X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מותו של הגנרל קאסם סולימאני הוא התפתחות חיובית עבור ישראל בכל הקשור במלחמה נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה. סולימאני הוא אבי הפרויקט האירני בסוריה, ישראל צריכה לנצל את הוואקום שנוצר בעקבות מותו כדי להגביר את התקפותיה על היעדים האירנים בסוריה
▪  ▪  ▪
[צילום: איברהים נורוז, AP]

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בנאום שנשא בהרצליה ב-25 בדצמבר כי "צה"ל נערך לעימות מוגבל או יותר מזה" מול אירן וכי ישראל לא יכולה לאפשר העברת אמצעי לחימה מעירק לסוריה מבלי לטפל בכך. הדברים נאמרו לפני חיסולו של קאסם סולימאני ע"י ארה"ב, סולימאני היה אבי הפרויקט של ההתבססות הצבאית בסוריה ומותו הוא התפתחות חיובית עבור ישראל.
להערכת כמה פרשנים ערבים, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני ישפיע לרעה על תהליך ההתבססות האירנית בסוריה, תהליך שישראל נלחמת בו באינטנסיביות בגלל מסוכנותו לביטחונה. ההתבססות האירנית בסוריה החלה בשנת 2012, אירן שלחה כוחות של גיס "קודס" של "משמרות המהפכה" וכוחות של חיזבאללה לסייע לנשיא בשאר אסד במלחמת האזרחים בתמורה להקמת בסיסים צבאיים בהמשך. מי שפיקח על הפעילות הזו היה הגנרל קאסם סולימאני.
לאירן יש בסוריה כמה בסיסים: בסיס בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק שמשמש תחנה להעברת לוחמים ואמצעי לחימה מאירן לסוריה ולבנון שמופצץ באופן קבוע על-ידי חיל-האוויר הישראלי. בסיס נוסף נמצא בשדה התעופה הסורי 4-T באזור חומס, כמו-כן יש נוכחות צבאית אירנית בשדה התעופה חמאת ובשדה התעופה נירב בחלב ובאזור כיסווה סמוך לדמשק.
אירן גם העבירה לשטח סוריה עשרות אלפי לוחמים של המליציות השיעיות העירקיות, ב-2012 הוקמה בסוריה מליציית "אבו אלפצ'ל אלעבאס" הקשורה לארגון הגג של המליציות בעירק "אלחשד א-שעבי", כמו-כן יש בסוריה לוחמים של מליציות עירקיות נוספות: "אלנג'באא'", "עצאיב אהל אלחק" וחיזבאללה העירקי.
חלק גדול מהלוחמים האלה עזב את סוריה לאחר הגעת כוחות הצבא הרוסי למדינה. המנהיג העליון האירני עלי ח'מינאי מיהר למנות את הגנרל אסמעיל קאני למפקד כוח "קודס" במקומו של קאסם סולימאני כדי להמשיך את ההתבססות הצבאית בסוריה, חיסולו של סולימאני הוא מכה לפעילות הצבאית האירנית בסוריה שהוא היה אביה ומיסדה.
סולימאני הקים גם עשרות מליציות בעירק ובראשן את "אלחשד א-שעבי" והוא היה המקשר והמתאם בין אירן לארגון חיזבאללה בלבנון. בשנתיים האחרונות התרכז קאסם סולימאני בהקמת הגשר היבשתי הגדול באזור אלקאים אלבוכמאל בגבול סוריה-עירק שמטרתו להעביר אמצעי לחימה רבים, כולל טילים מדויקים, מאירן דרך עירק לסוריה ולחיזבאללה בלבנון, הציר הזה מחבר יבשתית את טהרן לביירות שבלבנון.
אזור אלקאים-אלבוכמאל נתון להתקפות אוויריות, מדי כמה ימים, מצידן של ישראל וארה"ב ובאחרונה החל כוח "קודס" בהקמת מנהרות ומחסנים תת-קרקעיים באזור כדי להתגונן מפני ההתקפות האלה. הגשר היבשתי הגדול הזה הינו אחד ההישגים האסטרטגיים הגדולים של קאסם סולימאני וההנהגה האירנית חוששת כי הוא נמצא עכשיו בסכנה בעקבות חיסולו.
