X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המדינה בסכנה - ובמה אתם מתעסקים?!
ספק בדבר כשירותו הנפשית [צילום: אלכס ברנדון, AP]
שישה בשישי / ההשלכות ארוכות הטווח של הקורונה

חיים נחמן ביאליק, תמוז תרצ"א

התנהגות מנהיגינו הפוליטיים מזכירה את זעקתו של המשורר הלאומי בשנת 1931 ועלולה לגרום לאובדן אמון בהם תוצאה חיובית אפשרית של המגיפה תהיה הפסד של טראמפ בבחירות תקציבי הביטחון יספגו קיצוצים משמעותיים, אך לצד זאת יהיה צורך בהיערכות צבאית למצבי חירום בריאותיים המדינה החמיצה הזדמנות נדירה לשנות את היחסים עם המגזר החרדי העבודה מהבית לא תחליף בצורה משמעותית את המשרדים
▪  ▪  ▪

אובדן מנהיגות
"לסכסך אתכם איש באחיו ולהאכיל את בשרכם"

האדם ברחוב אומר לעצמו: אם ככה הם מתנהגים – מדוע עלי לשמוע בקולם? מה פתאום שאציית להוראות שלהם לגבי מסיכה וריחוק חברתי? איזה מושג יש להם על הקושי שלי לפרנס את משפחתי? למה שאשלם מיסים, אם הכסף שלי ילך למימון של 36 שרים ו-16 סגני שרים? ובמקרה הגרוע ביותר, עלולה להתגבר הכמיהה ל"גבר חיל, מושל בעוז, גדול רוח ונגיד עם" – אך לא לזה שעליו דיבר ביאליק, מנהיג שיחזיר את חבריו למסלול, אלא ל"איש חזק שיעשה סדר", דהיינו רודן

יולי 1931. העולם שקוע במשבר הכלכלי הקשה ביותר בתולדותיו, היישוב היהודי בארץ ישראל מלקק את פצעי פרעות תרפ"ט, האנטישמיות והגזענות באירופה בכלל ובגרמניה בפרט מרימות ראש. בבזל מתכנס הקונגרס הציוני ה-17 והוא מסתיים במחלוקת עזה בין חיים ויצמן ודוד בן-גוריון לבין זאב ז'בוטינסקי. בביתו בתל אביב יושב חיים נחמן ביאליק ונפשו יוצאת מרוב כעס על המנהיגים כולם, המסוכסכים ביניהם במקום להתאחד מול אתגרי השעה וסכנות המקום. הוא ניגש לשולחן וכותב במהירות את אחד משיריו הנוקבים ביותר.
"ראיתיכם שוב בקוצר ידכם ולבבי סף דמעה. / איכה דלותם פתאום, איכה חדלתם ישע! / איכה נעזבתם בדד, אובדי עצה ונתיבה, / ללא מחונן ומשיב נפש וללא מכונן צעד. /... מי הכרית ששון תקווה ואחרית מאוהלי דלים, / צחוק ורננה מגרון ילדים ושאון-עם מבתי מועד? /... ומה שפך התמיד מעל כל במה על קדקדיכם, / זרמת מילים נבובות, מִזְרַת מוץ ונעוֹרֶת, / להפוך יְקר הגיגכם לשיקוץ מְשומם ולתועבה? /... ומי השליח בכם להקת חורצי עט ולשון, / עדת נגועי אלוהים, אכולי משטמה וּמְזֵי קנאה, / לסכסך אתכם איש באחיו ולהאכיל את בשרכם / ולפגל עליכם כל קודש בהבל פיהם ובמגע אצבעם? / מי התיר אגודתכם ויחֱצֶנָה בין נערים אווילים? / אנה נפוצו נקבציכם ומדוע בושש מְאַסִפְכֶם? / איפה נחבא קול המְצַווה, מדוע לא ישיג אוזן?
"...ואם אזלת יד כולכם גם יחד מהושיע לנפשכם, / האין איש ביהודה, האין אחד בכל מערכותיכם / גבר חיל, מושל בעוז, גדול רוח ונגיד עם, / תקיף ובר לבב, שבט ברזל ותבונות כפיים עימו, / אשר יאחזכם בציצית ראשכם וינַעֶרְכם בחוזק יד / כנער שיכור הלום סָבְאוֹ ומתבוסס בְּקיאוֹ, / למען השב רוחכם וכוחכם אליכם ולמען הקימכם? / איכה דלותם פתאום, איכה חדלתם ישע! / איכה נעזבתם בדד, אובדי עצה ונתיבה! / ראיתיכם שוב בקוצר ידכם ולבבי סף דמעה".
89 שנים מאוחר יותר, נדמה כאילו הדברים נכתבו על המנהיגים שלנו – החל מבראש ובראשונה בנימין נתניהו ובני גנץ, דרך נפתלי בנט ואביגדור ליברמן, וכלה אפילו בתמר זנדברג ואיימן עודה. איש-איש לפי חלקו, הם מתעסקים בפוליטיקה קטנה וקטנונית, בעוד המדינה ניצבת בפני אחד האיומים החמורים ביותר בתולדותיה: קריסה כלכלית בשל הקורונה. מי יהיה שר התפוצות, כמה סגני שרים יתמנו, כיצד לנהל פיליבסטר על תיקוני החקיקה. זה מה שמעסיק אותם. על זה הם מבזבזים שעות על גבי שעות.
המשמעות של ההתנהלות המופקרת הזאת עלולה להיות חמורה ואף קטלנית, פשוטו כמשמעו. הציבור רואה ומקבל בחילה במקרה הטוב. במקרה הרע, האדם ברחוב אומר לעצמו: אם ככה הם מתנהגים – מדוע עלי לשמוע בקולם? מה פתאום שאציית להוראות שלהם לגבי מסיכה וריחוק חברתי? איזה מושג יש להם על הקושי שלי לפרנס את משפחתי? למה שאשלם מיסים, אם הכסף שלי ילך למימון של 36 שרים ו-16 סגני שרים? ובמקרה הגרוע ביותר, עלולה להתגבר הכמיהה ל"גבר חיל, מושל בעוז, גדול רוח ונגיד עם" – אך לא לזה שעליו דיבר ביאליק, מנהיג שיחזיר את חבריו למסלול, אלא ל"איש חזק שיעשה סדר", דהיינו רודן.
הקורונה עלולה לגרום לשבר בדרך שבה ישראלים רואים את מנהיגיהם ואת חובתם להישמע להוראותיהם – הן בגלל המחדלים שקדמו לקורונה, הן בגלל הניהול הבעייתי של המשבר (בעיקר בהיבטיו הכלכליים) והן בגלל הפוליטיקה שליוותה אותו. לצד הסכנה הכלכלית העצומה, זוהי הסכנה הגדולה ארוכת הטווח המשמעותית ביותר שאיתה אנחנו עלולים לצאת מן המשבר. ובניגוד למגיפה עצמה, בזה יהיו אשמים אך ורק המנהיגים שלנו, מכל חלקי הקשת הפוליטית.

