X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש למערכת הרפואה הציבורית
▪  ▪  ▪
מניעת מגיפות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

בימים של התמודדות עם מגיפת הקורונה, הגובה ברחבי העולם חיי רבבות בני אדם וקיימת אי-ודאות מוחלטת איך וכיצד להיאבק בסכנה האורבת לחיינו, יש משמעות מיוחדת לפרשות השבוע שלנו, "תזריע" ומצורע". שתי פרשות המתמקדות בנושא כה חשוב - שמירה על היגיינה. השמירה על היגיינת הגוף נתפסת בשתי הפרשות כתשובה הנאותה למניעת מגיפות העלולות לאיים על הקיום האנושי.
קיים דמיון בין חובות הבידוד מחוץ לחברה של החשוד או נגוע בקורונה ובין הצעדים שנוקטת התורה בפרשת השבוע שלנו ביציאה "אֶל מֵחוּץ לַמַחֲנֶה" (ויקרא י"ד 3).
לשתי הפרשות, המחייבות אותנו לשמירה על בריאות הגוף, יש נוכחות חזקה בסדר היום של מחזור הקריאה בתורה, אבל הן נעדרו, למרבה הצער, מסדר היום של כל ממשלות ישראל, שלא נתנו דעתן להקציב את התקציב הדרוש למערכת הרפואה הציבורית. תופעה שכיחה של 200% מכסת תפוסה בבתי החולים היא עדות לזלזול, שרווח במוסדות הממשלתיים כלפי מערכות הרפואה הציבורית.
הפרשות "תזריע" ו"מצורע" דורשות מאתנו כחברה ופרטים בתוכה לכונן מערכות חיים יום-יומיות המקפידות על שמירה ההיגיינה ועל בריאות הגוף. אי-אפשר שלא להתפעל מתשומת לב רבה, שמפנים לעברנו הכתובים בדרישה להקפיד במצוות בריאות והיגיינה אישית. אני רואה בצמד הפרשות "תזריע" "מצורע" כצמד מאתגר במיוחד, צמד המעניק לנו תודעה של אחריות אישית על בריאותנו. אנחנו מתוודעים בפרשה לנגעים קשים מנשוא כמו צָרַעַת, בַּהֶרֶת, סַפַּחַת ועוד.
נטל של מגיפות
יש חשיבות רבה על-רקע התקופה שהספר נכתב, שמלמדים אותנו על סימני הנגעים, על הסכנות הטמונות בהן. חשוב שמלמדים ומנחים כיצד לטפל בנגעים אלה. אומנם, ההנמקה במקרא אינה בריאותית, אלא יש לה במיוחד משמעות דתית - "וֶהֱיִיתֶם קְדוֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" (ויקרא י"א 44), אך אין ספק שהילת הקדושה מעניקה ערך מוסף בכינון ויצירת דפוסים חברתיים המקפידים על כללי בריאות.
מה שבולט בפרשות אלו, שהחברה אינה יכולה להשליך את האדם הנגוע. החברה חייבת לדאוג לו. המנהיגות החברתית היא שחייבת לשאת על גבה את האחריות הציבורית לעזור לרפא-לטהר מי שהנגע פקד אותו.
יש להוסיף נקודת זכות לפרשות "תזריע" ו"מצורע", שהן נותנות כלי הבחנה בריאותיים וחובות התמודדות לאדם בחברה היהודית וגם מטילות עליו חובות כדי להצליח בהתמודדות עם הנגעים, כשמסביבו חברה שלא פעם כורעת תחת נטל של מגיפות. מרשימה התופעה, שדווקא הכוהנים שיש עליהם שלל חובות דתיות, אותם כוהנים חלק מתפקידם לדאוג לחלש ולכל מי שהמגיפה פקדה אותו - אין האדם הנגוע במחלה מופקר לגורלו.
אודה, שעם כל המחמאות שאני מרעיף על הפרשות, אני חש אי-נוחות בעיסוק ובדיון ארוך של סממני טומאה ונגעים בפרשות "תזריע" ו"מצורע". החיוב גובר, כשמוצגת התפיסה של התורה, שהכל נועד למען - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים". החיים מספקים לאדם, למשפחה, לקהילה וברובד גבוה יותר גם לעם התנסויות קשות של פגעי גוף ונפש. בכל מצב, יהיה זה המצב הקשה ביותר חייבים אנחנו לקדש את החיים.
מלחמה לשלום
אני מקבל את יחס התורה לצרעת, לבהרת לספחת ולשלל מחלות נוספות כאל מצב של טומאת הגוף ואת התוצאה המחייבת להרחיק מהחברה אדם חולה במחלה מדבקת. לעומת זאת קשה לי לקבל את הגדרת האישה היולדת, כמי שהיא אחרי לידה נתונה במצב של טומאה.
מצער, שרגע משמעותי ביותר בחייה של אישה, הרגע המאושר של נתינת חיים חדשים מתקשר עם מלה קשה כמו - טומאה. מקוממים במיוחד טווחי הזמן של הטומאה. אם האישה ילדה בן זכר טומאתה היא שִׁבְעָה יָמִים. אם היא ילדה בת טומאתה נמשכת זמן ארוך יותר - שִׁבְעִים יוֹם. "אִשָּׁה כִּי תַּזְרִיע וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעָה יָמִים...וְאִם נְקֵבָה תֵּלֵד שִׁבְעִים..." (ויקרא י"ב 1-5).
קשה להבין את הקביעה של איסור על האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש שִׁשִּׁים וְשִׁשָּה יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת?
אינני מקבל מציאות של ספר, שיש בו אידאלים המכתתים מלחמה לשלום. מקדשים שבת, יום מנוחה לאדם, ב"זכור" וב"שמור". מקדשים את החיים ב"לא תרצח". מקדשים את הקניין ב"לא תגנוב". מקדשים את המשפחה ב"לא תנאף". כמה מצער שלספר הזה - בפרשת "תזריע" נכנסו אותיות המבזות את האישה. יותר מכל מבזות אותה על כך שהביאה בת לאוויר העולם.

