X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"ח"כ היבא יזבק - יו"ר הוועדה העוסקת בזכויות נפגעי טרור, משפחות שכולות ובין היתר תיקוני חקיקה בעניין משפחות מחבלים ערבים ישראלים, דחתה דיון שביקשו לקיים בדחיפות נציגי משפחות ארגון נפגעי הטרור אלמגור למועד לא ידוע" כך כנראה תתנוסס לה כותרת באחד מעיתוני הבוקר בעוד מספר חודשים האם כששלושה גנרלים "יכו על חטא" ויודו בטעותם הקשה יהיה זה מאוחר מדי?
▪  ▪  ▪
רמיסת הדמוקרטיה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
ד"ר איתן לסרי

חוק יסוד
אנו רוחשים כבוד לרשות השופטת ולעצמאותה, אך חובתנו לשמור גם על עצמאות הכנסת והממשלה כרשויות נפרדות. חוקי יסוד משנים בחקיקה, ברוב חברי הכנסת, ולא בפסיקת בג"ץ. הפרדת הרשויות היא נשמת אפה של הדמוקרטיה וחשוב שבג"ץ לא יסטה מקו חשוב זה.

מדינת ישראל והעולם כולו נמצאים מזה מספר חודשים במשבר הבריאותי המורכב ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות. בזמן שראש הממשלה נתניהו עסוק בטיפול וניהול המשבר בצורה ממלכתית ואחראית, תוך שיתוף פעולה בינלאומי עם מנהיגים איתם פיתח קשרים אישיים וטובים למען ישראל בכלל, ופועל יחד עם כל גורמי הממשל והחירום בישראל למען הצלת חיים ומניעת מצב התדרדרות כמו ברוב מדינות העולם בפרט, עם דגש על המפותחות שבהן ארה"ב, בריטניה, איטליה, ספרד צרפת ועוד, כחול לבן וחבריהם פעלו להדיח יו"ר כנסת ומבקשים לבטל חוקי יסוד ולהעביר חקיקה פרסונלית ורטרואקטיבית להדחת ראש הממשלה.
בימים אלה אנו עדים לרמיסת הדמוקרטיה על-ידי כחול לבן ושותפיהם ישראל ביתנו, מרצ והערבים, וביניהם תומכת הטרור היבא יזבק על חודו של קול בודד. לא יעלה על הדעת שברגעים מכריעים וקריטיים למדינת ישראל, במקום "להיכנס מתחת לאלונקה", בוחרים ראשי כחול לבן בהתנהלות דיקטטורית והרסנית המונעת משנאה ותאוות השלטון. סירובם המתמשך להקמת ממשלת חירום כפי שהישיר מבט באחריות וממלכתיות והציע להם מספר פעמים ראש הממשלה בשידור חי באולפני החדשות, נובע משיקולים זרים ואינטרסים המובלים על-ידי לפיד, יעלון וליברמן מבקשי נקמה חסרי הממלכתיות וחסרי האחריות.
שלשום חווינו באירוע יוצא דופן כאשר כחול לבן, יחד עם ליברמן והערבים, החליטו לגזול את הכנסת משניים וחצי מיליון מצביעי מחנה הימין. תוך דורסנות חסרת תקדים, התעלמות מכל נוהג קיים מאז ומעולם בכנסת, הם החליטו להקים לא פחות משש ועדות כשבכולן קבעו רוב לעצמם כשנציג מטעמם עומד בראשן, וזאת בניגוד מוחלט לחלוקת המנדטים הכוללת בין סיעות הכנסת ובניגוד גמור לנוהל המקובל מזה 22 כנסות ובמשך 72 שנה! זאת גם בסיוע התערבות כוחנית של בית המשפט העליון בנהלי הכנסת כרשות עצמאית וחשובה לא פחות.
