X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ירושלים, רחוב יפו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
תל אביב, רחוב אלנבי
הסכנה האמיתית במשבר הקורונה היא לכלכלה

יש דולרים. תנו מענקים לעסקים

בנק ישראל יושב על יתרות מט"ח בסך 131 מיליארד דולר, המיועדות - לדברי הבנק עצמו - לייבוא בשעת חרום ולנזילות במשבר פיננסי. עכשיו הזמן המתאים ביותר להשתמש בחלק קטן מהן אמינותו של נתניהו נשחקת בכל יום שעובר בלי התוכנית הכלכלית המובטחת מי שמציע דחיית תשלומים והלוואות לעסקים, מתעלם מן ההיגיון הפשוט ביותר: לא יהיה להם מהיכן לממן אותם
▪  ▪  ▪

אפסנאים בבנק ישראל

תשובה קלאסית של אפסנאי בצבא היא: "אם אתן לך, לא יישאר לי במלאי". זוהי חשיבה המקדשת את האמצעי (המלאי) על חשבון המטרה (אספקה). דומה שבנק ישראל מנוהל כיום בידי אפסנאים.
131,151,000,000,000 דולר - אלו יתרות המט"ח של המדינה נכון לסוף החודש שעבר. למעלה מ-131 מיליארד דולר. בתוך שנה זינקו היתרות ב-11.2%. בשביל מה הן קיימות? הנה מה שאומר בנק ישראל עצמו: "היתרות נחוצות לבנק ישראל כדי לספק נזילות במטבע חוץ בעת הצורך – בין היתר למימון פירעון החוב של המדינה והוצאות חריגות של הממשלה על ייבוא בשעת חרום, לאספקת נזילות בעת משבר פיננסי או למכירת מטבע חוץ בעת הצורך במסגרת ניהול המדיניות המוניטרית".
אם בנק ישראל לא שם לב, אזי נספר לו שאנחנו מצויים בשעת חרום ועל סיפו של משבר פיננסי. הייבוא והייצוא נבלמו, הפעילות העסקית יורדת לאפס, הבורסה איבדה בחודש האחרון 20%, מאות אלפים נשלחו לחופשה ללא תשלום, למאות אלפים מתוכם לא יהיה לאן לחזור, השקעות החוץ יצנחו, מיתון עמוק ניצב בפתח. ובנק ישראל יושב על יתרות בשיעור של קרוב ל-40% מן התוצר הישראלי ופי 1.75 מסך ייבוא הסחורות.
די בכך שבנק ישראל ימכור או יזרים עשירית מן היתרות - קרוב ל-50 מיליארד שקל - כדי לממן חלק גדול מן הסיוע הנחוץ כאוויר לנשימה למשק בכלל ולעצמאים בפרט. אבל לבנק ישראל יש עצמאות מוחלטת, ואיש אינו יכול לכפות על הנגיד אמיר ירון למכור אפילו דולר אחד. וכך הוא יושב בפגישות להצלת המשק, נותן הצעות ומעלה רעיונות - ולא מזיז אפילו את קצה הזרת כדי לסייע במה שנתון לחלוטין בידיו. זה הזוי. אין מילה אחרת.

אפשר להדפיס כסף

הדפסת כסף היא עניין רע, משום שהיא מוליכה לאינפלציה. ככל שיש יותר ממשהו, ערכו יורד; ואם ערך הכסף יורד, המחירים עולים כדי לפצות על הירידה הזאת. אבל יש מצבים בהם הימנעות מהדפסת כסף - מדודה ומוגבלת - היא רעה עוד יותר, ואנחנו נמצאים באחד מאותם מצבים.
האינפלציה בישראל הסתכמה אשתקד ב-0.6% בלבד. טווח יציבות המחירים שקבעה הממשלה הוא 3%-1%, משום שקצת אינפלציה היא דבר בריא המלמד על פעילות וצמיחה, שמצידם מאפשרים להעלות במקצת את המחירים. דפלציה - ירידת מחירים - גרועה לא פחות מאינפלציה, משום שהיא מלמדת על מיתון. זה בדיוק כמו בחום הגוף: 36 מעלות קטלניות לא פחות מאשר 38 מעלות. כלומר: אפילו לפי הטווח הרשמי - שאנחנו מצויים מתחתיו כבר שש שנים ברציפות - יש לאינפלציה לאן לעלות בלי שייגרם שום נזק.
המשק זקוק עכשיו בצורה נואשת למזומן. אין כסף מפעילות כלכלית, כי אין פעילות כלכלית. אבל משקי הבית והעסקים ממשיכים לשאת בעול של רוב התשלומים הקבועים: הלוואות, משכנתאות, ארנונה, מים, מיסים, דמי שכירות, חינוך, מזון, חשמל. הממשלה יכולה להזרים הרבה מיליארדי שקלים בלי לחשוש מאינפלציה, גם משום שהיא ממילא נמוכה מאוד, וגם משום שהמיתון שבפתח ימנע עליות מחירים.
אפשר גם להגיע לנקוט צעד חרום נוסח תוכנית הייצוב של 1985 ולאסור בחוק להעלות מחירים מעבר לאלו שייקבעו רשמית. נכון, זו התערבות בוטה במיוחד בשוק החופשי, אך היא נועדה להציל אותו. ואם נחזור לתחום הרפואה, זהו ניתוח קשה שבלעדיו החולה עלול למות. יש סיבוכים, יש סכנות - ויש תקווה אמיתית להצלה.

