X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממרדכי היהודי אנחנו אמורים ללמוד שאין טעם במו"מ ישיר עם המתנתקים אלא יש לעמול בדחיפות על חיזוק הזהות היהודית אצל עצמנו הרי זה הצעד הראשון שמרדכי עשה, כשהתייחס אל הבעיה כבעיה אישית שלו למרות שזהותו הייתה איתנה תמיד
▪  ▪  ▪
אסתר מאשימה את המן בפני אחשוורוש [צילום: יצר: גוסטב דורה]

אם צריכים לבחור ביטוי אחד לאפיין את חג הפורים, דומני שרבים יסכימו כי הביטוי הוא (אסתר ט): וְנַהֲפוֹךְ הוּא, ההמשך הוא: אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. הייתה גזרה (פרק ג, יג): לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. והנה השתלשלה סדרת אירועים (המפורטת במגילה) שבסופה נתקבלה הבשורה (פרק ח): [יא] אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-עִיר-וָעִיר, לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל-נַפְשָׁם--לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם, טַף וְנָשִׁים; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. היהודים ניצלו כמובן את ההרשאה הזאת וכך התחוללה המהפכה. אבל מה היה התהליך, מדוע נגזרה הגזרה ומה הניע את המהפכה?
כך זה התחיל. היהודים גלו מארץ ישראל לבבל ואח"כ לפרס שכבשה את בבל. שם עלה למלוכה אחד בשם אחשורוש שהיה טיפוס ראוותן ולכן (פרק א): [ג] בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ, לְמָלְכוֹ, עָשָׂה מִשְׁתֶּה, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו: חֵיל פָּרַס וּמָדַי, הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת--לְפָנָיו. [ד] בְּהַרְאֹתוֹ, אֶת-עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, וְאֶת-יְקָר, תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ; יָמִים רַבִּים, שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם. הוא רצה להשוויץ גם ביופיה של אשתו אבל היא סירבה לשתף פעולה. המלך כינס התייעצות דחופה וקיבל את ההמלצה לסלק את ושתי ולחפש מלכה שתהיה ממושמעת יותר. נערך סקר נשים כללי, שארך ארבע שנים, בכל רחבי ממלכתו ובסוף, בִּשְׁנַת-שֶׁבַע לְמַלְכוּתוֹ, מכל הנשים שהובאו בפניו הוא בחר באסתר היהודיה. בהוראת מרדכי היא לא חשפה את הפרט הזה.
למרדכי היהודי, הדוד של אסתר, היה מעמד בכיר בחצר המלוכה ובאחד הימים הוא שמע שנים משומרי הסף זוממים להרעיל את המלך. לא חשבו שהוא מבין פרסית כי יהודים לא למדו ליבה אז לא נזהרו ממנו. מרדכי סיפר לאסתר וזו דיווחה למלך בשמו. אחרי זה המן עלה לגדולה וכביטוי למעמדו הורה המלך להשתחוות לו. כולם מילאו את ההוראה מלבד מרדכי. המן התעלם, היו לו סיבות לכך, אבל הסובבים הסבו את תשומת לבו שמרדכי מסרב להשתחוות לו בנימוק שאסור לו כי הוא יהודי (פרק ג) [ה]. וַיַּרְא הָמָן--כִּי-אֵין מָרְדֳּכַי, כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ; וַיִּמָּלֵא הָמָן, חֵמָה. בתגובה הוא החליט על פתרון סופי לבעיית היהודים: וַיְבַקֵּשׁ הָמָן, לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--עַם מָרְדֳּכָי.
הפתרון הוא בחזרה לשורשים
לא כתוב כמה זמן הצליח המן להבליג על העלבון, אבל בשנה השתים עשרה למלכות אחשורוש פנה המן אל המלך בבקשה שיעניק לו חופש פעולה לטפל ביהודים ובתמורה הוא יעביר לאוצר הממלכה עשרת אלפים ככר כסף. אלא שכנראה, הרעיון להיפטר מן היהודים מצא חן בעיני המלך וזה מסביר את תגובתו להצעה: [יא] וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן, הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ; וְהָעָם, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ. המן הזדרז להוציא צו מלכותי בעניין וקבע יום אחד לביצוע: בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר. כל היהודים חיו אז תחת מלכות אחשורוש וזה נראה סופני. (פרק ד) [א] וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.
מנקודת הראות שלנו, התגובה של מרדכי לגמרי לא מובנת. הרי אתה עצמך נושא עמדה בכירה בחצר המלכות ואחיינית שלך היא המלכה, מדוע לא לפתוח בשתדלנות פוליטית? אלא שמרדכי יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, הוא ידע שמה שקורה למטה בעולם הגשמי מקורו למעלה בעולמות רוחניים, שכאוס כזה יכול להתהוות רק על מצע של כאוס רוחני ובכאוס הרוחני הוא פנה לטפל. מיד אח"כ הוא דורש מאסתר המלכה לפתוח בשתדלנות, אבל זה רק אחר כך. כי כדי להצליח בשתדלנות זקוקים לסייעתא דשמיא וצריכים להכשיר את הלבבות שיהיו כלים מוכנים לקבל את הסיוע הזה. וההכשרה נעשתה על-ידי חיבור מחודש לזהות היהודית שלהם, זהות שהתעמעמה עד כדי שנהנו מסעודתו של אחשורוש.
