X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנגלמן. למרות הלשון הרכה והכמעט-מלטפת
פגיעות יום-יומיות בזכויות יסוד [צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90]
המסקנה הקשה העולה מדוח מבקר המדינה:

משטרת ישראל מתנהלת כארגון פשיעה

רבבות מעצרים שאינם מדווחים לציבור, אלפי דוחות מעצר שאינם נרשמים כיאות, אלפי עצורים שאינם זוכים להיוועץ בעורכי דין. זוהי תמונת המצב היום-יומית במשטרת ישראל. זה לא יכול להיות מקרי, אלא רק תוצאה של הכוונה מלמעלה: תעברו על החוק, לא יקרה לכם כלום זה ישתנה רק אם בראש המשטרה יעמוד איש צה"ל, כל שוטר שישקר יעוף הביתה, ומי שיעבור על החוק - ישלם פיצויים מכיסו מה הסיכוי שזה יקרה? אפס
▪  ▪  ▪
123,000 מעצרים לא דווחו ב-2018ˉ2016; המשטרה פוגעת שיטתית בזכות ההיוועצות
איתמר לוין
40% מן המעצרים בשנות הדוח לא נכללו בדיווח שנמסר לציבור * דוחות המעצר ברבים מן המקרים אינם כוללים פרטים חיוניים * 23% מתוך בקשות העצורים לסניגור ציבורי מולאו רק לאחר שהם נחקרו; 66% מהבקשות נשלחו לסניגוריה רק לאחר החקירה * המשטרה יכלה לשחרר בעצמה אלפי עצורים אך במקום זאת הביאה אותם לבתי המשפט * בניגוד למגמת חוק המעצרים - מספר הבקשות למעצרים עד תום ההליכים זינק פי שלושה * הסעת עצורים נמשכת ימים ארוכים, למרות שהמרחק הממוצע הוא 18 ק"מ בלבד
לרשימה המלאה

כמו דיקטטורה בעולם שלישי
פרקי הדוח על תנאי המעצר והיחס לעצורים צריכים להדיר שינה. מתניהו אנגלמן מתאר תמונה של מדינת עולם שלישי דיקטטורית, בה אין כל חשיבות לזכויות יסוד אנושיות בסיסיות ביותר. מטר מרובע אחד לעצור בתאי מעצר ברוב בתי המשפט, בהם הללו שוהים שעות רבות ביום. ימים ארוכים של נסיעות בין בתי הכלא לבתי המשפט, על מושבי ברזל לוהטים בקיץ וקפואים בחורף. שניים ושלושה לילות בתנאים קשים במעבר בבתי מעצר. לא בטורקיה, לא בתאילנד, לא בברזיל. ישראל, מאי 2020.

