X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שימור דם טבורי יאפשר להורים לצעוד יד ביד עם הקידמה הרפואית וליהנות מטיפולים רפואיים עתידיים שיעשו שימוש בתאי גזע
▪  ▪  ▪

הלידה היא אחד האירועים המרגשים ביותר בחייה של המשפחה והתינוק שיגיח לאוויר העולם הוא ללא ספק הדבר היקר ביותר. ההחלטה להצטרף לשירות שימור דם טבורי היא בין ההחלטות הראשונות שהורים לעתיד יקבלו לקראת הלידה. שימור דם טבורי יאפשר להורים לצעוד יד ביד עם הקידמה הרפואית וליהנות מטיפולים רפואיים עתידיים שיעשו שימוש בתאי גזע.
מהו דם טבורי
השלייה וחבל הטבור הם האמצעי שדרכו מקבל העובר חמצן ומזון מגופה של אמו במהלך חודשי התפתחותו ועד לצאתו לעולם. בשנים האחרונות התגלה כי לאחר ניתוק התינוק מחבל הטבור נותר בשלייה דם עשיר בתאי גזע איכותיים. זהו הדם הטבורי.
הדם הטבורי של התינוק מכיל מאגר עשיר ואיכותי של תאי גזע. תאים אלו משמשים כאבני בניין לתאי הדם והמערכת החיסונית והם בעלי פוטנציאל התפתחות לסוגים שונים של תאים ורקמות (תאי עצב, תאי לב, תאי כבד ועוד). כיום, משמשים תאי הגזע לריפוי מחלות סרטניות, מחלות בהן נפגעות מערכת החיסון ומחלות תורשתיות נדירות. פרט לכך, מחקר תאי הגזע מתקדם לקראת מתן מענה רפואי למגוון רחב הרבה יותר של מחלות ופגיעות כגון בעיות לב, פגיעות אורטופדיות, פגיעות במערכת העצבים ועוד.
ריבוי מחקרים אלה וההתקדמות המקצועית הרבה בתחום בשנים האחרונות הן הסיבות לכך ששירות תא לחיים שם לו למטרה להביא לידיעת הציבור הרחב את התועלות הרבות הטמונות בשימור הדם הטבורי, ולאפשר לכל יולדת לנצל הזדמנות של פעם בחיים לאיסופו ושימורו לצורך שימוש וריפוי עתידיים. ברחבי העולם הופקו מאות אלפי דגימות שנשמרות באופן פרטי כנכס ביולוגי רפואי עבור המשפחה.
מהם תאי גזע
מהם תאי גזע (באנגלית: Stem Cells), הנקראים גם תאי אב, הם תאים ראשוניים של הגוף שמהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים בניהם תאי עצם, תאי מערכת הדם (תאי הדם האדומים, תאי הדם הלבנים וטסיות הדם), תאי מערכת החיסון, תאי עור ועוד.
תאי גזע משמשים כיום בעיקר לצורך טיפול במחלות סרטניות, תורשתיות וחיסוניות, אך המחקר הרפואי הרב העוסק בתאים אלה שואף לאפשר שימוש בתאים לצורך בחינת האפשרות לפתח מהם ולרפא על-ידם רקמות עצם וסחוס, כלי דם, תאי לב, תאי מערכת עצבים מרכזית, תאים יוצרי אינסולין ועוד, אך מרבית שימושים אילו עדיין נמצאים בתחום הניסיוני. במקביל, מתנהל מחקר מדעי רב לשימוש בתאי הגזע לצורך טיפול במחלות רבות בניהן: אי-ספיקת לב, טרשת נפוצה, מחלות שרירים, אלצהיימר, פרקינסון ועוד.
מהם מקורות תאי הגזע
ניתן להפיק תאי גזע משלושה מקורות:
מוח עצמות - (תאים בוגרים) שאיבת התאים מתבצעת בדיקור ושאיבה במזרק ישירות מעצם האגן כאשר החולה מורדם או מטופל לאלחוש כאבים.