תאריך:  14/04/2020   |   עודכן:  14/04/2020
+ארה"ב: 25 מיליארד דולר סיוע לחברות תעופה
10:39 15/04/20  |  יואב יצחק

25 מיליארד דולר - זה הסיוע הראשוני שמזרים הממשל האמריקני לחברות התעופה הגדולות, בעקבות נזקי מגיפת קורונה, שגרמה לירידה של כ-80% בטיסות בארה"ב. הממשל הבטיח להזרים כספים נוספים, ככל שיידרשו, כדי להבטיח את התעופה ברחבי ארה"ב וממנה. בישראל, לעומת זאת, נמשכים הדיונים בין האוצר לבין חברת התעופה אל-על, אך עד עתה לא קיבלה חברה סיוע. באוצר דורשים מאל-על להתחייב על צעדי התייעלות קיצוניים, בטרם יזרימו ולא שקל אחד.

+עלה ל-126 מספר המתים מקורונה, 12,200 נדבקים
10:24 15/04/20  |  יואב יצחק

משרד הבריאות דיווח כי עלה ל-126 מספר המתים מנגיף הקורונה וכן עלה ל-12,200 מספר הנדבקים בנגיף. במקביל מסתמן שיפור במדדים העיקריים: ירידה במספר המונשמים; וירידה במספר המאושפזים במצב קשה (ראו טבלה).

[מקור: אתר משרד הבריאות]
+משרד הבריאות: תחלואה גבוהה בדיר אל אסד
10:03 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

בכמה ישובים בצפון נמצאו חולים מאומתים וקיים חשש למאות נדבקים  ▪  התגלו 23 ביישוב דיר אל אסד; 4 בישוב נחף; 3 בישוב בענה; 1 בישוב מג'ד אל כרום  ▪  התושבים נדרשים לשמור על הוראות הבידוד והריחוק החברתי

עודה. קורא להישמע להוראות [צילום: דוברות הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
קציני פיקוד העורף, בפגישה עם נכבדי הישובים בצפון [צילום: הרשימה המשותפת]
+קורבן 124 מקורונה - דיירת נוספת מבית אבות משען
09:52 15/04/20  |  יואב יצחק

הקורבן ה-124 בישראל ממגיפת קורונה: זמירה ארצי בת ה-82. אושפזה לפני יותר משבועיים לאחר שנדבקה בנגיף קורונה בבית אבות של רשת משען, בבאר שבע. הותירה שלושה ילדים ותשעה נכדים. בנה, עופר אמר ל-N12: "לא הספקנו להיפרד ממנה. כשישבנו לארוחת החג עדכנו אותנו על מותה".