מה חשוב לנתניהו

לפני שמונה ימים הבטיח בנימין נתניהו שבתוך יומיים תהיה תוכנית חרום כלכלית. פרק זמן זה חלף כבר ארבע פעמים, ותוכנית - אין. נתניהו אומנם שלח את אנשי האוצר והכלכלה להכין תוכנית חדשה, אבל עושה רושם שהם לא ממש ממהרים והוא לא ממש לוחץ. טוב, הרי יש לו על הראש דבר הרבה יותר חשוב: לסגור עם בני גנץ מי יחזיק את תיק התיירות ומי יקבל את תיק ירושלים ומורשת.
שיהיה ברור: הסכנה הלאומית האמיתית ממשבר הקורונה היא בתחום הכלכלי. המגיפה תחלוף, עם כך וכך קורבנות. מובן שכל מוות הוא מצער, ומובן שמוות המוני הוא מצער פי כמה. אך לא נראה שהקורונה מסוגלת לחולל אסון לאומי. חלק ניכר מן המתים עד כה הם אנשים מבוגרים מאוד וחולים; ובמקביל יורד מספר ההרוגים בתאונות דרכים כי הכבישים ריקים. ושוב: בלי לזלזל חלילה בחייו של אף אדם.
לעומת זאת, הנזק למשק עלול להיות הרסני. כל יום שעובר עם פעילות אפסית, הוא אובדן הכנסות שלא יחזרו ומקרב את קיצם של עסקים. השבתה כמעט מלאה של המשק לחודשיים תעלה עשרות מיליארדים בתוצר, וממילא גם בהכנסות העסקים, משקי הבית והמדינה. המצב חמור עוד יותר משום שהמשק הישראלי הוא מוטה ייצוא, מושך תיירות וזקוק להשקעות זרות - והעולם כולו, ובמיוחד ארה"ב, הולכים למיתון משמעותי.
כדי שלעסקים ולעוסקים תהיה תקווה ממשית כלשהי, הממשלה חייבת לפעול עכשיו. ליתר דיוק: היא הייתה חייבת לפעול לפני שבועיים. וכאשר נתניהו מבטיח תוכנית ולא מקיים, אזי האמון בו נשחק - ובמשבר המסכן חיי אדם, חוסר אמון בהנהגה עלול להיות קטלני. פרסום מהיר של תוכנית מקיפה יכול להקטין את הנזק שכבר נגרם. אבל, כאמור, לנתניהו יש כנראה דברים חשובים יותר - לפחות מבחינת הישרדותו האישית.

מענקים, לא הלוואות
האם יהיה לעובדים לאן לחזור

דחיית תשלומים ומתן הלוואות הם צעדים נכונים כאשר מדובר בפעילות כלכלית שרק נדחית. אין להם שום משמעות מול פעילות אבודה, כי מהיכן יבוצעו התשלומים וייפרעו ההלוואות? הרי כאשר הפעילות תחזור לסדרה, גם ההוצאות השוטפות יחזרו לקדמותן - ועליהן יצטרף הנטל של התשלומים מהחודשים הקודמים ושל פרעון ההלוואות. זה היגיון פשוט ביותר

הצעדים עליהם מדובר, לפי פרסומים לא רשמיים, לוקים בטעות יסודית ביותר: רובם עוסקים בדחיית תשלומים ובהלוואות במקום במחיקת תשלומים ובמענקים. הפעילות הכלכלית האבודה של ימי הקורונה, היא ברובה המכריע אבודה לחלוטין. תיירים לא יבואו פעמיים. אנשים לא ייצאו כפול למסעדות ולמופעים. מי שדחה החלפת ציוד ויקנה אותו בהמשך, ידחה בשרשרת את ההחלפות הבאות. כנ"ל לגבי מספרות, קוסמטיקה וטיפולים רפואיים. ובוודאי אם המשק יהיה במיתון ומאות אלפים יאבדו את מקומות העבודה או את הביטחון התעסוקתי.
דחיית תשלומים ומתן הלוואות הם צעדים נכונים כאשר מדובר בפעילות כלכלית שרק נדחית. אין להם שום משמעות מול פעילות אבודה, כי מהיכן יבוצעו התשלומים וייפרעו ההלוואות? הרי כאשר הפעילות תחזור לסדרה, גם ההוצאות השוטפות יחזרו לקדמותן - ועליהן יצטרף הנטל של התשלומים מהחודשים הקודמים ושל פרעון ההלוואות. זה היגיון פשוט ביותר.
זו הסיבה לכך שהקו בעולם הוא של מענקים. בארה"ב, למשל, עסקים קטנים יקבלו הלוואות בערבות המדינה, והיא תפרע אותם במקומם ביחס ישיר למספר העובדים שימשיכו להעסיק ובאותם תנאים. חברה שתעסיק את כל עובדיה, לא תצטרך לפרוע אף דולר מן ההלוואה אשר תהפוך למענק. הממשל גם עומד לשלוח סיוע במזומן של אלפי דולרים לרוב משקי הבית. ואילו בבריטניה הובטח שהממשלה תכסה את שכר העבודה בעסקים הקטנים - ללא כל מגבלה.
תאמרו: אלו מדינות עשירות. ובכן, לא מדויק. הגרעון התקציבי בארה"ב יגיע השנה לטריליון דולר, ותוכנית הסיוע שאישרו הקונגרס והנשיא דונלד טראמפ היא בהיקף של 2.2 טריליון דולר. החוב הכולל של ממשלת בריטניה בסוף שנת הכספים הקודמת היה 1.8 טריליון ליש"ט, ותוכנית הסיוע היא במינימום של 330 מיליארד ליש"ט - דהיינו תוספת של לפחות 18% לחוב.
מדובר בשעת חרום, אולי חסרת תקדים, ולכן המדיניות היחידה הנכונה היא קודם כל לסייע למשק ואחר כך לחשוב מהיכן יבוא הכסף. משקי העולם הם חולים אנושים, יותר מאשר הרוב המכריע של חולי הקורונה, וזקוקים לטיפול נמרץ לפני שיהיה מאוחר מדי. בוושינגטון, בלונדון ובבירות נוספות מבינים את זה; בירושלים שקועים הפקידים והפוליטיקאים בעולמות העבר. אז מהיכן יבוא הכסף? ממיסים עתידיים כאשר המשק יתאושש, מהלוואות מהבנקים, מהטלת מלווה חובה על הציבור, וגם מאותו הון עתק עליו דיברנו בתחילת הדברים.