עקרון הפרדת הרשויות קובע הפרדה ביניהן ולא שאחת תתערב בענייני השנייה בצורה אגרסיבית כפי שקרה אמש. נכון, כשיש דרישה של 61 חברי כנסת לכנס אותה ולדון בענייניה יש להתחשב בהם ולקיים זאת בהתאם לכללים, אך זו לא הסיבה כאן. יו"ר הכנסת אדלשטיין ניהל דיון ביום שלישי שעבר ובשל המצב המיוחד של ניהול משבר הקורונה שהעמיק ופגע ברבים, לצד ניסיונות ההדברות של נתניהו וגנץ להקמת ממשלת חירום, ביקש והודיע לחברים כי דיוני הכנסת יחודשו ביום שני - הוא בסך-הכל "דילג" על יום אחד! יום רביעי, שהרי מליאת הכנסת לא עובדת בימי חמישי- ראשון. וכבר נזעקו להם "חסידי הדמוקרטיה" שבמשך שנים תקפו רובם את התנהלותה, זלזלו בעבודת חברי הכנסת ודרדרו את מעמדה לתהום עמוקה שקשה לשוב ממנה, ופתאום זעקו על "פגיעה בדמוקרטיה"!
לתת את הדין
חשוב להבהיר! כי חוק יסוד הכנסת מאפשר ליו"ר הכנסת לקבוע את מועד בחירתו בסמוך למועד הרכבת הממשלה ויו"ר הכנסת לא פגע בכללי הכנסת. כך היה נהוג. יש מעט צדק בביקורתו של השר לוין את התנהלות היועמ"ש ושופטי בג"ץ באירוע מיוחד זה. הוא טען כי "בשקט, כמעט בלי שמישהו שם לב, מערכת המשפט מתגייסת שוב למען השמאל וכדי להשתלט על הכנסת בדרך אנטי דמוקרטית. זה מתחיל עם היועץ המשפטי לממשלה שלפתע פתאום הופך למומחה לענייני הכנסת ומופיע בבית המשפט עם עמדה מקצועית כביכול, באשר לדרך הנכונה בה צריכה הכנסת לפעול". וסיכם: "הדיון בבג"ץ, או ליתר דיוק ההצגה שסופה ידוע מראש, היא שיא חדש של רמיסת עקרון הפרדת הרשויות.
אינספור עתירות חשובות שמובאות בפני בג"ץ נדחות ללא שום הצדקה. באיזו מדינה היועץ המשפטי של הרשות המבצעת מתערב באופן עבודת הרשות המחוקקת? נכון, רק בישראל. האם מישהו חושב שנשיאות הכנסת יכולה להורות לבג"ץ להתכנס ולדון בהן? אז למה בג"ץ יכול לקחת לידיו את סמכות ההכרעה בניהול הכנסת? באיזו דמוקרטיה מתרחש דבר כזה? אז מי כאן באמת הורס את הדמוקרטיה? אלו שאלות חשובות שיש לתת עליהן את הדין ולא לעבור עליהן לסדר היום.
לחיזוק עמדתו של השר לוין, אזכיר כאן למי ששכח את ביקורתו הקשה של שר המשפטים בעבר טומי לפיד בכנסת - "איך אתה עושה דבר כזה? האם הדמוקרטיה לא יקרה לך? אתה רוצה שפקידים יסלקו ממשלות? אתה רוצה שפקידים יפטרו ראשי ממשלה? אתה לא רוצה להפקיד בידי יועמ"ש לממשלה את הסמכות הבלעדית והמוחלטת לפיטורו של ראש ממשלה ולסילוקה של ממשלה בישראל". חשוב לציין כי למרות שהחלטה זו פוגעת בו ובקואליציה שלו, נתניהו העביר מסר ש"המתקפות על בג"ץ והשופטים הן לא על דעתי, ואני לא מסכים להן".
טוב לשמוע לראשונה משופטי בית המשפט העליון שרוב של 61 בכנסת הוא "יסודות הדמוקרטיה". אלו אותם "יסודות דמוקרטיה" שאישרו בממשלת נתניהו את "חוק הלאום", "חוק ההסדרה" ו"חוקי המסתננים". נושאים הנדונים כעת לפני ביטול ממש באותו בג"ץ - מרענן לדעת שבג"ץ לא מתכוון לחתור תחת "יסודות הדמוקרטיה" ולגעת באותם חוקים. אם כך, כדבריו הוא יתבקש בג"ץ לסלק מיד את העתירות לפסילת חוקים אלו.