דם היקפי - (תאים בוגרים) ניתן לנייד תאי גזע מהעצמות לתוך מחזור הדם על-ידי שימוש בתכשירים מיוחדים. לאחר שהתאים הגיעו למחזור הדם מבודדים אותם ממחזור הדם בפעולת דיאליזה.
דם טבורי - (תאים צעירים) קיימת הזדמנות חד פעמית לאסוף תאי גזע מיד לאחר הלידה - דם זה עשיר בתאי גזע צעירים ואיכותיים.
ידוע שככל שתאי הגזע צעירים יותר כך איכותם והפוטנציאל הרפואי שלהם גדל.
דם טבורי - שימושים ונתונים מהעולם-שימושים בהווה ובעתיד
בהווה: תאי הגזע שמקורם בדם הטבורי יכולים לסייע לטפל במחלות ממאירות, מחלות תורשתיות ומצב של חסר של מנגנון החיסון וזאת במסגרת טיפול רפואי של השתלת מוח עצם. השימוש הנפוץ ביותר לדם טבורי הוא בהשתלות מוח עצם באותם מקרים שבהם נדרש לשחזר את מערכת ייצור התאים בגוף למצבה המקורי והתקין.
ברוב המקרים שבהם יזדקקו לתאי גזע לצרכי השתלת מוח עצם, יעדיפו לאתר מקור לתרומה שאינו החולה עצמו - אלא תורם בעל קרבה גנטית לחולה כגון בן משפחה מקרבה ראשונה: אח, אחות או אחד מההורים. לכן כדאי לדעת שהסיכוי להשתמש בדם הטבורי בעבור התינוק עצמו הוא קטן. סביר יותר שישתמשו בדם הטבורי עבור אחיו והוריו של התינוק. בעולם בוצעו אלפי השתלות מבנקים ציבוריים ומאות השתלות שמקור הדגימה הוא בבנקים פרטיים - רוב ההשתלות בוצעו לאחד מבני המשפחה מקרבה ראשונה.
שימושים בתאי גזע בעתיד
תאי גזע חשובים בהיותם כל יכולים, בפוטנציאל הגולמי שלהם להפוך לכל תא אחר בגוף. גילו שתאי גזע יכולים להפוך לתאי עצב, תאי עצם, תאי שריר הלב וסוגי תאים אחרים וכן להפוך למרכיבי רקמות שונים כגון רקמת לב, כליה ואחרים ולהתאים את עצמם לאיברים שונים, מה שכמובן פותח פתח לטיפול בשלל מחלות בעתיד. שימור דם טבורי היום עבור הילוד, יאפשר בעתיד שימוש בתאי הגזע לצורך טיפול רפואי בשיקום איברים ושיחזור תפקודם לאותו תינוק עצמו.
דם טבורי - יתרונות ומגבלות
לצד התועלות הטמונות בתאי הגזע, אין מדובר בריפוי מובטח מראש, אלא בהגדלת סיכויי הצלחתו בקרב בני המשפחה. כפי שמציין פרופ' סלוין: "יש לדעת שלא מדובר כאן בטיפול קסם שיפתור את כל בעיותיו של החולה. יש כאן הבטחה לטיפולים שחלקם ידועים כיום וחלקם יהיו ויפותחו רק בעתיד".
בהקשר לטיפולים המבוצעים כיום בתאי גזע מדם טבורי, לתאים אלה מספר יתרונות על פני תאים שמקורם ממוח עצם של אדם בוגר:
- תאים ראשוניים וצעירים בעלי עוצמה ויכולת התחדשות גדולה יותר
- סתגלניים, בעלי התנגדות חיסונית פחותה משל תאי גזע בוגרים. סבירות קטנה יותר להתפתחות סיבוכים בשל מחלת השתל נגד מאחסן לאחר השתלת תאי גזע מדם טבורי.
- ניתן לאסוף אותם ללא צורך בניתוח - ללא סיכון לילוד או לאימו
- תאים מוקפאים - מוכנים לשימוש מיידי
- נלקחו בשלב ראשוני ומקורי של התינוק טרם חלה במחלות נרכשות
- זמינות - דגימת הדם זמינה לשימוש מיידי, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ללא צורך בהמתנה ממושכת לתורם המתאים.
