלים בשיתוף פעולה עם הרבנות הצבאית במתן שירותי השגחה מעולים".
מבולבלים מן התשובות? גם אנחנו. מידע שהגיע לידי News1 יכול אולי לשפוך אור על התעלומה ואף לחדד את התמיהה על התנהלות צהר והאגודה למען החייל. על-פי המידע, חישוב הניסיון של הגוף המציע אינו של צהר פיקוח כשרות אלא בעצם של ארגון "השגחה פרטית". לכך מן הסתם רמזו ב"צהר פיקוח מזון" באמירתם כי התהליך לווה על-ידי יעוץ משפטי. זאת למרות שככל הידוע, בין שני הארגונים לא התקיימה התקשרות משפטית מסודרת, כזו שאתפשר להכיר באורגן האחד כממשיך דרכו של האורגן האחר.

הקשר ל"השגחה פרטית"

ארגון השגחה פרטית עלה לכותרות בימים האחרונים לאחר שפרסם באמצעות ארגון "חופות" סדרת סרטוני שיטנה בהם הושמצו רבנים. הארגון ידוע במאבקו ברבנות הראשית בנושא הכשרות ואף בנושא הנישואים. הארגון אף פועל ביודעין בניגוד לחוק ומחתן זוגות שלא על-ידי רישום ברבנות הראשית. את הקשר הגורדי הזה מנסים כנראה בצהר להצניע.
כדי ליצור נתק מלאכותי בין צהר להשגחה פרטית, אף פורסמה תגובת הרב דוד סתיו יושב-ראש ארגון רבני צהר, במה שנחזה להיות בעצם "גינוי עצמי": "מותר להתווכח על כל נושא ברומו של עולם. אסור להעליב להשפיל ולהפחית בצורה מעוררת חלחלה כמו הסרטונים שהופצו הבוקר והועלו לאוויר על-ידי ארגון חופות. זו לא בעיה של סגנון זו בעיה של מהות. אי-אפשר להשתמש בניגון על רגשות שנאה אפלים וגזעניים כחלק מהמאבק על אופיים של הנישואים בישראל. בימי התשובה והסליחות מן הראוי שסרטונים אלו יימחקו, ובעתיד לא נראה כמותם".

הרבנות הצבאית מעלימה עין

על-פי דרישת הרבנות הצבאית הראשית, על המציע להציג אישור רב של רשות בישראל המאשר שהוא מספק שירותי כשרות בארץ. כמו-כן, נוספו דרישות גם למפקחי הכשרות עצמם, שחייבים כי תהיה ברשותם אחת התעודות הבאות - תעודת משגיח כשרות מטעם הרבנות הראשית או הרבנות הצבאית, תעודת מוסמך לרבנות מטעם הרבנות או מי שהוסמך כרב צבאי בשירות קבע לפחות 5 שנים.
בדרישות שפרסם צהר במודעות בעיתונים, נכתב כי דרושים משגיחי כשרות לאזור חדרה ואשקלון, המקומות בהם נמצאים כפרי הנופש, שיש ברשותם תעודת הסמכה מהרבנות לשמש כמשגיחים.
למרות שדרישות הרבנות הצבאית הן שדורשות את הניסיון בן שלוש השנים, בחרה הרבנות להעלים עין מהזכייה התמוהה בידי מי שאינו עומד בתנאי הסף. News1 הביא את העניין בפני דובר צה"ל כבר בתחילת השבוע. השאילתה הועברה לידיעת ראשי הרבנות הצבאית הראשית, ובדובר צה"ל ביקשו לעכב את הפרסום עד לאיסוף תגובות מכל הגורמים הנוגעים בעניין משום שמדובר ב"נושא רגיש" כלשונם. במשך שעות מסרו כי התגובה בנושא תגיע אוטוטו, אך כאשר כנראה נוכחו כי מדובר בהליך שכנראה אינו כשר ואולי גם מסריח, שבו הצבא יוצא מהעניין כשמעל ראשו מרחפת עננה של אי-הקפדה לכאורה על כללי מינהל תקין, ולכל הפחות מעצימת עין מפיקוח על התנהלות של גוף הפועל בשירותו עבור חיילי צה"ל, סירבו בדובר צה"ל להגיב.
ביום שישי האחרון חשף כתב מקור ראשון ישי פרידמן, את איגרתו של הרב הראשי לצה"ל, תא"ל איל קרים, המתריעה מפני פגיעה בערך ה"רעות" בצה"ל לאחר שמפקדים פתחו בכמה מצבים שולחנות נפרדים לחיילים שומרי כשרות ולחיילים שאינם שומרי כשרות, ובמקרים אחרים אף נמנע מחיילים שומרי כשרות לאכול תוך הדרה שלהם. במקרה הנוכחי, בדמיון מסוים לאמור במכתבו של הרבצ"ר, חיילים הסומכים על כשרות ממלכתית לא יוכלו לאכול במתקנים המושגחים או מפוקחים בידי ארגון שרבים בציבור הדתי מגדירים כארגון החותר תחת סמכותה של הרבנות הראשית לישראל.
נראה כי הדברים האמורים לעיל מצריכים חקירה מצד מבקר מערכת הביטחון, וייתכן אף כי יהיה צורך בביטול הזכייה של צהר פיקוח כשרות ובבחירת גוף אחר שהתמודד במכרז. אנו ב-News1 נוסיף ונעקוב.

