X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארגוני הטרור ברצועה הודיעו על הפסקת "צעדות השיבה" לתקופה של 3 חודשים וחידושן במתכונת של פעם בחודש. גורמים בחמאס מכחישים כי מדובר בהחלטה הנובעת מכישלון או עסקה ואומרים כי הארגון מתנגד להסדרה ארוכת טווח עם ישראל
▪  ▪  ▪
צעדות השיבה בעזה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, נעלם בשבועות האחרונים והתרחק מעיני התקשורת, גורמים ברצועת עזה קושרים זאת לכישלון פרויקט "צעדות השיבה" שהוביל סינוואר, מלחמת ההתשה נגד ישראל שנפתחה ב-30 במרס 2018 לא השיגה את 2 היעדים העיקריים שהנהגת חמאס הציבה בפני המפגינים:
  • הסרה מלאה של המצור הישראלי המוטל על הרצועה.
  • מימוש "זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים לתחומי הקו הירוק באזור עוטף עזה באמצעות חדירה המונית לשטח ישראל.
המתקפה הפלשתינית על גדר הגבול עם ישראל נכשלה, מאות הרוגים ואלפי פצועים מתושבי הרצועה, כתוצאה ישירה של "צעדות השיבה", לא שינו את המצב ברצועה באופן מהותי, צה"ל עמד בגבורה ובנחישות בפרץ ומנע את חדירת אלפי הפלשתינים לשטח ישראל.
בסוף השבוע שעבר הודיע מטה "צעדות השיבה" על שינוי המתכונת של ההפגנות על גבול הרצועה, הן יופסקו לתקופה של 3 חודשים עד ל "יום האדמה" ב-30 במרץ ואח"כ יתחדשו פעם בחודש. מטה "צעדות השיבה" הוא שהכתיב את מתכונת ההפגנות והיקפן מאז מרס 2018, חברים בו נציגים של כל הפלגים הפלשתינים אבל מי שקבע בפועל את האסטרטגיה ואת המדיניות היה ארגון חמאס.
המתכונת החדשה של ההפגנות מאפשרת לחמאס ולשאר הארגונים לרדת מן העץ בהדרגה,מנהיג חמאס יחיא סינוואר נאלץ להסכים למתכונת החדשה בלחץ הרחוב העזתי וכמה מהארגונים הפלשתינים, אי-השגת המטרות שהציב ארגון חמאס בפני המפגינים נחשב לכישלון אישי של יחיא סינוואר והוא עלול לשלם על כך מחיר פוליטי כבד בבחירות הפנימיות למוסדות תנועת חמאס בעוד כשנה וחצי.
השיא של "צעדות השיבה" היה ב-15 במאי 2018 כשנהרגו מירי צה"ל יותר מ-60 פלשתינים ועוד כמה מאות נפצעו כשאלפי פלשתינים הסתערו על הגדר במחאה על העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. אולם, מאז החל כירסום גדול במוטיבציה של תושבי הרצועה להשתתף בהפגנות על הגדר, החל חשבון נפש פנימי לגבי הטעם בהמשך העימותים האלימים עם צה"ל על הגדר שהביא בכל שבוע למספר נפגעים רב מבלי שהושגו היעדים שנקבעו.
ישום חלק מהבנות הרגיעה עם חמאס, שהושגו בתיווך מצרי, והכנסת הכסף הקטרי אילצו את חמאס להפסיק את פעילות "הבילבול הליילי" על גבול הרצועה ושיגור עפיפוני ובלוני התבערה שגרמו נזקים עצומים לשדות החקלאים של ישובי עוטף עזה. הכנסת הכסף הקטרי לרצועה מדי חודש הביאה להפחתה ניכרת של הפעילות האלימה על גדר הגבול, חמאס הבין מהר את המסר הישראלי כי הכסף לא יכנס לרצועה אם ימשכו ההפגנות האלימות, ברצועה החלו להאשים את ארגון חמאס כי הוא מכר את "ההתנגדות" תמורת כסף וכי הקורבנות של "צעדות השיבה" היו לשווא. ההשתתפות ההמונית בהפגנות החלה לרדת בהדרגה ותושבים רבים נמנעו מלהגיע בימי שישי לגדר הגבול בתירוצים שונים.
כישלון "צעדות השיבה" גרם לארגון חמאס להפסיד מנוף לחץ גדול על ישראל מכיוון שמדובר היה במנוף של "מלחמת התשה" שכוונה בעיקר כנגד יחידות צה"ל על הגבול ונגד ישובי עוטף עזה, אולם, ארגון חמאס מתרץ את ההפסקה הזמנית של ההפגנות כלקיחת "פסק זמן" להתאוששות ונתינת סיכוי בתמורה לקידום הבנות הרגיעה עם ישראל.
