X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המלך עבדאללה מזהיר את ישראל מפני סיפוח הגדה המערבית ובקעת הירדן ומאמץ את העמדה הפלשתינית במלואה. דבריו של המלך הם "מס שפתיים" לפלשתינים וישראל איננה יכולה לוותר על בקעת הירדן שמהווה נכס אסטרטגי לביטחונה,יש להשלים את הסיפוח לפני הבחירות בארה"ב
▪  ▪  ▪
נתניהו בסיור בבקעת הירדן [צילום: פלאש 90]

ירדן פתחה בקמפיין דיפלומטי נגד הכוונה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה ואת בקעת הירדן והיא מתייצבת באופן מלא לצדה של הרש"פ השוללת על הסף את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית. עבדאללה מלך ירדן התראיין בסוף השבוע לעיתון הגרמני "דר שפיגל" והזהיר כי "אם ישראל תספח באמת את הגדה המערבית ואת בקעת הירדן בחודש יולי, הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה".
עבדאללה נמנע מלפרט באילו צעדים תנקוט ירדן ואמר: "אינני מעוניין לשגר איומים כאלה או אחרים,אבל אנחנו נבחן את כל האופציות אם יתבצע סיפוח ישראלי, אם הרש"פ תתמוטט הדבר יצור כאוס וקיצוניות". תנועות פתח וחמאס שיבחו את דבריו של המלך והתייצבותו לצד הפלשתינים. ירדן מנהלת מגעים אינטנסיביים עם האיחוד האירופי והידברות עם הממשל האמריקני בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לסגת מרעיון הסיפוח או לפחות לדחות את ההכרזה עליו בקיץ הקרוב.
במקביל לדברי המלך עבדאללה, הודיע שר החוץ הירדני איימן א-צפדי כי סיפוח הגדה המערבית על-ידי ישראל נוגד את החוק הבינלאומי. ירדן, כמו הרש"פ, סומכת בעיקר על האיחוד האירופי שיהלך אימים על ישראל בתקווה כי יטיל עליה סנקציות. גורמים אירופים מסרו בסוף השבוע לאחר ישיבת שרי החוץ של האיחוד האירופי כי האיחוד האירופי אמור לפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח הגדה המערבית וקובעת שמהלך כזה יהווה הפרה של החוק הבינלאומי.
ההודעה שתפורסם בשם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל תדגיש כי פתרון 2 המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם בתהליך השלום וכי האיחוד האירופי מעוניין לשתף פעולה עם הממשלה החדשה בישראל ובדיאלוג עם ארה"ב ומדינות ערב. למלך עבדאללה יש זיכרון סלקטיבי, הוא שכח כי ירדן היא זו שסיפחה את בקעת הירדן ב-1950, הוא גם שכח כיצד אביו המלך חוסיין הורה ב-1967 לצבאו לתקוף את ישראל וטנקים ירדנים חצו את נהר הירדן, דבר שהביא לכך שהממלכה האשמית איבדה את שליטתה במזרח ירושלים ובגדה המערבית כולל בבקעת הירדן.
דוברת משרד החוץ האמריקנית מורגן אורטגוס הגיבה על דבריו של המלך הירדני ואמרה כי ארה"ב סבורה שהדיונים על הסיפוח צריכים להתקיים כחלק מהשיחות בין הישראלים לפלשתינים על תוכנית טראמפ. "תוכנית טראמפ מקיפה מאוד, הפלשתינים אמרו פומבית שהם דוחים את התוכנית אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את ישום התוכנית, לא איבדנו תקווה ואנו נפעל כדי ללחוץ על הפלשתינים לחזור לשולחן המשא-ומתן", היא אמרה.
הדברים של עבדאללה מלך ירדן מתעלמים לחלוטין מתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, התוכנית מדברת על הקמת מדינה פלשתינית, בהסכמה עם ישראל, על כ-70 אחוזים משטח הגדה המערבית, לכן דבריו על אפשרות התמוטטות הרש"פ אינם נכונים והם חלק ממסע התעמולה הפלשתיני נגד תוכנית השלום האמריקנית. המלך עבדאללה גם מתעלם מהעובדה שתוכנית "עסקת המאה" שומרת על זכויותיה של ירדן כפי שהם מופיעים בהסכם השלום עם ישראל מ-1994 ולא פוגעת במעמד שהוגדר לה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.