תאריך:  30/03/2020   |   עודכן:  30/03/2020
+התחדשו הירידות החדות במחירי הנפט
21:53 30/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מחיר הנפט מטקסס יורד אל מתחת ל-20 דולר לחבית - לראשונה מזה 18 שנים  ▪  הברנט יורד אל מתחת ל-26 דולר  ▪  עליות של כ-2% בבורסות בניו-יורק לאחר יום חיובי בבורסות אירופה

בית זיקוק בטקסס [צילום: גרגורי בול, AP]
+מספר חולי הקורונה בישראל: 4,349
21:46 30/03/20  |  איציק וולף

מספר חולי הקורונה הנוכחי בישראל עומד על 4,695. 4,349 מהם במצב קל, 90 במצב בינוני ו-99 במצב קשה.

+יו"ר ועדת הכספים: התוכנית הכלכלית - יריקה בפרצוף
21:27 30/03/20  |  איציק וולף

יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) טען כי התוכנית הכלכלית שהוצגה הערב על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל ידי שר האוצר, משה כחלון, היא יריקה בפרצופם של העסקים הקטנים והבינוניים שיקרסו כתוצאה ממדיניות הממשלה ובסיום המשבר ימצאו את עצמם שבורים, ללא יכולת ביצוע.
"לאחר דיונים מרתוניים בוועדת הכספים עם כל גורמי הממשלה, וכשרואים את התכנית שהוצגה היום, ברור לנו שזו לא תכנית כלכלית אלא תכנית ההתנתקות של הממשלה מהאזרח הקטן, משלם המיסים, העובד והמייצר כאן. אם עסקים קטנים לא יקבלו זריקה של אשראי ומענקים במהלך המשבר, לא יהיה את מי לפצות בסופו, הם פשוט ייחנקו למוות בלי מכונת הנשמה", טען.
לדבריו, ראש הממשלה ושר האוצר הוציאו היום בפועל צו סגירה לענפים שלמים במשק. ענף המסעדות, האירועים וענפי התיירות השונים ימותו לאיטם וכלכלת ישראל עוד תבכה שנים רבות כשתנסה להקים אותם מחדש.
"ניכר שהתכנית מנותקת מהשטח, מאופי העבודה של המגזר העסקי ומהצרכים האמיתיים. מדובר בתכנית כותרות ותו לא", טען והוסיף כי הוא קורא לממשלה, לראש הממשלה ושר האוצר להפנים את גודל האירוע, להפעיל את חוק מס רכוש וקרן הפיצויים כך שתיתן פיצוי מיידי לעסקים ולהרחיב את חבילת הפיצוי כך שתיתן פיצוי מיידי ושוטף לעסקים הקטנים והבינוניים במנותק מהליכים בירוקרטיים מתישים.

+נאסרה תפילה גם במרחב הפתוח;
תצומצם ל-15% הפעילות העסקית
19:21 30/03/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הממשלה צפויה לאשר הלילה תקנות חירום חדשות ולהדק עוד את הסגר  ▪  תיאסר תפילה במניין גם במרחב הציבורי ותיאסר התקהלות של יותר מ-2 אנשים שאינם בני משפחה אחת  ▪  ראש הממשלה הודיע על החמרת האכיפה במקומות שבהם יש הפרות משמעותיות של הנחיות משרד הבריאות  ▪  כל מעסיק יוכל לאפשר רק ל-15% מעובדיו להגיע למקום העבודה  ▪  מענק לעצמאים בסך של עד 7,000 ישולם בשתי פעימות

נתניהו. "ליל הסדר הופך לליל הסגר"
המגזר הפרטי במשבר חריף [צילום: אבשלום ססוני/פלאש 90]
+15.28% מתובעי האבטחה החדשים - בני זוג
19:03 30/03/20  |  איציק וולף