דונלד טראמפ
התדרוכים הפכו לעצרות בחירות [אלכס ברנדון, AP]

במקום להעביר מסר של אחדות מול אויב משותף, הנשיא הפך את תדרוכיו לעצרות בחירות זורעות ריב ומדון. במקום לשתף פעולה עם כל חלקי המערכת הפוליטית, הוא מגביר עוד יותר את הקיטוב הקשה-ממילא. במקום להנהיג תגובה עולמית מתואמת לנגיף חוצה גבולות, נשיא ארה"ב משתמש במשבר כדי להגביר את בידודה של ארצו

אולי הקורונה תביא עימה כמה תוצאות חיוביות. ביל גייטס מדבר על כך שפיתוח החיסון לקורונה עשוי להיות פריצת דרך בפיתוח חיסון לסרטן. המגיפה מחלישה משמעותית את השלטון באירן. היא גורמת לעולם לחשוב שוב על תלותו בסין. וייתכן שבעוד חצי שנה היא תוציא את דונלד טראמפ מהבית הלבן.
לא נחזור על כל מעלליו של טראמפ בשלוש שנות כהונתו הראשונות; הם כבר נסקרו עד זרא. די בהתנהלותו בקורונה כדי להוביל למסקנה שהאיש אינו מתאים לתפקידו משום בחינה שהיא, שהוא עלול לסכן חיי אדם (פשוטו כמשמעו) ושיש להטיל ספק משמעותי בכשירותו הנפשית. טראמפ בזבז שבועות יקרים בהכחשת הסכנה ובקביעה שהנגיף ייעלם בדרך נס (כלשונו) תוך זמן קצר. הוא התמקד בתוצאות הכלכליות – להן יש השלכה פוליטית ישירה של סיכוייו בנובמבר – במקום בסכנות הבריאותיות. בעיצומו של המשבר הוא מצא זמן לחיסולי חשבונות בסגנון מאפיונרי על הפרשה האוקראינית.
התדרוכים היומיים של טראמפ היו הדבר החמור ביותר. הוא הקדיש חלק ניכר מהם למתקפות על סין, הדמוקרטים, ג'ו ביידן והתקשורת. במקום להעביר מסר של אחדות מול אויב משותף, הנשיא הפך את תדרוכיו לעצרות בחירות זורעות ריב ומדון. במקום לשתף פעולה עם כל חלקי המערכת הפוליטית, הוא מגביר עוד יותר את הקיטוב הקשה-ממילא. במקום להנהיג תגובה עולמית מתואמת לנגיף חוצה גבולות, נשיא ארה"ב משתמש במשבר כדי להגביר את בידודה של ארצו. טראמפ הציע בפה מלא להשתמש בתרופה הדורשת מרשם רופא, שיעילותה נגד הקורונה לא הוכחה ושנטילתה בלא פיקוח רפואי היא סכנת נפשות. לאחר מכן אמר שחומרי ניקוי יכולים לחסל את הנגיף, וטען בצורה שקרית שדיבר בציניות.
משבר הקורונה לימד ומלמד את העולם, שלפחות נכון לעכשיו – ארה"ב אינה מוכנה למלא את התפקיד המנהיגותי אותו מילאה ב-75 השנים האחרונות. שלמרות שהיא עודנה המדינה החזקה והעשירה ביותר בעולם, היא מתעניינת בעיקר בעצמה. בעלות בריתה של וושינגטון מנסות להבין מה זה אומר לגבי ההישענות עליה בעתיד; יריבותיה הרודניות חוככות ידיים בהנאה ומנסות למלא את החלל. הנזק הזה עלול לשנות בצורה משמעותית, ולא לטובה, את המערכת הגיאו-פוליטית הגלובלית – אלא אם טראמפ יעוף וניתן יהיה להתחיל לקומם את ההריסות שיותיר אחריו.