חשש מרעיון "המולדת החלופית"
המלך חוסיין, אביו של עבדאללה, הודיע ב-1988 אחרי פרוץ האינתיפאדה הראשונה כי ירדן מתנתקת מהגדה המערבית והצהיר כי לממלכה אין תביעות טריטוריאליות בה, אם כך, מדוע נזעק המלך עבדאללה להגן על שטחי הגדה ובקעת הירדן, הרי ירדן ויתרה על כל התביעות לגבי השטחים האלה?
  • .חשש ירדני כי סיפוח 30 אחוזים משטח הגדה לישראל יעודד הגירה המונית של פלשתינים מהגדה המערבית לירדן.
  • המלך עבדאללה יודע כי הפלשתינים לא יסכימו לעולם לדון בתוכנית טראמפ, גם אם היא מאמצת את רעיון 2 המדינות, מכיוון שהם דורשים שכל תוכנית שלום תקבל מראש את "הקווים האדומים" שלהם, דהיינו הקמת מדינה פלשתינית בקווי ירושלים שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש זכות השיבה של הפליטים. לכן, הסכנה מבחינתו היא שתתעורר הדרישה של הימין בישראל לספח את הגדה המערבית ולהחיות מחדש את רעיון "המולדת החלופית", דהיינו שירדן היא המולדת האמיתית של הפלשתינים וכי שם צריכה לקום המדינה הפלשתינית במקום הממלכה ההאשמית, נוכח העובדה שכ-70% מתושבי ירדן הינם פלשתינים.
בקעת הירדן היא נכס אסטרטגי לישראל
נוכח הסרבנות של הפלשתינים המתמשכת לכל תוכנית שלום שאיננה נותנת להם את כל מבוקשם וההתייצבות של המלך עבדאללה לצדם, חשוב מאוד שישראל תקבע את הגבול המדיני והביטחוני המזרחי שלה, נוצרה פה הזדמנות היסטורית לקבל גיבוי אמריקני לקביעה כזו ואסור להחמיץ אותה. בקעת הירדן היא גבול טבעי שמאפשר לישראל עומק אסטרטגי ולכן היא צריכה להיות בשליטה מלאה של ישראל שתאפר לפרוס בה את כוחות צה"ל להגנה מפני כל חזית מזרחית שעלולה להתגבש בעתיד כנגד ישראל ולהרחיק את האיום על רצועת החוף בישראל שבה מרוכזת רוב האוכלוסייה של ישראל והתעשיה שלה.
בקעת הירדן מהווה מבחינה פיזית מחסום חשוב וחיוני להגנה מפני כל אויב חיצוני. ישראל היא חזקה מאוד כרגע ויש לה יחסים מדיניים טובים עם העולם הערבי, הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל ונותן לה גיבוי מלא,בישראל קמה ממשלת אחדות שיש בה קונסנזוס על בקעת הירדן, לכן אסור להחמיץ את שעת הכושר שנוצרה.
לישראל יש זכות טבעית להגן על עצמה בגבולות ברי הגנה, המלך עבדאללה צריך לעיין שוב בהחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם שאיננה דורשת נסיגה ישראלית לקווי 67 אלא לגבולות מוכרים ובטוחים, תוכנית השלום של טראמפ מגבה היטב את הפרשנות הזו. מה שהמלך עבדאללה היה צריך לעשות הוא לשכנע את הפלשתינים להסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה" שמקבלת את עיקרון הקמת המדינה הפלשתינית ולחדש את המשא-ומתן עם ישראל בתיווך אמריקני, אולם הוא בחר לאמץ באופן מלא את העמדה הפלשתינית.
ישראל שולטת בשטח בקעת הירדן ממילא, אולם יש חשיבות רבה להחלטה להחיל את החוק הישראלי על כל בקעת הירדן, יש לכך חשיבות מדינית והצהרתית, הפלשתינים והעולם הערבי צריכים להבין כי ישראל נטלה את היוזמה לקבוע את גבולה המזרחי והיא קובעת עובדות בשטח נוכח הסרבנות ההיסטורית הפלשתינית לכל הסדר מדיני שאיננו מתאים לאש"פ. בית המשפט החוקתי בירדן קבע לפני כמה ימים כי אין זה חוקי לחוקק חוק בפרלמנט הירדני המבטל את הסכם הגז בין ירדן לישראל וכי ירדן חייבת לשמור על ההתחייבויות הבינלאומיות שלה.
