X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שליטת ישראל ברכסי יו"ש והגולן ובקעת הירדן שדרגה את מעמד ישראל מחולשה מעודדת-תוקפנות לעוצמה מרתיעת-תוקפנות, ומצרכנית ליצרנית ביטחון לאומי לדברי הגנרל הייג, שהיה המפקד העליון של נאטו ומזכיר המדינה האמריקני: "ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה ביותר ללא חיילים אמריקנים"
▪  ▪  ▪
גבול ירדן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מדיניות ארה"ב כלפי התנחלויות יו"ש היא פועל-יוצא של תפיסת הביטחון הלאומי האמריקני בהקשר המזרח התיכון האלים וההפכפך. האם במוקד תפיסת הביטחון נמצא העניין הפלשתיני (לפי הנשיאים קארטר ואובמה) או איומיםאזוריים וגלובלים כבדי-משקל (לפי הנשיאים רייגן וטראמפ)?
ב-18 לספטמבר 1970 פלש צבא סוריה הפרו-סובייטית לירדן הפרו-אמריקנית כדי להפיל את השלטון ההאשמי. הצבא הסורי נסוג מירדן ב-23 לספטמבר, במידה רבה, עקב תנועת צה"ל לכיוון סוריה, וכושר ההרתעה של ישראל ברמת הגולן ורכסי יו"ש. תדמית ההרתעה הישראלית חסכה מארה"ב - שהייתה שקועה במלחמת ויטנאם - את הצורך לשלוח צבא להצלת ההאשמים, ומנעה תגובת שרשרת שהייתה עלולה להפיל משטרים פרו-אמריקנים במפרץ הפרסי, בתקופת שיא התלות של ארה"ב ביבוא נפט מהמפרץ.
שליטת ישראל ברכסי יו"ש והגולן ובקעת הירדן שדרגה את מעמד ישראל מחולשה מעודדת-תוקפנות לעוצמה מרתיעת-תוקפנות, ומצרכנית ליצרנית ביטחון לאומי. לדברי הגנרל הייג, שהיה המפקד העליון של נאטו ומזכיר המדינה האמריקני: "ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה ביותר ללא חיילים אמריקנים, ומעניקה לארה"ב תשואה של מאות אחוזים על ההשקעה השנתית (סיוע חוץ)".
ישראל הפכה לגבול הבטוח ביותר של ירדן, לוחמת בטרור הפלשתיני מערבית לירדן, מעניקה לירדן מידע מודיעיני על פעילות טרור מוסלמי ופלשתיני בירדן, ומרתיעה תוקפנות אנטי-ירדנית מסוריה ועירק. שדרוג ההרתעה הישראלית הביא לשדרוג חסר-תקדים של שתופי-פעולה גם עם מצרים, סעודיהומדינות המפרץ מול איומים קטלניים משותפים.
לעומת זאת, נסיגת ישראל מרכסי יו"ש - והקמת מדינה פלשתינית - תביא לאיום קיומי על המשטר ההאשמי, תהפוך את ירדן לזירת טרור פנים וחוץ כמו לוב, תימן, עירק וסוריה, ותסייע לאייתולות להתקדם לים התיכון. ואכן, בטקס החתימה על הסכם השלום עם ירדן באוקטובר 1994 הזהירו בכיריהצבא הירדני את הקולגות מישראל: "הרקורד הפלשתיני הטרוריסטי במישור הבינערבי מלמד שהקמת מדינה פלשתינית מערבית לירדן תהווה גזר דין מוות לשלטון ההאשמי מזרחית לירדן, עם השלכות הרסניות לגבי כל מדינה ערבית פרו-אמריקנית".
האזהרה נבעה מהמצב הפנימי בירדן, במקביל לאיומים מתגברים מעירק, סוריה ואירן:
- מאבק מתמשך בטרור הפלשתיני, כאשר 70% מתושבי ירדן הם פלשתינים, והנהגות אש"פ, רש"פ וחמאס רואות בירדן ישות מלאכותית וזמנית, וטוענות לריבונות עליה - 78% משטח פלשתינה המנדטורית.
- ארגון הטרור האיסלאמי הגדול ביותר, "האחים המוסלמים", מושרש בירדן ופועל להקמת ח'ליפות איסלאמית במקום משטרים ערביים קיימים, ובמקביל פועלים בירדן וותיקי קרבות דאעש מסוריה ועירק.
- הבדווים בירדן - השולטים על מערכות הביטחון הלאומי - מפוצלים היסטורית, שבטית, רעיונית, דתית וגאוגרפית. שבטי הדרום רואים בהאשמים מהגרים לא-רצויים מסעודיה, וחלק מהבדווים בצפון מזדהים מדי פעם עם סוריה.
התנהלות הפלשתינים ממלחמת העולם השנייה ועד היום, והשרשת החינוך לשנאה, מבטיחים שירידת ישראל מרכסי יו"ש תביא להקמת ישות אנטי-אמריקנית, שמן למדורת המזרח התיכון ודריסת רגל מבצעית לרוסיה, סין ואירן.
שליטת ישראל ברכסי יו"ש מדגישה את ישראל כמכפלן-כח עבור ארה"ב ואת המכנה המשותף האסטרטגי בין ישראל לארה"ב.

תאריך:  01/12/2019   |   עודכן:  01/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל ביו"ש - תרומה לאינטרס ארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאד מוזר להישאר כובש - רק כדי
בן נאמן  |  1/12/19 16:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
עבדאללה מלך ירדן מתח ביקורת קשה על יחסה של ישראל לירדן והתייחס למשבר הפוליטי הפנימי בה. התערבותו בפוליטיקה הישראלית סותרת את כללי הדיפלומטיה, המלך הירדני מביע כפיות טובה כלפי ישראל ומתעלם מכך שהוא הפר כמה פעמים את הסכם השלום עם ישראל
מירב ארד
הוסיף כי "הקבינט קיים על איום הרחפנים כמה וכמה דיונים"    נתניהו אישר כי ידוע שיארן מתכננת לצאת להתקפות נוספות וקרא למדינות נוספות להצטרף להפעלת לחץ על אירן
פרופ' עמיחי כהן
הצהרתו של פומפאו על ההתנחלויות היא חזרה למדיניות של נשיאים רפובליקנים קודמים: הימנעות מקביעה שהן בלתי חוקיות, אך גם ראייה שלהן כבלתי רצויות
דביר מור
רצועת עזה משולה היום לבסיס הגדול ביותר של ציר ההתנגדות האיסלאמי בהובלה ובתמיכת אירן - סה"כ 60 ק"מ מנתב"ג
גרשון הכהן
האיומים האסטרטגיים המתהווים בימים אלה בהשראתה והנחייתה של אירן מחייבים את צה"ל לאמץ ללא דיחוי תפיסה מבצעית חדשה (ובכלל זה התארגנות מחודשת והצטיידות מתאימה) ואת הציבור הישראלי להיערך להתמודדות עם מצבי חרום נוכח איומים חדשים חסרי תקדים. זו המציאות כהווייתה, לא מניפולציה פוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il