X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הדרישה לקיים עימות טלוויזיוני בבחירות אלה, היא בעיני עשיית "צחוק מהעבודה" האם הכוונה היא להטעות את הציבור לחשוב ששני היריבים העיקריים שקולים, ולטשטש את היתרון הקבוע של נתניהו על גנץ בהתאמה לראשות ממשלה? בעידן של חשיפה גבוהה מדי לשטיפות מוח חסרות תכלית, מה שנחוץ בבחירות הוא פחות "תוכניות בידור" ויותר מופעי תכלית
▪  ▪  ▪
בידור להמונים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

כבכל מערכת בחירות בדור האחרון, שבים ועולים הרעיונות לקיים עימות טלוויזיוני בין המועמדים הסופיים לתפקיד הפוליטי הבכיר של ראש הראשות המבצעת. בעוד שבארה"ב, למשל, מהווה הוא חלק מהליך בחירת מועמדי שתי המפלגות הגדולות, בתוך המפלגות, לעימות הסופי ביום הבחירות, בישראל היה זה בעבר הליך כמעט סופי בין הנציגים הסופיים של שתי המפלגות הגדולות, בסמוך ליום הבחירה עצמו. במדינה כישראל עימות טלוויזיוני הפך כבר מזמן לתוכנית ריאליטי חסרת ערך פוליטי ממשי, חרף העובדה שיש ביכולתו, בגלל אופי המדיה הוויזואלי, כדי להכריע בחירות.
הדרישה לקיים עימות טלוויזיוני בבחירות אלה, היא בעיני עשיית "צחוק מהעבודה" כשהמציעים מבקשים להשוות כביכול בין ידיעותיו, ניסיונו ויכולותיו של נתניהו כמדינאי, איש פוליטי ומנהיג לאומי, לאלה של גנץ, אדם חסר ניסיון בכל אלה. האם כוונת המציעים היא להטעות את הציבור לחשוב ששני יריבים אלה שקולים ולטשטש את היתרון הקבוע של נתניהו על גנץ בהתאמה לראשות ממשלה, או שיש כאן קריאת מצוקה, ומישהו מקווה "לנס"? תהיה הסיבה אשר תהיה, העמדה הבסיסית שלי שוללת עימות כזה כחסר תועלת.
אחת הבעיות הבולטות בבחירות דמוקרטיות, שבהן משתתף רוב הציבור בתהליכי ההכרעה, היא אי-הכרת המועמדים, עמדותיהם בסוגיות חשובות והמנהיגות הקורנת מהם. שעה שהם מופיעים בפני ציבור ושוטחים את משנותיהם הפוליטיות לפניו במטרה לשכנעו להצביע עבורם, ההיכרות עימם מינימלית עד אפסית. על מיעוט הקשר בין מנהיגים פוטנציאליים לבין הציבור, ניסו להתגבר בעבר באמצעות אסיפות עם והפצת חומר מודפס. רק מעטים היו זוכים לראות פנים אל פנים את המועמדים החשובים והמשפיעים ביותר, אלא אם כן היה מדובר בבני אצולה, שלאחר שהתפרסמו יכלו לגייס תמיכה ציבורית רחבה.
בעיות אלה היו מורכבות במיוחד במדינות גדולות ורחבות ידיים עתירות תושבים, שהמרחקים הפיסיים בין מרכזיהן הפוליטיים והאחרים היוו אבן נגף בדרך ליצירת קשר מנהיגים למונהגים, לפני, תוך כדי ולאחר המאמץ שנועד לגייס תמיכה פוליטית בטוענים לכתר. חלק מהבעיות נפתר באמצעות מערכות של מפלגות שיצרו רשת תקשורת פנימית בתוך ציבורים בעלי השקפות או אינטרסים משותפים. קבוצות אלה בחרו נציגים אזוריים, אלה בחרות נציגים מדינתיים או לאומיים, והאחרונים הסדירו את תהליכי הבחירות הסופיים. השיטה האמריקנית, מושתתת גם כיום על אותם מנגנונים, בתוספת תהליכי "הקוקוסינג"1 שהם מקיימים בבחירות המדינתיות, חרף העובדה שהטלוויזיה מאפשרת קיצורי דרך משמעותיים בתהליכי המיון-בחירה הסופיים.
מערכת שיקולים