תקציבי הביטחון
תשכחו מתוכנית "תנופה" [יונתן זינדל, פלאש 90]

התקציבים המיוחדים ברחבי העולם לקורונה כבר מסתכמים ב-8 טריליון דולר, שהם 9.5% מהתוצר הגלובלי – וקרוב לוודאי שזה לא יהיה הסכום הסופי. את הסכומים הללו צריך לכסות מאיזשהו מקום, ולצד נטילת חובות ארוכי טווח – תקציבי הביטחון הם מקור מתבקש: בשנה שעברה הם עמדו על 1.9 טריליון דולר, 732 מיליארד דולר מתוכם בארה"ב

דונלד טראמפ נכנס לתפקידו תוך הפגנת בוז גלוי לברית נאט"ו, וכיום הוא מתגאה בכך שהכריח את יתר חברות הברית להגדיל את חלקן במימונו ולהתקרב ליישום ההבטחה להקדיש 2% מהתוצר לביטחון. אלא שהקורונה מאיימת גם על תקציבי הביטחון, כולל על המימוש בפועל של התחייבות זו – כתב השבוע אקונומיסט בסקירה מאירת עיניים. עולה ממנה, כי תחום הביטחון יושפע בצורה ישירה ומשמעותית מן המגיפה, בשל הצורך להפנות תקציבי ענק לבריאות ולהתאוששות הכלכלה.
התקציבים המיוחדים ברחבי העולם לקורונה כבר מסתכמים ב-8 טריליון דולר, שהם 9.5% מהתוצר הגלובלי – וקרוב לוודאי שזה לא יהיה הסכום הסופי. את הסכומים הללו צריך לכסות מאיזשהו מקום, ולצד נטילת חובות ארוכי טווח – תקציבי הביטחון הם מקור מתבקש: בשנה שעברה הם עמדו על 1.9 טריליון דולר, 732 מיליארד דולר מתוכם בארה"ב. ברור שאי-אפשר לקצץ בהם בעשרות אחוזים, אבל כאשר צריך כסף – מחפשים אותו בכל מקום ובכל סכום.
תקציבי הביטחון יספגו מכה לא רק בצד ההוצאה, אלא גם בצד ההכנסה – מסביר אקונומיסט. התרסקות מחירי הנפט פוגעת בצורה קשה בשתיים מן המדינות המוציאות הכי הרבה כסף על הביטחון – רוסיה (65 מיליארד דולר אשתקד), וסעודיה (62 מיליארד דולר). וידוע שסין ספגה מכה קשה; במונחים דולריים, תקציב הביטחון שלה עמד אשתקד על 261 מיליארד דולר והיה השני בגודלו בעולם, ויש הטוענים שבמחירי קנייה מקומיים הוא גבוה עוד יותר.
יש כבר סימנים ראשונים לקיצוצים בביטחון בשל הקורונה: 8% בתאילנד (557 מיליון דולר), 2% בקוריאה הדרומית (738 מיליון דולר). מובן שגם ישראל באותה סירה: ערב המשבר גיבש הרמטכ"ל אביב כוכבי את התוכנית הרב-שנתית "תנופה", הכוללת תוספת תקציבית של 2 מיליארד שקל בשנה; הסיכויים למימושה כעת הם נמוכים ואולי אפילו אפסיים. לצד זאת, התעשיות הביטחוניות שלנו יושפעו בצורה משמעותית מן הקיצוצים בעולם – וגם זה יהיה היבט משמעותי שיהיה צורך לתת עליו את הדעת.