חיסול נכסי המדינה
ה"ממונים" התערבו ברגל גסה בעמדת ה"נבחרים" - שופטי בג"ץ כתבו מראש את פסק הדין ורק הציעו לאדלשטיין להסכים בטוב למה שממילא פסקו. יישר כוח לחמשת שופטי העליון שבמאמץ עילאי ועל אנושי הצליחו בתוך פחות משעה להתעמק בתשובת יו"ר הכנסת אדלשטיין! לחשוב ולנסח החלטה באורך של 19 עמודים ולהפיצה לתקשורת. ושוב, הכל תוך פחות משעה. מישהו הגדיר זאת אמש "אכן, לא בבני אדם עסקינן אלא במלאכים". במקרה זה, זה מתחבר להגדרה שנתנו להם בעבר: "העליונים". אלו שמתמנים בשיטה ייחודית-משפחתית שלא נמצאה בשום מקום בו הם נבחרים. לצערי, יש כאן פגיעה ברורה בעקרון הפרדת הרשויות! זו חציית קוים! ישנו שיקול פוליטי שאם ייבחר יו"ר כנסת לעומתי לממשלה (אם לפיד יישאר באופוזיציה ולא יצטרף לממשלת חירום עם גנץ ונתניהו) אזי מאיר כהן מועמדו יהיה בניגוד גמור לרוב הממשלה וההחלטה הזו תעמיק את המשבר הפוליטי-חוקתי בישראל.
אני תמהה להיכן נעלמו יועז הנדל וצביקה האוזר שהביעו את התנגדותם הנחרצת להקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ. אך בינתיים שלשום המפלגה שלהם יחד איתם שיתפה פעולה עם הרשימה הערבית והקימה שש ועדות בכנסת! בראשות שתיים מתוכן יעמדו נציגי הערבים בכנסת. "בית הספר לפוליטיקה" שעשתה הרשימה הערבית לכחול לבן בחלוקת הוועדות והתלות המוחלטת שלה בה עד כדי כניעה ומכירת חיסול של נכסי המדינה, מעניק לכולנו הצצה מאיימת למה יקרה אם תקום ממשלת מיעוט איתם. על זה אמרה שרת המשפטים לשעבר שקד אמש כי "כחול לבן עם רוב של 61 דרסו את המיעוט, מינו שורה של ועדות לעצמם, זה מהלך דורסני שלא ראינו כדוגמתו בכנסת".
ראש הממשלה הזהיר שהחלפת אדלשטיין תקפיא את דיוני ממשלת האחדות. איך ייתכן שכחול לבן באים ביד אחת לדון בממשלת חירום ואחדות עם נתניהו וביד השנייה מחזיקים "סכין קצבים פוליטית" בעיסוק בפוליטיקה זולה המחוקקת חוקים הגורמים לפילוג ומעמיקים את המשבר הפוליטי בין הגושים? אם גנץ רוצה אחדות מדוע הוא מאפשר ללפיד ואנשיו לקדם את מינויו של מאיר כהן שבכל מקרה לא יצטרף אליו לקואליציה והוא יישאר עם לפיד באופוזיציה? השבועיים הבאים הם קריטיים עבור גנץ שמבקש להקים ממשלה ולחוקק בזמן זה חוקי יסוד. במקביל יאיר לפיד ממשיך לשקר למצביעיו כשהוא טוען שיש להם רוב של 61 ויש להם אפשרות להקים ממשלה. ואני שואל מדוע עד כה לא הקימו ממשלה מאז קיבל בני גנץ מהנשיא את המנדט? צריך לשים בצד את הפוליטיקה הקטנונית הזו ולהיערך במיידי להקמת ממשלת חירום לניהול משולב של משבר הקורונה בין חלקי העם.
