X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעקבות הענקת החסינות לחיים כץ

נשתה לחיים

ועדת הכנסת שגתה בהחלטתה, משום שהחסינות המהותית לא נועדה לאפשר ביצוע עבירות. אבל אין זה אומר שעל בית המשפט העליון להתערב - משום שזו תהיה פגיעה חמורה בהפרדת הרשויות
▪  ▪  ▪
טחו עיניהם מלראות [צילום: פלאש 90]
חיים כץ קיבל חסינות; ההכרעה - במליאה
איתמר לוין
שר הרווחה לשעבר מואשם במרמה והפרת אמונים בשל פעילות חקיקה שלטענת המדינה סייעה לחברו, איש שוק ההון מוטי בן-ארי * הוועדה קיבלה את טענתו של כץ, לפיה הוא זכאי לחסינות מהותית משום שפעל במסגרת תפקידו * קיבל חסינות גם בנימוק שהימנעות מהליך נגדו לא תפגע באינטרס הציבורי
לרשימה המלאה

1. החלטת ועדת הכנסת להעניק חסינות לחיים כץ היא בעייתית, בלשון המעטה. כץ ביקש חסינות בשלושה נימוקים, וקיבל אותה בשניים מהם: יש לו חסינות מהותית משום שפעל במסגרת תפקידו, ואי-העמדתו לדין לא תפגע בצורה חמורה באינטרס הציבורי. הוועדה לא קיבלה את טענתו ולפיה כתב האישום נגדו הוגש תוך אפליה או בחוסר תום לב.
נזכיר במה מדובר. כץ קידם בצורה חריגה הצעת חוק שיזם חברו הטוב, איש שוק ההון מוטי בן-ארי, וזאת מבלי לגלות את הקשר ביניהם ואת התועלת שתצמח לבן-ארי מקבלתה. במקביל, ייעץ בן-ארי לכץ בהשקעות במיליוני שקלים. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור שזוהי עבירה של מרמה והפרת אמונים, בשל ניגוד העניינים החריף בו פעל כץ, וטוען שהמעשים אף התקרבו מאוד לכדי עבירת שוחד. כץ השיב, כי פעל כשורה כחבר כנסת וכי לכל היותר שגה בכך שלא חשף את קשריו עם בן-ארי.
החסינות המהותית נועדה למנוע מן הממשלה לפגוע בחברי האופוזיציה. היא לא נועדה לאפשר לחברי כנסת לפעול בצורה פסולה, ובוודאי שלא בצורה פלילית. בואו נניח, כמובן לשם ההדגמה בלבד, שחבר כנסת פלוני ירביץ לחבר כנסת אלמוני כדי למנוע ממנו להשתתף בהצבעה ובכך להבטיח רוב להצעה שהעלה. איש לא יטען שמגיעה לו חסינות על כך, למרות שהמעשה נועד לקדם את מטרותיו כחבר כנסת. לכן, השאלה איננה עקרונית אלא מעשית: היכן עובר הקו בין פעילות לגיטימית לבין פעילות פסולה של חבר כנסת במילוי תפקידו.
הבעיה בכתב האישום נגד כץ היא, שעבירת המרמה והפרת האמונים היא נזילה. נכון שיש הלכה מחייבת של בית המשפט העליון המגדירה את גבולותיה (פסק דין שבס), אך החיים מזמנים הרבה מאוד גווני ביניים ויישום ההלכה הוא בעייתי. פעולה בניגוד עניינים עלולה להוות מרמה והפרת אמונים, אבל השאלה היא המידה. ושוב נדגים. נניח שחבר כנסת מגיש הצעת חוק שתעזור במישרין לאחיו; ברור שזהו ניגוד עניינים. אם היא תעזור בעקיפין לאדם שלמד איתו לפני 40 שנה, ברור שאין כאן ניגוד עניינים. אבל מה אם ההצעה תעזור בעקיפין לשכנו? ובאיזו כמות וסוג של עזרה צריך להיות מדובר? כסף? יוקרה? 100 שקל? 10 מיליון שקל?
אם כץ היה מואשם בקבלת שוחד, דומה שהוא לא היה מקבל חסינות - כי זו עבירה הרבה יותר חמורה, גם מבחינה משפטית וגם מבחינה ציבורית, וגבולותיה הרבה יותר ברורים. כאמור, מנדלבליט אמר שמעשיו היו קרובים מאוד לעבירה זו. תוצאה אפשרית של החלטת ועדת הכנסת עלולה להיות, שבמקרים עתידיים הפרקליטות תלך על עבירות חמורות יותר, כאלו שלא יאפשרו להעניק חסינות.
