X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו הן קוראות לנו לא להתנהג כמו שר המשפטים בביקורו המתלהם בדרום תל אביב, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה
▪  ▪  ▪
רות המואביה [צילום: גמאל דוואני]

חג השבועות חלף. אך הקריאה הבוקעת ממגילת רות לעברנו בשנת 2020 חייבת להישמע ביתר עוצמה בימים אלו.
אל מול המלים הקשות בספר דברים בפרק כ"ג 4, ניצבת דמותה של רות המואבייה המוהלת והנימולה, שבאה בברית המלים החיות והטובות, הפורסות סוכת שלום. דברים כ"ג 4 מחייב אותנו, שמואבי לא יבוא בקהלנו "גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'". המחוקק מחמיר ומוסיף לא רק עד דור עשירי, אלא "עַד עוֹלָם". מנגד מגילת רות מספרת לנו על מערכות חיים שונות בין מואבים ובין פליטי רעב מארץ ישראל.
מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו. הן קוראות לנו לא להתנהג כמו שר המשפטים בביקורו המתלהם בדרום תל אביב, התנהגות הרחוקה מזו של בני מואב שהתנגו כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה.
המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי "עַד דּוֹר עֲשִׁירִי, עַד עוֹלָם". משפחת אלימלך העברייה מבית לחם מוצאת מזור לרעב ללחם בבתים מואביים, שפתחו לה שער. ואילו ארץ יהודה פתחה שעריה אל בת מואב, שסעדה בחום חמות עבריה, אלמנה ומוכת שכול.
ארץ יהודה לא אימצה את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ". היא פרסה סוכת שלום על מואבייה, כשם שמואב פרסה סוכת שלום ומקלט מרעב על משפחה עבריה ברוח התפילה - "פְּרוֹס עֲלֵינוּ סֻכַּת שָׁלוֹם".
נורמות אנושיות
קשה לקבל את ההסבר בספרות חז"ל, שלמרות האיסור לקבל מואבי עד דור עשירי, עד עולם, התקבלותה של רות המואבייה התאפשר, כי האיסור המקראי מתייחס רק לזכרים ולא לנקבות. מצער, שספרות חז"ל לא אימצה גישה, שהחיים היו יותר חזקים מהאיסור, ונורמות אנושיות הביסו את שפוך חמתך על גוי שלא ידע אותנו.
רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה מוֹהֶלֶת
רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה הַנִּמּוֹלָה
שֶׁבָּאָה בִּבְרִית הַמִּלִּים הַחַיּוֹת
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
בָּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין.
מגילת רות מחייבת אותנו להפנים את עולמה הרוחני של רות ואת עוצמות העשייה של בת העם המואבי, שלא שכנוע תיאולוגי ולא הכרה רליגיוזית הנחו אותה לסרב לחמותהּ נעמי, המבקשת ממנה לשוב לבית אִמָּהּ, ולענות לה בתקיפות: "אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמִּי עַמֵּךְ, אֱלוֹהַיִך אֱלוֹהַי". (רות א' 16)
מה שהנחה את בת עם מואב נובע מביטויי הומאניות ואנושיות המבטאים את ישותה, הפורסת סוכת שלום ואהבה על עברייה, שהגורל התאכזר כלפיה בשנות חיים כְּגֵרָה בארץ מואב. עשר שנות שהותה של נעמי בארץ מואב עוברים במציאות חיים פוליטית הסועדת פליטים זרים, המבקשים מקלט לעבוד להתקיים ולשבור שֶׁבֶר, הם נענים בחיוב. המקלט המואבי, שפרס סוכת שלום וקיום על נעמי העברייה, אינו יכול להיות מזור לפצעי השכול שפקדו אותה.
מואב, שפתחה בעבר שעריה לפליטי הרעב מארץ ישראל, מחייבת אותנו כיום לפתוח שערים ולבבות במדינת ישראל למתדפקים על דלתותינו ומבקשים סעד מפאת רעב בארצם. כל מה שעובר על רות בת ארץ מואב, המצטרפת אל עם ישראל, מחייב אותנו לפתיחות כלפי המבקשים להצטרף ולהיות חלק מעם ישראל. רות המואבייה עברה גיור, כשהיא לתפיסתי הַמְּגַיֶּרֶת וְהַמְּגֻיֶּרֶת.
רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מְגַיֶֶּרֶת וּמְגֻיֶּרֶת בעת ובעונה אחת. דבקות במסר אנושי הפך את הגיור לעובדה מוגמרת - "... כִּי רַק הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֶךְ" (שם, 17).
השחתה כפולה
כיום, בעיית הגיור היא מאוד אקוטית, כי חיים במדינת ישראל כארבע מאות אלף אזרחים, חלק הארי יוצאי חבר העמים, המבקשים להצטרף אלינו והדלת לרבים מהם נטרקת בחוזקה.
בודדים מבקיעים את חומות האורתודוקסיה, למעשה מדובר בבודדים שמכריזים, כי הם מקבלים על עצמם אורחות חיים אורתודוקסים מחמירים. דבר שבמקרים לא מעטים הם אינם חפצים בו, אלא עושים אותו מתוך יראה. התוצאה היא השחתה כפולה. נותנים יד לשקר במו פינו, ונותנים למיעוט אורתודוקסי מונופול לקביעת זהות לאומית, המתבטאת לא רק באימוץ הוויה אורתודוקסית דתית, אלא אימוץ של משנת חיים לאומנית.
קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. אנחנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות, בת העם המואבי.
לעברה של רות "המואבייה" לא נשבה רוח הקללה על ארץ מוצאה "מואב". לא חיטטו אם היא קיימה תרי"ג מצוות. נשבה בהרי יהודה רוח שסככה סוכות שלום. בל נשכח את סוכת השלום והביטחון הקיומי, שהעניקו בני מואב לפליטים מזי רעב עבריים מבית לחם שבהרי יהודה. מי ייתן ואנחנו ננהג עם פליטי הרעב מאפריקה כמו שבני מואב נהגו עם משפחה שנסה מהרעב בבית לחם יהודה ומצאה מקלט בארץ מואב. ננהג כמו בני גרר הפלישתים שקיבלו בסבר פנים את יצחק ומשפחתו כשהיו נתונים למצוקת הרעב.
נזכור שגם אברהם אבינו ירד לאפריקה מפאת הרעב בארץ כנען. באותו פרק י"ב בספר בראשית, הפותח באימה "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמוֹלַדְתְּךָ" לעבר ארץ כנען, כבר בפסוק העשירי מבהירים לנו, שהיה רעב בארץ כנען "וַיֵּרֵד אַבְרָהָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בָּאָרֶץ." מן הראוי, ששר המשפטים והמתלהמים סביבו יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד.

