X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
למסור את ההכרעה לריבון [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
מהם שיקוליו של הנשיא [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
האם הכנסת תמנע מנתניהו את הרכבת הממשלה

גם פאטה מורגנה וגם קפיצת הדרך

הטענות נגד יוזמת החקיקה מהוות היפוך של עקרונות היסוד במשטר הדמוקרטי, בו הרוב של הנבחרים הוא הקובע המצב החוקי הנוכחי מורכב מאוד, יש טיעונים תקפים לשני הצדדים - ודווקא בשל כך מן הראוי שהמחוקק הוא שיכריע, לכאן או לכאן נניח שהכנסת תאשר חוק שכזה; האם אוחנה ידרוש מבג"ץ לשנות אותו? זה יהיה מעניין
▪  ▪  ▪

1. "חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה", מטיח בנימין נתניהו. "מנסים לכייס מעם ישראל את הניצחון של המחנה הלאומי", מתלונן נפתלי בנט. "לא ניתן לשנות את התוצאה על-ידי חקיקה", מבטיח אריה דרעי. אלו הן תגובותיהם (יום ד', 4.3.20) של ראשי גוש הימין על יוזמת החקיקה, שתמנע מנתניהו לכהן כראש הממשלה כל עוד תלוי ועומד כתב האישום נגדו.
אני מנסה להבין, אבל לא מצליח. אם 62 חברי כנסת מעבירים חוק, זוהי "חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה"? אם יש בכנסת רוב, זהו "כיוס של הניצחון"? אם חוק עובר בצורה תקינה, זהו "שינוי של התוצאה"? מובן שלא. אבל כאשר מסתכלים על הכל אך ורק מתוך פוזיציה, תפיסת המציאות מתעוותת.
הח"מ הצביע בעד ימינה ורוצה שגוש הימין ישלוט, אבל גם חושב שאין זה ראוי שנאשם בשוחד ובמרמה יעמוד בראש הממשלה. דעה הפוכה היא לגיטימית לחלוטין, ומיד נראה שבהחלט יש לה על מה לסמוך. אך מכאן ועד לטעון שהחלטת הרוב היא-היא פגיעה בדמוקרטיה וברצון הבוחר - הדרך אמורה להיות רחוקה מאוד. אלא שפוזיציות גורמות לא רק לפאטה מורגנה, אלא גם לקפיצת הדרך.
בכנסת ה-23 יהיו ככל הנראה 58 חברים התומכים חד-משמעית במינויו של נתניהו לראשות הממשלה, ו-62 שמתנגדים לכך בעוצמה זו או אחרת. כל עוד זהו המצב, אין לנתניהו ממשלה ואיש אינו גונב שום דבר. אם כבר, אזי ניתן לטעון ש"כיוס" הוא להעביר לגוש אחד חברי כנסת שנבחרו ברשימות של הגוש האחר, תוך הפרה בוטה של הבטחותיהם ומעילה באמון שנתן בהם הציבור. אבל כבר אמרנו משהו על פוזיציות.
2. המצב החוקי מורכב מאוד ואין לו תשובה חד-משמעית. השאלה המרכזית היא האם העדר התייחסות בחוק למצב בו מועמד לראשות הממשלה מואשם בפלילים, הוא הסדר שלילי או לקונה. כלומר: האם המחוקק בכוונה לא התייחס לאפשרות הזאת, כי הוא קבע כללים מוגדרים אחרים, או שהיא לא עלתה על דעתו ולכן יש לנסות ולהסיק מה היה קובע אם כן היה חושב עליה. ויש טיעונים חזקים לכאן ולכאן.
מצד אחד, חוק יסוד הממשלה אינו כולל מגבלה כלשהי על מי שיכול להרכיב ממשלה. כל שנדרש הוא, שיהיה זה חבר כנסת ושהוא יסכים לקבל את המשימה מידי נשיא המדינה. החוק גם קובע במפורש, כי ראש הממשלה יודח רק אם יורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עימה קלון, וזאת בניגוד לשרים וסגני שרים, המודחים גם בשל הרשעה שאינה חלוטה. עוד ניתן לומר, כי אם הציבור בחר באדם שתלוי ועומד נגדו כתב אישום - יש לכבד את בחירתו.