שילוב אפקטיבי של האזרחים בתהליכי בחירה דמוקרטיים, הוא אחד המרכיבים הקריטיים בשימורה של הדמוקרטיה כדרך השפעה עממית על מוקדי השלטון הלאומי ועל הדרך בה הוא מקבל החלטות; מכאן חשיבותו הרבה גם בעידן הנוכחי. מועמדים ומנהיגים נחשפים כיום לציבור במהירות באמצעות הטלוויזיה אולם חשיפה זו מטעה לרוב ומבלבלת. הטלוויזיה היא אומנם אמצעי תקשורת מהיר ורב-יכולות, אבל מבנה הרשתות, קצב האירועים גורמי ההשפעה המדללים או מוהלים את עובדות האמת בעובדות הזויות או שקריות מעורבות אינטרסים פרטניים ואגוצנטריים ועלויות השימוש האפקטיבי במדיה זו, מנטרלים כמעט את כל יתרונותיה.
מצד שני, קיומה של הטלוויזיה בחיינו, חושפת פוליטיקאים זוטרים או אנשים בעלי שאיפות פוליטיות ויכולות אישיות שלרשותם תשתיות כלכליות נרחבות, לעיני הציבור, תוך זמן קצר הרבה לפני שהפכו לסלבריטאים פוליטיים מוכרים. כך הדבר במגזר הפוליטי וכך גם מול מי שבאים למגזר זה מתחומי פעולה אחרים. לפיכך, היתרונות והחסרונות הטלוויזיוניים של המועמדים, פועלים את פעולתם על הציבור, לפחות במרבית המקרים, כבר זמן רב לפני הבחירות. יכולתם לשנות את המציאות בשעה ה-12 או בסמוך לה - מעטים ומפוקפקים. ההשפעות בשעה ה-12, למעט באירועים חריגים או יוצאי דופן, הן לרוב שליליות ומטעות, משום שהציבור מתקשה להתבסס על ידע ממקורות אחרים, כמרכיב משמעותי במערכת השיקולים הכוללת שהוא עושה ערב ההצבעה.
בהיותם מודעים היטב למידה ולעוצמה בה יכולות הטלוויזיה או הרשתות החברתיות להשפיע על דעת הציבור בדרכים עקיפות ובלתי רצויות באמצעות המדיה, מכינים המומחים לתחומים אלה כל תשדיר וכל מופע באופן שישרת את גורמי ההשפעה העיקריים ולאו-דווקא ישכנע בנושאי ההכרעה המרכזיים. עימות טלוויזיוני ממקד את תשומת הלב בתכונות אישיות של המועמדים שבהם יש לכל אחד מהם יתרונות יחסיים על פני יריבו, או מול מגזר ציבורי שנחשב אוהד לו. מטבע הדברים, נדחקים הצידה נושאי הדיון החשובים באמת.
איננו זקוקים לתוכניות ריאליטי, ובחירות דמוקרטיות אינן תוכניות בידור להמונים. אומנם איננו יכולים לחייב את הציבור להתעניין אם ווה בכל נושא העומד לדיון במערכת הבחירות, אולם כחברה דמוקרטית עלינו לחייב את הציבור להשתתף בפועל בתהליך ההכרעה, להתייצב בקלפי ולהצביע. על ההתייצבות להיות תנאי לזכאותו ליום חופשי בתשלום; ואם אינו מתייצב ייקנס כספית לכיסוי הוצאות יום הבחירות; פרט למקרים בהם פוטר אותו מכך חוק הבחירות.
אני סבור שבעידן זה של חשיפה גבוהה מדי לשטיפות מוח חסרות תכלית, מה שנחוץ בבחירות הוא מיעוט "תוכניות ריאליטי" ויותר מופעים שיציגו לציבור את כוונות המפלגות המתמודדת באשר לקדנציה עבורה מבקשות הן את אמון הציבור. עליהן להציג ואת דרכי מימוש אותן תוכניות כמו גם את חברי הצוות וכישוריהם לגבי הנושאים השונים. חייבים לקצר את התהליך, ליעלו, לחסוך בהוצאות ולמקדו בעיקר2.
במעמדים פומביים מעין אלה, יש לראות התחייבות של המפלגה כארגון ושל מועמדיה באופן אישי כלפי הציבור מי שלא יזכור ויכבד זאת, לא יהיה זכאי לחזור ולבקש אמון להמשיך.