וזה גם ההסבר לכאוס אצלנו, ההסבר והפתרון הדרוש. שורש הרע הוא בניתוק (המכוון יש לומר) מהזהות היהודית בכוונה ליצור יהודי חדש שאינו מחויב יותר מדי (או בכלל) למורשת הדורות. מכאן קל להגיע לרעיון המבעית של שיתוף פעולה בין יהודים מלידה ובין אויבים מוצהרים כדי להשיג את היעד של מחיקת מה שנותר מזהותה היהודית של המדינה. ממרדכי היהודי אנחנו אמורים ללמוד שאין טעם במו"מ ישיר עם המתנתקים אלא לעמול בדחיפות על חיזוק הזהות היהודית אצל עצמנו, הרי זה הצעד הראשון שמרדכי עשה, התייחס אל הבעיה כבעיה אישית שלו למרות שזהותו הייתה איתנה תמיד. האחרים הצטרפו אליו בערך כמו שהיום מצטרפים לפעולות הקירוב של חב"ד ודומיהם מחוגים שונים.
וזו החשיבה מחוץ לקופסה של מרדכי שאנחנו חייבים לאמץ, לא לחשוב פוליטיקה אלא לבחון דרכים כיצד להתחבר חזרה לזהות שלנו. כי הרי רוב מוחלט של המתנתקים לא באמת רוצים להתנתק, כמו שהיהודים שנהנו מסעודת אחשורוש לא התכוונו לוותר בכך על יהדותם. הם פשוט טעו, חשבו שאפשר גם וגם. המתנתקים אצלנו טועים באותה טעות בדיוק, חושבים שאפשר גם וגם. אבל חג הפורים מספר לנו שזה לא הולך, שזה או או. הגיע הזמן שנבחר בזהות המקורית שלנו וממילא נפסיק להתעסק במלחמות פנימיות.

תאריך:  17/03/2020   |   עודכן:  17/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ורד כהן
ה"שי לחג" שמוענק לעובדים (בדרך כלל בראש השנה ובפסח) חרג מזמן מגבולות הקומקום החשמלי/סט מגבות המטבח    מעסיקים שונים בוחרים להעניק לעובדיהם תלושי שי, או בונוסים כספיים, בסכומים נכבדים    האם עובד יכול לדרוש ממעביד את השי לחג אותו התרגל לקבל? האם יכולה להישמע טענה נגד מעביד שבחר השנה במקום בונוס כספי נכבד לחלק לעובדיו בקבוקי יין? להלן מדריך לעובד המצפה לשי לחג
עמנואל בן-סבו
פורים הוא חג שמח, חג של הסתרה, חג המאפשר ליהודי בכל מקום שהוא, אתנחתה משגרת חייו    להוריד מסכות, לעטות מסכות, להשתכר עד לא ידע ולהיות מישהו אחר למשך 48 שעות    פורים הוא היכולת של היהודי להביט בעיני הרוע, להינצל מחבל התליה, לחצות את רוביקון השמד ולהרים כוסית לחיים
יצחק מאיר
בארבע השנים הארוכות בהן חייתה אסתר בהצלחה מרשימה את חיי ההרמון, על סריסיו נאמני המלך ועל הנשים שקינאו כל אחת בהן בירך חברתה ובוודאי היו ממהרות להיבנות אפילו מן המופרך בפגמי זולתן, ועל אחת כמה וכמה מפגם מוסתר בייחוס חברתי ולאומי, היא הצלחה הקרובה לנס
ארי בוסל
בארץ שלב ההזדמנויות נסב הרבה סביב "אני, עצמי ובשבילי", קרי, איזו הזדמנות נפלאה לנצל את המצב (ולא מלשון לעשות טוב לכלל או לאחר)    עוד טרם פרצה המגיפה וסין הייתה סגורה כמו כל שנה לחגיגות השנה הסינית החדשה, כבר הודיעו חברות שבשל מחסור בחלפים, ביקור הטכנאי עולה יותר
יוסי אחימאיר
על-מנת לשמר את שמה של ביתר ההיסטורית, מאויית השם טרומפלדור בכל הפרסומים של התנועה הרביזיוניסטית ב-ת'ו, אבל אין מה לעשות - האיות בט"ת ניצח...
רשימות נוספות
פירות יבשים? בריא זה לא  /  איילת פישביין
משרד החקלאות: הישראלים התאהבו בשקדים  /  יפעת גדות
רוסיה מפזרת שלג מלאכותי  /  יפעת גדות
מגילת אסתר שלי (ב)   /  איתן קלינסקי
בעקבות ויזתא  /  בלפור חקק
קריאה אחרת במגילת אסתר   /  איתן קלינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il