החשש האירני הוא שישראל תנצל את הוואקום שנוצר בעקבות חיסול סולימאני בקשר של אירן עם המליציות השיעיות הפועלות בעירק ובסוריה כדי להגביר את ההתקפות עליהן, קאסם סולימאני היה איש שטח ושהה רבות באזורים שבהן יש נוכחות צבאית של המליציות בסוריה ובעירק כדי לפקח מקרוב על פעילותן, הוא נע באופן קבוע על הציר טהרן-דמשק- בגדד.
קאסם סולימאני היה האיש ששמר על משטרו של בשאר אסד בתקופת מלחמת האזרחים עד להגעת כוחות הצבא הרוסי למדינה והתבססותם, אירן חששה כי משטרו של בשאר אסד יתמוטט ובכך היא תאבד את ההזדמנות להתבסס צבאית בסוריה והתפשטותה תיעצר.
סולימאני התבטא בעבר כי הוא רואה בסוריה "אזור חיץ חשוב להגנה על אירן ועל המהפכה האיסלאמית, מפני דאעש והארגונים הג'יהאדיסטים, וקו הגנה ראשון." סוכנות הידיעות האירנית הרשמית "ארנא" דיווחה בסוף השבוע שעבר מפי המנהיג העליון ח'מינאי כי משימות גיס "קודס" לא ישתנו בעקבות מותו של קאסם סולימאני, ההנהגה האירנית נחושה להמשיך בהתבססות הצבאית בסוריה והיא תצטרך לעשות זאת ללא אבי הפרויקט קאסם סולימאני, מדובר באתגר גדול עבור אירן וגם עבור ישראל שנחושה לעצור לחלוטין את הפרויקט הזה.
אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, אמור להיכנס עכשיו לנעלים גדולות ולהמשיך בפרויקט, אך אין לו את הקשרים ההדוקים שהיו לקאסם סולימאני עם המנהיג העליון ח'מינאי, עם הנשיא בשאר אסד ועם ראשי המליציות בסוריה ועירק ומנהיג חיזבאללה בלבנון.
מותו של קאסם סולימאני הוא מתנה חשובה עבור ישראל בכל הקשור למלחמה בהתבססות הצבאית האירנית בסוריה, בעקבות חיסולו נפגע כושר הפעולה של אירן בסוריה, בשטח נוצר וואקום גדול שישראל צריכה לנצלו, זוהי שעת כושר להגביר את ההתקפות הצבאיות של ישראל בסוריה על היעדים האירניים כדי לשבש את הפרויקט.

תאריך:  06/01/2020   |   עודכן:  06/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סולימאני וההתבססות האירנית בסוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
הממשל צמצם בצורה משמעותית את מספר הדיפלומטים ועובדי הסיוע בבגדד, ויכולת הפעולה שלהם נפגעה עוד לפני הסתערות ההמונים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
שנתיים וחצי לאחר החרם שהטילו מדינות המפרץ על קטר, נפגשו נבחרות הכדורגל שלה ושל איחוד האמירויות. אבל הסכם של ממש עודנו רחוק, מסביר אקונומיסט
דביר מור
לציר ההתנגדות האיסלאמית מטרה אירנית נחושה, לשמור על ראש חץ איסלאמי יציב מול המערב
יוני בן-מנחם
ארה"ב תקפה בסיסים של המליציות השיעיות בגבול עירק סוריה בתגובה על מותו של אזרח אמריקני בעירק מירי רקטות של המליציות הנאמנות לאירן. התגובה האמריקנית התקיפה באזור אלקאים אלבוכמאל היא חשובה, מדובר באזור שמשמש כגשר היבשתי להעברת אמצעי לחימה אירניים דרל עירק לסוריה, האירנים מודאגים
איתמר לוין
כתבי הפוסט: בריטניה תצטרך להכריע על יחסיה עם אירופה, פוטין ינסה לנצל הזדמנויות באיזורנו, תיתכן אסדרה של ענקי ההיי-טק, הצמיחה בארה"ב תימשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il