X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סיפורו הלא ייאמן, של ירושלמי עאסלי, שיזם ב-1948 מבצע פיראטי להנצחת סבתא שלומציון ברחוב הנסיכה מרי
▪  ▪  ▪
הדמיה של כיכר הולכי הרגל ברחוב שלומציון המלכה בירושלים [צילום: מורדגן הפקות]

רחוב שלומציון המלכה נחשב למוסד ירושלמי, מזוהה עם ירושלים כמעט כמו הכותל והר-הבית, מחניודה והבוכרים, מֵֵיישוֹרִים (מאה שערים) ורחביה, מרכז הרב ועייץ-חיים, מאאאתיים ואַשתנור, קריית משה וזיכרון מֵיישֶה, קטמון ומגרש הרוסים. ירושלים אינה שלימה בלעדיהם. אבל לרחוב שלומציון הילה מלכותית המשתלבת יפה בפסיפס מלכי ירושלים, שהונצחו בחוצותיה: דוד ושלמה, הלני המלכה היהודיה ומליסנדה המלכה הצלבנית, אגריפס ומונבז, עד המלך ג'ורג' החמישי. קריית מלך רב.
אבל שלומציון עלתה על כולנה. היא קיבלה רחוב מכובד, ותיק, שיורד במתינות מרחוב יפו לשכונת ממילא, ויש בו גם ניחוחות היסטוריים בני 72 שנה: ב-1948, כשעדיין קראו לרחוב הנסיכה מרי, פוזרו לכל רוחבו פקעות של קונצרטינות סבוכות, שהיו קו ההגנה הבריטי האחרון על המתחם המבוצר בו שכנה מיפקדת הצבא הבריטי. הירושלמים קראו לו, בלעג ובבוז, בֶּווינְגְרָד, מיזוג שמו של שר החוץ הבריטי העויין ארנסט בווין, עם ביצורי העיר סטלינגרד.
הסתלקות הבריטים סילקה גם את הקונצרטינות שחסמו את רחוב הנסיכה מרי, וגם את השם שבחרו לו הבריטים. רחוב הנסיכה מרי הפך לרחוב שלומציון. אבל דווקא אז ירד הרחוב מגדולתו. הוא מצא עצמו דחוק בשולי העיר המערבית, לא תואר ולא הדר לו, ובקצהו שטח הפקר ממוקש וגבול חורש מזימות מול הממלכה ההאשמית. רק איחוד ירושלים בתשכ"ז, החזיר לשלומציון את כבודה האבוד: רחוב שלומציון מוליך בביטחה לקומפלקס ממילא המחודש ולשער יפו, והמשכו הוא רחוב שלמה המלך המלכותי. "והיו מלכים אֹמניך".
אין ירושלמי אחד, ולא ישראלי אחד, שלא יאמר בביטחה שרחוב שלומציון מנציח את זיכרה של המלכה היהודיה, שמלכה בימי בית שני (מ-76 לפנה"ס עד מותה ב-67 לפנה"ס). היא נודעה גם כאשתו של ינאי המלך, ונכנסה לפנתיאון היהודי, בזכות צידקותה (חז"ל מספרים שבימיה ירדו בזכותה גשמי ברכה רבים), ובשל התידרוך האלמותי שהשמיע ינאי באזניה: "אל תתייראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס" (בבלי סוטה, כ"ב ב').
ואולם מסתבר, ששמו של רחוב שלומציון אינו מייצג את שלומציון ההיסטורית. שלומציון, לא תאמינו, הייתה סתם סבתא ירושלמית חביבה, שנכדה הנמרץ דאג ביוזמה עצמית להנציח את שמה ברחוב הנסיכה מרי. סיפורו האמיתי של הרחוב, נחשף לראשונה בספרו של הפובליציסט והבלוגר מרדכי ליפמן, ירושלמי בן ירושלמי, ושמו 'כבר לא תוהה בדרכים', שבו הוא עוסק במאה שנות ציונות ובמאה שנות הווי ירושלמי. באחד מפרקי הספר שראה אור בימים אלה, חושף ליפמן, לשעבר חבר המוסדות המרכזיים של מפלגת העבודה שהתפכח ונעשה איש ימין, את הסיפור שמאחורי רחוב שלומציון.
הדוד עשה היסטוריה
משפחתו, מספר ליפמן, עלתה בתחילת המאה ה-19 והשתכנה בטבריה ובצפת, עד שעקרה לירושלים העתיקה והתמקמה בחצר יהודית תוססת ליד חורבת רבי יהודה החסיד. סבו מרדכי לבית שרייבר, שנמנה עם חסידות קרלין, התפרנס מהוראה. סבתו, שלומציון, שנקראה בקיצור ובחיבה שְלוֹמְצֶה, הייתה עקרת בית.
השתלטות הבריטים בראשות הגנרל אלנבי על ירושלים ב-1917, חוללה בה תנופת בניה מואצת. שכונות חדשות קמו ועולים חדשים וישראלים ותיקים, כולל יהודים שחיו בין החומות, השתכנו בעיר החדשה. בפרוץ מלחמת השחרור ב-1948, כבר מנתה אוכלוסייתה היהודית למעלה מ-100,000 נפש. ליפמן: "גם מרכז העיר רואה עכשיו ימים טובים יותר. במסגרת הבנייה המואצת נבנו גם הרחובות הלני המלכה, הנסיכה מרי, דוד המלך, מלון המלך דוד, ימק"א, וה'מושבות' למיניהן: היוונית, הגרמנית והאמריקנית.
"חוטר של משפחתי, שלו מקום חשוב בתולדות מחתרת האצ"ל, בשם ארציאלי, עקר אף הוא לעיר החדשה. הם מצאו דירה מרווחת בנחלת שבעה, הסמוכה לרחוב יפו. ראש המשפחה, פרץ ארציאלי, עסק בשענות וביודאיקה במרכז מסחרי קטן, המצוי עד היום ליד שער יפו. "בפרוץ המאורעות ב-1947, הציתו פורעים ערבים את חנויות היהודים בשער יפו. בפרץ של אלימות ערבית טיפוסית, נרצחו במקום זה שבעה יהודים. היתר נאלצו לנטוש בחופזה. ביניהם היה גם פרץ. חנותו הקטנה נשדדה תחילה והוצתה על כל תכולתה.
"כאשר פינו הבריטים את צבאם מארץ ישראל ב-4.5.48, השתלטה ההגנה על אזור בווינגרד שבמרכזו ניצב גאה בניין ג'נרלי. פרץ, איש מיוחד, שהציונות יוקדת בעצמותיו, החליט לפתוח חנות חדשה, הפעם במרכז העיר, באזור בווינגרד לשעבר. הוא פתח את חנותו ברחוב הנסיכה מרי (שקיבל את שמו משלטונות המנדט הבריטים). אלא ששמו של הרחוב - הנסיכה מרי - הציק לו. את השם הבריטי יש לסלק, אמר. הוא הזמין אצל עושה שלטים ידוע שלט על-פי תבניתו המדויקת של השילוט הבריטי, ועליו כתוב בשלוש שפות רח' שלומציון, כשם סבתי המנוחה. משהוכן השלט, נטל סולם, הצטייד במפתח שבדי, והציב את השלט החדש באותו מקום בדיוק בו התנוסס השלט הבריטי, שנזרק לאשפה".
וכך עשה היסטוריה הדוד פרץ הנמרץ. בהינף ידו תפסה סבתא שלומציון את מקומה המכובד של הנסיכה מרי. ברבות הימים נשתכחה יוזמתו השובבנית. כולם בטוחים היום ששמו של הרחוב מנציח את מלכת יהודה שלומציון אלכסנדרה, שישבה על הכס בירושלים בתקופת בית שני, ומאז משתלבת הוד מעלתה בפאזל המלכותי הירושלמי. מקדש מלך עיר מלוכה.