עד 4 במאי 2020 בשעה 16:00 יכלו משטרת ישראל ומפקדיה לטעון, כי המקרים הרבים של הפרות חוק המתגלות בין כחולי המדים, הם לא יותר מאשר כמה תפוחים רקובים בארגז. נכון שהיה קשה לקבל את הטענה הזאת לנוכח ריבוי המקרים. נכון שהיה קשה לקבל את הטענה הזאת לאור היד הרכה בה פועלת המשטרה מול אותם מפרי חוק ונהלים. אבל עד אתמול אחרי הצהריים, קשה היה לטעון גם את ההפך - שמדובר בפעילות מאורגנת ומוכוונת מלמעלה.
לא עוד. הדוח של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מלמד שמדובר בעבריינות ארגונית. למרות הלשון המאוד-עדינה ואף מלטפת של אנגלמן, התמונה היא חד-משמעית. המשטרה כארגון פועלת בצורה שיטתית נגד החוק. ריבוי המקרים אינו מאפשר להגיע לשום מסקנה אחרת. זה לא יכול להיות מקרה. זה לא יכול להיות צירוף מקרים. זה יכול להיות רק מדיניות שיטתית ורוחבית, של עבירות שיטתיות ורוחביות. במילים אחרות: זהו ארגון פשיעה.
דוחות חסרים ואף כוזבים
ראו מה קובע אנגלמן. המשטרה אינה מדווחת לציבור, בצורה שיטתית, על רבבות מעצרים - ליתר דיוק: על 123,000 כאלו בשנים 2018-2016. משטרת ישראל מתנהגת כמו במשטרים חשוכים, בהם אנשים נעצרים ונעלמים ברחובות. היא אפילו אינה מכחישה זאת; התירוץ שלה הוא ש"בשנתון הסטטיסטי לא ניתן להציג את כלל הנתונים המתייחסים לשימוש בסמכות המעצר". זהו תירוץ שקרי; השנתון הסטטיסטי של המשטרה מחזיק עשרות עמודים, וכל מה שצריך הוא עוד עמודה בגרפים המתארים את המעצרים. האמת המתבקשת היא, שהמשטרה מסתירה את הנתונים כדי שלא תקום זעקה לגבי המספר העצום של המעצרים. אין הסבר אחר.
נכון, זו לא עבירה על החוק, אלא "רק" מסירת נתונים שקריים לציבור. אפשר לטעון שההסתרה הזאת מהווה זיוף של השנתון הסטטיסטי, אבל לא נלך רחוק כל כך. לעומת זאת, המשטרה עוברת על החוק מדי יום ברישומי המעצרים ובפגיעה חוזרת ונשנית בזכות ההיוועצות של העצורים. מה שטענה עד כה הסניגוריה הציבורית, מה שאמרו עד כה בצורה ספוראדית בתי המשפט - הוא כעת קביעה עובדתית רוחבית מוצקה.
נתחיל מן הדוחות. אנגלמן מדווח, כי ב-24% מהדוחות לא נרשמה עילת המעצר, כך שלא ניתן לבחון את חוקיותו. תרשו לי לשער, שרק חלק מההשמטות הללו נובעות מ"סתם" ברדק וזלזול, ושחלק אחר - אולי חלק ניכר - נובעים מהרצון להסתיר שהעילה הייתה מפוברקת או שלא הייתה עילה כלל. וזהו כמובן גם פתח לזיופים, שיבושי הליכים ועדויות שקר בדיעבד, כדי למלא את החסר שלא נרשם בזמן אמת.
ב-43% מבין הדוחות לא נרשמה שעת המעצר, ולצד זאת נתגלו דוחות כפולים על אותם מעצרים - עם שעות שונות בכל דוח. לעובדה זו יש משמעות מרחיקת לכת. החוק מחייב להביא עצור בפני שופט בתוך 24 שעות ממעצרו, ואוסר לפרסם את שמו במשך 48 שעות ממעצרו. אם השעה לא נרשמת כלל או נרשמת שלא כראוי, יכולה המשטרה להחזיק את העצור שעות רבות שלא כחוק - ולכו תוכיח את זה. כנ"ל לגבי מניעת פרסום בלתי חוקית במשך שעות מעבר למגבלה הקבועה בחוק. זהו זלזול מוחלט בשתי זכויות יסוד: חרותו של העצור וחופש הביטוי של התקשורת. בדיקת משרד המבקר גם מצאה, כי ב-17% מהתיקים לא בוצעו פעולות חקירה כלשהן - מה שמלמד שבדיעבד לא הייתה עילה למעצרים.
צריך לדקלם את זה מתוך שינה
נעבור לזכות ההיוועצות. זוהי זכות יסוד בכל מדינת חוק דמוקרטית, אבל שוטרים לא אוהבים אותה - כי עורכי דין עלולים להנחות את לקוחותיהם לשמור על זכות השתיקה. משרד המבקר מצא, כי ב-23% מן המקרים שנבדקו - טופס הבקשה לקבלת ייצוג של סניגור ציבורי הוכן רק לאחר שהעצור נחקר. 66% מן הבקשות הועברו בפועל לסניגוריה הציבורית רק אחרי החקירות. במילים אחרות: אלפי עצורים לא זכו לראות עורכי דין בזמן.
אין שום מנוס מן המסקנה, כי מדובר בהתנהגות שיטתית המוכוונת מלמעלה. לא ייתכן שמאות שוטרים בודדים רושמים כל אחד בנפרד דוחות חסרים ומטעים. לא ייתכן שבאלפי מעצרים, כל אחד בפני עצמו, יש הפרה של זכות ההיוועצות. מדובר בפעולות הכי בסיסיות שיש, הכי נפוצות שיש, הכי יום-יומיות שיש. כל שוטר - בעצם, כל חניך באקדמיה למשטרה - צריך לדקלם ולבצע את כל אלו מתוך שינה.
העובדה הברורה שכל העבירות הללו מתרחשות מדי יום ביומו, למעשה מדי שעה בשעתה - היא המלמדת שמדובר בהכוונה מלמעלה, או לכל הפחות בעצימת עיניים המהווה רשלנות פושעת. זה פשוט לא יכול להיות אחרת. מישהו אומר לשוטרים: שימו פס על החוק, הוא לא מחייב אתכם, ממילא מדבר בחלאות שאיש לא יאמין להם, לכם מותר הכל.
להוציא את הדין המשמעתי ומח"ש
כדי לשנות זאת, יש צורך בניעור כולל של המשטרה ושל הפיקוח עליה. המפכ"ל הבא צריך להגיע מצה"ל - לא מתוך המשטרה (כי הוא לא יחולל את השינוי) ולא מהשב"כ (הספיק לנו רוני אלשיך). צריך לבוא קצין בכיר, עם ניסיון בפיקוד ובעל יושרה מוכחת. רוצים פנטזיה? גדי איזנקוט. אומנם ירידה בתפקיד, אבל סוג של שירות מילואים נוסף לטובת המדינה. יש עוד מספיק אלופים במילואים שאותם ניתן לגייס.
המפכ"ל הזה צריך להבהיר בפקודה הראשונה שלו: שקרנים יעופו מהמשטרה בתוך 24 שעות. לא על בלופים קטנים, אבל כל שקר מהותי - בנוגע לשירות או מחוצה לו - יוביל לפיטורים מיידיים. משום שזהו השורש של הכל: כאשר השוטרים יידעו ששקרים יעלו להם במשרותיהם, הם יכתבו דוחות מלאים ומדויקים, לא ירביצו לאזרחים ולא יפגעו בזכויות עצורים. בנוסף לכך, כאשר פסק דין חלוט יקבע ששוטר עבר במזיד על החוק - הוא ישלם על כך מכיסו, ולא כולנו נשלם כפי שנהוג כיום.
יש צורך בעוד שני שינויים מהותיים. הראשון: יש להוציא את הדין המשמעתי מן המשטרה. כפי שאנחנו מראים פה מדי רבעון, העונשים המשמעתיים - כולל על עבירות מין ומרמה - נעים בין מצחיקים לבין מגוחכים. אי-אפשר לסמוך על קציני המשטרה - לא כתובעים ולא כשופטים. מבחן התוצאה מוכיח זאת. השני: יש להוציא את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות. כאשר חוקרי השוטרים הם עמיתים של הפרקליטים שמסתמכים עליהם, התוצאה הצפויה מראש היא הפיכת מח"ש לבית קברות לתלונות נגד שוטרים, כפי שהראה המבקר הקודם, יוסף שפירא. בקיצור: הפיקוח על המשטרה צריך לצאת מהמשטרה והפרקליטות, ולעבור לידיים עצמאיות באמת - אולי אפילו של רשות נפרדת.
אבל, שוטרים יקרים, אל תדאגו. זה לא יקרה. איש לא יטלטל את המשטרה, אפילו לא ידגדג אותה. משום שהפוליטיקאים או מפחדים ממנה, או שאם יגעו בה - מיד תקום זעקה שהם פוגעים בשומרי הסף ובאכיפת החוק. למרות שאותם שומרי סף הם בעצמם הפורצים. למרות שאותם אוכפים הם בעצמם העבריינים. כך זה יימשך, ולא משנה מה יגידו התקשורת ומבקר המדינה והסניגוריה הציבורית ועורכי הדין ואפילו בתי המשפט.