15.28% מתובעי דמי האבטלה בתקופת הקורונה הם משפחות בהן שני בני הזוג איבדו את עבודתם. כך דיווח (יום ב', 30.3.20) מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר לוועדה המיוחדת לענייני עבודה ורווחה. על-פי נתוני הביטוח הלאומי, מדובר ב 44,318 משפחות. שפיגלר הוסיף כי התוספות לקצבאות ולמענקים בחודשים מרץ ואפריל יעלו 7 מיליארד שקלים.
יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, דרשה להקפיא את כלל תשלומי האזרחים למוסד לביטוח הלאומי. "לא ייתכן שמצד אחד המדינה מושיטה סיוע ומצד שני ממשיכה לגבות כספים מאוכלוסיות שחרב עליהן עולמן בעקבות המשבר. יש להעלות את שיעור דמי האבטלה המשולמים; רשת הביטחון המסופקת לאזרחים אינה מספקת, בשל הפגיעה בפרנסה ועלייה בהוצאות הנובעות מהמשבר. נדרוש חקיקת בזק בכנסת על-מנת לבצע שינויים בתקנות הביטוח הלאומי שיטיבו עם האזרחים. הממשלה יודעת להעביר חוקים ביום אחד כשהיא רוצה", אמרה.

ח"כ תומא סלימאן. לעצור התשלומים לביטוח הלאומי [צילום: הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה]
+משרד הפנים ישכן חולים ומבודדים מהמגזר החרדי והערבי במלוניות
18:14 30/03/20  |  איציק וולף

משרד הפנים יעביר חולי קורונה ומבודדי בית מן המגזרים החרדי והערבי למלוניות לצורך מניעת המשך ההידבקות בנגיף. כבר אתמול הושכרו בתי מלון ומבנים בירושלים ובני ברק לשם העברת מבודדים.
בישיבה שהתקיימה היום בהשתתפות ראש הממשלה, שר הפנים, שר הבריאות, שר הביטחון, שר האוצר וגורמי מקצוע הוחלט כי יודגש הטיפול באוכלוסיות מוחלשות וכי משרד הפנים יעבוד בתיאום עם הרשויות המקומיות.
"אנחנו פועלים בתיאום עם משרד הבריאות לקבלת המידע על החולים והמבודדים ברשויות המקומיות. המטרה- להוציא את חולי הקורונה והמבודדים למלוניות, בכל הדרכים. במגזר החרדי והערבי יש משפחות מרובות ילדים ומשפחות מוחלשות רבות ולכן אנחנו פועלים מהר כדי לבודד את החולים ולמנוע התפשטות. זו המשימה ואנחנו פועלים בכל הכוח לבצעה״, אמר השר דרעי.

+תחזית בלהות למדינות העניות
17:48 30/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יכולתן של מדינות עניות להתמודד עם הקורונה היא מועטה מאוד, והעולם העשיר אינו ממהר לסייע - למרות שהאינטרס שלו הוא שהנגיף לא יישאר בשום מקום בעולם

הודו. אין סיכוי לריחוק חברתי [צילום: מניש סווראפ, AP]
+פרטי חולים יועברו לרשויות המקומיות
17:40 30/03/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

לאחר שראשי רשויות מקומיות פנו למשרד הפנים בדרישה להעברת מידע על חולי קורונה שהתגלו ברשויות המקומיות השונות הודיעו משרדי הממשלה כי משרד הבריאות יעביר את פרטי חולי הקורונה ואת פרטי המבודדים למשרד הפנים, ומשם יועברו הנתונים לכלל הרשויות בישראל תוך שמירה על חיסיון מידע ועל צנעת הפרט

כיום - פער של כמה ימים בין ההודעות [צילום: פלאש 90]
משרד הפנים יעביר את המידע [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+ההסתדרות: רשות הכבאות מנצלת את הקורונה
17:05 30/03/20  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

טוענת שהנהלת הרשות משתמשת במגיפה כתירוץ לפגוע בהתארגנות העובדים  ▪  יוצאת נגד ההוראה לגלח את הזקנים והדרישה להתקין את יישומון "המגן"

[צילום: רועי עלימה, פלאש 90]
+התאגיד מעבה את מערך ההנגשה למהדורות החדשות עבור בעלי מוגבלויות
16:54 30/03/20  |  עידן יוסף

חטיבת הדיגיטל של 'כאן' מרחיבה את מערך ההנגשה של שידורי החדשות לצופים עם מוגבלות. מהערב, מהדורת החדשות תונגש ביוטיוב של כאן חדשות לאוכלוסיות נוספות המתקשות לעקוב אחרי השידור. המהלך ייצא לפועל בשיתוף עם קרן משפחת רודרמן, וזאת ברקע משבר הקורונה המתמשך ולנוכח הצורך במתן עדכוני חדשות שוטפים למגוון רחב של אוכלוסיות בחברה הישראלית.
מהשבוע, יוגדל מערך ההנגשה של כאן חדשות ביוטיוב, המשדר מדי ערב את "חדשות הערב". השידור ילווה בשפת הסימנים כאשר מתורגמן שיופיע על חצי מסך (במקום על שטח מצומצם בתחתית המסך כיום), וזאת כדי להגדיל את הנראות של התוכן החדשותי המונגש. בנוסף, המהדורה תועבר בפישוט קולי, שיתבטא בדיבור איטי ובשימוש בשפה פשוטה יותר. בכך תונגש לראשונה גם לצופים עם מוגבלות קוגנטיבית ולאוכלוסיות נוספות, כגון עולים חדשים וצופים מבוגרים. הפישוט הקולי יתבצע ע"י המכון הקוגניטיבי הישראלי של אגודת עמי. השידורים המונגשים ניתנים לצפייה בערוץ היוטיוב של כאן חדשות.

