X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעקבות תוכנית המאה אם התוכנית נולדה כדי להתממש, ותהיה לנו מדינה אחת רחבת ידיים ברוכת אוכלוסייה מגוונת למופת, לשאלה של 'מי אנחנו בדיוק' תהיה ממשמעות קיומית לא מבוטלת
▪  ▪  ▪
טראמפ. הרבה פרוצדורה [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מה שהיה חסר בהצגת תוכנית המאה של הנשיא טראמפ היה טיוטה של חוזר המנהל הכללי של משרד החינוך הישראלי המסדיר את לימודי האזרחות בעקבות מימוש התוכנית.
יתכן כי הנושא הזניח הזה, אזרחות, לא זכה לתשומת לב ראויה כשכל הקשב הוקדש לנושאים כבדי משקל ומהות כמו ריבונות, כמו פריחה כלכלית, כמו מימוש חזון האבות וההנביאים התנכ"י. אחרי הכל, אזרחות על סולם הסילבוס המשמעותי, זה לוקסוס מסוים, זה לא מתמטיקה בה תלוי עתיד האומה, ולא לימוד שפה זרה בה תלויה ההשתלבות בכלכלת הגלובלית, זה לא לימודי מורשת וארץ ישראל וכהנה הקובעים את עומק הזהות. זה שולי. הרבה פרוצדורה. מי בוחר, איך בוחרים, מתי בוחרים. איך מאבטחים את הבוחרים ואת הבחירה איך מונים איך מערערים. זוטות. אפשר להבין שהצוות שעסק בשלש השנים האחרונות בדברים של ממש הנוגעים לעתיד השלום באזור, לא התבקש לקטנות.
ועם זאת, מתוך הנחה כי גם אחרי מימוש התוכנית לא יבטלו את לימודי החובה של אזרחות, ראוי לתת את הדעת מה יילמדו, מה יאמרו המורים, מה ראוי יהיה שיאמרו, מה חשוב שימרו, ומה חשוב שלא יאמרו, אפילו מה אסור יהיה שיאמרו. כי אחרי הכל, אף על-פי שלימודי האזרחות, כבר אמרנו, הם שוליים, מותרות במידה מסוימת, יש בהם כדי להגדיר בעבור ילדי המחר של ישראל באיזו מדינה הם נקראים להיות אזרחים.
ברור שהטיוטה תציע שהכל יתחיל עם הגדרת היסוד הנצחית "יהודית-דמוקרטית", בסדר הזה". יהודית", לא יהווה בעיה. הדברים כבר הוכרעו. גם במגילת העצמאות גם בחוק הלאום גם מעצם המציאות של מערכות משפט אזרחית ורבנית מקבילות, וכהנה. אשר ל"דמוקרטית", לא ברור כלל מה ייאמר בטיוטה. ישראל תהיה מדינה בה ערביים בטייבה בנצרת ובכפר קאסם ייהנו ממעמד שווה לאזרחי תל אביב, הרצליה, וראשון לציון אבל ביהודה ובשומרון המסופחים יהיו ליהודים זכויות מלאות אבל האוכלוסייה הערבית תיאלץ להשלים עם משהו אחר. ברור שבטיוטה ייאמר שכל זה יישאר דמוקרטי, אבל לא ברור בכלל איך. חוזר המנהל הכללי יצטרך להתמודד עם זה. אחרי הכל, יש חשיבות עליונה לעובדה כי ילדי ישראל של מחר יהיו נינוחים עם תפישתם את עצמם כדמוקרטים, וחלילה לנו להשאיר את הכורח הזה כבלתי פתור. תלמידי ישראל של המחר לא יוכלו לחיות עם עצמם אם הפן הדמוקרטי של זהותם יישאר מעומעם. מה עושים?
אין מענה
המורים לאזרחות יצטרכו לחנך את הנוער להפנים כי הזכות לבחור והזכות להיבחר החלים שוויונית על כל אזרח הם 'מאושיות הדמוקרטיה', הם יצטרכו לקבל תדריך מה אומרים כשזכות זאת מחולקת בין מי שיש לו לבין מי שנקלע לסיטואציה, או אולי פשוט לגורל, נשמע טוב יותר שאין לו.
השאלה בפניה יעמוד המורה לאזרחות לא תהיה מה יאמרו בגויים על מצב מעין זה. אפילו לא מה יאמרו הפלשתינים. השאלה בפניה יעמוד היא מה יאמרו תלמידיו על מצב מעין זה. כשישאלו אותו, את המורה, מי מהם, מה יענה להם? בתוכנית השלום של טראמפ שבאה לעולם בחגיגיות גדולה, אין לכך מענה. בינתיים.