הערות

1. CAUCUSING – ראה: Https://www.mediate.com/articles/leighs2.cfm
2. - קצור את משך תקופת תעמולת הבחירות.
- צמצום התקציב המושקע בתעמולה.
- הפעלה וביסוס של שיטת הצבעה אלקטרונית אמינה ומוגנת.
- צמצום את משך שעות השידורים (שעות ליום) העוסקים בתעמולת הבחירות כנושא ראשי.
- הקצאת מדורים יעודיים לתעמולת בחירות ברשתות החברתיות ולהפעיל משטר שיח קפדני לגבי האיכות.
- הכנת לוח מודעות דיגיטלי של וועדת הבחירות המרכזית שבו יוצג לציבור בצורה אחידה כל המידע החשוב ובכלל זה: מצעי המפלגות, רשימת מועמדים, מצגת ראשית של כל מפלגה פרטים מינהליים, הודעות מינהליות.

תאריך:  01/03/2020   |   עודכן:  01/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נגד עימות טלוויזיוני
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ישנו שיקול נוסף
נתן המציצן  |  1/03/20 10:36
 
- גם כשיר וגם זכאי
רפאל לאופרט  |  1/03/20 11:17
 
- תתכונן להתאכזב
נתן המציצן  |  1/03/20 13:52
 
- לביבי אין כל יתרון על גנץ
נתן אשל הצלם  |  6/03/20 23:55
 
- מצטער,למרות הזכויות הרבות של
בני בנקר  |  1/03/20 14:07
2
אם כך, אז למה ביבי והליכוד
הירונימוס  |  1/03/20 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
רפי לאופרט
השלכה חשובה של בחירות 2019, שלהערכתי אינה זוכה לדיון הציבורי הראוי, היא משמעות התוצאות בשלושת הסיבובים, לגבי היחסים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי
יעקב ברדוגו
כחול לבן חיסלה את הויכוח בין ימין ושמאל בישראל. זו הפעם השלישית שאנחנו לא בוחרים בקלפי בין שתי תפיסות עולם אידיאולוגיות. אבל במועד ג' ברור הרבה יותר שהבחירה מחר תהיה בין שתי תפיסות של שלטון
יעקב ברדוגו
ליותר יותר ישראלים ברור לא רק שהחלוקה של הכוחות בין "מושחתים" ל"טהורים" לא מחזיקה מים, אלא שאולי הרבה ממה שנחשפנו אליו הוא מסך עשן. האם זה יספיק כדי לגרום לשונאי השחיתות לחשוד שלמפלגת הפקידים מוחזקת על-ידי מערכות חוק וצדק החרדות מאור השמש?
יוסף קנדלקר
הסרתי מראשי מחשבות מדאיגות כמו מה קורה אם ילד משתמש באקדח קפצונים ליד תחפושת כזו, ומה בדיוק קורה לתחפושת כזו אחרי שלוש שעות שימוש    האם היא תתנדף לאוויר כמו הקורונה?
עידן יוסף
יו"ר כחול לבן מועד בלשונו: בראיון לרינה מצליח אמר כי לא יסכים אפילו לממשלה בהימנעות הרשימה המשותפת, אך בראיון לאסף ליברמן טען הפוך ואמר כי מדובר בתסריט אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il