X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן. מצוקה חמורה [צילום: חסן ג'די, פלאש 90]
טורקיה. נגד הכורדים [צילום: לפטריס פיטרקיס, AP]
אפרים ענבר נשיא מכון ירושלים מכון ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
תחזיות מכון ירושלים (א'): המערכת האזורית

מזרח תיכון ישן, תסבוכות חדשות

אירן תמשיך לרוקן מתוכן את הסכם הגרעין במקביל להמשך הלחץ האמריקני המשבר בלבנון יימשך ויחזק את חיזבאללה טורקיה תעמיק את פגיעתה בכורדים מדינות המפרץ ימשיכו לשפר את היחסים עם ישראל מגמות סותרות במתרחש בירושלים
▪  ▪  ▪

מסמך זה מציג התפתחויות אפשריות בסביבתה האסטרטגית של ישראל בשנה הקרובה. בנוסף, הוא מסמן מאורעות שהתממשותם תהיה בגדר תפנית לא צפויה. בעידן של חוסר ודאות, גם למצב הסבוך במערכת הפוליטית מבית יהיו השלכות על יכולת התמרון של ישראל מול האיומים (והאפשרויות) שייפתחו בפניה.
אירן
אירן תמשיך לרוקן את הסכם הגרעין מתוכן, ולהאיץ, אולי אף דרמטית, את צבירתו של חומר בקיע לנשק גרעיני. "הלחץ המקסימלי" של וושינגטון ימשיך לערער את כלכלת אירן. המשטר יעמוד בפני מצוקה חמורה מאי פעם. כל עוד עלי חמנאי נחוש בדעתו לא לחזור לשולחן המו"מ, התגובה תמשיך להיות מהלכים כוחניים מתגרים. תגבר התעוזה של משמרות המהפכה וכוחות קודס. החיכוך בין ישראל לאירן בסוריה יכול להסלים לעימות רחב היקף.
מנגד, משבר עמוק באירן, או סיכויים ודאיים לניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בארה"ב, עשויים להביא אותה לשולחן המו"מ בהמשך השנה. בכל מקרה, המשטר ימשיך להגיב בכוח ברוטלי על המחאות חסרות התקדים נגדו בעירק ובלבנון, ולתסיסה הגוברת מבית, המסתמנת כמשמעותית ביותר מאז 2009 ואולי אף מאז 1979.
מאבק הכוח בצמרת המשטר יחריף לקראת הבחירות לפרלמנט שיתקיימו בפברואר 2020. ה"רפורמיסטים" בנסיגה. חמנאי מסמן את יו"ר הרשות השופטת, אבראהים ראיסי, כסגנו המיועד. בריאותו הרופפת של המנהיג עשויה להפוך סוגיה זו לרלוונטית כבר ב-2020.
משמעויות לישראל. סבירות גוברת להתגרויות מצד אירן. החל מאמצע 2020 קיים פוטנציאל לעימות עקב תנופת הפעילות האירנית לצבירת חומר בקיע, המחייבת היערכות צבאית לטיפול ישראלי עצמאי. בה בעת, על ישראל להיות ערוכה לאפשרות (הבעייתית) של חידוש המו"מ בין ארה"ב לאירן, ולוודא כי יישמר תיאום מלא עם מעצבי המדיניות בארה"ב בכל הנוגע לגיבוש הדרישות שיוצבו בפני אירן עם פתיחת השיחות.
סוריה ולבנון
הנשיא בשאר אסד במגמת כינון מחדש של השלטון המרכזי. ככל הנראה תושלם הנסיגה האמריקנית, גם בשל שיקולי בחירות, ותתבסס הסדרה סורית-כורדית. המתח בין סוריה לטורקיה יימשך, למרות המאמצים הרוסיים לקרב ביניהן. יש לצפות להתקדמות במערכה הסורית במובלעת אידליב. בממד המדיני, צפויה חזרת סוריה לליגה הערבית, וכנראה להידברות עם אירופה (בשאלות הטרור והפליטים). עם זאת, ארה"ב לא תרפה מלחצה הכלכלי על סוריה, אשר משמר בפועל את תלות המשטר באירן.
בלבנון תיתכן הסלמה במאבק בין המחנות. גם אם תחריף המחאה, בחירות חדשות עלולות דווקא לחזק את חיזבאללה ולהביא להמשך הקיפאון הפוליטי. גם המשך המשבר הכלכלי יחזק את חיזבאללה בעקבות לחצים על "המוצלחים בעם" להגר.
