X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המחלוקת על מתווה נשיא המדינה

נתניהו צודק בנושא הנבצרות

בהנחה שיוגש נגדו כתב אישום, מתי על נתניהו לצאת לנבצרות - מיד עם הגשתו או רק עם תחילת שלב ההוכחות? הכרת ההליך הפלילי וההיגיון מובילים למסקנה, כי יש להמתין לתחילת ההוכחות
▪  ▪  ▪
זה יכול לקחת שנה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
מי צריך את ליברמן
הליכוד וכחול-לבן אינם זקוקים לאביגדור ליברמן (ולאף אחד אחר) כדי להקים ממשלת אחדות. אז אולי הגיע הזמן שהם יאמרו לו שיפסיק לאיים ולהציב אולטימטומים? אם לא מוצא חן בעיניו - שיישב באופוזיציה. זה גם מה שמגיע למי שכעת מוכן גם לשבת עם הימין והחרדים, וגם בממשלה בתמיכת הסיעות הערביות. אדם כזה לא רק שאינו ראוי לשלטון; האופורטוניזם שלו הוא סכנה למדינה.

המחלוקת הנוכחית בין כחול-לבן לבין הליכוד עוסקת בשני נושאים: האם הליכוד יביא איתו לממשלת האחדות את כל גוש הימין, ומתי תתחיל נבצרותו של בנימין נתניהו אם יוגש נגדו כתב אישום. התחושה היא, שהבעיה העיקרית היא הנקודה השנייה: האם יהיה עליו לצאת לנבצרות עם הגשת כתב האישום (כעמדת כחול-לבן) או רק עם תחילת שלב ההוכחות (כעמדת הליכוד). בוויכוח הזה, הצדק עם נתניהו. ונסביר.
חוק יסוד הממשלה קובע, כי ראש הממשלה חייב להתפטר רק אם הורשע בפסק דין חלוט (דהיינו, לאחר כל אפשרויות הערעור) בעבירה שיש עימה קלון. זהו החוק ואין בלתו. בג"ץ אומנם פסק ששרים וסגני שרים חייבים להתפטר מיד עם הגשת כתב אישום, אך המחוקק קבע מסלול מיוחד לראש הממשלה, בשל חשיבותו העצומה של התפקיד ולנוכח העובדה שהתפטרותו היא התפטרות הממשלה כולה, על כל הכרוך בכך. אומנם סביר להניח שאם וכאשר יוגש כתב אישום נגד נתניהו, יימצאו צדקנים וטהרנים שירוצו לבג"ץ וידרשו לחייבו להתפטר מיד. אולם התערבות של בג"ת בנקודה זו תהיה פסולה ואף עלולה לגרום משבר חוקתי. המחוקק אמר את דברו בצורה ברורה ביותר בחוק יסוד, וזה מחייב אפילו את בית המשפט העליון.
מאידך-גיסא, אי-אפשר להתעלם מהעובדה, שכהונתו של ראש הממשלה בעודו מנהל משפט פלילי, היא בעייתית מאוד - ולו רק בשל הזמן ותשומת הלב שיידרשו ממנו לצורך כך. תפקידו של ראש ממשלת ישראל הוא כנראה הקשה ביותר בעולם, ועליו להקדיש לו את כל מאודו. זה פשוט בלתי אפשרי כאשר הוא עומד לדין - גם משום שיהיה עליו להקדיש לפחות יום אחד בשבוע למשפטו (וסביר יותר להניח: יומיים ואולי אפילו שלושה) ועוד זמן להכנת הגנתו, גם משום שראשו יהיה נתון לפחות חלקית לגורלו האישי וגם משום שהחלטות שיקבל עלולות להיות מוטות בשל ההליך.
מתווה הנבצרות הוא הרע במיעוטו. ראש הממשלה אינו מתפטר, הוא יכול לחזור לתפקידו אם וכאשר יזוכה (אם לא יהיו בחירות בדרך), הממשלה אינה נופלת ובראשה עומד מי שכל עתותיו מוקדשות לניהול ענייני המדינה. אבל מתי אמורה להתחיל הנבצרות? וזאת לדעת: קיים פער משמעותי, לעיתים של חודשים רבים, בין הגשתו של כתב אישום לבין תחילת שלב ההוכחות - ודאי כאשר מדובר בתיק כה נרחב ומשמעותי כמו זה המיוחס לנתניהו.
הגורם העיקרי לעיכוב הוא סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי, המחייב את התביעה להעמיד לרשות ההגנה את כל חומרי החקירה. אבל מה זה "חומרי חקירה"? על כך יש ויכוחים אין-סופיים, ובית המשפט העליון כבר העיר, כי לעיתים הם נמשכים יותר זמן מאשר ההליך העיקרי. למשל: תרשומות פנימיות אינן חומרי חקירה; אך מה דינו של מזכר המצביע על ליקויים בגביית עדות? המחלוקות בנושא זה מגיעות לעיתים עד בית המשפט העליון, וכל זה כמובן לוקח זמן. וגם כאשר חומרי החקירה מועברים, נדרש להגנה זמן ללמוד אותם; בתיקי נתניהו מדובר על אלפים רבים של עמודים. הנה עוד דוגמא: צריך להשוות את תמלילי החקירות לתיעוד הוויזואלי שלהן - וכמעט תמיד יש הבדלים מהותיים (ניחוש אחד לטובת מי).
בתיקי נתניהו מדובר לפחות על ארבעה נאשמים מרכזיים (נתניהו, נוני מוזס, שאול אלוביץ, איריס אלוביץ), שכולם מיוצגים בידי עורכי דין מן השורה הראשונה, וכאמור - על כמות עצומה של חומרי חקירה. לכן, יידרשו חודשים ארוכים, ואולי אפילו שנה, עד שהם בכלל יוכלו לתת מענה לכתב האישום. וגם זה לא סוף הסיפור: בית המשפט אמור לקיים דיון לפי סעיף 144 לחוק סדר הדין הפלילי, כדי לקבוע את מתווה הדיון בתיק עצמו ולנסות להגיע להסכמות על הגשת חלק מן הראיות. רק אחרי כל זה ניתן לגשת לשלב ההוכחות.
צריך גם לזכור, שאם יוגש כתב אישום נגד נתניהו - כל שלושת התיקים יידונו בפני שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים. וזה אומר, שצריך למצוא שלושה שופטים פליליים שניתן יהיה במידה רבה לפנות את יומנם למשך שנתיים-שלוש - וגם זה מצריך זמן, ולו רק כדי שיוכלו לסיים תיקים אחרים.
נחזור להסבר בו פתחנו ונוסיף הערה לשונית. "נבצרות" פירושה חוסר יכולת למלא את התפקיד. על-פי מה שאמרנו, במקרה של כתב אישום נגד ראש הממשלה - חוסר היכולת הזאת מתחילה באופן מעשי רק בשלב ההוכחות. לפני כן הוא אינו נדרש להתייצב בבית המשפט, פרקליטיו הם שמנהלים את ההליכים שהם טכניים-מקצועיים, ולכן ראש הממשלה יכול להמשיך בתפקידו. ומכאן המסקנה: יש להפעיל את הנבצרות רק אם וכאשר יחלו ההוכחות בתיקי נתניהו.