+שיימינג כעונש לגיטימי
09:06 15/04/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

אחד מהעונשים הננקטים בסין בעבירות שונות הוא עונש השיימינג  ▪  ראוי שבימי קורונה, יהיה שימוש בעונש הזה גם אצלנו

לפרסם שמות [צילום: פלאש 90]
+טראמפ עוצר המימון לארגון הבריאות העולמי
09:00 15/04/20  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

לדברי טראמפ, ארגון הבריאות העולמי התנהל באופן מוטה לטובת סין והפיץ דיס-אינפורמציה שגרמה להסתרת מידע באשר למסוכנות הנגיף ותפוצתו  ▪  ביל גייטס יוצא נגד ההחלטה; קורא לאחד שורות - "העולם צריך אותם כעת יותר מתמיד"

טראמפ. הפסיק את התקציב [צילום: אנדרו הרניק, AP]
+יומן קורונה לקראת הליכים משפטיים
08:35 15/04/20  |  עו"ד אלינור שטרק   |   לרשימה המלאה

כאשר החיים יחזרו למסלולם, יתבקשו בתי המשפט לפסוק במאות מקרים בהם ייטען שהמגיפה סיכלה את האפשרות לקיים חוזים  ▪  חשוב לנהל בזמן אמת רישום של האירועים והשלכותיהם, כדי שניתן יהיה להוכיח בדיעבד מה ניתן ומה לא ניתן היה לבצע

עסקים יתקשו לעמוד בהתחייבויות
+40% מהחולים בקורונה ששבו מחו"ל - הגיעו מארה"ב
00:09 15/04/20  |  יואב יצחק

נתונים שחושף משרד הבריאות מגלים כי חלק ניכר מהחולים בישראל שנדבקו בנגיף הקורונה הגיעו מארה"ב. הם נדבקו במקומות ציבוריים בארה"ב ועם שובם הדביקו אחרים. דוח אפידמיולוגי שפרסם משרד הבריאות קובע כי 40% מהחולים ששבו מחו"ל הגיעו מארה"ב. רבים אחרים הגיעו מאיטליה, לונדון וצרפת. נזכיר, כי בניגוד להנחיות, ישראלים ששבו מחו"ל דרך נמל התעופה בן-גוריון לא נשלחו לבידוד במלוניות.

+עליות חדות בבורסות בניו-יורק - מצפים ליציאה מהסגר
00:01 15/04/20  |  יואב יצחק

עליות חדות בבורסות בניו-יורק, בעקבות הציפיות ליציאה בקרוב מהסגר והנתונים המצביעים על ירידה במספר הנדבקים והמתים ממגיפת הקורונה. הנשיא דונלד טראמפ הכריז על ה-1 במאי כתאריך יעד להתחלה של יציאה. הדאו ג'ונס עלה ב-2.4%. נאסד"ק עלה ב-4%. הנפט, לעומת זאת, ירד בשיעור של 10%.

+דוח מוטה של וועדת הקורונה
23:24 14/04/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

ועדת הקורונה היא לא הוועדה לביקורת המדינה  ▪  אם חפצת חיים היא, עליה לשבח ולחזק את החוזקות, ולבקר את החלושות  ▪  כמה עצוב ומזיק שהוועדה הזו עוסקת בחולשות בלבד

רק מחדלים [צילום: דוברות המשטרה]
+איך נרגיש אחרי המבול
21:28 14/04/20  |  עדי בליי   |   לרשימה המלאה

ההשלכות הפסיכולוגיות העתידיות של משבר הקורונה עדיין לא ידועות, אך בהתבסס על דיווחים של מומחי מגיפות, ניתן לחזות כי תהינה השפעות עמוקות על כולנו

היום שאחרי [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+הגבעטרון מאחלת חג שמח מהגלבוע
18:28 14/04/20  |  עידן יוסף

דבר לא יעצור אותם מלשמח. להקת הגבעטרון לא מפסיקה לרגש ושולחת ברכת "חג שמח" מהגלבוע.