מעצרים פליליים / דוח מבקר המדינה
רבבות מעצרים אינם מתועדים; דוחות מעצר חסרים ומאוחרים; עומס עצום בדיוני המעצרים בבתי המשפט; תנאים קשים מאוד לעצירים ואסירים במעבר; העדר שימוש ביכולת לשחרר בתחנת המשטרה; העדר שימוש מספיק באיזוק אלקטרוני
דוח מבקר המדינה - מעצרים פליליים בישראל / דוח שנתי 70 ב
בחודשים מרץ עד יוני 2019 בדק משרד מבקר המדינה את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה השונים בתחום המעצרים 12 . הביקורת כללה בדיקה של תחומי האחריות והפעולה של גורמי האכיפה העוסקים במעצרים וניתוח מאגרי נתונים 2018 . הביקורת נעשתה - שהתקבלו מהמשטרה על אודות תיקי מעצרים בשנים 2016 בגופים וביחידות האלה: המשרד לבט"פ, המשטרה, שב"ס, הנהלת בתי המשפט, מינהל התביעות במשטרה והפרקליטות במשרד המשפטים. במסגרת הביקורת ביקרו נציגי משרד מבקר המדינה במשרדי מחוזות המשטרה, בתחנות משטרה ברחבי הארץ 13 , בבתי מעצר ובבתי משפט . בדיקות השלמה נעשו במשרד האוצר ובמשרד האוצר ובמשרד הרווחה. דוחות קודמים בנושא פורסמו בשנים 1995, 2014 ו-2015 (102 עמ')
דוח מבקר המדינה - תנאי המעצר בשירות בתי הסוהר / דוח שנתי 70 ב
בחודשים מרץ עד יוני 2019 בדק משרד מבקר המדינה את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה השונים בתחום המעצרים. פרק זה עוסק בביקורת שנערכה בשב”ס, ונבדקו בו תנאי המעצר והליווי בשב”ס, ממשקי העבודה בין שב”ס למשטרת ישראל והממשקים שבין שב”ס להנהלת בתי המשפט בתחום המחשוב. . במסגרת הביקורת ביקרו נציגי משרד מבקר המדינה בשישה בתי מעצר 1 ובאגף מעבר (60 עמ')
דוח מבקר המדינה - התנהלות מייצגי המדינה בערכאות בתיקי מעצרים / דוח שני 70 ב
בחודשים מרץ עד יוני 2019 בדק משרד מבקר המדינה את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה השונים בתחום המעצרים. חלק זה של הדוח מתמקד בהתנהלות מייצגי המדינה בהליכי המעצר המתנהלים בבתי המשפט, בין בהארכה של מעצר ימים במהלך החקירה המשטרתית ובין במסגרת בקשה של התביעה למעצר עד תום ההליכים לאחר שהוגש כתב אישום. במסגרת הבדיקה ביקרו נציגי משרד מבקר המדינה . בארבעה בתי משפט שונים (44 עמ')
תאריך:  05/05/2020   |   עודכן:  06/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משטרת ישראל מתנהלת כארגון פשיעה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
}}}מה הפלא נתניהו מגה חשוד ...
בשחיתות.  |  5/05/20 08:39
 