2. אחרי שאמרנו את כל זה, נסביר מדוע ההחלטה בעייתית. כץ אינו מכחיש את העובדות המרכזיות: הוא היה מיודד מאוד עם בן-ארי, היו לו איתו קשרים עסקיים והוא קידם הצעת חוק שיזם בן-ארי. השאלה אם בן-ארי היה עשוי להרוויח ממנה, היא שולית בהקשר הזה. בסוף הדיון גם הודה כץ, כי טעה בכך שלא חשף את הקשר שלו עם בן-ארי. וזה מה שלכל הפחות מצדיק בירור פלילי.
כלל הגיוני הוא, כי אדם מסתיר רק עובדות שהוא חושש לגלות. אם כץ הסתייע בבן-ארי רק משום שהוא "מסי של שוק ההון", כהגדרתו, מדוע לא סיפר לחברי הוועדה איזה שחקן חיזוק מעולה הוא מעמיד לרשותם? ומדוע לא אמר את כל האמת על קשריהם לוועדת האתיקה של הכנסת, כאשר זו דנה בנושא? מדוע הודה רק אמש שהיה צריך לפעול אחרת? כץ הוא חבר כנסת מזה 21 שנים, ובעת העבירות לכאורה כיהן בכנסת למעלה מעשור. ועם כל הניסיון הזה, הוא לא חשב שצריך לגלות - או לכל הפחות לבקש ייעוץ משפטי האם עליו לגלות?
במילים אחרות: כאשר יש גילוי - קרוב לוודאי שאין ניגוד עניינים. לעומת זאת, הסתרה יוצרת חזקה של פעילות בניגוד עניינים. וכאמור, ניגוד עניינים עלול להוות עבירה של מרמה והפרת אמונים: עובד ציבור או נבחר ציבור שפועל לטובת עצמו או לטובת מקורביו, וזאת על חשבון טובת הציבור. ההכרעה האם נעשתה עבירה זו, מצריכה דיון משפטי והכרעה שיפוטית - ולוועדת הכנסת אין הכלים לכך. לכן, בנסיבות הספציפיות של חיים כץ, היה עליה לאפשר לבית המשפט לעשות את מלאכתו.
3. כדאי לשים לב גם לנימוק החסינות השני: אמון הציבור לא ייפגע בצורה משמעותית אם כץ לא יועמד לדין. הנימוק הזה מלמד, עד כמה טחו עיניהם של חברי הוועדה מלראות את המציאות. אמון הציבור במערכת הפוליטית ממילא הולך ושוקע, ודאי על-רקע הפארסה של השנה האחרונה, כאשר רבים מתרשמים שנבחרינו דואגים לעצמם ולא לענייני המדינה.
לבוא ולומר שלציבור לא אכפת האם חבר כנסת פעל או לא פעל בניגוד עניינים - זוהי הפגיעה האמיתית באמון הציבור. ולמרבה התדהמה, מספר התומכים בנימוק הזה (17) היה גדול ממספר התומכים בנימוק החסינות המהותית (16). אם חברי הכנסת שתמכו בחסינות זו אכן מאמינים בנימוק הזה, יש לנו בעיה קשה.
4. למרות הכל, אין מקום שבג"ץ יתערב בהחלטה. אם וכאשר תאשר מליאת הכנסת את החסינות, קרוב לוודאי שהסוגיה תובא לפתחו של בית המשפט העליון. שם נראה עוד דוגמה לכפל הכובעים הבעייתי של אביחי מנדלבליט: היועץ המשפטי לממשלה יחווה את דעתו בעד כתב אישום עליו חתם ראש התביעה הכללית.
לגופם של דברים, יהיה זה תקדים חמור במיוחד אם בג"ץ יפסול את ההחלטה. כל מהות החסינות היא שהכנסת לבדה קובעת את מעמדם של חבריה. אין תוחלת להפרדת הרשויות, אם בית המשפט העליון מתערב בהחלטה הנוגעת כל-כולה לזכויות בסיסיות ביותר של חברי הכנסת. המחוקק העניק להם, ולהם בלבד, את ההחלטה על החסינות. ההחלטה בנושא כץ, שגויה ככל שתהיה, מצויה בתחום אחריותה הבלעדי של הכנסת, והיא התקבלה אחרי שני דיונים ארוכים מאוד וממצים מאוד.
אם בג"ץ יתערב בהחלטה הזאת, בל יתפלא אם יתחדשו היוזמות הנגדיות בדמות התערבות יתרה של הכנסת בבחירת השופטים בכלל ולבית המשפט העליון בפרט. גם מבחינה זו, רצוי מאוד ששופטי העליון יתבוננו בתמונה הכוללת. אנחנו הולכים לבחירות בעוד פחות מחודש, וזהו המקום בו הציבור יוכל לחוות את דעתו על מתן החסינות ועל מי שהעניקו אותה.

