X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עימות נדיר בין בכירי הרשויות בארה"ב

ג'ון רוברטס נגד צ'אק שומר

נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב תוקף את מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, על דברים שנשמעו כאיומים נגד השופטים גורסוץ' וקוואנו הדמוקרטים: איפה הוא היה כאשר טראמפ תקף את סוטומאיור ובדר-גינזבורג?
▪  ▪  ▪
קוואנו, גורסוץ' ורוברטס [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, מותח ביקורת (יום ה', 5.3.20) על מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, צ'אק שומר, בעקבות מה שהתפרש כאיום של שומר על שניים מן השופטים.
מדובר בצעד נדיר מאוד מצידו של נשיא מכהן של בית המשפט נגד חבר קונגרס מכהן, בוודאי בכיר כמו שומר. בשנה שעברה מתח רוברטס ביקורת על הנשיא דונלד טראמפ, אשר טען ש"שופטים של אובמה" פוסקים נגדו, והבהיר שאיש מבין השופטים בארה"ב אינו מזוהה עם הנשיא הממנה אותו.
שומר הפנה את דבריו לשני השופטים אותה מינה טראמפ לעליון - ניל גורסוץ' וברט קוואנו, בהתייחסו לדיון בבית המשפט בנושא חוק הפלות במדינת לואיזיאנה. הוא אמר: "אני רוצה לומר לך, גורסוץ'; אני רוצה לומר לך, קוואנו: אתם יצרתם את הסופה ואתם תשלמו את המחיר. אתם לא תדעו מה היכה אתכם, אם תמשיכו עם ההחלטות האיומות הללו". שומר והדמוקרטים חוששים שהרוב השמרני שנוצר בבית המשפט העליון, ינגוס בזכות להפלה ואולי אף יבטל אותה - נייר הלקמוס למועמדים לכהונה בו מזה חמישה עשורים.
שומר הוסיף: "אנחנו נאמר לנשיא טראמפ ולרפובליקנים בסנאט, אשר מילאו את בתי המשפט באידיאולוגים ימניים: אתם תעופו בנובמבר ולעולם לא תוכלו לעשות שוב את מה שאתם מנסים לעשות. אתם שומעים את זה, שם בימין? אתם עפים בנובמבר" - מועד הבחירות לנשיאות, לשליש מן הסנאט ולכל בית הנבחרים. טראמפ והרוב הרפובליקני בסנאט הצליחו למנות קרוב ל-200 שופטים פדרליים בשלוש השנים האחרונות - על-פי הסמכות הנתונה להם בחוקה - וטראמפ מבליט הצלחה זו, המרתיחה את הדמוקרטים.
רוברטס הגיב: "שופטי בית המשפט העליון יודעים שביקורת עליהם היא חלק מהתפקיד, אבל איומים כאלה - מהדרגים הבכירים ביותר של הממשלה - לא רק שאינם הולמים, אלא גם מסוכנם. כל חברי בית המשפט ימשיכו לבצע את עבודתם, בלא מורא ובלא משוא פנים לאיש".
טראמפ הגיב גם הוא: "זהו איום ישיר ומסוכן מצד שומר על בית המשפט העליון. אם רפובליקנים היו עושים זאת, הם היו נעצרים. פעולה רצינית חייבת להיעשות עכשיו!". בציוץ נוסף השתמש טראמפ במילותיו של שומר עצמו: "הוא חייב לשלם מחיר כבד על זה!". מצליף הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים, סטיב סקאליס, הציב סימן של נורית אזעקה ליד ציטוט דבריו של שומר והוסיף: "מספיק. לרטוריקה הזאת יש השלכות מסוכנות. היכן הזעם של התקשורת?".
מחוקקים דמוקרטיים, מצידם, ביקשו לדעת מדוע רוברטס לא הגיב בשבוע שעבר, כאשר טראמפ מתח ביקורת פומבית על השופטות הליברליות רות בדר-גינזבורג וסוניה סוטומאיור ודרש מהן לפסול את עצמן מלדון בתיקים הנוגעים אליו. הם גם שאלו מדוע רוברטס לא הגן על השופטת הפדרלית איימי ברמן-ג'קסון, הדנה בעניינו של רוג'ר סטון, כאשר טראמפ תקף אותה בעיצומו של המשפט של ידידו הוותיק.
דוברו של שומר, ג'סטין גודמן, אמר בתגובה: "שומר התייחס למחיר הפוליטי שישלמו הרפובליקנים בסנאט על מינוי השופטים הללו [גורסוץ' וקוואנו], ואזהרה לכך שהשופטים עלולים לעורר תנועה עממית נרחבת בנושא זכויות הפרט נגד ההחלטה [בנוגע להפלות]. השופט רוברטס זרם עם הפרשנות המוטעית במתכוון של הימין לדבריו של שומר, ושמר על שתיקה כאשר טראמפ תקף את סוטומאיור ובדר-גינזבורג. זה אומר, שהוא איננו אובייקטיבי".
מאוחר יותר אמר שומר עצמו במליאת הסנאט, כי לא היה צריך להתבטא בצורה כזאת וכי דבריו לא נוסחו כפי שהתכוון. "אני מברוקלין ואנחנו מדברים בצורה בוטה. לא הייתי צריך להשתמש במילים אלו, אבל בשום אופן לא התכוונתי לאיים. לעולם לא אעשה זאת". שומר הוסיף, כי התכוון לבטא את תסכולו מכך שהרפובליקנים מנסים לפגוע בזכות להפלה דרך בית המשפט, כאשר אינם מצליחים לעשות זאת דרך הקונגרס.

תאריך:  05/03/20   |   עודכן:  05/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איתמר לוין
סליבאן יוצאת נגד הודעותיהם של הנשיא וממשלו הממעיטות בסכנת הקורונה, וטוענת שהן נותנות עדיפות לצרכים הפוליטיים של טראמפ על פני טובת הציבור
איתמר לוין
דורש מסוניה סוטומאיור ורות בדר-גינזבורג לפסול את עצמן מכל עניין הקשור אליו    זעמו התעורר לאחר ביקורת של סוטומאיור על ההתנהלות הפרוצדורלית של הממשל
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: שר המשפטים, ויליאם באר, שקל אמש להתפטר לאחר שטראמפ התעלם מבקשתו להפסיק את ההתקפות הפומביות; משרד המשפטים מכחיש
איתמר לוין
טראמפ צייץ שזכותו להתערב בחקירות, "אם כי עד כה לא עשיתי זאת"    משרד המשפטים הודיע, כי לא יעמיד לדין את סגן ראש ה-FBI לשעבר - הודעה שהכעיסה את הנשיא
איתמר לוין
טראמפ טען בכזב, כי השופטת איימי ברמן-ג'קסון שלחה לבידוד את פול מנפורט, שהיה יו"ר הקמפיין שלו    הנשיא תקף בעבר שופטים פדרליים שפסיקותיהם לא נראו לו, אך הפעם נדמה שהוא מנסה להפחיד שופטת בעיצומו של משפט    מקורביה של ברמן-ג'קסון: היא לא תירתע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il