X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מצער לקרוא מדרש, המקבע בתודעתנו הדתית, שזה טבעי כי יהיו מצבים, בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות
▪  ▪  ▪
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]

בספר בראשית "הָגָר" הוא שמה של שפחת שרה, אשת אברהם. לשמה אין משמעות במקור המקראי, אבל המדרש טווה חוטים רבים ביריעת הבד ששזר לשמה של הגר. בבראשית רבא מ"ה ג' מבהירים לנו, שהשם מצביע על היותה מתגוררת זרה. היא חיה במעמד של מתגוררת זרה, וחיי האישות שלה עם אברהם הם במעמד של אישה זרה. ההדגשה היא על היותה נחותה. מכאן גם התפיסה הפוגענית בדבר נחיתות צאצאיה עד היום.
השם הגר בשפה הארמית על-פי בראשית רבא מ"ה א' גזור מהמילה "הגריך" שהוראתו "קניתי אותך - קניתיך". "רכשתי אותך - רכשתיך". כלומר, מדובר באישה שהיא במעמד של קניין ורכוש ואין לה כל מעמד של אישה או מעמד של אם בהמשך הדרך. כדרכו של קניין ניתן להשליכו, כשנמצאים בו פגמים והוא אינו עומד במבחן הצפיות של מי שרכש אותו לצרכיו.
ספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל, שבבית אברהם אבינו נמצאת אישה במעמד רכושני קנייני נחות, שחיה חיי אישות עם אברהם. למרבה הצער, המצוקה נפתרה במדרש היוצר אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. על-פי מדרש רבא מ"ה ג ניתן הסבר מאולץ. שרה מסבירה להגר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה להיסחף למיטתו של הצדיק אברהם. אשריה, שהיא מתחברת לגוף קדוש. למדרש הזה נוסף מדרש נוסף לפיו אביה מכר אותה לאברהם, כי עדיף היה בעיניו, שהיא תהיה שפחה בביתו של צדיק מורם מעם כמו אברהם, מאשר תהיה גבירה בבית של בן עמה המצרי.
מעמד השפחה הוא אות כבוד להגר על פני חיי חרות. האידיאליזציה הזו של המדרש מדדה על קבים מאוד רעועים, כשניכר הניסיון לשלוף תשובות לשאלות ולתהיות מוסריות ערכיות. האידיאליזציה הזו של מעמד הגר כשפחת שרה מעלה על שרטון את מוסר ערכי החברה והמשפחה. קשה לי לקבל מדרש, המבליט זכות גדולה שנפלה בחלקה של הגר - להיות שפחה.
חיי עבדות
לא כל המדרשים מתייחסים בשלילה להגר. בבראשית רבא נ"ג, י"ד הָגָר היא גיורת, יקירתה של השכינה, וזאת מתוך הבט מוסרי מובהק - "וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר". אך קשה להשתחרר מעוצמת הפער בין הדגם האלוהי המוסרי בציווי - "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" ובין המציאות הכאובה והמייסרת העולה מהמדרש עצמו במיכלתא דרבי ישמעאל, המגדיר את תחושת ההשפלה של הַגֵּר בחברה הישראלית.
מצער לקרוא מדרש, המקבע בתודעתנו הדתית, שזה טבעי כי יהיו מצבים, בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות. במקרה שלנו מדובר בבת עם אחר. מספרות המדרש הייתי מצפה, שהיא תנתב את מערכותיה לעבר פריצת דרך, הקוראת תגר על כל אפשרות ומצב בהם אדם מייעד את חייו לתכלית כה עגומה כמו עבדנות על משקל אובדנות.
באותו מדרש גם מבהירים לנו ש"הגר שפחת-מלוג היתה, והיה חייב אדונה מזונותיה, ולא היה חייב למוכרה". ההסבר, לפיו הגר הייתה משועבדת רק לשרה חייב את אברהם להיות תלוי בהחלטותיה, גם אם אינן לרוחו, כי זה רוח החוק. ההסבר מאוד לא משכנע.
קשה לי לקבל מדרש המסביר, שחיי האישות של אברהם עם הגר בוצעו מתוקף היותה רכושה של רעיתו, שרה. חלקו של אברהם בכל המערכה מסתכם רק בנדיבותו בנתינת לחם לאכול ומים לשתות בעת הגירוש. ההסבר לפיו הָגָר היא רכוש ללא מעמד אישי - הוא הסבר הפוגע בערכי המוסר.
לצערי, גם הטקסט המקראי מספק גיבוי למדרש, כשמלאך אלוהים אומר להגר הבורחת מפני גבירתה צרתה - "שׁוּבִי אֶל שָׁרָה גְּבִירְתֵךְ וְהִתְעַנִּי". ההגדרה של הגר כשפחה נחותה מחלחלת גם להגר, כשהיא מגדירה עצמה גם כן כשפחה נחותה. התפתחות זו בסיפור המקראי ובמדרש אינם מתיישבים עם ערכים, כפי שהם מתנגנים אצלי יום יום בהאזנה לשירת המקהלה בסימפוניה התשיעית של בטהובן - "רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ - בְּנֵי אָדָם אַחִים-אַחִים הֵמָה. רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ...."

תאריך:  31/12/2019   |   עודכן:  31/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגר בספרות המדרש (א)
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חילוקי דעות בספרות המדרש
צורי.  |  31/12/19 12:28
2
מצער שהרבו לכער את דמות הגר ל"ת
מצער   |  31/12/19 13:13
3
הכבוד הוא להגר ולא למכפישיה ל"ת
הכבוד הוא להגר  |  31/12/19 13:20
4
מדוע אתה חוזר כל פעם להגר? ל"ת
שאלה לאיתן  |  31/12/19 17:08
5
הצעת אוהב לאיתן
הצעה לאיתן  |  1/01/20 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
מחזמר מקסים לילדים עם להקה גדולה של שחקנים וזמרים כישרונית - בית צבי - תיאטרון רמת גן
יצחק מאיר
תחילה אומר יתרו שהשופטים יבואו מתוך העם, לא רק מתוך, אלא באורח מודגש "מכל העם"
שאול מנשה
"מצער שכמה כלי תקשורת ערביים מדברים על חשיפת השחיתות של נתניהו בנימה של ניצחון ושמחה לאיד, שכן עלינו לבכות על מצבנו ועל המצב העלוב שאליו הגיעו שליטינו החסינים"
יוני בן-מנחם
ארגון הג'יהאד האיסלאמי פירסם את החלטות הלשכה המדינית שלו ובראשן המשך ההתנגדות והג'יהאד נגד ישראל. הארגון נחוש לטרפד בהשראת אירן כל הסכם הסדרה ברצועת עזה, החמאס אינו מוכן להתעמת עמו ולכן כל הסכם הסדרה בעת הזו עלול להיות בעוכריה של ישראל
עקיבא ביגמן
החלטת הרמטכ"ל אביב כוכבי לחייב את הקצונה הבכירה בצה"ל בקריאת ספר אחד בשנה ראויה לברכה שכן הכשרה אינטלקטואלית של הפיקוד הבכיר מהווה מרכיב קריטי בבניין הכוח. אך בעוד שהוגים צבאיים ראו בהוראת ההיסטוריה הצבאית כלי להשלמת הניסיון הקרבי ולהקניית פרספקטיבה ועומק לפעילות המבצעית, בחירתו של כוכבי בספר השתנות תחת אש - מהפכה בצורת הלחימה של אמריקה כספר הקריאה הראשון מצביעה כי מטרתו עשויה להיות שונה לחלוטין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il