חרום בריאותי

לצד הקיצוץ הצפוי בתקציבי הביטחון, יהיה צורך להשקיע בהכנות לחרום בריאותי. אולי יהיו מי שיטענו, כי זו הוכחה נוספת לאמרה הידועה, שמקורה עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לפיה הגנרלים תמיד נלחמים את המלחמה הקודמת. האמת היא, שזו תהיה הפקת לקחים ראויה ומחויבת המציאות – למעשה, אחד הלקחים החשובים ביותר של הקורונה.
מחקרים הוכיחו, כי כבני אדם יש לנו נטייה להדחיק סכנות משמעותיות, אם ההסתברות שיתרחשו היא נמוכה יחסית ובעיקר אם לא ניתן לראותן באופק. כעת ברור לנו, שמגיפה רצינית עלולה להתרחש במפתיע ולגבות מחיר כבד בדם ובדמים. מבחינה כלכלית לא ניתן לתכנן ולפעול על-פי תרחיש קיצון; כבישים אינם סלולים לשעות השיא ובתים אינם נבנים לרעידות אדמה של שמונה בסולם ריכטר. אבל כן ניתן וצריך לתכנן ולפעול על-פי תרחיש סביר, וכך במקרה של תרחיש קיצון – יש לכל הפחות נקודת התחלה. זה בדיוק מה שהיה חסר בקורונה, וזו בדיוק הסיבה שכמעט כל העולם (למעט המדינות בוגרות הסארס) אלתר ולמד תוך כדי תנועה.
אחרי הקורונה צריך להתייחס לסיכוני בריאות כמו לסיכוני ביטחון: לאסוף מידע ולנתח אותו בצורה קבועה, לעקוב אחרי השגרה כדי לאתר חריגות ממנה, ולהכין תוכניות מגירה למקרה של התפרצות מגיפה משמעותית. ההיגיון אומר כי מאחר שמגיפה קשה מהווה סכנה ברורה ומיידית לביטחון הלאומי, הרי שלכל הפחות את מלאכת האיסוף והניתוח יש להטיל על מי שיודע לעשות זאת – דהיינו על שירותי המודיעין. כך שגם בזמן קיצוצים בביטחון, אין מנוס מלהשקיע ביצירת תשתית מודיעינית בתחום הבריאות; זה יעלה הרבה פחות מאשר מגיפה מבורדקת נוספת, אפילו בקנה מידה קטן מזה של הקורונה.

המגזר החרדי
שני הצדדים נכשלו [יעקב לדרמן, פלאש 90]

מנהיגים חרדיים לא הפעילו את כל השפעתם כדי לוודא שההנחיות מקוימות, והמדינה יצרה רושם ברור של אפליית שירותי הדת (ובמיוחד התפילות) לעומת ההיתרים שניתנו להפגנות המוניות פי כמה. קשה להניח שמישהו יעשה חשבון נפש ויסיק את המסקנות. הרבנים והעסקנים ימשיכו לשלוט ביד רמה ברחוב החרדי, והמדינה תמשיך להתייחס אל החרדים כבנים חורגים וחריגים הזקוקים להכוונה מתנשאת וליד קשה