+שוחרר נהג האוטובוס ממז' י-ם שהחלים מקורונה
16:50 30/03/20  |  עידן יוסף

חודש אחרי שחלה בקורונה, אושפז במצב קשה מורדם ומונשם, ואף הופצה שמועת כזב כאילו מת - שוחרר מבית החולים פדה פוריה נהג ההסעות ממזרח ירושלים. הוא נדבק אחרי שבא במגע עם קבוצת צליינים יווניים. בשבועיים האחרונים מצבו הוגדר קל, והיום אחרי שבשתי בדיקות שונות יצא שלילי לקורונה ושוחרר לביתו (חדשות 12).

+נתיבי ישראל תזרים כמיליארד שקל למשק
16:46 30/03/20  |  עידן יוסף

חברת נתיבי ישראל תזרים למשק כמיליארד שקלים - בשחרור ערבויות לקבלנים, האצת מיזמים והקדמת תשלומים לספקים. בנוסף הוגשה למשרד אוצר תכנית האצה רחבה של מיזמים בהיקף 5 מיליארד שקלים.

+הוועדה המסדרת תדון בשינוי חקיקה להצבעת מבודדים
16:40 30/03/20  |  עידן יוסף

החוק כיום אינו מאפשר הצבעה של חברי כנסת של אממשכן הכנסת. אולם תיקון בזק לחקיקה שבו תדון בקרוב הוועדה המסדרת צפוי לאפשר זאת. מדובר בתיקון זמני שיתאפשר רק לחברי כנסת שנבצר מהם להגיע למשכן בשל היותם חולים או נדרשים לבידוד, ולא בשל מניעות אחרות. כמו כן, יהיה התיקון תקף רק לתקופת המשבר, כהוראת שעה.

+דרעי דורש: לסגור את כל מקוואות הגברים
16:04 30/03/20  |  עידן יוסף

שר הפנים אריה דרעי פנה לשר לבטחון הפנים ומפכ״ל המשטרה בבקשה לסגור לאלתר את כל מקוואות הגברים הרשמיים והמאולתרים. ״מקוואות אלו עוברים על החוק ומפיקים את הנחיות הממשלה בנושא, שכן הם עלולים לגרום למקרי הידבקות רבים וחלילה אף למקרי מוות״, כתב.

+משרד הבריאות דורש ביטול יציאה לתפילות ולחופות
15:47 30/03/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות דורש לצמצם עוד יותר את הסעיפים שמאפשרים לצאת מהבית ולאסור יציאה לקיום תפילות (גם בשטח פתוח) וחתונות (גלי צה"ל).

+קוראים לזה תבהלה, אבל זאת סתם פאניקה
15:39 30/03/20  |  יאיר דקל   |   לרשימה המלאה

כשמכניסים אותנו לפאניקה, תוך הסברים מבולבלים, אנחנו יושבים בבית ומגיעים למסקנות שגויות, לפעמים  ▪  במצב של פאניקה מקבלים כל אמירה בלי מחשבה

נכנסים לפאניקה [צילום: פלאש 90]
+דוח משרד החוץ: עלייה באנטישמיות ברחבי העולם בגלל הקורונה
15:34 30/03/20  |  מירב ארד

דוח שהוכן במשרד החוץ קובע כי ישנה עלייה באנטישמיות ברחבי העולם בגלל הקורונה. סגן ומ"מ יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל מסר בתגובה: ""הסתה כלפי היהודים בעולם עולה מדרגה משנה לשנה, אנו דורשים מממשלות בכל המדינות בעולם להעלות הילוך במאבק באנטישמיות. יהודים חיים בפחד ומסתירים את זהותם. האחריות להגנת היהודים מוטלת על ראשי המדינות".

+רשות ני"ע אישרה הקלות נוספות לגופים המפוקחים
15:05 30/03/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ההקלות: פרסום הבהרה לעניין ביצוע עסקות החלף במניות, הקלות למנהלי קרנות נאמנות והקלות לבעלי רישיון  ▪  יו"ר רשות ני"ע: "אנו עוקבים אחר הנעשה בשווקים, עומדים בקשר ישיר ורציף עם כלל הגופים והחברות הציבוריות כדי לבחון כל העת, מתן מענה שיאפשר גמישות פיננסית

ענת גואטה [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת]
+"העבירו לציבור מסרים ברורים"
15:03 30/03/20  |  גלית יצחק-אוגנוב   |   לרשימה המלאה

בבית-הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית דורשים ממקבלי ההחלטות בעניין הקורונה: "סייעו לצוותים הרפואיים ולציבור להתמודד עם אי-הוודאות על-ידי שקיפות והעברת מסרים ברורים, המבוססים על נתונים ולא על פחד"

