X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רגישות ומחויבות כלפי החלש היא בבחינת מצפן שחייב לכוון את חיינו החברתיים הוא חייב להיות מעוגן בדפוסי החוקים שאנחנו מחוקקים החלש זה לא רק העני, אלא גם בן המיעוט הלאומי - הגר החי בתוכנו
▪  ▪  ▪
הנכות בחרה בהם [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

אנחנו עומדים בפני כינון ממשלה חדשה בישראל, אני רוצה לאחל לממשלה החדשה, שהמצפן החברתי המנחה את פרשת "אמור" הוא זה שינחה את ממשלת ישראל העתידה לקום.
הפרשה מפגישה אותנו עם ביטויי מחויבות מיוחדת כלפי החלשים החיים בתוכנו. בפרשה עולה דרישה לפתיחות סוציאלית ולהשתתת צדק חברתי תוך תביעה תקיפה לבסס בחברה שלנו דפוסים חיים של ערבות הדדית שמחממת את הלב - "וּבְקֻצְרְכֶם אֶת-קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא-תְּכַלֶּה פְּאַת שָׁדְךָ בְּקֻצְרֶךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְּלֶַקֵּט, לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אוֹתָם, אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא כ"ג 22).
רגישות ומחויבות כלפי החלש היא בבחינת מצפן שחייב לכוון את חיינו החברתיים. הוא חייב להיות מעוגן בדפוסי החוקים שאנחנו מחוקקים. החלש זה לא רק העני, אלא גם בן המיעוט הלאומי - הַגֵּר החי בתוכנו.
רגישות ומחויבות כלפי החלש בחברה, שמנחה את הפרשה, חייבת ביתר שאת לקבל ביטוי בימים אלו של מגיפת הקורונה כשלמעלה ממיליון עובדות ועובדים נפלטו ממקומות העבודה והפכו למחוסרי עבודה. אנחנו חייבים ברוח פרשת השבוע להיות קשובים למצוקותיהם של רבבות רבות של עצמאיים, הנמצאים בקריסה כלכלית. כל אלו שמים את כל יהבם על יד מושטת של מוסדות המדינה, שתסייע להם לחצות את התקופה הקשה הפוקדת אותנו.
מצער, שדווקא פרשה המובילה אותנו לפסגות מוסריות ולעולם נעלה של ערכים חברתיים, אותה פרשה כוללת תביעה פוגענית לפסילת כוהן מתפקידו בקודש, אם נמצא בו מום גופני מולד או מום כמו שבר יד או שבר רגל (ויקרא כ"א 15-23).
עוצמות מוסריות
כואבת פסילה גורפת של אדם מכל תפקיד דתי ערכי, ונשללת אפשרות לשהות במקום הקדוש, אם דבק בו מום גופני. מצער, שאפילו נשללת ממנו האפשרות לבוא למקום שעבורו הוא משכן לחוויה דתית בעלת משמעות רבה.
אודה, שקשה לי לגשר בין שני הקטבים. קוטב אחד מעלה אותי לעבר פסגות מוסריות וערכיות - "... לא תכלה פאת שדך בקצרך, ולקט קצירך לא תלקט - לעני ולגר תעזוב אותם". הקוטב השני מפגיש אותנו עם אמירה מקוממת - "כִּי כָּל אִישׁ אֲשֶׁר-בּוֹ מוּם לֹא יִקְרַב - אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ... כָּל אִישׁ אֲשֶׁר-בּוֹ מוּם מִזֶּרַע אהרן הַכֹּהֵן לֹא יִגַּשׁ לְהַקְרִיב אֶת אִשֵּי.."
רבים מאתנו פגשו אנשים לא מעטים, שהטבע התאכזר כלפיהם. הם באו לאוויר העולם עם מום גופני קשה. יש ביניהם אנשים עם עוצמות מוסריות נעלות. הם לא בחרו בנכות. נכות בחרה בהם. לכן עלינו כקולקטיב אנושי מוטלת מחויבות לסעוד אותם. הסעד לא חייב תמיד להיות כלכלי, אלא מתן כבוד וסיוע להגיע לפסגות בכוח תכונות רוחניות, כשיכולת פיזית כזו או אחרת ניטלה מהם עקב מומם.
קשה לי לקבל פסילה גורפת של פרשת "אמור", האוסרת כניסה לנכה למקום הקדוש וחלים עליו איסורים חמורים - "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם, אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ...אוֹ אִישׁ אֲשֶׁר יֵש בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יָד, אוֹ גִּבֵּן אוֹ דַּק ... לֹא יָבוֹא אֶל הַמִּזְבֵּחַ וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי...:
מדוע נוסף על מכה גופנית, הדורשת מנכה להתמודדות קשה יום-יום, מטילים עליו חותם של מחלל את הקודש עקב מום גופני. קשה לי לקבל את פרשנות אברבנאל, המצדיקה את האיסור בטענה, שאין להפקיד עבודות חינוכיות במקדש בידי מי שעלול לגרום לזלזול של הציבור עקב מראהו הפגום ובעקיפין לזילות במעמד הקדוש ברוך הוא. אסור לנו להדיר גִּבֵּן או תְּבַלֻּל בְּעֵינוֹ, במיוחד שקיימת אפשרות, שטמונים בו מטענים אינטלקטואלים ומוסריים.

תאריך:  06/05/2020   |   עודכן:  06/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיחה עם פרשת "אמור" (ב)
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עלוב, מסולף וצבוע.
מגיב ותיק  |  6/05/20 13:24
 
- אני המגיב הותיק מתעקש להשתטות
אני המגיב הותיק  |  6/05/20 16:38
 
- מחבקת את מגיב ותיק. ל"ת
עליבות הנפש  |  7/05/20 09:51
2
מקפיד להיות חמור קופץ בראש ל"ת
אני מגיב ותיק  |  7/05/20 09:39
3
פרשת אמור
א של זאב  |  9/05/20 10:48
4
פרשת אמור
אמיל שאול  |  9/05/20 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
עתה הכל מתחילים להבין כי הצדק היה עם הפרופסורים    לעגו להם בבורות ובערות    אך הם לא הרפו
חיים נוי
ביקורת: סורוצקין - מעדנייה יהודית - שותפות של קורין גדעון ובעלה חילי ואחיו דוד סורוצקין - טעים ואיכותי
גרשון הכהן, אפרים לאור
משבר הקורונה הינו מסוג התרחשויות תקדימיות נדירות שחותמן מעפיל ומאפיל על כל מה שהכרנו בעבר ושניהולן מחייב מערכת חשיבה פתוחה וגמישה, רב-ממדית, מבוזרת ורב-מוקדית, המשוחררת מפרדיגמות ארגוניות קבעוניות
רפי לאופרט
קל לדמיין את האבסורד הטמון בביטוי "כשהעולם עצר מלכת". די אם נדמיין לעצמנו את האטת או עצירת סיבוב הירח סביב כדור-הארץ, או סיבוב הארץ סביב השמש. עוד יותר קל לדמיין מה יתחולל במקומותינו אם המים יפסיקו באחת לזרום על פני כדור-הארץ
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מוטאציה, תהליך מסוכן, ספרים אסורים, קורונה, התאמות, הון לעומתי וחוסר החלטה    "אל נא רפה נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il