לא מעט פולשים לאורך ההיסטוריה החמיצו את ההזדמנות לרכוש את ליבם או לפחות את צייתנותם של העמים הכבושים, בכך שהתייחסו אליהם באדישות, בשרירותיות ולעיתים באכזריות. במבחן התוצאה בלבד, ואני מדגיש: בו בלבד, יש תחושה דומה של החמצה וחמיצות ביחס של המדינה למגזר החרדי בעת הקורונה.
במגזר הזה – ואני מדבר בהכללה, למרות שהיא לא בהכרח מדויקת – היו גילויים חמורים של צפצוף בוטה על ההנחיות, וגילויים חמורים עוד יותר של אלימות פושעת כלפי המשטרה שניסתה לאכוף אותן. המעשים הללו היו חילול השם, עבירה דתית כמעט חסרת כפרה, לצד עלייה בתחלואה – עוד עבירה חמורה במיוחד של שפיכות דמים. את האנשים האחראים להם צריך לעצור, להעמיד לדין ולהשליך לכלא לתקופות המירביות שהחוק מאפשר.
לצד זאת, היו גם גילויים רבים של הבנה כלפי המגבלות ואהדה כלפי מי שבאו לאכוף אותן. נדמה היה, שאולי-אולי נוצר כאן איזשהו סדק בחומת העוינות והבורות ההדדיות, המבדילה בין רוב הציבור הישראלי לרוב הציבור החרדי. אולי-אולי הייתה כאן הזדמנות להיחשפות הדדית לכך שמדובר בבני אדם, אחים לאותו עם, ושיש להם לא רק פנים אנושיות אלא גם פנים יפות.
אבל הרגע הזה חלף, כאשר המנהיגים משני הצדדים לא השכילו לנצל אותו. מנהיגים חרדיים לא הפעילו את כל השפעתם כדי לוודא שההנחיות מקוימות, והמדינה יצרה רושם ברור של אפליית שירותי הדת (ובמיוחד התפילות) לעומת ההיתרים שניתנו להפגנות המוניות פי כמה. קשה להניח שמישהו יעשה חשבון נפש ויסיק את המסקנות. הרבנים והעסקנים ימשיכו לשלוט ביד רמה ברחוב החרדי, והמדינה תמשיך להתייחס אל החרדים כבנים חורגים וחריגים הזקוקים להכוונה מתנשאת וליד קשה.

עבודה מהבית

יש הטוענים, כי ההשפעה המשמעותית ביותר של הקורונה לטווח ארוך תהיה בהרגלי העבודה: הרבה יותר עבודה מהבית, הרבה פחות מפגשים ישירים במשרדים ובכנסים. על-פי טענה זו, מעסיקים רבים מגלים כעת שניתן לבצע את אותה עבודה בלי להשקיע סכומים ניכרים במשרדים ובכל השירותים הנלווים אליהם, ובלי להוציא אלפים רבים על טיסות ומלונות.
הגיוני ככל שהדבר נשמע, לא סביר להניח שהתופעה תהיה נרחבת כמו שמדמיינים אותה. ראשית, יש תחומים רבים שבהם חייבים לבצע עבודה פיזית ממתקן ייעודי: תעשיה, בנייה, תשתיות, בריאות, תיירות, תחבורה, אירועים. שנית, גם בענפים אחרים – אין תחליף של ממש למגע הישיר: הלבשה, הנעלה, מתנות, ספרים, הוראה. שלישית, וזה העיקר, גם בשירותים האישיים וגם בעבודות המשרדיות, יש לעבודה המרוכזת יתרונות משמעותיים מאוד שלא ניתן לוותר עליהם. המגע האישי תורם לאווירת צוות, שיחות ישירות חיוניות לחשיבה יצירתית ולפתרון בעיות, התרועעות בשולי כנסים חשובה לעיתים יותר מאשר ההרצאות, התרשמות בלתי-אמצעית וכימיה הן קריטיות לעסקים ולשכירת עובדים.
ואולי מעל הכל: האדם הוא חיה חברתית. כאשר רוצים להעניש אסיר, שמים אותו בבידוד. אנחנו צריכים את המגע זה עם זה, אנחנו צריכים את החיוך ולפעמים את פריקת הכעסים, אנחנו צריכים את החיבוק בעת שמחה ובזמן צרה, אנחנו צריכים תחושת שיתוף במשימות ובבעיות. בקיצור: אנחנו צריכים להיות בני אדם. ואת זה, למרבה המזל, שום אפליקציה אינה יכולה להחליף.

תאריך:  01/05/2020   |   עודכן:  02/05/2020
+"הרוב ייכשלו, אבל צריך רק בודדות"
18:11 01/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדענים בכל העולם בודקים אלפי תרופות קיימות, בתקווה שכמה מהן יתגלו כיעילות נגד הקורונה  ▪  שני צוותים בקליפורניה מצביעים על קרוב ל-30 תרופות הנראות מבטיחות אחרי הניסויים הראשוניים  ▪  "אנחנו צריכים רק אחת או שתיים", אומר המדען המוביל את אחד המחקרים

remdesivir כטיפול בקורונה / CBS This Morning
טיפול נמרץ, לימה, פרו [צילום: רודריגו אבד, AP]
צוות צבאי, מדריד, ספרד [מאנו פרננדז, AP]
+משרד החינוך מאפשר גמישות בפתיחת בתיה"ס עד יום ג'
16:03 01/05/20  |  עידן יוסף

בעקבות מחאת ראשי הערים הגדולות, משרד החינוך הודיע למנהלי בתי הספר כי ניתן לפתוח את הלימודים ביום שלישי, אם הם אינם ערוכים כראוי.