[צילום: הגבעטרון, באדיבות מוא"ז הגלבוע]
+שני חולים נוספים מתו מקורונה
18:26 14/04/20  |  עידן יוסף

במחלקה המבודדת במרכז הרפואי שערי צדק מת מקורונה מטופל בן 90 עם מחלות רקע מורכבות. בשערי צדק מאושפזים 114 מטופלים, מתוכם 12 מונשמים. בהדסה עין כרם: מת חולה קורונה בן 78 שסבל ממחלות רקע רבות ומורכבות. צוות הדסה איפשר לבני המשפחה להגיע ליחידה על-מנת להיפרד ממנו ברגעים האחרונים.

+כך נראים כבישי ישראל עם כניסת ההסגר
18:20 14/04/20  |  עידן יוסף

מחלף הכפר הירוק, רמת השרון, כביש 5, היום בשעה 18:10 תועד כשהוא ריק עם כניסת ההסגר לתוקף. על-פי נתוני מרכז ניהול התנועה הלאומי של חברת נתיבי ישראל, החולש 8,500 ק"מ כביש, היקף התנועה בכבישים כעת הינו 1% מנפח התנועה של שעה זו בשגרה.

[צילום: נתיבי ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה בפרשות "תזריע" ו"מצורע" בימי הקורונה
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
כתוב על פרשות השבוע
ממליצה  |  15/04/20 08:15
2
גישה יפה לפרשת השבוע
גישה יפה  |  15/04/20 08:34
3
הניקוד, לא עלינו!
מנדוזה  |  15/04/20 10:45
 
- תודה על תיקון שגיאות בניקוד
איתן קלינסקי  |  15/04/20 14:05
4
חירטוט בכייני
מגיב ותיק  |  15/04/20 10:51
 
- מגיב ותיק מגחך עצמו לדעת.
נערה.  |  15/04/20 12:55
 
- בערה...
מגיב ותיק  |  15/04/20 17:27
 
- דובר מפוקשש של נתניהו וטרמפ.
המגיב הוותיק..  |  16/04/20 12:24
5
,האדם הנאור" = מוגבל בהבנה
בן נאמן  |  15/04/20 20:02
 
- מה ענין שמיטה להר סיני
לבן נאמן  |  16/04/20 06:36
 
- תגובתך לא לעניין.
בן נאמן  |  16/04/20 10:51
6
למתקן את הניקוד
למתקן את הניקוד  |  16/04/20 05:52
7
גישה הומניסטית יפה לפרשת השבוע
גישה יפה...  |  16/04/20 05:59
8
גישה יפה לפרשת השבוע. ל"ת
ש.  |  16/04/20 06:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עדי בליי
ההשלכות הפסיכולוגיות העתידיות של משבר הקורונה עדיין לא ידועות, אך בהתבסס על דיווחים של מומחי מגיפות, ניתן לחזות כי תהינה השפעות עמוקות על כולנו
איתמר לוין
נשיא המועצה האמריקנית ליחסי חוץ, ריצ'רד האס, טוען במאמר ב-Foreign Affairs ששקיעת המנהיגות האמריקנית, חולשת המוסדות הבינלאומיים והמאבקים בין המעצמות - כל אלה היו לפני הקורונה ויהיו אחריה    ההיקף הבינלאומי של המשבר והשלכותיו מחייבים ארגון מחדש של המערכת העולמית, אך זה לא יקרה - כי אין שום מדינה שתוביל את המהלך
איתמר לוין
שרי האוצר והנגידים המרכזיים בקבוצת G7 תומכים בדחיית הפרעון של חובות לממשלות ולבנקים מסחריים - בתנאי שכל מדינות G20 יסכימו לצעד; הסכמה כזאת צפויה להתקבל
אהוד ברק
התמונה העולה משיחות עם אנשי מקצוע היא של מערכת ממשלתית מזגזגת שאל שיקוליה מתגנבים אינטרסים ביזאריים כמו תורמים מעבר לים של חברי ממשלה ומחלק הפיתות או מאפיית הפיצות שקרובים לשר כזה או אחר    רשומה מספר 9
איתמר לוין
ברון: אין מנוס מהירתמות חברתית כוללת למאבק בהתפשטות הנגיף - כל אחד ב-ד' אמותיו    עמית: הפגיעה בזכויות יסוד חוקתיות צריכה להיות מידתית וממוקדת ככל שניתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il