תאריך:  10/11/2019   |   עודכן:  10/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו צודק בנושא הנבצרות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יש ׳אם׳ לא קטן פה
אלטע קאקער  |  10/11/19 09:33
2
קשקוש
משה דב  |  10/11/19 10:56
3
קשקוש הנבצרות
עמעד  |  10/11/19 17:37
4
"נבצרות" לשם מה?
בן נאמן  |  11/11/19 12:39
5
קונסיליירי ? אבל הפוך !
צעד תימני חבני  |  13/11/19 12:44
6
על מה הם מתעקשים
יהודה אלידע  |  13/11/19 22:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
איציק וולף
קרא לגנץ לקבל את מתווה הנשיא ולנתניהו לוותר על גוש ה-55    "מי מביניהם שלא יתפשר, מי שלא יקבל את ההחלטה הנכונה - נתמוך בצד השני. אני ממליץ לשני הצדדים לקבל החלטה נכונה"
איציק וולף
ח"כ איילת שקד מסבירה מדוע העדיפה לוותר על משרת שרה תמורת הענקת משרד הביטחון לנפתלי בנט    "יש סיכוי שניגרר לבחירות שלישיות ולכן הכהונה יכולה להיות לתקופה ארוכה"    "הממשלה אותה אני שואפת שנקים היא ממשלת ימין עם ישראל ביתנו, אני עושה את כל מה שאני יכולה על-מנת שזה יקרה"
איציק וולף
ח"כ מוטי יוגב ויו"ר עוצמה יהודית הגיבו על מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון    "נכון יהיה לעשות פריימריז בציונות הדתית ובכל מחנה הימין"    בן גביר: לאורך כל השנים אמרנו שמקומו של בנט בליכוד
יואב יצחק
מינוי בנט לשר הביטחון יבוצע בישיבת הממשלה הקרובה    מפלגת הליכוד והימין החדש יקימו סיעה משותפת    בדרך זו מבטיח נתניהו את אחדות גוש הימין    ח"כ איילת שקד ויתרה על שני תיקים זוטרים (אחד מהם לידיה) והסכימה יחד עם בנט לקבלת תיק הביטחון לידיו של בנט
עידן יוסף
יו"ר כחול לבן אומר כי יש דברים שנעשים בחדרי חדרים    הליכוד: "הסכמנו לוויתורים רבים כדי להקים ממשלה, גנץ עוד לא מוכן לדון במתווה הנשיא"    נתניהו נתן אור ירוק להניע מהלך לבחירות ישירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il