טיעון נוסף הוא קצת יותר מורכב. חוק יסוד נשיא המדינה מעניק לנשיא חסינות מפני כל דין פלילי בתקופת כהונתו. ניתן ללמוד מכך, כי המחוקק מכיר באפשרות להעניק חסינות מלאה - אך במקרה של ראש הממשלה הוא החליט שתהיה לו חסינות כחבר כנסת (דהיינו, כזו שניתן להעניק לו מנימוקים מיוחדים) ושהוא יודח כאמור רק בתנאי קיצון. דווקא מעובדות אלו אפשר להסיק, כי המחוקק נתן את דעתו על הסוגיה, וכאשר קבע בחוק את אשר קבע - נמנע במכוון מלאסור על הרכבת הממשלה בידי נאשם.
מצד שני, חוק יסוד הממשלה מגביל את הדחתו של מי שכבר מכהן כראש ממשלה, וזאת כדי למנוע את נפילת הממשלה כולה. הנימוק הזה אינו חל כאשר מדובר במי שעומד לקבל לידיו את הרכבת הממשלה. לעניין זה, אין הבדל בין ראש ממשלה מכהן שנבחר שוב לבין ראש ממשלה חדש. להפך: מניעת מינויו תמנע מראש את האפשרות של נפילת הממשלה, אם וכאשר יורשע תוך כדי כהונתו. עוד ניתן לומר, כי דווקא שיקול הדעת הרחב המוקנה לנשיא המדינה, מאפשר לו - ואולי אף מחייב אותו - להביא בחשבון גם נימוקים של נקיון כפיים ויכולתו של המועמד להקדיש לתפקיד את מלוא זמנו ותשומת ליבו.
גם ההשוואה לנשיא המדינה אינה תקפה בהכרח: המחוקק בחר במודע להעניק מעמד ייחודי אך ורק לנשיא, בעוד כל יתר אזרחי המדינה שווים בפני החוק. נימוק הבחירה ניתן להפרכה גם הוא: הבחירות לכנסת הן מפלגתיות ולא אישיות, ואין זה משנה מהו האופי שהן נושאות בפועל. שיטת המשטר בישראל היא פרלמנטרית והציבור בוחר ברשימות. אין משמעות לטענה לפיה "הציבור בחר בפלוני למרות כתב האישום", משום שהיא סותרת את יסוד שיטת השלטון בישראל.
3. איך פותרים את הפלונטר הזה? אפשרות אחת היא להותיר את ההכרעה בידיו של ראובן ריבלין. אפשרות שנייה היא לקבוע במפורש בחוק מה מותר ומה אסור, מי כשיר ומי פסול. וזו האפשרות הנכונה יותר מבחינה דמוקרטית, משום שהיא מעבירה את ההכרעה לידי הרוב בכנסת ולא לידי אדם אחד - מכובד ומוערך ככל שיהיה.
שיהיה ברור: אם יימצא בכנסת רוב שיקבע שנאשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה - זה יחייב, בדיוק כמו קביעה הפוכה. משום שהכנסת היא הריבון, בוודאי כאשר חבריה באים להחליט - כנבחרי הציבור - מי יעמוד בראש הרשות המבצעת ולמעשה בראש המדינה. רוב של קול אחד הוא רוב לכל דבר, אלא אם החוק דורש במפורש רוב מיוחס. זהו יסוד-היסודות של האמנה החברתית המונחת בבסיסה של הדמוקרטיה: המיעוט מקבל את הכרעת הרוב, כי הוא מקווה להיות בעצמו הרוב בעתיד (כמובן, בכפוף לסייגים חוקתיים של שמירה על זכויות יסוד).
4. ייתכן שכל הדיון הזה תיאורטי כרגע, כי היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע שלא ניתן להגיש הצעת חוק כזו לפני כינוס הכנסת. מעניין אם גם הפעם יהיו לליכוד טענות כלפי ינון והאשמות ב"ניגוד עניינים" משום שרעייתו, עו"ד עמית מררי, היא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה והשתתפה בדיונים על תיקי נתניהו.
מה שמוביל לעוד תהייה. נניח שבכל זאת החוק יוגש ויעבור - מה יעשו אז נתניהו, אמיר אוחנה ותומכיהם? האם הם יפנו לבג"ץ בדרישה לבטל חוק שקיבלה הכנסת? האם הם - שמדברים על חוק צרפתי רטרואקטיבי שיחלץ את נתניהו מן האישומים נגדו - ייצאו חוצץ בטענה שמדובר בחוק פרסונלי? שהרי כבר למדנו, כי "פורנוגרפיה היא עניין של גאוגרפיה".