מנצחים את הקורונה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+סין מול ארה"ב
14:52 30/03/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה

סין מחזיקה במרבית החוב הלאומי האמריקני  ▪  ארה"ב היא השוק העיקרי למרבית התוצרת של סין  ▪  האיום ההדדי פשוט: מחד אתם חייבים לנו כסף, שלמו  ▪  מאידך-גיסא, אנחנו יכולים להפסיק לקנות מכם, ואז תראו מה יקרה

דובר שר החוץ הסיני, גנג שואנג [צילום: אנדי וונג/AP]
+סיכום עם הרשתות: 3 מסכות ב-10 ש"ח
14:36 30/03/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הרשתות שהתחייבו למשרד הכלכלה למחירים הם רמי לוי, שופרסל, BE, וסופרפארם  ▪  מפעל פאג פתרונות בע"מ ישודרג לייצור מסכות לשימוש הציבור  ▪  ייצור מסכות ראשון צפוי כבר השבוע

מסיכות חדשות בתוך שבוע [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+מדבקת מאיה למאבק בקורונה
14:35 30/03/20  |  גלית יצחק-אוגנוב   |   לרשימה המלאה

מדבקת מאיה תשדרג את מסכות הפנים ותגן על הצוותים הרפואיים בבתי-החולים

מסכה המפחיתה הדבקות [צילום: משרד הביטחון]
+המאבק בקורונה מחייב מנהיגות בינלאומית
14:07 30/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניקולס ברנס מזכיר כיצד דונלד טראמפ החליש את המוסדות שבאמצעותם הנהיגה ארה"ב את העולם מאז 1945  ▪  ההתמודדות עם הנגיף - הן במישור הבריאותי המיידי והן במישור הכלכלי - מחייבת תיאום בין בכירי המנהיגים בעולם, כמו גם שיתוף פעולה ברמות השטח  ▪  ברנס מציג ב-Foreign Affairs תוכנית פעולה תלת-ראשית

אי אפשר בלי ארה"ב [צילום: אלכס ברנדון, AP]
שיחת מנהיגי G20 בשבוע שעבר [צילום: AP]
+לא תעלו אותנו על קרחון צף ותשלחו אותנו לים
13:47 30/03/20  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה

במדינות מתוקנות שר הבריאות היה מגיש את התפטרותו המיידית. ביפן, היה אולי השר האחראי לבריאות הציבור, גם מבצע חרקירי בנשיאת אחריותו האישית לנושא

חוסר אחריות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"11,000 מכונות הנשמה ולא כולן יגיעו עד שיא המגיפה"
13:24 30/03/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

"נערכים להנשים 5,000 בני אדם"  ▪ הוסיפה: "קנינו 5000 מכונות הנשמה נוספות כגיבוי. האתגר הגדול הוא שההזמנות יגיעו בזמן מקביל לצפי המונשמים"

מכונת הנשמה. נערכים לתרחיש של 5,000 מונשמים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
ח"כ שלח. נתונים מדאיגים [צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן]
+גנץ מקיים פגישות עם חברי מפלגתו בעניין חלוקת התיקים
13:08 30/03/20  |  עידן יוסף

יו"ר כחול לבן, ח"כ ‏בני גנץ, מקיים סבב פגישות בכנסת עם חברי הכנסת במפלגתו לקראת חלוקת התיקים בממשלה. בידי גנץ תיקים רבים לחלוקה, ובעיקרם שרים ושגני שרים. חברת הכנסת פנינה תמנו, שערקה מיש עתיד, תשמש ככל הנראה כשרת העלייה והקליטה.

גנץ. שיחות לחלוקה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+חייבי בידוד ובריאים רשאים
לצאת להתארח בבתי מלון
13:07 30/03/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

היציאה לבית מלון מותרת לחייבי בידוד וגם לבריאים במטרה לאפשר להם להתגונן מפני מגיפת הקורונה  ▪  בתקנות החירום אין שום איסור להתארח ו/או להפעיל בית מלון

בתי מלון באילת [צילום: יגאל יששכרוב]
+העיר אילת סגורה לכניסת תושבי חוץ
13:01 30/03/20  |  עידן יוסף

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, הורה על סגירת הכניסות לעיר. זאת בעקבות מקרים של חולי קורונה המבקשים לשהות בבידוד ליד החוף בבתים ששכרו.