על-פי גורמים בתנועת פתח ברצועה בתמורה להפסקת "צעדות השיבה" ל-3 חודשים וחידושן במתכונת של פעם בחודש, הושגו הבנות אזוריות לפיהן תאשר ישראל להכניס את הכסף הקטרי לרצועה לתקופה של עוד 6 חודשים. במסגרת ההבנות התירה גם מצרים למנהיג חמאס אסמעיל הניה לצאת לח"ול לאחר 3 שנים שבהן היה מרותק לרצועה כדי לאסוף כספים עבור הארגון ולהתייעץ עם הנהגת התנועה בחו"ל, מצרים הודיעה כי בכוונתה להרחיב את מעבר רפיח ולפתוח אותו ליבוא וליצוא נרחב כדי להגביר את הפעילות הכלכלית ברצועה ולסייע ביצוא התוצרת החקלאית של הרצועה. כמו-כן ניתנו לחמאס הבטחות נוספות על מאמץ להקל את המצור היבשתי והימי וקבלת סיוע מהמדינות התורמות לבעיית האבטלה ברצועה.
שלושת החודשים הקרובים הם תקופה חשובה שבהם יש חלון הזדמנויות להקל את המצור על רצועת עזה בתמורה לרגיעה, אולם, ארגון חמאס לא ויתר לגמרי על "צעדות השיבה" והוא רוצה לשמר אותן גם בעתיד כמנוף לחץ קבוע על ישראל ולהציל את כבודו של הארגון שמגדיר את עצמו כ"ארגון התנגדות". בחמאס מכחישים כי ההפסקה הזמנית של "צעדות השיבה" היא חלק מעסקה עם ישראל ומציגים זאת כהחלטה מושכלת של כל הארגונים באמצעות מטה "צעדות השיבה" כדי לחפות על כישלונן.
סוהייל אלוהינדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר לערוץ אלמיאדין הלבנוני ב-28 בדצמבר כי כל הפרסומים בישראל על עסקת רגיעה עם חמאס אינם נכונים.
במקביל פירסם ארגון הג'יהאד האיסלאמי את החלטת הלשכה המדינית שלו להמשיך בהתנגדות ובג'יהאד נגד ישראל.
גורמים בחמאס אומרים כי הארגון מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל, נראה כי ארגון חמאס יהיה מוכן רק להסדרה קצרת טווח של כמה חודשים שבסופה הוא ישקול שוב את צעדיו, הסדרה קצרת טווח מסייעת לו גם לדרוש מהג'יהאד האיסלאמי להתאפק בכל הקשור לשיגור רקטות כלפי ישראל וגם להדוף את הלחצים של אירן הדורשת כי הוא ישמור על אלימות מתמדת בגבול הדרום כדי להעסיק את ישראל בשתי חזיתות במקביל.
המדיניות הזו של חמאס מקרבת את ההחלטה בישראל למבצע צבאי רחב ברצועת עזה, בינתיים מדובר על הפחתת האלימות לכמה חודשים אך בטווח הרחוק יותר נראה כי לא יהיה מנוס ממבצע צבאי נרחב דוגמת מבצע "חומת מגן 2" לחיסול התשתיות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

תאריך:  29/12/2019   |   עודכן:  29/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפסקת "צעדות השיבה" - כישלון או עסקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
שר הביטחון יביא לאישור הקבינט הצעה לקיזוז 149 מיליון שקלים מכספי המיסים שמעבירה ישראל לרשות הפלשתינית על-פי החוק להקפאת כספים למטרות טרור
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - להבה, קיבלו אתנן שמן, פרס רשת, ענישה ומתחת לאף    חנוכה שמח
איתן קלינסקי
הסכנה היא בצמיחת אידיאולוגיה גזענית בימין הישראלי    סכנה המנפצת לרסיסים את כל היפה בארון הספרים היהודי, בועטת בבוטות ובגסות רוח בעולם ערכים מוסריים ואנושיים הגנוז בארון הספרים היהודי
עידן יוסף
הרמטכ"ל: "יש החרפה באיומים על ישראל"    "במלחמה הבאה אנחנו נתקוף בעוצמה את המרחב העירוני"    "במלחמה הבאה בצפון או עם חמאס, עוצמת האש על העורף תהיה גדולה"
מתי דוד
"אני ראש ממשלת השלום של ישראל מכריז בפני העולם, ממשלת ישראל בראשותי מודיעה על החלטתה ההיסטורית, להכיר במדינת פלשתין בגבולות 67' שבירתה ירושלים"!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il