משמעויות לישראל. נדרשת היערכות לתרחישים מחמירים, כולל החלטה ישראלית ליזום מלחמת מנע עם חיזבאללה. נפתחות גם הזדמנויות - ייצוב המשטר בסוריה והפחתה מסוימת בתלותו באירן, והאינטרס הרוסי במניעת התלקחות שתסכן את הישגיו של אסד. התסיסה בלבנון מציבה מגבלות על חופש הפעולה של חיזבאללה.
המעורבות הרוסית
חולשתו העיקרית של שלטון ולדימיר פוטין, בטווח הארוך, תמשיך לנבוע מבעיות כלכליות (בעיקר ירידת מחירי הנפט והגז, והסנקציות). עם זאת, באירופה מסתמנת שחיקה בסנקציות. רוסיה תמשיך לנצל הזדמנויות להצר את רגליה של ארה"ב בזירה הבינלאומית - והנחת העבודה של פוטין תהיה, כי טראמפ יימנע מהחרפה ביחסים עד כדי עימות צבאי. רוסיה תמשיך להעמיק את נוכחותה במזרח התיכון באמצעות עסקות נשק ומעורבות בהסדרה של סכסוכים באזור; לא צפויה מעורבות צבאית נוספת בקנה המידה הקיים בסוריה.
הציפייה מישראל - שזו תיצור עבור מוסקבה אקלים נוח יותר בוושינגטון - לא תתממש, לאכזבתו של הממסד הביטחוני הרוסי. לא מובן מאליו שהעלמת העין מתקיפות נגד האירנים בסוריה תימשך, וצריך להתכונן לאפשרות של הצרת חופש הפעולה הישראלי בשמי סוריה.
משמעויות לישראל. המשך ההידברות עם רוסיה (ואישית עם פוטין) ימשיך לשרת את היעד העיקרי של ישראל - שימור חופש הפעולה בשמי סוריה, תוך חיפוש דרכים לפצות את הרוסים בזירה האמריקנית.
טורקיה
מצבה הכלכלי של טורקיה שברירי. לא צפויות בחירות עד 2023, אך רג'פ טאיפ ארדואן זקוק למפלגה הלאומנית (MHP) ולכן תעמיק הפגיעה בכורדים (אלא אם תהיה עמדה אמריקנית תקיפה). צפוי מהלך יזום להשבת מספר משמעותי של פליטים (סוניים) לשטחי סוריה שבשליטה צבאית טורקית.
טורקיה תגביר את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון ואת מעורבותה בלוב. ירבו הסיכויים לפגיעה בריבונות קפריסין (במים הכלכליים), לאיומים על יוון, והרתעת אירופה. ייתכן שהפעלת מערכת ה-S-400 תעוכב כדי לשקם את היחסים עם ארה"ב.
משמעויות לישראל. לא יחול שינוי בעוינות הבסיסית ותימשך החתרנות הטורקית בירושלים. עם זאת, ישראל לא תהיה בראש סדר העדיפות הטורקי. חשוב להדק את שיתוף הפעולה עם קפריסין ויוון, אך יש לשמור על עמימות, ולהימנע מעימות חזיתי עם ארדואן.
המערכת האזורית
התסיסה הפוליטית העממית בעירק ובלבנון (שם היא נושאת אופי אנטי-אירני) תימשך בעצימות משתנה, וגם הלחימה בלוב ובתימן. יציבות המשטר במצרים תישמר, למרות גילויי מחאה (והחרפת משבר המים עם אתיופיה). יעילות הלחימה נגד "מחוז סיני" של דאעש תמשיך להשתפר.
בירדן, לצד המשך שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל (שיימשך), עלולים להחריף המתחים בסוגיות כגון תעלת הימים. במדינות המפרץ תימשך המגמה האיטית אך העקבית של שיפור גלוי ביחסים עם ישראל. ייתכן גם מאמץ לפיוס עם קטר. מנגד, יש אפשרות להתקרבות של המפרציות לאירן, אם הסיכוי לבלימתה ייראה קטן.
משמעויות לישראל. שמירה על השלום עם מצרים וירדן ותמיכה ביציבותן היא בעדיפות עליונה. מול המפרציות יש לנקוט גישה זהירה ומפוכחת, לצד הידוק הקשרים מאחורי הקלעים. בחלק ממדינות האזור התסיסה האנטי-אירנית מחזקת גורמים העשויים לחפש אפיקי מגע עם ישראל.