אנו רוחשים כבוד לרשות השופטת ולעצמאותה, אך חובתנו לשמור גם על עצמאות הכנסת והממשלה כרשויות נפרדות. חוקי יסוד משנים בחקיקה, ברוב חברי הכנסת, ולא בפסיקת בג"ץ. הפרדת הרשויות היא נשמת אפה של הדמוקרטיה וחשוב שבג"ץ לא יסטה מקו חשוב זה. לראשי כחול לבן שהחלו השבוע הלכה למעשה בשיתוף פעולה עם חברי כנסת תומכי טרור, חשוב להבהיר כי הדחת אדלשטיין והעברת חוקים אישיים נגד ראש הממשלה, תפגע במשא-ומתן על ממשלת אחדות. אם לא יתעשתו ויכנסו לסיום המו"מ על ממשלת החירום, יגררו את המדינה כולה למערכת בחירות רביעית. הציבור לא ישכח ולא יסלח לכחול לבן על בזבוז מיליארדים על בחירות נוספות במקום להקצותם לטובת חולים ועסקים שעלולים לקרוס כאן בעקבות משבר הקורונה.
לכולם ברור שסבב בחירות נוסף יביא להתרסקות כחול לבן בהתאם לסקרים שגם הם רואים. השבוע פנו לנתניהו וגנץ מספר אזרחים בעלי השפעה כמו הרב יצחק דוד גרוסמן, נתן שרנסקי ומרים פרץ, בקריאה להקמת ממשלת אחדות. נתניהו עדכן שהוא מעוניין להקים ממשלת חירום במיידית, אך לצערו בני גנץ עדיין לא מוכן לכך. הוא טען כי אם גנץ יסכים להצעתו אפשר לעשות זאת עוד היום. זה מה שאזרחי ישראל רוצים וזה מה שמדינת ישראל צריכה, במיוחד בעת הזאת נוכח משבר מגיפת הקורונה. גנץ ושותפיו אני קורא לכם להתעשת, להפסיק את משחקי הפוליטיקה הזולים בהם אתם עוסקים מאז סיום הבחירות, לגלות אחריות לאומית בעת חירום זו ולהיכנס לממשלת חירום - אחדות עם נתניהו והימין!

הכותב מומחה לממשל ומנהל ציבורי שעבד שנים בכנסת ובממשלה בין השאר כיועץ בכיר לרה"מ. מרצה בבר-אילן ומנכ"ל אתגר.
תאריך:  26/03/2020   |   עודכן:  26/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין משבר הקורונה להעמקת המשבר החוקתי-פוליטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
דן מרגלית
אני בן הדור שמאמין כי הדוגמה האישית והקולקטיבית יעברו מדור-דור וישמשו טובים ורעים על-פי העניין    ההחרמה היום היא היתר לתוהו ובוהו
דן מרגלית
כחול-לבן ממש מגושמים    במשפט הפתיחה למשא-ומתן היו צריכים לומר כי מי שסגר באישון לילה בית משפט אינו יכול להיות שר המשפטים ולו רק מסיבות חינוכיות
ד"ר מיכאל מירו
בג"ץ משתמש בעוצמה שלו כדי למנוע מהלכים שאינם תואמים את רוח החקיקה והפסיקה שעל פיהם פועלת הכנסת
דן מרגלית
פרידמן משפטן חשוב    הוא היה הגורו של מי שהיטו לרע את מערכת המשפט. אבל מעולם לא אבדה התקווה כי יחזור לחיות במקומו הטבעי בין בני האור עם כל המחלוקות הלגיטימיות
איתמר לוין
בג"ץ החליט באופן חסר תקדים להתערב באיוש תפקיד יו"ר הכנסת: פרץ, שהוא ותיק הח"כים, יכנס עוד היום את המליאה כדי לבחור את היו"ר    ביקורת חריפה במיוחד על התנהגותו של אדלשטיין: גרם פגיעה חמורה ביותר להבטחת שלטון החוק - דווקא בימים בהם הציבור נקרא לציית למגבלות חסרות תקדים מכוח תקנות לשעת חרום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il