תאריך:  01/06/2020   |   עודכן:  01/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רות המואביה הייתה מוהלת ונימולה
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
איך להתנהג עם בני אפריקה בישרא
ללמוד מהמואבים  |  1/06/20 12:15
 
- בכל הדוגמאות שלך, היהודים לא
בן נאמן  |  2/06/20 08:05
 
- למגיב בן נאמן אתה התדרדרת
למגיב בן נאמן  |  2/06/20 11:57
2
שקר, גם חוזרים עליו אלף פעם
מגיב ותיק  |  1/06/20 13:41
 
- מתעקש להשתטות כי זו דרכי
אני המגיב הותיק  |  2/06/20 11:07
3
אוי אוי, האזניים מצטלצלות
איתן קלינסקי הוזה  |  1/06/20 18:08
4
לא יבוא קלינסקי בקהל ישראל לעו
ב.ל  |  1/06/20 22:28
 
- ב.ל ממשיך להלעיז
נערה.  |  2/06/20 08:15
 
- נערה, מדוע את כל-כך מתנגדת
בן נאמן  |  2/06/20 11:10
 
- בן נאמן מצטרף לעלילת דם של ב.ל
בועז כהן  |  2/06/20 16:24
 
- בועז, הרבה מאד מידע מוסתר
בן נאמן  |  2/06/20 17:31
 
- בן נאמן, אל תצטרף להסתה פושעת.
נערה  |  2/06/20 18:18
 
- נערה, על מה את מבססת
בן נאמן  |  2/06/20 22:31
5
כאשר רבים המנוולים, אסור
בן נאמן  |  2/06/20 07:58
 
- בן נאמן התדרדרת מאוד מאוד..
בן נאמן התדרדרת  |  2/06/20 11:45
 
- נערה חמודה, על איזו מצווה
בן נאמן  |  2/06/20 16:10
 
- בן נאמן , כתוב קצת בנימוס
בועז כ.  |  2/06/20 16:34
 
- בועז, כבר לפני דורות רבים
בן נאמן  |  2/06/20 17:44
 
- בכל אופן תענה
למר בן נאמן  |  2/06/20 22:03
 
- למה אינך חוקר בעצמך את הסוגיה? ל"ת
בן נאמן  |  3/06/20 07:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
יונתן אורון
במדינת ישראל 2020 בנים להורים לא יהודים על-פי ההלכה, יכולים להתגייס ולמות למען המדינה ואז להיקבר מחוץ לגדר כי אינם יהודים מספיק    ילדים לאימהות שהן עובדות זרות, ילדים שנולדו בארץ ורוצים לקשור את גורלם בגורל מדינת ישראל והעם היהודי, מגורשים ונרדפים על-ידי משרד הפנים ומשטרת ההגירה
איתן קלינסקי
בחג השבועות, כשנקרא את מגילת רות, מן הראוי, שהשר אמיר אוחנה יבחן איך ארץ מואב קיבלה את פליטי הרעב הישראלים שבאו למואב מבית לחם יהודה ואיך מקבל השר לביטחון פנים פליטי רעב שנסו מפאת הרעב בארצותיהם
איתן קלינסקי
כמאה אחוזים מפועלי הבניין הפורסים כיום שלמות של בטון ומלט למדינת ישראל הם רבבות פועלים פלשתינים, המגיעים מיהודה ומשומרון, אלפים רבים של פועלי בניין מאוקראינה וממולדביה, מבולגריה ומקרואטיה ומאד מדינות רבות, כשבולטת בהן היא המסה הגדולה של אלפי פועלים מסין
איתמר לוין
קיריל נזרוב תקף ארבעה מסתננים מאריתריאה ולאחר מכן טען שמדובר היה בהגנה עצמית    בית המשפט: במעשה יש כמה מרכיבים לחומרה, אך יש להביא בחשבון את הכשלים הפיקודיים ואת הנזק שייגרם לנזרוב אם יישלח למאסר בפועל
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חיים חדשים, גאווה יתרה, כפיות-טובה, אתר לשימור, גל עכור ושלטים ג'    "לא נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
רשימות נוספות
בג"ץ ביטל גביית הפיקדון מהמסתננים  /  איתמר לוין
ריבוי נסיונות כניסה מבריה"מ-לשעבר  /  איתמר לוין
מילת נשים - עילה למעמד פליט  /  איתמר לוין
ניתוח מעקפים  /  אפרים הלפרין
לפני שיהיה מאוחר מדי  /  אביתר בן-צדף
רעיה מדיינית (בדואית) בפרשת "שמות"   /  איתן קלינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il