ירדן רק תפסיד אם תבטל את הסכם השלום עם ישראל, היא תפסיק לקבל ממנה מים, תאבד את מעמדה כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים והמלך עבדאללה לא יקבל שום סיוע מישראל, כפי שקיבל אביו, במקרה של ניסיונות הפיכה פלשתינים או ירדנים נגד בית המלוכה הירדני. עדיף למלך עבדאללה שעל הגבול המערבי של הממלכה שלו ישבו חיילי צה"ל ולא חיילים פלשתינים הכפופים לישות מדינית שעלולה לקבל תיאבון מחדש כמו בספטמבר 1970 ולנסות להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי.
מצבה הכלכלי והביטחוני של ירדן איננו מאפשר לה לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולחזור למצב של עויינות עמה, דבריו האחרונים של המלך הינם בבחינת "מס שפתיים" שהמלך עבדאללה משלם לפלשתינים, ישראל צריכה להתקדם במהירות ולהשלים את סיפוח בקעת הירדן לפני הבחירות בארה"ב ולהעמיד את המלך עבדאללה בפני עובדה מוגמרת.

תאריך:  17/05/2020   |   עודכן:  17/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפוח בקעת הירדן הוא הכרחי לביטחון ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל ללא זקוקה לבקעת הירדן
בן נאמן  |  17/05/20 09:27
2
מה שאמר המלך - מוכיח שזה המהלך
נב  |  17/05/20 11:01
3
מה עניין המלך לבקעה ?
שאול אבידור  |  17/05/20 12:02
 
- 70% מהירדנים = פלסטינים
בן נאמן  |  17/05/20 15:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עמוס ידלין, איתי ברון
המכון למחקרי ביטחון לאומי מעדכן את הערכת המצב האסטרטגית שלו לנוכח אירועי הקורונה וההשלכות הצפויות של המגיפה, ומציג שורה של המלצות מדיניות וביטחוניות לממשלת החירום    בין המרכזיות שבהן: לשים לב לאירן ולחזית הצפון, להימנע מסיפוח ביהודה ושומרון, לפתח מומחיות בנוגע לסין ולהתכונן לאפשרות של זעזועים משטריים במדינות האיזור
יורם שוייצר, אורנה מזרחי
למרות המגיפה והמצב הכלכלי הקשה בלבנון, חיזבאללה ואירן ממשיכים לבנות את כוחם אל מול ישראל - הן במדינה זו והן בסוריה    עם זאת, חיזבאללה מצוי בקשיים בזירה הפנימית ואינו רוצה כרגע עימות נרחב    ישראל צריכה להמשיך לפעול נגד התעצמותו, אך לצאת למערכה כוללת רק אם הוא יהפוך לאיום משמעותי ביותר
עמוס גלבוע
מועלה טיעון (על-ידי ד"ר יגאל קיפניס) שאילו מסרנו את רמת הגולן לסורים, כי אז כל פני המזרח התיכון היו משתנים, סוריה הייתה יציבה ופרו אמריקנית, חיזבאללה היה נזרק, לא הייתה בעיה עם אירן, וביטחוננו היה גדל    את זה בדיוק הבינו 5 ראשי ממשלה שהיו מוכנים למסור את רמת הגולן   האם הם טעו בכך, הוא שואל    תשובתי: כן הם טעו והוא טועה בפנטזיה שלו
שאול מנשה
למרות השלום שקיים זה עשרות שנים עם שתי מדינות, ולמרות הרציונליות והמתינות שמגלות רוב מדינות ערב כלפי ישראל, מתברר שההזיות להכריע את ישראל בשדה הקרב עדיין קיימות, אם כי באופן זעיר בקרב הג'יהאדיסטים והלאומנים
יוני בן-מנחם
הכרזת גרמניה על חיזבאללה כארגון טרור היא החלטה חשובה ומכה קשה לארגון ולאירן שמצמצמת את חופש הפעולה שלהם באירופה    גרמניה נכנעה ללחצי ארה"ב וישראל ויש להמשיך בלחץ על שאר מדינות אירופה כדי שילכו בעקבותיה של גרמניה בכל הקשור לחיזבאללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il