+חברי ועדת הקורונה סיירו במרכז השליטה הלאומי של משרד הבריאות
15:57 01/05/20  |  עידן יוסף

חברי ועדת הקורונה של הכנסת סיירו במרכז השליטה הלאומי של משרד הבריאות ובמעבדת הקורונה בבית החולים שיבא תל השומר. בהצהרה לתקשורת בסיום הסיור אמר ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה: "ברורה פה התרומה של גופי הביטחון שמביאים הרבה ידע ניסיון ומשאבים. המסר שצריך לצאת מכאן דווקא בימים אלה שאנחנו נכנסים לימים של חיים בנוכחות קורונה, חשוב להבין שכל מה שגויס כאן, צריך לעבור תהליך של נורמליזציה ואזרוח. החל בהקמת גוף שליטה אזרחי קבוע שיטפל בנושאי משבר כפי שהמליצה הוועדה במסקנות הביניים שלה, וכלה בלקיחת כל המסקנות שהוסקו כאן - הפיכה שלהן למערכת קבועה שיודעת להתמודד, כולל לגייס בשעת חירום משאבים שהמדינה מחזיקה לדברים אחרים.
"אם כל מה שיישאר כאן זה רוח ההתנדבות והיכולות העצומות של גופים כמו צה"ל ושל המוסד, ונעבור למצב כמו המצב הנוכחי שהמשק נפתח ומוסדות הלימודים חוזרים לפעול, עם הישענות על הגופים הללו שיש להם משימות כבדות במקומות אחרים, אנחנו לא נתמודד טוב עם הגלים הבאים אם יהיו חס וחלילה. אם אנחנו ניקח את רוח ההתנדבות והעוצמה הזאת ונהפוך אותה למערכת אזרחית מתפקדת, נרוויח משהו חשוב גם מהמשבר הגדול הזה".

[צילום: חיים רובינשטיין]
+נתפס נער שהסיע חולה קורונה מאומת
15:32 01/05/20  |  עידן יוסף

במהלך פעילות אכיפה נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש באזור הדרום, נעצר על כביש 90 נהג שחלונות רכבו כהים. במהלך הבדיקה, הבחינה השוטרת כי הנהג נראה צעיר מכדי לנהוג על הרכב ואכן, נמצא כי הוא בן 15 ואין לו רשיון נהיגה.
הנער הסיע תושב רהט בשנות ה-20 לחייו, שאובחן כחולה מאומת בנגיף הקורונה ואמור היה לשהות בביתו בבידוד מוחלט.
השוטרים התמגנו בהתאם, הורו לשניים להשאר ברכב עד לסיום הטיפול. נגד הנוסע נרשם דוח בסך 5,000 ש"ח בגין הפרת התקנות לשעת חרום והזמנה לבית המשפט בגין מתן רשות לאחר. הוא שוחרר ונשלח לביתו להמשך בידוד. הנער בן ה-15 זומן גם הוא לבית המשפט בגין נהיגה ללא רישיון.

[צילום: דוברות המשטרה]
+חולה קורונה שהה בסניף איקאה בראשל"צ
15:26 01/05/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות הודיע כי מחקירה אפידמיולוגית שנערכה לאחד מחולי הקורונה, התברר כי שהה בסניף פתוח של איקאה בראשון לציון. החולה ביקר בסניף ביום שני האחרון (27 באפריל) בין השעות 16:00 ל-17:00. קונים שהיו באותה עת בקרבתו יתבקשו לשהות בבידוד בן שבועיים.

+שיפור משמעותי במצבו של חולה הקורונה בן ה-59 מכרמיאל
14:40 01/05/20  |  עידן יוסף

לאחר 11 ימים, בהם היה במצב קשה מאוד, מונשם ומורדם, חל שיפור משמעותי במצבו של חולה הקורונה בן ה-59, תושב כרמיאל, המאושפז במחלקת הקורונה המבודדת במרכז הרפואי לגליל בנהריה. אתמול הוא נותק ממכשירי הנשמה וכעת הוא נושם בכוחות עצמו ובהכרה מלאה.