יתכן כי בטיוטה ייאמר כי על המורה יהיה להסביר ולהזכיר כי הייתה לערבים הזדמנות לקבל בעבר מדינה כלבבם. לא קיבלו - הם חשובים כמי שבחר במצבו, ובחירה של הזולת יש לכבד, אבל כנראה שהתלמיד ירצה לדעת לא מה שקרה לערביים שלא קיבלו אלא מה שקורה ליהודים. מה זה עושה להם. משהו מעין זה.
אני יודע בי שאני שואל שאלות תם, שאני מחזיר את התוכנית הגרנדיוזית לפסים של זוטות, שאני מעיד בכך שאינני מבין את גודל השעה, אבל עם זאת, אם התוכנית נולדה כדי להתממש, ותהיה לנו מדינה אחת רחבת ידיים ברוכת אוכלוסייה מגוונת למופת, לשאלה של 'מי אנחנו בדיוק' תהיה ממשמעות קיומית לא מבוטלת. כדאי להיערך. אחרי הכל, במדינה העתידה יהיו חוקים ומשפטים שיותאמו למציאות החדשה ולחזון שהתוכנית הביאה לעולם, והמורים לאזרחות יצטרכו להעניק לתלמידיהם את תשתיות החשיבה המאפשרת להם להפנים את החוקים החדשים על-פי הממד והמדד "יהודית-דמוקרטית" כי במדינת חוק, גם חוקים הנוגעים לדמוקרטיה לסוגיה צריכים להיות מקובלים ומכל מקום אסור להם ליצור תחושה של דיסוננס העלול לערער את הביטחון העצמי גם בדמוקרטי וגם ביהודי.
ולכן, היה כדאי ליצור כבר עכשיו פורום, צנוע, שילווה את המאמץ של החלת תוכנית המאה הלכה למעשה, ויציע טיוטה לחוזר המנהל הכללי של משרד החינוך שישראלי שלנו על הוראת האזרחות לעתיד לבוא. חשוב, גם בעידן של מימוש חזון גדול להיערך ליום קטנות. ייתכן שקול קורא להציע מועמדים ראויים כחברי פורום הכנת הטיוטה לא ייענה במהרה, שלא יימצאו על נקלה מועמדים שיידעו להציע הצעות מתקבלות על הדעת, אבל צריך לנסות. יש בוודאי מועמדים גם למשימות קשות בישראל ברוכת הכישרונות.

תאריך:  30/01/2020   |   עודכן:  30/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורום ללימודי אזרחות לעתיד לבוא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מפחד מאמירה ברורה?
יוסף הנגר  |  30/01/20 09:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ד"ר יחיאל שבי
תקציר: על ישראל לאמץ את תוכנית טראמפ לשלום שכן קיים בה פוטנציאל יוצא דופן למימוש שאיפות הציונות תוך השתלבות במרחב המזרח-תיכוני וצירוף שטחים נוספים בארץ ישראל למדינת ישראל
איציק וולף
ממשלת ישראל תאשר בישיבתה הקרובה, ביום ראשון, את החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל יישובים ישראלים ביהודה ובשומרון    היועמ"ש: אשמע מה הבקשה, ואת ההנמקה לדחיפות ועל בסיס זה אחליט
מירב ארד
שר הביטחון הנחה את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה מיידית והתססת השטח בעקבות הצגת התוכנית    בנט: "אני שומע איומים מהצד הפלשתיני. שום דבר לא ירתיע אותנו"
אליהו קאופמן
ה"ידידה" החדשה של ישראל - ערב הסעודית, איננה בדיוק ה"מדינה המוסלמית הליבראלית", אלא שזו מהדורה מערבית חדשה ללגיטימציה למדינה עריצה וחותכת ידיים, כפי שבעבר זכה ללגיטימציה "ליבראלית" כזו הרודן הרומני ניקולאי צ'אושסקו, לאחר שלעומת עמיתיו הקומוניסטים דאז הוא קשר קשרים דיפלומטיים חיוביים עם המערב בכלל ועם ישראל בפרט
דן מרגלית
ההכרה בצורך להקים בית לאומי ליהודים בארץ ישראל אינה רק נחלת ממשלת בריטניה    בפברואר 1.19 עלה בידי נחום סוקולוב לשכנע את ממשלת צרפת להצטרף להצהרת בלפור    אם גם זה לא מספיק כי אז יש להסביר וללמד כי העולם כולו הכיר בהצהרת בלפור והצטרף אליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il