- התאמה עצמית לתינוק - 100%, 50% להורים, ו- 25% לאחים. ידוע כי תאי גזע מדם טבורי דורשים התאמה פחותה לצורך השתלה בהשוואה לתאי גזע בוגרים מכיוון שכושרם לתקוף את החולה (מחלת שתל נגד מאחסן) פחותה משל תאי גזע שנלקחו מאדם בוגר
מגבלות
להשתלות תאי גזע מדם טבורי (טיפולים המבצועים כיום) יש מספר מגבלות. הצלחת השתלת תאי גזע תלויה בין היתר במס' התאים המושתלים. דגימת דם חבל טבור הינה דגימה קטנה יחסית - בין 70 ל- 100 סמ"ק דם טבורי שנאסף. לאחר שהרפואה זיהתה את הפוטנציאל הטמון בדם הטבורי ומאחר וידוע כי איכות והצלחת ההשתלה תלויה גם בכמות התאים, ישנם ניסיונות כיום ברחבי העולם לנסות לשכפל תאי גזע מדם טבורי.
במידה וטכנולוגיות שיכפול התאים תבשלנה, תתאפשר הגדלת מספר תאי הגזע שמקורן מדם טבורי והדבר יגדיל באופן ניכר את ערכן לצורך טיפול רפואי. טכנולוגיה שכפול זו תוכלנה לשרת גם כאלה שהקפיאו ומחזיקים את דגימת דם חבל הטבור של יילודם בבנקים פרטיים.
דם טבורי - שימור פרטי או ציבורי
תרומה לבנק הציבורי
מדינות בעולם המערבי הבינו את הערך הגבוה של דגימות הדם הטבורי של היולדות בארצם ופעלו להקמת בנקי דם טבורי ציבורי שינקז אליהם דגימות דם חבל טבור מתורמות מבתי חולים ברחבי המדינה. האלטרנטיבה כמוכן היא שאותן דגימות יושלכו לפח הזבל. בנקים אלו פועלים במימון ממשלתי ומתרומות ומרכזים היום בסה"כ מאות אלפי דגימות מתורמות. בישראל מד"א מפעילה בנק דם טבורי ציבורי בסיוע המקצועי של בית החולים הדסה עין כרם.
שימור בבנק דם טבורי פרטי
השימור בבנק דם טבורי פרטי מאפשר למשפחות לשמור עבור ילדיהם ועבור עצמם נכס ביולוגי יקר ערך. התעשיה הביו טכנולוגית בהתפתחות מואצת. לא ירחק היום בו מציאות דמיונית תהפוך לדבר שבשגרה. משפחות שישכילו לשמר את הדם הטבורי, יבטיחו לעצמן את היכולת ליהנות מהפיתוחים המתקדמים ביותר ברפואה. הבעלות על הדגימה היא של ההורים עד שהילוד יגיע לגיל 18 - שלב שבו הבעלות על הדגימה תעבור אליו.
תהליך איסוף עיבוד ושימור דם טבורי:
איסוף דם טבורי - במהלך הלידה אין דבר החשוב יותר מבריאותם של האם והתינוק. לאור זאת האיסוף מתבצע רק לאחר לידת התינוק ומתוך שאיפה שהאיסוף יתבצע לפני לידת השלייה וזאת על-ידי ניקוז ואיסוף הדם לתוך שקית האיסוף. הפעולה אינה חודרנית ואיננה כואבת, לאם או לילוד, ואינה מפריעה להליך הלידה הרגיל.
לאחר סיום האיסוף, הדם מועבר למעבדת "תא לחיים" הנמצאת בבית החולים הדסה עין כרם. אין סכנה לא ליולדת ולא לילוד באיסוף דם חבל הטבור. איסוף הדם הטבורי מתבצע אחרי לידת הילוד וניתוקו מהשלייה. לצורך איסוף הדם הטבורי לא מתבצעת שום פעולה על-מנת להגביר את כמות הדם בחבל הטבור וכמובן שאין אנו משנים במאום את מהלך הלידה הטבעי או כפי שנקבע על-ידי הרופא הגניקולוג.
