X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההיסטוריון ג'ון מיצ'ם כותב בשבועון טיים:

ההדחה - מבחן לעם האמריקני

עתידה של ארה"ב תלוי בשאלה האם האמריקנים יילכו בעקבות ההיגיון ולא בעקבות הרגש, העובדות ולא הדעות בעבר הצליחו האמריקנים לקבל החלטות טובות וחשובות - וכעת הם שוב עומדים למבחן
▪  ▪  ▪
זה לא רק עליו [צילום: אנדרו הרניק, AP]

בשנות ה-80 של המאה ה-19 התלבטה ארה"ב בשאלות של חוסר שוויון בחלוקת העושר, הגירה גוברת, שינוי כלכלי ומקומה בעולם. ההיסטוריון והמדינאי האנגלי ג'יימס ברייס, אשר ביקר בה באותה עת, הזהיר, כי הסכנה הגדולה ביותר לארה"ב היא מפני נשיא דמגוגי בעל בסיס תומכים אותנטי, העלול להתפתות ולעבור על החוק.
נשמע מוכר? לא בכדי, כותב ההיסטוריון זוכה פרס פוליצ'ר, ג'ון מיצ'ם, בשבועון טיים. שימועי ההדחה הפומביים, שהחלו אתמול (יום ד', 13.11.19), הם לפיכך מבחן לארה"ב עצמה. עתידה בטווח הקצר ובטווח הארוך תלוי לדעתו בשאלה האם האמריקנים יילכו בעקבות ההיגיון ולא בעקבות הרגש, העובדות ולא הדעות, הראיות ולא הטענות.
העובדות ברורות: הנשיא דונלד טראמפ דרש מאוקראינה מידע שיסייע לו פוליטית תמורת הסיוע הצבאי שאישר הקונגרס להעניק לה. וכל זה קורה כאשר ארה"ב מצויה בעידן של דמגוגיה, מפלגתיות מוקצנת, מלחמה פוליטית של הכל בכל, תקשורת מפלגתית ותרבות ריאליטי המטשטשת את הגבולות בין הבידור לממשל.
אז מה עושים? כהיסטוריון, מיצ'ם מאמין שמבט אל העבר יכול להועיל. דמגוגיה פורחת רק כאשר חלק משמעותי מן הדמו – העם – רוצה לשמוע אותה. היבט טרגי של ההיסטוריה הוא, שכל התקדמות נתקלת בריאקציה. שחרור העבדים הוביל לגזענות לבנה; המאבק בפשיזם הוביל לפגיעה קשה באמריקנים ממוצא יפני; ההתקדמות בזכויות האזרח התרחשה במקביל למקארתיזם ולתיאוריות קונספירציה של הימין הקיצוני; ואחרי ברק אובמה הגיע דונלד טראמפ. הדרך היחידה להבין את המאבק הזה, היא להבין שזהו מאבק תמידי. כעת מצויה ארה"ב בשלב נוסף שלו, העוסק בעליונות החוקה, טוהר הבחירות ואולי הדחה של הנשיא.
בוועידה שאישרה את החוקה הבהיר ג'ורג' מייסון, כי איש לא יהיה מעל החוק בארה"ב. המשימה להבטיח זאת מצויה בידי הציבור האמריקני, טוען מיצ'ם, כי הפוליטיקאים אינם יכולים לעשות זאת. לכן, הציבור האמריקני כולו עומד כעת למשפט: האם ייכנע לכוחות ההפחדה וההקצנה.
חילוקי דעות הם חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה. החיים האמריקניים מעולם לא היו סיפור אגדה המתחיל ב"היה היה" ונגמר ב"ומאז הם חיו באושר ובעושר". אנדרו ג'ונסון שרד הדחה בזכות קול אחד; התמיכה בריצ'רד ניקסון נמשכה כמעט עד הרגע בו התפטר; ג'ו מק'ארתי נהנה מ-34% תמיכה גם בעת נפילתו.
החדשות הטובות הן, שאין לאבד תקווה. "הציבור שוגה לעיתים קרובות, אבל עם הזמן והעובדות – הוא מתקן את שגיאותיו", אמר הנשיא הארי טרומן. זה לא עניין פוליטי; זוהי האמת שמלמדת ההיסטוריה האמריקנית. האמריקנים מכבדים משחררים, לא כובשים; הם רוצים לשפר את מדינתם ולהפיץ ברחבי העולם את ערכי החרות. מובן, שבזמן של עימות סוער, מי שסבורים שהצד השני קיצוני – סבורים שהפוליטיקה היא מלחמה מתמדת ואינם רואים סיכוי לפשרה. אבל ארה"ב הייתה במיטבה כאשר ידעה לדחות רגשות כאלו. בפרפראזה על דבריה של הגברת הראשונה אלינור רוזוולט: אל תתנו לרשת כבלים או לציוץ בטוויטר להכתיב לכם מה לחשוב.
החוכמה באה בדרך כלל מחילופים חופשיים של רעיונות ומהכרה בכך שייתכן שאני טועה והצד השני צודק. למרבה הצער, יש מי שדוחים את עמדת הצד השני בלא כל קשר לנושא שבדיון. ייתכן כמובן שתגיע למסקנה שאתה צודק והצד השני טועה – אבל לכל הפחות תקדיש רגע כדי לחשוב ולהגיע בטוח בכך.
ההיסטוריה בהחלט יכולה להוכיח את הנכונות של מה שאנחנו חושבים בזמן אמת. אנו עשויים להאמין בכנות בזמן אמת שהעד או התמליל באמת אומרים לנו משהו מסוים, להאמין שהאירועים הם כפי שנראה לנו, להאמין שעלינו לשנות את דעתנו הקודמת. זו הסיבה לכך ש"שימוע" קרוי "שימוע"; כדאי מאוד לזכור זאת בשבועות ובחודשים הבאים, מציע מיצ'ם.
אחד הפרקים בספרו של ברייס על ארה"ב קרוי "מדוע אישים דגולים לא נבחרים לנשיא". הוא כתב בעידן של שפל בנשיאות של ארה"ב – העידן של רתפורד הייז, ג'יימס גרפילד, צ'סטר ארתור, גרובר קליבלנד ובנג'מין הריסון. המאה ה-20 נתנה לארה"ב את תיאודור רוזוולט, פרנקלין דלאנו רוזוולט, הארי טרומן, דווייט אייזנהאואר ורונלד רייגן. "אנחנו העם" – המילים הפותחות של החוקה – מצליח לקבל החלטות טובות וחשובות. כעת העם ניצב שוב בפני מבחן.