+האם מתחיל סיבוב הפרסה
12:56 30/03/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אבל התבהלה אליה הטיל ביבי את כל אזרחי ישראל תפחת. שימו לב, הבעיה לא תיעלם, אבל הפאניקה תדעך

ירידה בבהלה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+עימותים במאה שערים מול קיצונים
12:48 30/03/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ארבעה חרדים קיצוניים נעצרו במהלך העימותים עם המשטרה  ▪  25 דוחות בסך 5,000 שקל נרשמו בגין התקהלות אסורה וחמישה דוחות בגין חריגה מהתחום המותר בשהייה  ▪  סכום הקנסות המצטבר עד כה - 127,500 שקל

אכיפה משטרתית במאה שערים
+מספר אחד בבידוד
12:42 30/03/20  |  עמוס שנער   |   לרשימה המלאה

בזמן שרבים מאיתנו מצויים בבידוד וכל השאר מוגבלים בצאתם מביתם יושב לו אברה מנגיסטו בבידוד אמתי המגחיך את מושג הבידוד שנכפה על רבים מאיתנו בעקבות הנגיף החדש

בני משפחתו של אברה מנגיסטו [צילום: צפריר אביוב/AP]
+"רק 20 מ-3,000 בקשות לקרן ההלוואות אושרו"
12:16 30/03/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הממונה על ערבויות המדינה השיב: "יחתם היום ההסכם מול הבנקים. כל ה-3,100 בקשות יעברו ישירות אל הבנקים וכך גם כל הבקשות הלאה, לבנק יהיה חופש פעולה מבוקר והוא יצטרך לתת מענה ללקוח, בתוך 7 ימי עסקים"  ▪  משה ברקת: סוכני ביטוח - יוגדרו כעובדים חיוניים  ▪  אושרה שורה של הקלות והטבות לחוסכים לפנסיה ולבעלי הביטוחים

פורר. [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ליתר ביטחון: נתניהו נכנס לבידוד
12:13 30/03/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הבידוד של ראש הממשלה וצוותו אינו מחויב לפי שעה, אך ננקט כצעד מונע משום שלא נפגש ולא שהה בחדר אחד עם יועצתו  ▪  בשבועות האחרונים מקפידים נתניהו וסביבתו על הנחיות משרד הבריאות, בליווי רופאו האישי, ורוב הדיונים מתקיימים ממעון רה"מ

נתניהו ופאלוך בתמונה מיום 3 במארס [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+עלה ל-16 מספר המתים מקורונה
12:11 30/03/20  |  

בית החולים אסף הרופא: חולה בן 58 מת כתוצאה מנגיף הקורונה. לנפטר היו מחלות רקע. בכך עלה ל-16 מספר המתים.

+ייפתחו גנים לשישה ילדים שהוריהם חיוניים למשק
12:05 30/03/20  |  עידן יוסף

נחתם צו מנכ"ל משרד הבריאות המאפשר להורים לילדים בגיל הגן שעובדים במקומות חיוניים להסתייע בגננות שיוכלו לפתוח את הגן עבור עד 6 ילדים כדי לסייע להורים בימים קשים אלה. הורים מעוניינים ימלאו טפסים וישובצו לגנים בקרבת מקום מגוריהם (חדשות 12).

+היערכות לחידוש הלימודים בחינוך המיוחד
11:57 30/03/20  |  עידן יוסף

במשרד החינוך נערכים להחזיר את הלימודים בחינוך המיוחד. בחלק מהמקרים מורים יגיעו לבתי הילדים, באחרים - תלמידים יגיעו לקבל טיפולים במבנים שתקצה הרשות המקומית (חדשות 12).

+15% מתובעי דמי אבטלה - זוגות עובדים
11:54 30/03/20  |  עידן יוסף

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, בדיון הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה, בדיון בכנסת: "15% מתובעי דמי האבטלה בתקופת הקורונה הם משפחות שבהן שני בני הזוג איבדו עבודתם". לדבריו, "התוספות לקצבאות ולמענקים בחודשים מרס ואפריל יעלו 7 מיליארד שקלים".

+שתי טיסות של אל-על לחילוץ ישראלים מניו זילנד ואוסטרליה
11:32 30/03/20  |  מירב ארד

חברת התעופה אל על תבצע לבקשת משרד החוץ שתי טיסות מסחריות נוספות לחילוץ אזרחים ישראלים מניו זילנד ומאוסטרליה.

+"נשרטט מפת דרכים לאסטרטגיית טיפול לאומי במשבר"
10:22 30/03/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ח"כ שלח: "מחר נתחיל בדיון האסטרטגי שיתייחס בין היתר לאיך נראית התמודדות לאומית עם קורונה 2 חלילה"  ▪  ח"כ יוליה מלינובסקי: "צריך להציג את התוכנית הכלכלית בשביל לתת פתרון לאנשים"

דוברות הכנסת, עדינה ולמן
ח"כ שלח. דיון אסטרטגי [צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן]
+משרד הבריאות: 4,347 מניין חולי קורונה בישראל
10:20 30/03/20  |  מירב ארד

מדשרד הבריאות מעדכן: עלה ל-4,347 מניין חולי קורונה בישראל 80 במצב קשה מתוכם 63 מונשמים. ביממה האחרונה נוספו 482 חולים ו-12 חולים קשה

+משרד חקלאות מתגבר את יבוא הביצים
10:04 30/03/20  |  מירב ארד

משרד חקלאות מתגבר את יבוא הביצים במטרה להגדיל את כמויות הייבוא עוד לפני ליל הסדר. במשרד החקלאות, יחד עם משרד האוצר, החליטו בהליך חריג ויוצא דופן, לפעול לשינוי מסלולן (יוותרו על תחנות עצירה) של אניות שאמורות להגיע לישראל, כך שיגיעו גם יותר מהר וגם עם יותר ביצים, על מנת להקטין את המחסור בביצים.

