X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב מפעילה לחצים כבדים על מדינות המפרץ להתפייס ביניהן ולאחד מחדש את מועצת מדינות המפרץ נוכח הסכנה האירנית. במקביל מנהלת סעודיה מגעים עם המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאירן, כדי להביא להפסקת המלחמה שלה בתימן הנמשכת כבר כחמש שנים
▪  ▪  ▪
קטאר

סימנים ראשונים לקראת פיוס במפרץ בין סעודיה לקטר לאחר ניתוק הקשרים ביניהן והמצור המדיני-כלכלי שהטילה "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) על קטר ביוני 2017 והנמשך עד היום.
שר החוץ של קטר, השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אל-ת'אני, ביקר בחשאי בסעודיה כדי לנסות ולקדם את הפיוס, במקביל הודיעו סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין על הסכמתן להשתתף באליפות הכדורגל של מדינות המפרץ שתתקיים בדוחא בירת קטר, מצרים, האויבת הגדולה של קטר, גם שולבה במאמצי הפיוס.
הרקע להתקדמות בנושא הפיוס הינו לחץ אמריקני כבד של הנשיא טראמפ על מדינות המפרץ להתפייס בינהן כדי לגבש חזית מאוחדת נגד אירן, בנוסף לכך סעודיה סובלת מקשיים כלכליים ומסובכת במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן והיא ספגה מכה קשה לאחר המתקפה האירנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" ב-14 בספטמבר.
גם תדמיתה של סעודיה נפגעה קשות בעקבות פרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני יותר משנה. סעודיה מעוניינת בפיוס עם קטר משום שהיא חשה צורך שכל מדינות המפרץ יתייצבו לצדה נוכח הסכנה מאירן. מי שמסייע בתפקיד התיווך בין סעודיה לקטר הינן כווית ועומאן בתמיכתה של ארה"ב.
ארה"ב סבורה כי מועצת מדינות המפרץ צריכה להיות מאוחדת כדי להתמודד בהצלחה עם האיום האירני שמנסה לערער את היציבות האזורית. שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו קרא ב-5 בנובמבר למדינות המפרץ להתאחד מול הסכנה האירנית והדגיש את הצורך בפתרון המשבר בין קטר למדינות המפרץ.
גורם בכיר בממשל אמר ב-14 בנובמבר לערוץ "אלחורה" כי תהליך הפיוס במפרץ הגיע ל"שלב מתקדם" לאור מאמציה של ארה"ב וכי הנשיא טראמפ הסמיך את השגריר האמריקני בריאד, הגנרל בדימוס ג'ון אבי זיד לפעול בצורה חשאית כדי להשיג פיוס בין מדינות המפרץ, לדבריו, פעולות התיווך נמשכות בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שליט קטר השיח' חמים בן חמד ונשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, הביקור של נשיא מצרים א-סיסי באיחוד האמירויות נועד לבחון את הרעיון האמריקני לקיים מפגש פסגה בשנה הבאה בארצות הברית בהשתתפות מנהיגי מדינות המפרץ.
במקביל למאמצים להשגת פיוס בין סעודיה לקטר, מנהלת סעודיה משא-ומתן, בתיוווכה של עומאן, עם המורדים החות'ים בתימן שהינם תומכי אירן כדי להביא לסיום המלחמה של סעודיה בתימן. ב-12 בנובמבר חשף ערוץ הטלוויזיה התימני "בלקיס" כי משלחת של המורדים החות'ים שוהה בריאד מאז החודש שעבר ומנהלת משא-ומתן עם שלטונות סעודיה על סיום המלחמה.
בימים האחרונים שיחררה סעודיה 120 שבויים של המורדים החות'ים בתימן והודיעה על הסכמתה לאפשר לפתוח את שדה התעופה בצנעא, הנתון לשליטת המורדים החות'ים, לטיסות מיוחדות לשם העברת חולים לטיפול רפואי. שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלאווי, אמר ב-25 בנובמבר לאחר פגישה עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי יש "רצון ודאי" לסעודיה ומורדים החות'ים בתימן לסיים את המלחמה בתימן וכי הדיאלוג בין שני הצדדים מתפתח.
נראה שהמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, שהמורדים החות'ים בתימן נטלו רשמית את האחריות עליה, פתחה את עיניהם של שליטי סעודיה שהבינו כי אינם יכולים לסמוך על ארה"ב שתגן עליהם מפני הסכנה האירנית וכי עליהם לחזור לבריתות המסורתיות ולאחד את כל מדינות המפרץ יחדיו כנגד אירן, במקביל הם הגיעו למסקנה כי על סעודיה לפתוח בדיאלוג עם אירן ולהתרחק מעימותים צבאיים שאין בהם תועלת כמו המלחמה בתימן.
קטר משתפת פעולה עם מגעי הפיוס אך היא רוצה ערבויות שהמשבר הזה לא יחזור על עצמו שוב בעתיד. הבעיה העיקרית הינה בעיה של חוסר אמון בין הצדדים, קטר עמדה בהצלחה במצור המדיני-כלכלי שהוטל עליה על-ידי "הרביעיה הערבית" ולא נכנעה, עכשיו היא מרגישה חזקה ואיננה מוכנה להעניק ויתורים במסגרת הפיוס.
קטר מעריכה כי הסיבה למגעי הפיוס כעת הינה החולשה שחשה סעודיה בעקבות ההתקפה האירנית על מתקני הנפט וכי מאמצי הפיוס נובעים מאינטרסים בלבד ולא מרצון אמיתי להתפייס.

תאריך:  01/12/2019   |   עודכן:  01/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס גילה פרגמטיות מפתיעה והסכים למתווה ולתנאים שהעמיד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקים בחירות בשטחים    חמאס שואף להשתלט על הגדה באמצעות ניצחון בבחירות אך נראה שמחמוד עבאס יגלגל את הכדור למגרשה של ישראל כדי להתחמק מקיום הבחירות
יוני בן-מנחם
דיווח ערבי: המאבטח האישי של המלך סלמאן ניסה לרצוח את בנו, הנסיך מוחמד    דיווחים על מורת רוח גוברת במשפחת המלוכה מתיפקודו של מוחמד
יוני בן-מנחם
טורקיה המשתייכת למחנה "האחים המוסלמים" פועלת ביחד עם קטר להביא למעצרו של מוחמד דחלאן כדי למנוע את השתתפותו בבחירות בשטחים. דחלאן פועל בתיאום עם מרוואן ברגותי העצור בכלא הישראלי כדי להחליף את שלטונו של מחמוד עבאס
עידן יוסף
מפקד הכוחות האמריקניים במזרח התיכון מזהיר כי אירן מתכננת מתקפה גדולה נוספת בסדר גודל של תקיפת מתקן הנפט בסעודיה    הגנרל אמר כי תגבור הכוחות האמריקניים למפרץ נועד למנוע מתקפה כזאת, אך ייתכן שאין בכך די כדי להרתיע
יורם אטינגר
אמנם רוב המוסלמים אינם טרוריסטים, אך רוב הטרוריסטים הם מוסלמים    הם אינם מונחים על-ידי שדרוג רמת החיים, אלא על-ידי ערכים מגלומנים בני 1,400 שנים
רשימות נוספות
מי פוצץ את המטוס הרוסי  /  יוני בן-מנחם
שכר השרים בלבנון יקוצץ ב-50%  /  איציק וולף
מכלית נפט אירנית התפוצצה מול סעודיה  /  עידן יוסף
לבנון על סף קריסה  /  אדי כהן
סוריה כדגם לסדר אזורי חדש  /  ד"ר ערן לרמן
non belligerence agreement  /  דן מרגלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il