X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביוגרפיה זהו ספר על גרמניה שנכתב על-ידי גרמני ואינו עוסק בשואה ספר חובה
▪  ▪  ▪
מטלטל לקריאה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הנס פאלאדה (FALLADA) מביא את חוויותיו בגרמניה בין השנים 1933 עד ל-1944 לקראת סיום מלחמת העולם. פאלאדה הוא סופר הנמצא בעימות מתמיד עם השלטון. על-פי הביוגרפיות הרשמיות הוא לוקה בדיכאון, בהתמוטטות עצבים ואפילו במעילה. כל אלה בוודאי הם חלק מחייו אבל לצידם עדות נדירה בעיני על חייו של הגרמני הפשוט בגרמניה של טרום עליית המפלגה הנאצית לשלטון ושנות מלחמת העולם השנייה.
שני דברים ייחודיים בספר הזה בעיני. הראשון שזו ספר על גרמניה שנכתב על-ידי גרמני ואינו עוסק בשואה. השני שהספר מביא עדות מכלי ראשון כיצד התנהלו חייו של העם הגרמני בעורף הגרמני. לגבי החלק הראשון אנו רגילים, בוודאי בארץ, להיות ממוקדים בשואה ואליו החלק השני מראה את מחיר השלטון החזק והשפעתה של המפלגה על חייו של האדם הפשוט.
יש כמה מדינות בהיסטוריה העולמית שמקומה של המפלגה מרכזי בהן לעתים יותר מהשלטון הפורמלי עצמו. המפלגה הוא גוף מרכזי לגיטימי והשפעתה על תחומי החיים רבה. בגרמניה, כמו ברוסיה, המפלגה הייתה דומיננטית ואי מילוי הנחיותיה גרר תגובה קשה שלה או של השלטון שנשען עליה. המפלגה הנאצית שלטה ללא מצרים בכל תחומי החיים ומערכת הציות שלה כללה אלפי אזרחים משתפי פעולה, מלשינים ומפקחים על הסביבה הקרובה שלהם - שכניהם בעיר או הכפריים שגרו לידם בכפר. בנסיבות אלו לא היית יכול להיות חופשי במעשיך כי הכל היה מדווח.
על-רקע זה מתעמת פאלאדה, המתנגד לשלטון ולמרכזיותו, בכתיבה או בהפגנות קטנות והתוצאה הצרת צעדיו, אי-פרסום ספריו, הוצאתו מקרב הסופרים המוכרים ועוד ועוד. בנוסף הוא מוכנס לבית הסוהר בהאשמות שונות, חלקן על-פי ההיסטוריונים נכונות.
הספר עצמו מטלטל לקריאה והוא מדגיש עד כמה האזרח הקטן נרמס על-ידי השלטון המקומי והמרכזי. עד כמה חייו אינם שווים כלום ועד כמה הוא תלוי לחלוטין ברצונו הטוב של ראש הכפר שלו או מנהל המחלקה הרלוונטי לעיסוקו. יש משהו מפחיד עד כמה אזרח בעל דעות עצמאיות יכול להיות נרדף אם אינו מיישר קוו עם השלטון או עם הסביבה הצייתנית סביבו. עד כמה ניתן גם במערכת דמוקרטית לייצר חקיקה מגבילה המבוססת בעיקרה על דיכוי השונות לחשיבה עצמית או לדעה עצמאית.
הספר הזה בעיני הוא ספר חובה כדי ללמוד ואף להיזהר משלטון בעל כוח רב מדי, מדמוקרטיה שבדרך לגיטימית מבצעת יותר מדי שינוי חקיקה המובילים לדיקטטורה שנולדת מתוך דמוקרטיה. לספר הקדמה של ההיסטוריון הפרופ' צימרמן שמבהירה את התקופה וגם אחרית דבר ביקורתית על הסופר עצמו. שניהם חשובים לקריאה. שם הספר וכריכתו מבטאים היטב את תוכנו.

בארצי הזרה שלי, הנס פאלאדה, ידיעות ספרים, 2012, 327 עמודים.
תאריך:  24/05/2020   |   עודכן:  24/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בארצי הזרה שלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ההיסטוריון פרופ' משה צימרמן
בן נאמן  |  25/05/20 11:16
 
- במדינת ישראל מתקיימת מלחמת
בן נאמן  |  26/05/20 08:00
2
מה ידוע לנו על ההסתה של ראשי
בן נאמן  |  26/05/20 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסח רויטמן
זה לא החל בנתניהו, זה החל ב"הסכמי אוסלו" אך נתניהו הצליח להאדיר זאת לגבהים שלא הכרנו קודם
מתי דוד
טראומה אישית ומפלגתית בקרב הפעילים    האכזבה בשמאל מהתקווה למהפך שלטוני ולהצלחה בבחירות, גרמו לרבים מהפעילים לטראומה אישית של יאוש ודיכאון פוליטי    הם רואים מסביבם רק אפילה, כשלון ואסון    הם החלו להאמין שכשלונם היא "קץ הדמוקרטיה" ותחילתה של "דיקטטורה" ימנית
ארי בוסל
הנגיף בשלו, נהנה מקבלת הפנים ומהאפשרויות הטמונות בשהיה אצל בני האדם והוא לא עומד לעזוב בקרוב    בעוד אנחנו עסוקים בשלנו, המתים, החולים, המסוגרים בבתיהם, העסקים הקורסים והסכנות העתידיות לכלכלה, מדינות בעולם לא הפסיקו את שאיפות השתלטותן על העולם
יאיר דקל
אורי אלוני, שנפטר בשבוע שעבר השאיר את חותמו כשהקים (עם דוד פז) את "להיטון" בסוף שנות הששים    זמרים ישראלים לא זכו לסיקור בעיתונות הכתובה, משום שמדובר ב"שטויות", אך הקהל אהב את העיתון
רות רזניק
אף אחת מאותן נקטלות וממאות הנשים שנרצחו מאז התחלתי לפעול למען נשים בסיכון בביתן וילדיהן לפני 43 שנים, לא ידעה שלמחרת כבר לא תהיה בין החיים, שילדיה יהיו יתומים מאם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il