+יו"ר ועדת הכספים: הממשלה אינה מנהלת את מערכת החינוך
14:29 01/05/20  |  עידן יוסף

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר, אומר כי הבלגן הניהולי ניכר במערכת הבריאות בא לידי ביטוי בדרך ניהול המשבר בידי הממשלה. לדבריו, התוהו ובוהו עם חזרת התלמידים לבתי הספר הוא רק תסמין לחלמאות הניהולית של הממשלה. "אין ממשלה שמנהלת את מערכת הבריאות, אין ממשלה שמנהלת את מערכת החינוך ואין ממשלה שתציל את המשק הקורס".

+15 ערים גדולות: לא נפתח את מערכת החינוך
14:25 01/05/20  |  עידן יוסף

פורום 15 הערים העצמאיות דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על דחיית מועד ההפעלה של מערכת החינוך מיום ראשון הקרוב. "אין ספק שמהלך זה יש בו כדי לתרום לחברה, למשק ולכלכלה, וכמובן לילדי ישראל עצמם", כתב ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בשם הפורום. "עם זאת, בנסיבות שנוצרו העיתוי שנקבע להפעלת החלטת הממשלה אינו מאפשר את יישומה הבטוח והתקין".
עוד כתב: "מתן הנחיות סותרות או הנחיות המונחתות ברגע האחרון, במהלך סוף השבוע הקרוב, מהרגע להרגע, הופכות את המשימה לבלתי אחראית ואף מסוכנת, וזאת עם כל הרצון הטוב".
בפורום מבקשים ראשי העיריות לדחות את מועד החזרה ללימודים בבתי הספר בכמה ימים. "על-מנת שנוכל להחזיר את מערכת החינוך לפעילות ראויה, כפוף לכללי הבטיחות והמגבלות הרפואיות ההכרחיות בתקופה זו, ולאפשר לכלל העיריות ללא יוצא מהכלל לחדש את פעילותה, אנו קוראים לממשלה לדחות את הפעלת מערכת החינוך במספר ימים", נכתב. "כמו-כן, נבקש כי הממשלה תנחה את משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד האוצר להיכנס עמנו לדיון מקצועי מואץ להיערכות משותפת, סדורה וקוהרנטית להפעלת מערכת החינוך, מתוך הבנה שעליהם לעשות הכל כדי לסייע לנו, הגורמים האמונים על הפעלת מערכת החינוך לאורכה ולרוחבה של ישראל, לבצע את המוטל עלינו באופן תקין ובטוח לטובת ילדי ישראל ומשפחותיהם".
לערים אלה הצטרפו ערים נוספות. אחרות הודיעו כי מערכת החינוך אצלן תיפתח באופן חלקי.

+רמת הכוננות בחבל חוביי יורדת
14:09 01/05/20  |  עידן יוסף

סוכנות הידיעות הסינית מדווחת כי מחוז חוביי, שם החלה התפרצות נגיף הקורונה, תוריד את רמת הכוננות שלה מהגבוהה ביותר לדרגה השנייה בגובהה החל ב-2 במאי", זאת לאחר חודשים של נעילה הרמטית.

+כיתות ד'-י' יחזרו ללמוד בחודש יוני
13:35 01/05/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מיום ראשון כיתות א'-ג' וי"א-י"ב חוזרות ללמוד ובחינוך החרדי כיתות ז'-י"א  ▪  המל"ל המליץ לדחות את חידוש הלימודים, אך נתניהו הטה את הכף וכעת הוחלט - חלקים ממערכת החינוך יחזרו לפעילות ביום ראשון, בהנחיות קפדניות של משרד הבריאות  ▪  גני הילדים והפעוטונים ייפתחו ב-10 במאי

שר החינוךך וראש הממשלה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
לימודים לחלק מהתלמידים [צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]
+עיריית ת"א: הלימודים בגיל הרך לא יתחדשו
13:05 01/05/20  |  עידן יוסף

עיריית תל אביב יפו לא תפתח את גני הילדים וכיתות א'-ג' ביום ראשון, מלבד החינוך המיוחד שהלימודים במסגרתו יימשכו כרגיל. ראש העירייה רון חולדאי אמר: "לא ניתן לפתוח ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות רק ביום שישי. שינויים טורפים את הקלפים ודורשים היערכות מחדש".

