X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המסקנה, שמתקבלת, בניגוד למה שאנחנו רגילים לשמוע, מבוססת על כך שגם תשלום המעסיק לביטוח לאומי עבור השכיר מחושב כחלק מהתשלום של השכיר
▪  ▪  ▪
מי מרוויח יותר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

גלעד גייבל ומיכאל שראל, "האם העצמאים מופלים לרעה בביטוח הלאומי"?, פורום קהלת, ינואר 2020.
מחקר מעניין של גלעד גייבל ומיכאל שראל (קהלת) שבוחן את נטל תשלומי ביטוח לאומי של עצמאים מול שכירים ואת ההבדל בהטבות - המסקנה של החוקרים: שכירים משלמים יותר ומקבלים יותר, אבל הפער בהטבות לשכירים לא מצדיק את הפער בתשלום, ולמעשה מצב העצמאים עדיף. השכירים, בשונה מעצמאים, מקבלים ביטוחי אבטלה ופשיטת רגל ופירוק תאגיד, אבל משלמים יותר מהתקבולים הממוצעים בסעיפים אלו.
המסקנה, שמתקבלת, בניגוד למה שאנחנו רגילים לשמוע, מבוססת על כך שגם תשלום המעסיק לביטוח לאומי עבור השכיר מחושב כחלק מהתשלום של השכיר. מי שאינו כלכלן עלול לטעון שזו שטות: אם המעסיק משלם, אז לא מדובר על נטל על העובד.
המקרה הזה מדגים את חשיבות ההבנה של תורת הכלכלה כאשר מנתחים נתונים כלכליים. ועובדה ידועה היא (המבוססת על הגיון פשוט וממצאים של מחקרים רבים על נתונים) שאין חשיבות בשיווי משקל על מי מוטל המס על-פי חוק, בכל מקרה נטל המס מתחלק בין הקונה למוכר (או בין המעסיק לעובד). ובכל מקרה, בדיוק בהקשר של השוואת תשלומים ותקבולים בין עובד שכיר לעצמאי נכון לקחת בחשבון את סך התשלומים שמקבל ביטוח לאומי בגין עובד שכיר, והמשלם על-פי חוק אינו רלוונטי.
בדיוק בהקשר הזה ראיתי הבוקר במדור החשוב בגלובס "המשרוקית" בדיקה של הטענה של שר הבריאות יעקב ליצמן לגבי גובה מס הבריאות בישראל בהשוואה למדינות אחרות.
צוות המשרוקית, "האם הישראלים משלמים את מס הבריאות הנמוך בעולם"?, באתר גלובס, 16 לינואר 2020.
בקיצור, ליצמן טוען שהמס נמוך ולכן אפשר ורצוי להעלות אותו. צוות המשרוקית טוען שאם בוחנים את סך מס הבריאות שמשולם בישראל אז הוא באמת נמוך. ליצמן טועה בכל זאת, משום שהמס על העובד בישראל דווקא גבוה, ורק בגלל שהמס על המעסיק נמוך, התוצאה הסופית היא מס נמוך סה"כ. ברגע שמבינים שאין הבדל כלכלי בין מס שמוטל על המעסיק לבין מס שמוטל על העובד, מסתבר על-פי הנתונים של "המשרוקית" שליצמן דווקא צודק.
ואיפה בכל זאת לדעתי ליצמן טועה אבל מסיבה אחרת. למדתי מתחקיר המשרוקית שיש מדינות שבכלל לא גובות מס בריאות. הוצאות הבריאות הציבוריות מכוסות במלואן ממערכת המס הכללית. ובאמת, כל ההפרדה בין מס בריאות למיסים אחרים, היא מלאכותית וחסרת הצדקה סבירה. ולכן, בהשוואת נטל מס יש לקחת בחשבון את כל המיסים שמשלמים והשוואה של מס שבאופן שרירותי נופל תחת כותרת מסוימת היא חסרת משמעות. אם מחר יורידו בישראל את מס בריאות ויעלו את מס ההכנסה בהיקף זהה, אז האם סביר לטעון שזה מאפשר העלאה של מס הבריאות כי הנה אנחנו משלמים מעט בסעיף זה?
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  22/01/2020   |   עודכן:  22/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הכרזה חד-צדדית על סיפוח בקעת הירדן תגרום להודעה ירדנית כי היא משעה את הסכם השלום עם ישראל, וזו מכה מדינית אנושה
דודו קוכמן
סקר מקיף שקיימה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתחומי החקלאות לאחר 40 שנה שבו בוצע הסקר הקודם מגלה כי מספר החקלאים ירד ב-61% לעומת מספרם בשנת 1984 המועד שבו בוצע הסקר הקודם
יוסף קנדלקר
בתי הקשיבה בשקט ואז שאלה אותי שאלה מעניינת - "אבא, למה כל השירים מדברים רק על אהבה, ולמה כשאיש שר זה אף פעם לא משהו טוב"?
עמוס שנער
הגיע הזמן לנצל את הכוח הפוליטי הנמצא בידיים הערביות החיוביות שאינן מחפשות להסתכסך איתנו ולהוכיח שהימין אינו ביתם של שונאי ערבים אלא ההפך    לא מדובר בצביעות של ימי בחירות
דודו קוכמן
בית המשפט הבהיר בפסק דין שניתן לאחרונה כי לאגודה יש זכות לקבוע מי יהיו חבריה בשל אופיה המיוחד שבו לחברים יש תפקיד פעיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il