תאריך:  04/03/2020   |   עודכן:  05/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם פאטה מורגנה וגם קפיצת הדרך
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
שתי הערות
נתן המציצן  |  4/03/20 22:34
 
- הבלים
ישראל עמיאל  |  4/03/20 23:30
 
- אתה מאמין לשטויות שאתה כותב?
נתן המציצן  |  5/03/20 00:50
 
- לא סתם מציצן》גם ליצן דביל&סתום
ע_הראל  |  6/03/20 05:12
 
- הדאצים עושים קאמבק
ההיסטוריה חוזרת  |  5/03/20 11:20
 
- איש בינוני? זה כל מה שיש לומר
alice  |  6/03/20 10:31
 
- אתה טועה
נעם רבלין  |  5/03/20 01:00
 
- איזה מזל שהבהרת את המצב!
נתן המציצן  |  5/03/20 11:01
 
- גנץנכשל אפילו בניהול חברה קטנה
ע_הראל  |  6/03/20 05:25
2
גנץ לא יוכל להקים ממשלה
חשדנית  |  4/03/20 23:24
 
- ביבי לא יכול להרכיב ממשלה
א.ב. מנחם  |  5/03/20 08:03
 
- קלעת בול !!!
עלילות גילגמש  |  10/03/20 22:07
3
תסמונת הלקונה
באום  |  5/03/20 00:12
 
- זה לא מה שינון אמר
באמת מעניין  |  8/03/20 07:54
4
אסור שהכנסת תעביר סמכותה לפקיד
ע_הראל  |  5/03/20 00:18
5
עלילות שקריות = תרבות סטאלין
בן נאמן  |  5/03/20 04:48
6
השם ירחם..
אמנון111  |  5/03/20 07:51
7
פשוט כותב שקרן
רק ביבי  |  5/03/20 08:22
8
שלח שהביטוי הציבור בחר בי
מייק  |  5/03/20 10:50
9
רק לא ביבי
צופר הנעמתי  |  5/03/20 11:06
10
ייסורים
בידול  |  5/03/20 13:27
 
- בנתיים מדינת ישראל
באום  |  5/03/20 18:34
11
לא מוזר?
עלילות גילגמש  |  13/03/20 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
עידן יוסף
אמר בישיבת הגוש: "דחיתי הצעה לפני הבחירות שהייתה יכולה להבעיר את המזרח התיכון"    כיוון להיתר לעליית יהודים להר-הבית בשבתות    גנץ: "ביבי, שתה כוס מים, תמתין לתוצאות האמת, ותבטיח לכבד אותן״
עידן יוסף
איל ינון מבהיר כי ניתן בתקופה זו לקדם רק חקיקה ממשלתית ולא חקיקה פרטית, ולכן יוזמת כחול לבן לקדם חוק שימנע הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חשוד בפלילים נופלת זמנית
עידן יוסף
הרב לאו פרסם פסק הלכה שבו פסק כי בשל החשש מנגיף הקורונה, אין לנשק מזוזות על-מנת לשמור על בריאות הציבור    הוא הוסיף כי אין כל מצוה וחובה לנשק מזוזות, אלא מדובר במנהג שהשתרש
איתן לסרי
בפוליטיקה הישראלית, ניצחון פירושו הקמת קואליציה ו"השבעת ממשלה". בימים הקרובים נדע את התשובה, גם האפשרות לבחירות נוספות לא ירדה סופית מהשולחן. חשוב להזכיר כי כשנתניהו אומר ממשלת ימין, ואז קורא לפיוס, הוא בעצם אומר לציבור: אני אהיה ראש הממשלה הבא, ומי שיסרב לפיוס וכניסה למו"מ קואליציוני מסיבות של החרמה יהיה האשם הישיר לקיומן של בחירות רביעיות
דן מרגלית
חכמים אמרו כי "בזמן שהציבור שרוי בצער - אל יאמר אדם: אלך לי לביתי, ואוכל ואשתה ושלום עלייך נפשי"    זו העמדה הנראית לי נכונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il