ירושלים
יימשכו במקביל שתי מגמות סותרות. מחד-גיסא: העמקת הזיקה בחיי היום-יום (תעסוקה, בריאות, תכנון ובנייה, ובמידה גוברת בחינוך) של האוכלוסייה הערבית בעיר לריבון הישראלי; ומאידך-גיסא: פעילות חתרנית בגוון לאומי/איסלאמי ובמעורבות טורקית.
התגובה הערבית המינורית להעברת השגרירות האמריקנית תמשיך להזין "טפטוף" צעדים מצד מדינות נוספות, שיכירו במעמד ישראל בירושלים.
משמעויות לישראל. השקעת משאבים משמעותיים במשיכת אוכלוסייה ציונית ויצרנית לעיר, בשילוב של ערביי העיר ובפתרון בעיותיהם (ובמקביל, ביד קשה מול גורמים חתרניים) - תסייע לקדם את מגמת ההכרה בזירה הבינלאומית, שהיא בגדר מהלך ארוך טווח.
הזירה הפלשתינית
היאחזות אבו מאזן בשלטון תחריף את ההתרוצצות הפנימית באשר לירושתו ולעתיד הרשות הפלשתינית. בסבירות נמוכה תיתכן הבנה עם החמאס על קיום (ובישול) בחירות.
יימשך שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים, אך צפויה התנגדות חריפה ל"עסקת המאה" ולעמדות טראמפ בסוגיות היסוד (ירושלים, ההתנחלויות, הסדרי ביטחון, ריבונות פלשתינית מופחתת), ולכל מהלך ישראלי חד-צדדי (לדוגמה סיפוח בקעת הירדן). בה בעת, הזעם יתועל לאפיקים של גיוס תמיכה אזורית ובינלאומית, יותר מאשר לאלימות - כל עוד אין הידרדרות במצב הכלכלי.
בעזה, מצוקות האוכלוסייה ועוצמת צה"ל ימשיכו לשחוק בהדרגה את מחויבותו של חמאס למאבק אלים בישראל. עם זאת, מגמת ההסדרה צפויה לשוב ולעמוד במבחן, בעיקר בשל פעולות יזומות של הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני בהשראת אירן.
משמעויות לישראל. נקודת המוצא למדיניות ישראל תמשיך להיות ניהול הסכסוך. חשוב שהאחריות על דחיית תוכנית טראמפ, כאשר תוצג, תיפול על הצד הפלשתיני. נדרשת הערכה מודיעינית מעמיקה לגבי קיום הבחירות, ולגבי השפעה ישראלית אפשרית על מאבק הירושה. בעזה נדרש איזון הולם בין "מקל" ההרתעה, כולל נכונות למהלכים החורגים מגישת הסבבים במתכונתה עד כה, לבין "גזרים", בדמות מיזמים לשיפור בכלכלה וברווחה ברצועת עזה.

הכותב הוא ראש מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. המסמך חובר בידי מומחי המכון. האתר: www.jiss.org.il.
תאריך:  22/12/2019   |   עודכן:  22/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
במלזיה תפתח השבוע ועידה איסלאמית בהשתתפות 5 מדינות איסלאמיות ומשלחת בכירה של תנועת חמאס כדי לדון בבעיות העולם האיסלאמי ובראשן האסלאמופוביה. כינוס הוועידה נחשב כקריאת תגר על מנהיגותה של סעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני
יורם אטינגר
אמנם רוב מכריע של המוסלמים אינם טרוריסטים, אך טרור איסלאמי הוא חלק בלתי-נפרד מהזירה הבין-מוסלמית, ומשטרים מוסלמים מדכאים את רצון הרוב, ומשתמשים בטרור לקידום יעדיהם
איתמר לוין
בחודש השלישי של המהומות, רבים מן המפגינים הצעירים רוצים לא רק לשנות את שיטת המשטר ולקיים בחירות חופשיות, אלא גם לסלק את אירן והמיליציות שלה - מדווח אקונומיסט
יוני בן-מנחם
בכירי המליציה החות'ית "אנסראללה" בתימן הנאמנים לאירן מאיימים לתקוף מטרות ישראליות בים וביבשה. אירן מספקת טילים מדויקים למליציה החות'ית ועלולה לנסות ולפתוח משם חזית חדשה נגד ישראל, לא מן הנמנע שישראל תיאלץ להנחית מכת מנע בתימן
יוני בן-מנחם
אירן הגבירה את מעשי הטבח בקרב המפגינים בעירק כדי לדרדר את המצב הביטחוני במדינה. הנהגת ההיאתולות חוששת שהמשך ההפגנות בעירק יעודד את ההפגנות באירן ולכן יש לדכא אותן בכל מחיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il