- בין בני אדם נורמליים יש חילוקי
בן נאמן  |  6/05/20 11:24
2
איש צה"ל ?
ארי כספי  |  5/05/20 08:54
 
- אהבתי
לכאורה  |  5/05/20 12:51
3
איך לא ? ברור שינקום במשטרה ל"ת
מבקר מטעם  |  5/05/20 10:38
4
טוהר מידות נוצר במשפט
בן נאמן  |  5/05/20 12:29
5
איתמר, יש עוד ל ל"ת
ד"ר משה פרץ  |  5/05/20 12:59
6
איתמר, יש עוד שתי סיבות
ד"ר משה פרץ  |  5/05/20 13:04
7
תגובה; "משטרת ישראל מתנהגת"
אלברט 99  |  5/05/20 18:45
8
דבר אמת!
רוני ש.  |  5/05/20 19:04
9
מסכים עם הניתוח לא עם המסקנות
הגיון בריא  |  6/05/20 07:59
10
זו לא חדשה
סממן שולי  |  6/05/20 10:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
רבבות חברות לא שילמו את האגרות השנתיות - והחובות לא נגבו    הרשם - השייך למשרד המשפטים - התקשר במשך 13 שנים ללא מכרז עם חברות שהפיצו נתונים שלו, בלא להבטיח שישלמו את מלוא התמורה ובלא בקרה על פעילותן
איתמר לוין
מנהלת אגף התקציבים במשרד רה"מ שימשה גם כגורם המתפעל של המעונות וגם כגורם המאשר   תפקידו של עזרא סיידוף לא אויש בצורה מלאה מאז הושעה בשל פרשת שרה נתניהו
איתמר לוין
הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי מנוהלים בצורה פרטנית וללא תיאום בין הגורמים הממשלתיים    פריסת ההתחייבויות בהיקף של מיליארדי שקלים אינה חשופה לעיניהם של כל מקבלי ההחלטות
איתמר לוין
למרות עמדת האוצר והעלייה בתוחלת החיים, הגיל נותר 62 - ומסכן את קרנות הפנסיה הוותיקות    נמשכות המחלוקות בין האוצר וצה"ל בנוגע לפנסיות למי שפורשים משירות קבע
איתמר לוין
העדר לימודי ליבה ברוב המכריע של הישיבות    זכאות נמוכה מאוד לבגרות - הן של הבנים והן של הבנות    למשרד החינוך אין נתונים על רוב עובדי ההוראה ובחלק מן הישיבות מלמדים מורים ללא תעודת הוראה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il