תאריך:  05/02/2020   |   עודכן:  05/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשתה לחיים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
למה בג״ץ חייב להתערב
בן יוסף  |  5/02/20 08:49
2
העליון חייב להתערב כדי למנוע
דודו מהשרון  |  5/02/20 09:57
 
- אז אפשר בכלל לבטל
באום  |  5/02/20 16:13
3
חבל שאתה לא מביא את כל הפרטים
אליאלי  |  5/02/20 12:36
4
הטיעון שלך אינו רציני
איש אמת  |  5/02/20 13:12
5
אין צורך להתערבות בג"ץ בנושא.
משה ג.  |  5/02/20 16:25
6
אילן גילאון פועל בעד העלאת
קובגר  |  5/02/20 16:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
מירב ארד, איתמר לוין
כץ: מישהו התאהב בחקירה נגדי; נעזרתי במוטי בן-ארי בשל כישוריו    כחול-לבן תעניק לחבריה חופש הצבעה, הליכוד יתמוך בבקשתו של כץ
איתמר לוין
יצרנית המטוסים האירופית שילמה שוחד בסכומי עתק במשך 15 שנה, כדי לקדם את מכירותיה בעולם    שורה של מדינות וחברות תעופה פותחות כעת בחקירות משלהן
איציק וולף
דולינסקי, שהיה בעבר עוזרו של הנשיא ראובן ריבלין, חשוד בקבלת שוחד, במרמה ובהפרת אמונים    מעצרו הוארך עד ליום שני
איתמר לוין, יצחק דנון
יצחק לביא, ממנהלי קבוצת התיירות אקדמי, מואשם במתן שוחד בסך 5,450 שקל לתמר בנואיד-הירש ממינהלת פולין - תמורת הזזת תאריך המשלחת של בית הספר בו למדה בתה, למועד שהיה כדאי יותר לחברה
איתמר לוין
בית המשפט קובע: יצחק דרעי המנוח, שהיה איש ציבור מרכזי בבני ברק, הבטיח לדאוג למחיקת חוב ארנונה של מאות אלפי שקלים - תמורת בניית תוספת לבית כנסת וכולל שנקרא על שם בנו    מאחר שהחוב לא נמחק, חויב עזבונו להשיב את הוצאות הבנייה בסך 223,000 שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il