X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אפילו באגד התייאשו [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
האם קווי "נעים בסופ"ש" חוקיים
המלחמה ההיסטורית נגד קווי חינם
משרד התחבורה הכריז מלחמת חורמה נגד קווים המסיעים נוסעים חינם, זה קרה לפני כ-20 שנה, אלא שאז היו המסיעים חרדים, והנסיונות להערים על החוק באופן שהשירות לא יוגדר כתחבורה ציבורית נתקלו ביד קשה
נעים בסופ"ש. הפרה של חוקי המדינה? [צילום: גיא יחיאלי]

עידן יוסף
ח"כ מש"ס: סמוטריץ' יכול לעצור את קווי השבת

עידן יוסף
קווי השבת: נבדקת מעורבות מוניות ת"א

פעולתן של עיריות למען תחבורה ציבורית בשבת, באמצעות הפעלת מערך הסעים, שכביכול אינו חוסה בהגדרת "קו שירות", ולו בשם העובדה שאין גובים תשלום מכל נוסע, כנראה לא הייתה יכולה להתקיים בעבר.
עיון בארכיון מגלה כי לפני כעשרים שנה הופעל שירות דומה, לא בשבת אלא בימי חול, לא בגוש-דן אלא בירושלים וסביבותיה. אלא שאז, בניגוד לעמדה המסופקת של משרד התחבורה היום, הופעלה יד קשה כנגד המארגנים.
מי שהפעיל את השירת לא הייתה עיריית ירושלים, אלא חברת "מהיר ירושלים בע"מ". החברה, שלא הייתה שבעת רצון בלשון המעטה מכך שבאגד אין הפרדה בין המינים, ביקשה לתת לנוסעים ולנוסעות קווים בהפרדה.
אוטובוס המיועד לשימוש כלל הציבור ומהווה חלק מרשת קווים נכנס בגדר המרחב הציבורי, ועל כן מהווה שירות ציבורי. במשרד התחבורה אף הדגישו כי גם קווי תחבורה המשרתים בפועל בעיקר בני קבוצת מיעוט מסוימת, הם עדיין חלק מהמרחב הציבורי, וכלולים במסגרת התחבורה הציבורית, הנותנת מענה כולל לצורכי התחבורה של כלל האוכלוסייה.
לצורך הערמה ועקיפת החוק, השירות פעל באמצעות חמישה אוטובוסים בתוך שלוש שכונות חרדיות. המימון היה חיצוני מתרומות, ונוסעים לא היו משלמים בעלייה לאוטובוס.
לא רק על סוגיית התשלום הצליחו להתגבר, אלא גם על סוגיית הנסיעה במסלול קבוע והשעות הקבועות, מאפיינים מובהקים של תחבורה ציבורית. השעות השתנו בהתאם לכללים שנקבעו בקהילה החרדית, וגם המסלול - בדומה למסלולים שוברי שגרה של הצבא - היו שוברי שגרה. האוטובוס היה עושה סיבובים לא קבועים בין הרחובות שטראוס, ישעיהו והמע"ר חרדי.
גם לסוגיית העצירה בתחנות המשמשות תחבורה ציבורית נמצא פתרון יצירתי באמצעות עצירה בסמוך אליהן, מחוץ לשטח המפרץ המסומן בצהוב-אדום. בחלק מן המקומות אף צוירו עיגולים על הכביש במרחק של כ-15-10 מטרים מהן. אגב כך יצוין, כי נוסע המועד ונפצע במהלך עלייה או ירידה לאוטובוס תחבורה ציבורית בתחנת תחבורה ציבורית מבוטח. לעומת זאת, נוסע שימעד בקו הסעים של ארגון פרטי או של העירייה אינו מכוסה ביטוחית.
משרד התחבורה לא אהב את ההתחכמות, פסק שהשירות החינמי הוא תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין, ושלל ממשרד הנסיעות את הרישיון להסיע נוסעים. החברה נסגרה.
הקיצוניים הצליחו באמצעות כוחניות
מי שכן הצליח להכניע את משרד התחבורה הם נוסעי קו מבית שמש לירושלים ופנימי בבית שמש. עסקנים חרדיים קנו שני אוטובוסים ובאמצעות ארגון "משאלותינו" מפעילים קווים. השירות הוגדר כ"שירות קהילתי", שירות המיועד עבור קהילה מובחנת. המימון היה חיצוני מתרומות, ונוסעים לא היו משלמים בעלייה לאוטובוס. עצם הזכאות לנסיעה כמו גם מספר הנסיעות נגזרו מן התרומה לקהילה, לאו-דווקא בכסף אלא גם בשווה כסף, ומהשתייכות לקהילה בפעולות כגון מינוי למקווה השכונתי והסכמה לתקנות ולקוד התנהגות. גם החסידות הקנאית "תולדות אהרון" מפעילה כ-10 אוטובוסים חדשים מהניילונים מתוצרת סין באמצעות המסיעים "אלמוג" ו"נטופה" שאוספים נוסעים מבלי שיופיעו עליהם מספרי קו עליהם.
במאבק מול המפעילים הלא-מוסדרים משרד התחבורה הרים ידיים. הסיבה לכך היא התעקשות ארוכת שנים על קיום אורח חיים בדלני שכלל צעקות על נהגים, משחיתנות באוטובוסים והשארת טיטולים ולכלוך. באגד התחננו בפני משרד התחבורה שיפטור אותם מעונשם של קיצוניים אלה, והבקשה נענתה בלית ברירה.
למרבה האירוניה, לנוכח נסיונם רב השנים (כ-30 שנה) של אותם ארגונים בדלניים בהסעות, רואה בהם משרד התחבורה "מומחים", ובמהלך ל"ג בעומר מאפשר להעביר חלק מהנסיעות בקבלנות עבור נתיב אקספרס, כדי להתגבר על העומס ולתת מענה לביקוש העצום ביום זה בנסיעות לקבר הרשב"י במירון.

תאריך:  02/12/2019   |   עודכן:  02/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה ההיסטורית נגד קווי חינם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
אגרות גודש יסייעו בהפחתת גודש התנועה בישראל מיד    הרווחים מאגרות גודש יכולים לסייע בהשקעה נוספת בתחבורה ציבורית    הדגם הרצוי: חיוב ב-3 מעגלים סובבי ת"א או חיוב משתנה ב-1 ק"מ מסביב לעיר
עידן יוסף
רכבת ישראל משפרת את השירות לחיילים ומשדרגת את מערך ההיסעים אל קריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים)    מוסיפה שתי הסעות חדשות מראש העין ומכפר סבא
עידן יוסף
סמוטריץ' מקדם קביעת תעריף לנוסעי האוטובוס בהתאם למקום העלייה לאוטובוס    רדיוס המרחק בקילומטרים יימדד באמצעות ישומון בטלפון הסלולרי
עידן יוסף
בשל עבודות חשמול הרכבת תנועת הרכבות בקו ב"ש-אשקלון-ראשל"צ-רעננה תופסק בין תחנות ת"א ההגנה ות"א סבידור מרכז    רכבות בקו זה יתחילו ויסיימו את נסיעתן מדרום בתחנות יבנה ות"א ההגנה, ומצפון בתחנות ב"ב ות"א סבידור    השבוע: עבודות בבית יהושע ובנתניה
יצחק דנון
תובעת 3.3 מיליון שקל, בטענה שאגד לא מעבירה מזה שנים את חלקה במימון המסוף הסמוך לתחנת הרכבת תל אביב מרכז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il