תאריך:  27/05/2020   |   עודכן:  27/05/2020
+לעבור את שבועות מבלי לאכול בהגזמה
10:43 27/05/20  |  רותי אבירי   |   לרשימה המלאה

כשלוקחים אוכל מהמנות המרכזיות לצלחת האישית, כדאי לקחת לצלחת מראש את הכמות שנראה לנו שתספק אותנו ולא לקחת כל פעם קצת לצלחת

קחו לצלחת מה שבאמת מתחשק לכם [צילום: משה שי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
עידן יוסף
מירב ארד
החוקרים מעריכים, כי המתחם החצוב היה בשימוש תושבי ירושלים בתקופה הרומית הקדומה, ערב חורבן ירושלים ובית המקדש השני    המערכת נחשפה מתחת לרצפתו של מבנה גדול ומרשים מהתקופה הביזנטית
איתן קלינסקי
סיפורי גיבורים יהודים קדומים לוחמים, המוכנים להקריב את חייהם, הפכו למין מקדם מלהיב ותזזי אשר מוצא ביטוי בישוב היהודי המתחדש בארץ מאז ימי העלייה הראשונה    בשנים האחרונות הוא מוצא מקום של כבוד בספרי הלימוד תוך טיפוח ההילה המשיחית
איציק וולף
במתכונת מצומצמת בשל תקנות החירום שאישרה הממשלה בשל מגיפת הקורונה נפתחו הערב החגיגות המסורתיות בקבר רשב"י במירון    מול הכותל מתקיימת הופעה של ישי ריבו ואהרן רזאל    ל"ג בעומר שמח
רשימות נוספות
ל"ג בעומר תחת אכיפה מוגברת  /  מירב ארד
רבע ממשתתפי הילולת הרשב"י - נשים  /  עידן יוסף
דרעי: גם ערבי צריך לקבל פרס ישראל  /  עידן יוסף
בר כוזיבא ומשיחיות השקר בימינו (ג)   /  איתן קלינסקי
לכבות את המדורה   /  עמנואל בן סבו
עוד מבט על הר מירון  /  איתן קלינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il