שירות תא לחיים פועל בשיתוף פעולה עם מיטב המרכזים הרפואיים בישראל והאיסוף מתבצע 24 שעות ביממה ובכל רחבי הארץ. בתוך-כך הקים תא לחיים קו מידע הפועל 24 שעות ביממה ונותן מענה בכל נושא הדם הטבורי.
עיבוד דגימת דם טבורי - מייד עם הגעת דגימת הדם הטבורי למרכז לשימור דם טבורי בבית החולים הדסה עין כרם, היא עוברת תהליכי עיבוד שבסופם תוכנס להקפאה למשך 20 שנה. עיבוד הדגימה מתבצע במעבדה ייעודית - מאושרת ותקנית המכילה את כל האמצעים בקדמת הטכנולוגיה בכל הקשור להכנת הדגימה להקפאה ושמירה על איכותה.
במעבדה מתבצעת הקטנת הנפח של הדם שנאסף וסילוק המרכיבים ממנו שאינם דרושים להקפאה ולשימור. לאחר-מכן מתבצעת בדיקת מיקרוביולוגית על-מנת לוודא סטריליות של התאים וכן נבדקת כמות תאי הדם הלבנים שנאספו.
תא לחיים הינו שירות דם טבורי הפרטי היחיד שבו עושים שימוש בטכנולוגיית הפרדת תאי הגזע של טכנולוגיית סיפקס - 'Sepax'. מכשיר צנטרפוגה זה הינו הטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם ומאפשרת מיצוי של מירב תאי הגזע הנמצאים בדגימת הדם הטבורי. כמו-כן, מאפשרת הטכנולוגיה לשמור על עבודה במעגל סגור ועל-ידי כך שמירה על סטריליות מקסימלית בעת הטיפול בדגימה.
שימור דם טבורי
שימור תאי הגזע שהופקו מדגימת הדם הטבורי מתבצע בהקפאה עמוקה בטמפ' של 196- מעלות צלזיוס. בסופו של תהליך תאי הגזע שיופרדו מדגימת הדם יוכנסו לשקית הקפאה מיוחדת יחד עם חומר משמר מיוחד, יסומנו בקפדנות ונתוניהם יוזנו למחשב ייעודי ויישמרו בו.
שקית ההקפאה תוכנס לתוך קסטת מתכת שתועבר למיכל ההקפאה ופרטי היולדת יוצמדו גם לשקית האיסוף וגם לקסטת המתכת. מיכל ההקפאה שומר על טמפרטורה של מינוס 196 צלזיוס, הודות לחנקן הנוזלי המוזן אליו בצורה קבועה ומבוקרת. ההקפאה מתבצעת במערכת סגורה שאינה מושפעת מהפסקות חשמל ומיכל ההקפאה מחובר למערכת התרעות ממוחשבת, המתריעה על כל בעיה אפשרית, במשך כל שעות היממה.

המאמר נכתב על-ידי תא לחיים - המרכז לדם טבורי בבית החולים הדסה עין כרם
תאריך:  02/02/2006   |   עודכן:  02/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
עו"ד רוית סיני-וכולדר
ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א חייב הורים של אב שברח מהארץ, בתשלום הוצאותיו ההכרחיות של נכדם הקטין בסך של 2,460 שקלים, כמזונות זמניים
מנחם ברוד
מי היה מאמין שהיהדות תוכל לשגשג במקומות הנידחים ביותר, ושיהודים יוכלו לחיות כיהודים בכבוד ובגאווה בכל פינה בעולם. הרבי האמין והאמונה קמה והיתה למציאות
יאיר שמעון
עו"ד עפר טויסטר
אימתי זכאי בעלים של קרקע שמקרקעיו הופקעו לתבוע את השבת המקרקעין לבעלותו, עקב אי מיצוי מטרת ההפקעה? שאלה זו הייתה נשוא העתירה בפני השופט ברלינר בבית משפט לעניינים מינהליים חיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il