+"עד לסוף השבוע נגיע ליותר מ-150 חולים קשים"
09:57 30/03/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

העריך כי שנת הלימודים לא תתחדש לאחר הפסח  ▪  על הבעייתיות שבבדיקות אמר: "הבדיקות נותנות לנו תמונה מאוד חלקית"  ▪  מספר הנדבקים עלה ל-עלה ל 4,347 - 80 במצב קשה

בר סימן טוב. מספר לא מועט של מתים [צילום: פלאש 90]
בדיקות קורונה. תשובה שלילית כוזבת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+מלחמה בקורונה מתחילה מבפנים
09:47 30/03/20  |  ד"ר גיל מאור   |   לרשימה המלאה

חוסן מתואר כמערכת פסיכולוגית של כישורים שמאפשרת לנו להתמודד במציאות יומיומית  ▪  חוסן נלמד כתגובה לסביבה יציבה ועקבית  ▪  כהורים, אנו אחראיים ליצור להם תנאים אופטימליים להתפתחות החוסן

תנאים אופטימליים [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]
+הרשות הפלשתינית: מניין הנדבקים עלה ל-109
09:31 30/03/20  |  

כלי התקשורת הפלשתינים מדווחים כי מניין הנדבקים בנגיף הקורונה ברשות הפלשתינית עלה ל-109.

+מתחילת מרס: מעל 786 אלף דורשי עבודה חדשים
09:28 30/03/20  |  מירב ארד

שירות התעסוקה: מתחילת חודש מרס נרשמו 786,991 נרשמים חדשים - 90% מהם בחופשה ללא תשלום. על-פי הנתונים, שיעור האבטלה עומד על 22.7%. אתמול בערב נרשמו עוד 5,373 דורשי עבודה.

+משרד הכלכלה והתעשייה: תעשיית המצות ערוכה לעלייה בביקושים
09:24 30/03/20  |  מירב ארד

בדיקות שהתבצעו בימים האחרונים על ידי מינהל תעשיות ומינהל חירום במשרד הכלכלה והתעשייה, לבחינת היקפי ההיצע שלמצות לקראת חג הפסח, מצאו כי תעשיית המצות ערוכה לעליה בביקושים למצות לקראת חג הפסח. המפעלים מדווחים כי ברשותם מלאי מספק של חומרי גלם ושל התשומות הנדרשות לשם הייצור המוגבר.

+טראמפ: המגבלות יהיו בתוקף לפחות עד 30 באפריל
08:12 30/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חזר בו מרצונו להסיר את המגבלות החל ב-12 בחודש  ▪  בכירי הממשל בתחום הרפואי: מספר המתים בארה"ב עלול להגיע ל-200,000 גם לנוכח צעדי המנע הנוכחיים

בירקס, פאוסי וטראמפ הלילה [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
+טראמפ מזנק בסקר בחירות
08:00 30/03/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סקר וושינגטון פוסט: ביידן מוביל בפער של 2% בלבד; טראמפ זוכה ליותר אמון בניהול משבר הקורונה והכלכלה  ▪  התלהבות תומכיו של טראמפ גדולה מהרבה מאשר זו של תומכי ביידן

יותר נשים תומכות בו [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש דולרים. תנו מענקים לעסקים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
המלחמה רק החלה
אורי... .  |  30/03/20 10:28
2
איתמר לוין -פרופסור לכלכלה ל"ת
עמי לבנת  |  30/03/20 11:02
3
הסכנה האמיתית
באום  |  30/03/20 11:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
סקר וושינגטון פוסט: ביידן מוביל בפער של 2% בלבד; טראמפ זוכה ליותר אמון בניהול משבר הקורונה והכלכלה    התלהבות תומכיו של טראמפ גדולה מהרבה מאשר זו של תומכי ביידן
עידן יוסף
ישיבת הממשלה הלילית שאמורה הייתה לדון בהחמרת הגבלות התנועה וצמצום פעילות המשק בוטלה ברגע האחרון    גורם בכיר: משרד הבריאות דורש הפסקת המשלוחים מהמסעדות - האוצר מתנגד    נשקלת המלצה לאזרחים לחבוש מסכות ביציאה מהבית
איתמר לוין
חלק ניכר מן הנטל של המיתון שבפתח יוטל על המדינות, אשר יספגו ירידה קשה בהכנסות ועלייה חדה בהוצאות. הממשל הפדרלי חייב לסייע יותר, סבור וושינגטון פוסט
איציק וולף
בכירה במשרד הבריאות טוענת כי צוותים העובדים במוסדות גריאטריים לא מוכנים לעבודה בבידוד, באופן העלול לסכן מטופלים קשישים    התייחסה לאישפוז הצעיר בן ה-20: הנפטרים והחולים קשה רובם מבוגרים, אבל אין חסינות לצעירים. זו יכולה להיות מחלה קשה ולא 'עוד שפעת'
איציק וולף
הרב חיים קנייבסקי מבני ברק, גדול פוסקי ההלכה הליטאיים, קבע כי אדם המזלזל בהנחיות הרופאים הוא רודף וכי מותר להלשין לשלטונות על אנשים ועל מוסדות המתעלמים מן ההנחיות    על מי שגרם בשל זלזולו בהנחיות למוות של איש אחר קבע שהוא 'קרוב למזיד'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il