תאריך:  14/11/19   |   עודכן:  14/11/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההדחה - מבחן לעם האמריקני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לעוות אמת ע"י בחירת עובדות
לוגי  |  14/11/19 16:44
 
- אתה מעלה נקודה מעניינת
אלטע קאקער  |  15/11/19 15:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
בעוד מספר התלונות עלה ב-173% בשנים 2018-2014, מספר כתבי האישום ירד ב-19%    טיימס: סיבה עיקרית היא חששן של הקורבנות מפני הצורך לחשוף את חייהן האינטימיים בפני המשטרה והפרקליטות
איתמר לוין
ת'נאסיס קמבניס מספר ב-Foreign Affairs על ביקוריו במחנות בהם מוחזקים 500,000 עירקים בחשד שהיו קשורים לדאעש, למרות שברור שרובם המכריע חפים מפשע
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סבור שהשאלה שעמדה במרכז חקירת פרשת ווטרגייט, היא גם זו שעליה יש להשיב בחקירת פרשת אוקראינה - במיוחד בנוגע להקפאת הסיוע הצבאי
איתמר לוין
שגרירות סין מימנה פעילות של חברה, שהייתה בבעלותו של מי שעמד בראש המרכז למדיניות ביטחון באוניברסיטת קרל    פייננשל טיימס מסביר, כי הפרשה מעוררת חשש לנסיונות סיניים להשפיע על האקדמיה בצ'כיה
איתמר לוין
ברני סנדרס ואליזבת וורן כבר תוקפים את ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, בעל הון של 53 מיליארד דולר. ההיסטוריה מלמדת שכסף אינו חזות הכל בבחירות, מציין ניוזוויק, אך מעולם לא התמודד לנשיאות אדם כה עשיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il