+השראה מצ'רצ'יל ומחשבי קוונטום
12:53 01/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דניאל פינקלשטיין מציע בטיימס: לחשוב מה יקרה אם פעולה מסוימת לא תינקט, ולהגיע כמה שיותר מהר למצב בו מחשבי קוונטום יעשו במקומנו את ההכנות לטווח ארוך

מצב הקורונה בבריטניה, 28.4.20 / סקיי ניוז
שעות במקום מיליוני שנים [צילום: סת' ווניג, AP]
+המגזר הציבורי ימשיך לפעול במתכונת חרום ליומיים נוספים
12:02 01/05/20  |  עידן יוסף

בהמשך לאישור הממשלה להארכת תקנות שעת חרום החלות כיום, ימשיך המגזר הציבורי לפעול במתכונת חירום עד ליום ה- 2.5.20. בהתאם, ימשיכו לחול אותם כללי תשלום לעובדים המוגדרים חיוניים ולעובדים שמוגדרים רגילים.
במהלך סוף השבוע תדון הממשלה בהחלת הוראות ה"תו הסגול" על המגזר הציבורי במטרה להרחיב את היקף השירותים לציבור ואת מכסת העובדים שתתאפשר חזרתם לעבודה. במסגרת הדיון יוגדרו קבוצות העובדים שלא תתאפשר חזרתם לעבודה בשלב זה. במקביל, הממונה על השכר, קובי בר נתן ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד פועלים להגעה להסכמות קיבוציות באשר להמשך מתכונת ההעסקה והשכר של העובדים שיחזרו לעבודה וכן של אלו שלא תתאפשר חזרתם.

+מניין המתים מקורונה הגיע ל-223
09:43 01/05/20  |  עידן יוסף

מספר החולים בישראל עלה ל-16,004. מניין המתים הגיע ל-223.

+ארה"ב: מניין המתים עלה ל-63,592
08:26 01/05/20  |  עידן יוסף

מניין המתים מנגיף הקורונה בארה"ב עלה ל-63,592, לאחר שביממה האחרונה 1,937 בני אדם מתו מהנגיף.

+הסיכון המוסרי בחילוץ מהקורונה
08:09 01/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

כאשר המחיר המלא של התנהגות מסוכנת אינו נופל על האחראים לה, נוצר עידוד ליטול סיכונים מיותרים  ▪  נכון וחיוני לסייע לנפגעי הקורונה אבל בהמשך צריך יהיה לדרוש נטילת אחריות - סבור אקונומיסט

כלכלנים לא מתרגשים [צילום: מישל אולר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיים נחמן ביאליק, תמוז תרצ"א
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
}}}מ4.11.1995איש אחד שולט כאן
נתניהו שמו.  |  1/05/20 09:29
2
יש לך איפיון חזק של הסמול
פנחס  |  1/05/20 10:26
3
הקיטוב שזרעו הדמוקרטים לא מוזכ
טירה  |  1/05/20 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
כאשר המחיר המלא של התנהגות מסוכנת אינו נופל על האחראים לה, נוצר עידוד ליטול סיכונים מיותרים    נכון וחיוני לסייע לנפגעי הקורונה אבל בהמשך צריך יהיה לדרוש נטילת אחריות - סבור אקונומיסט
עידן יוסף
תנועת הרכבות תחודש בחלקה הגדול כבר באמצע חודש מאי, למעט מספר קווים שיקבלו מענה באמצעות תחבורה ציבורית חלופית באוטובוסים או הסעים חינמיים בקווים קצרים    הקווים באזור סבידור יתחדשו רק בעוד כחודש, לנוכח הצורך בזירוז עבודות החשמול
עידן יוסף
מיום שלישי ה-5 במאי התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 20:00 בערב, אך פעילותה בסופי-השבוע לא תחודש לפי שעה    מסתמנת החזרתם לפעילות של כ-200 קווים בין-עירוניים    בימים אלו נספרו רק כ-12 אחוזים מנוסעי התחבורה הציבורית בהשוואה לימים שקדמו למשבר
איציק וולף
השפעתו של המשבר בשנת 2020 תתבטא בירידה של כ-20% במכירות לעומת תוכנית העבודה המקורית של החברה, כאשר ירידה זו אינה אחידה בין לקוחות החברה
איציק וולף
ועדת הכספים אישרה ערבות מדינה של 900 מיליון שקלים לקרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים    עד ל-26 באפריל הוגשו לקרן 48 אלף בקשות בסך כולל של כ-31 מיליארד שקל    הושלם הטיפול בכ-14,500 בקשות, שמתוכן אושרו כ-75%, בהיקף של כ-4.6 מיליארד שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il