תאריך:  15/10/2019   |   עודכן:  15/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחקיר News1 חושף: כך זכתה "צהר פיקוח מזון" במכרז שלא כדין
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ברור שיש פה קשרי שוחד ל"ת
דן ד  |  15/10/19 21:07
2
צהר זה רבנים מהסוג של מלכיאור
סמסונג  |  16/10/19 03:13
 
- רבים מתומכיהם הצביעו לכחול לבן
בגוש עציון  |  17/10/19 05:47
3
כתב קצת הזויה
סתםאחד  |  20/10/19 14:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ארדן קיבל/רכש זכויות בדירה חדשה ברח' משה קול בירושלים בתקופה שכיהן במשרד ראש הממשלה כיועץ ראש הממשלה וכממונה על פניות הציבור (בשנים 1999-1996)    ארדן היה אז בחור צעיר (25) וחסר ממון לרכישת דירת יוקרה    דבר בעלותו על הנכס נשמר בסוד    בתגובה לשאלות עיתונאים כיצד מימן רכישת הווילה בסביון ואת והדירה ברמת אביב מסר שנטל משכנתה מהבנק, אך לא אמר דבר לגבי כספים שקיבל ממכירת הדירה שהחזיק בירושלים    ארדן נמנע ממתן מענה: "ממי רכשת? וכיצד מימנת רכישת הדירה?"
יואב יצחק
לפיד הודיע לציבור כי דחה על-הסף בקשת מילצ'ן להאריך ההטבות לתושב חוזר מ-10 ל-20 שנה    "זרקתי אותו מכל המדרגות", הצהיר    העובדות שונות    עו"ד פיני רובין, שהשתתף בפגישת לפיד מילצ'ן: "יאיר גילה הבנה והקשבה... אמר שהוא צריך לחשוב על-כך ולהתייעץ על-כך"    עוזרתו של לפיד, רותם רולף: "לפיד הטיל עליי את המשימה לעשות את הבדיקה מול הגורמים המקצועיים ולחוות את דעתי ולהמליץ לו"    מילצ'ן אישר שביקש מלפיד להפעיל סמכותו השלטונית ולסדר לו הטבה אישית
אורי מילשטיין
יחסים טובים, יחסית, בין יהודים לערבים בטבריה; ניסיונות להגיע להסדר בפרוץ המלחמה; קשיי פיקוד וכפיפות למפקדים מחוץ לעיר; התארגנות לקראת מלחמה בתוך העיר
יואב יצחק
הדס קליין: נוני התקשר ולחץ שאחביא מסמכים בכספת; לאחר מכן הכספת נפרצה    לשאלה האם מפחדים מנוני השיבה מירי אדלסון: "בטח. מאפיונר..."    מוזס איים על נתניהו בשל החלטת אדלסון להגביר תפוצת ישראל היום: "מה שקורה בהתנגשות בינו לביני אתה אוכל אותה"    מילצ'ן ציטט את נוני: תגיד לאדלסון שאני אפסיק להתקיף את ביבי ושרה באותו מינון אם הוא יוותר על סוף השבוע    רו"ח פלדמן: נוני מוזס איים באמצעות מילצ'ן על ביבי לסיים מכירת ידיעות אחרונות ללארי אליסון
יואב יצחק
עדותם קריטית בתיק 1000 כדי לאמת או לשלול גירסתם של נתניהו ומילצ'ן בפרשת הויזה שעוכבה בגלל פעילותו הביטחונית בעבר של מילצ'ן עבור מדינת ישראל    נתניהו: שוחחתי עם מזכיר המדינה ג'ון קרי רק כדי להתחייב שמילצ'ן לא עוסק שנים רבות בפעולות ביטחוניות למען ישראל; לא ביקשתי בשבילו אשרה    מילצ'ן: חששתי שיתייחסו אלי בארה"ב כאל פולארד ב'; שוחחתי עם ג'ון קרי ועם השגריר דן שפירו; לא ביקשתי מנתניהו - התערבותו הייתה עלולה להזיק בגלל יחסיו הגרועים עם הנשיא אובמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il