X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם ראוי הדבר, שהשופט הנדל ידון בעתירה שהליכוד צד לה - שעה שהליכוד מנהל הליכים כנגד אותו שופט עצמו? האם הצדק, ולפחות מראית פני הצדק, אמורים להשלים עם מצב עניינים שכזה?
▪  ▪  ▪
חיות. לפי מפתח הוותק בלבד? [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

רבות דובר ונכתב לאורך השנים על הבעייתיות בקביעת הרכב השופטים בבג"ץ ועל החשש שנשיא בית המשפט העליון - המכיר מטבע הדברים את עמדות השופטים - עלול לקבוע את זהות שופטי ההרכב כדי להשיג תוצאה מסוימת.
הנשיאה אסתר חיות פתרה, לכאורה, את הבעיה בכך שבעתירה בעניין יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין - היא קבעה שהשופטים שידונו בעתירה יהיו בהרכב מורחב של חמשת השופטים הוותיקים ביותר בבית המשפט העליון (כולל הנשיאה וממלא מקומה). במילים אחרות, הרכב שופטים שנקבע על-פי מפתח הוותק בלבד, מרחיק חשש למניפולציה בתוצאת פסק הדין.
אלא שבעתירה בעניין יולי אדלשטיין נוצרה בעיה בקביעת השופטים לפי מפתח הוותק - באשר אחד מהם היה השופט ניל הנדל, שכידוע שימש גם יו"ר ועדת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש שאך זה עתה הסתיימו.
בהקשר זה ראוי לציין, שמפלגת הליכוד הייתה צד לעתירה הנ"ל [משיבה פורמלית, שאמנם לא התייצבה לדיון] נגד אדלשטיין בהיותה אחת המשיבות לעתירה. וכאן יש להדגיש: תפקיד ועדת הבחירות בראשות השופט הנדל טרם הסתיים למעשה - באשר הליכוד מסרב לקבל את תוצאות הבחירות, ומנהל שני הליכים משפטיים, בבג"ץ ובבית המשפט המחוזי, כנגד הוועדה ובמיוחד כנגד השופט הנדל, שלטענת הליכוד מסרב למסור לליכוד פרוטוקולים המוחזקים בידי הוועדה.
כבר מטעם זה ראוי לשאול: האם ראוי הדבר, שהשופט הנדל ידון בעתירה שהליכוד צד לה - שעה שהליכוד מנהל הליכים כנגד אותו שופט עצמו? האם הצדק, ולפחות מראית פני הצדק, אמורים להשלים עם מצב עניינים שכזה?
וכאילו כדי לאשר קיומה של בעייתיות בצירוף השופט הנדל להרכב השופטים, הנה מתברר שבעתירה, שכאמור התבררה בפני חמישה שופטים, ניתנו רק ארבעה פסקי דין, ואילו השופט החמישי לא נתן פסק דין מטעמו אלא הצטרף בהסכמה לפסק הדין של הנשיאה. ומיהו השופט שלא כתב פסק דין? השופט ניל הנדל.
עינינו הרואות: בעניין חשוב ביותר שיורד לשורש חיינו הדמוקרטיים - המתברר בהרכב מורחב של חמישה שופטים - נמנע רק השופט הנדל - דווקא הוא - מלכתוב ולנמק את עמדתו. ויצוין, שהשופט הנדל איננו נמנה דווקא עם השופטים הממעטים בכתיבת פסקי דין - מה עוד שהוא נוטה להאריך בפסקי הדין שלו ולנמקם באופן מעמיק.
וכשזו תמונת המצב, הייתכן שאין כל קשר בין העובדה שהשופט הנדל משמש יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, לבין העובדה שהוא - מכל חברי ההרכב - נמנע מלכתוב פסק דין ושתק? הייתכן שהשופט הנדל עצמו ראה והרגיש בבעייתיות של ישיבתו בהרכב השופטים, ולכן העדיף לצמצם נוכחותו ולשתוק?
ובכן, מה מנע מהנשיאה במצב עניינים שכזה לשבץ להרכב שופט אחר - השישי בתור לפי מפתח הוותק - במקום השופט הנדל? הרי כל אחד היה מבין שכיו"ר ועדת הבחירות קיימת, בנסיבות שתוארו לעיל, בעיה בשיבוצו להרכב האמור, הלא כן? אלא ששיבוצו של השופט השישי לפי מפתח הוותק, במקום השופט הנדל, היה מחולל, כך נראה, בעיה אחרת, שכן - השופט השישי בתור הוא השופט נעם סולברג.
במה דברים אמורים: השופט סולברג ידוע כשופט שמרן, והוא עצמו אף מגדיר עצמו ככזה וכמי שנמצא בחברה אחת עם השופטים השמרנים גרוניס ולנדוי. השופט סולברג ידוע כמי שמתנגד לאקטיביזם שיפוטי, וכמי שסבור שהשימוש בעילת הסבירות - במיוחד כלפי דרג פוליטי נבחר (להבדיל מדרג מקצועי) - ראוי שייעשה בצמצום רב, שכן לדבריו יש בכך לפגוע "בגרעין הקשה של עיקרון הפרדת הרשויות" - הכל כמפורט בהרחבה במאמרו שפורסם לאחרונה בכתב העת "השילוח".
אילו צורף השופט סולברג להרכב השופטים בעתירה בעניין אדלשטיין - כי אז, לאור עמדתו השמרנית וביקורתו כלפי התערבות שיפוטית בהחלטות של נבחרי ציבור - קשה להעריך אם הוא היה מצטרף לעמדת שופטי הרוב בעתירה - או שהיה מעדיף להימצא בבדידות מזהירה ולכתוב פסק דין מיעוט כנגד ארבעת השופטים האחרים.
אבל בין כך ובין כך, סביר להניח, שהשופט סולברג, אילו צורף להרכב השופטים, היה "מקלקל את השורה" ושוטח בהרחבה בפסק הדין את משנתו הביקורתית הנוקבת כלפי התערבות שיפוטית בהחלטות של דרגים פוליטיים נבחרים.
האם הנשיאה חיות העדיפה שלא לשבץ להרכב את השופט סולברג - כדי להימנע ממחלוקת גלוייה בין השופטים סביב התנהלותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין?
האם הנשיאה העדיפה להשאיר בהרכב את השופט הנדל, למרות הבעייתיות הכרוכה בשיבוצו בהרכב, ובלבד שלא תאלץ לשבץ בהרכב את השופט הבא בתור על-פי מפתח הוותק - השופט סולברג, שעלול היה לקרוא בפסק הדין דרור להשקפותיו הביקורתיות?
האם הנשיאה חששה שפסק דין המקפל בתוכו מחלוקת בין השופטים עלול לבלבל את הציבור?
ישפוט הקורא.

תאריך:  30/03/2020   |   עודכן:  30/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אדלשטיין וההרכב התמוה של שופטי בג"ץ
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מקווה שהמורשת תתרסק בקרוב
אקטואלי  |  30/03/20 11:29
 
- תיקון: לא מהפכה שיפוטית
עמעד  |  30/03/20 16:33
 
- אקטואלי! אי אפשר לקרא כתבך
אוף  |  30/03/20 16:35
 
- אנא תמצת&חלק לפיסקאות+שוב תמצת
ע_הראל  |  31/03/20 15:27
2
אני מעריצה את דיעותיו של
שמחה חן  |  30/03/20 11:33
 
- אל תתייחסו לדברי התחזה שמחה
שמחה חן האמיתית  |  31/03/20 20:05
3
בהעדר משוב למערכת המשפט -המחשה
אוליבר וונדל   |  30/03/20 12:22
4
מקווה שהמורשת תתרסק בקרוב
אקטואלי  |  30/03/20 12:48
5
בג"ץ הוא ריבון הכנסת
נגעלת  |  30/03/20 16:26
6
יש עוד תמיהות
א.ל. רמת-גן  |  30/03/20 16:36
 
- צודק בכל מילה ומילה.
למגיב  |  30/03/20 19:22
7
מי שמאמין לחיות שיקום
אבי כהן  |  30/03/20 19:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
דן מרגלית
יש לגנץ שני הישגים: הצבתו כשר הביטחון היא ידיעה טובה למדינת ישראל    גם הידיעה כי אבי ניסנקורן יחליף את שר המשפטים אמיר אוחנה, שנוטש עם קלון מקצועי-ציבורי-פוליטי
עמוס שנער
ערבים רבים רוצים להשתלב בהנהגת המדינה ולקדם את ענייניהם האישיים מבלי לפגוע ביהודים    תעמולת בחירות אפקטיבית תבוא רק לאחר עשייה אמיתית לאורך שנים ולא על-ידי סיסמאות חסרות כיסוי שיורים רגע לפני הבחירות, ולכן כדי להגיע לציבור הערבי צריך להתחיל לפעול כבר עכשיו תוך העברת המסר שרשימה עוינת לישראל לא תקדם עבורם דבר
עידן יוסף
עמיר פרץ עשוי להתמנות לשר הכלכלה, ואיציק שמולי יקבל תפקיד כלשהו במשרד הרווחה    ח"כ מרב מיכאלי תישאר באופוזיציה עם מרצ, אך לא תחבור אליה
מירב ארד
בקרב הציבור הכללי 44.3% תומכיםו בח"כ ניר ברקת כשר האוצר הבא, 19.3% - בסער ו-11.8% בישראל כ"ץ
דן מרגלית
הטעות של גנץ אינה בהקמת ממשלת אחדות אלא בניהול המשא-ומתן    חובה הייתה עליו להביא למינוי מאיר כהן ליושב-ראש הכנסת ובצורה זו לפוצץ את בלון הבלוף של ביבי כאילו צעד כזה יסתום את הגולל על המשא-ומתן בינו לבין גנץ    אחר כך להמשיך
רשימות נוספות
ח"כ תמנו-שטה תעבור למפלגת חוסן לישראל   /  מירב ארד
גנץ מעוניין בניסנקורן כשר בריאות  /  עידן יוסף
הסקר חזה: כחול לבן תתרסק  /  עידן יוסף
בואו נעשה סדר  /  יואב יצחק
נתניהו מנהיג על תנאי  /  קובי אפללו
מלתעות  /  שמואל לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il