X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא כדאי ליפול בפח גם של מי שזועק נגד עוולות הקפיטליזם ובעד השוויון זה לא אומר שהוא באמת מעדיף לחיות בחברה הרבה יותר שוויונית, בעיקר אם הוא אישית מרוויח מצוין מהטענות שלו
▪  ▪  ▪
תומס פיקטי [צילום: ג'נריק הנריקסון/AP]

פלוני זועק נגד השחיתות, אז ברור שהוא אינו מושחת, וברור שחובש כיפה לא יגנוב, ואם שחקן יכול לשחק מנהיג בצורה משכנעת, אז ברור שהוא באמת מנהיג שניתן לסמוך עליו, ולקוסם ששולף ארנבת מכובע ריק, יש כוחות על טבעיים. כולנו מבינים, אני מקווה, שהטענות האלה לא נכונות. ובכל זאת רבים נוטים ליפול בפח.
זכור לי, מהימים שהייתי חבר קיבוץ, קוסם שהגיע לבדר את החברים. היה בהחלט מופע מרשים, והקוסם הדגיש, שאין לו כוחות על טבעיים, רק זריזות ידיים ויכולת להטעות, ולכל הקסמים שאנחנו רואים יש הסבר שאינו חורג מחוקי הטבע. לזה חברי הקיבוץ האמינו. בהזדמנות אחרת שוב הגיע קוסם לקיבוץ, רק שהפעם לאורך המופע המרשים הקוסם שיבץ סיפורים על כוחותיו העל טבעיים, וטען שמה שאנחנו רואים לא מבוסס על טריקים שיש להם הסבר מדעי, אלא על כוחותיו המיוחדים, העל טבעיים. גם לזה חלק מחברי הקיבוץ האמינו.
ועכשיו לנושא לשמו התכנסנו: לא כדאי ליפול בפח גם של מי שזועק נגד עוולות הקפיטליזם ובעד השוויון. זה לא אומר שהוא באמת מעדיף לחיות בחברה הרבה יותר שוויונית, בעיקר אם הוא אישית מרוויח מצוין מהטענות שלו. תומס פיקטי. הוא לא הראשון ולא היחיד, אבל הוא בהחלט איש מאוד מוכשר שהצליח למנף את השילוב של כלכלן כוכב והטפה לשיווין לפרסום ועושר רב.
אני כמובן לא קורא מחשבות, ואני לא באמת יודע מה מניע את פיקטי, וזה לא באמת חשוב, אבל כבר לפני 23 שנים הוא התגלה כחסר יושרה. את הספר שלו, הון במאה ה-21, כלכלנים שחטו מכל זווית אפשרית (והוא נותר ללא מענה), ואני לא קונה את הטענות שלו בספרו החדש, "קפיטליזם ואידיאולוגיה". מה שברור לי זה שיש לו אינטרס כלכלי ופרסומי לטעון את הטענות שהוא טוען. קשה להיות כוכב וקשה להתעשר מכתיבה בזכות הקפיטליזם והאי שוויון.
נתחיל עם המאמר שלו מ-1997, על אי-שוויון וצמיחה כלכלית. מאמר שבמידה רבה מגיב למאמר המצוטט ביותר בתחום, של עודד גלאור ויוסי זעירא שפורסם ב-1993. בהקדמה למאמרו פיקטי כותב שבשונה מהמנגנון של גלאור וזעירא, שנשען על חוסר קמירות בטכנולוגיה (התפוקה אינה קבוצה קמורה במרחב גורמי הייצור), זה לא המקרה במאמר שלו. עו"ד מוכשר יוכל לשכנע אתכם שהוא לא בדיוק כתב את זה, אבל זה מה שכל קורא סביר יבין. ובכל זאת המודל של פיקטי לא עקבי עם ההקדמה ולמעשה נשען, כמו המודל של גלאור וזעירא, על טכנולוגיה לא קמורה.
איתן אבריאל, "הכלכלן תומס פיקטי: הקורונה היא הזדמנות לספר לעצמנו סיפור חדש", באתר דהמרקר, 10 למאי 2020.
ונעבור לספרו החדש: איתן אבריאל דהמרקר מראיין את פיקטי לכבוד הספר ופיקטי טוען שאי שוויון אינו גזירת גורל אלא תוצאה של מדיניות מכוונת, ולכן יש לפעול למדיניות אחרת שתקטין את אי-השוויון, ומה המדיניות שהוא תומך בה? מיסוי בשיעורים גבוהים שלהבנתי יפגעו בצמיחה וברווחה, מיסים שהכניסו את שוודיה למיתון בשנות ה-70. ומה שבמיוחד הקפיץ אותי, כאחד החוקרים בתחום עליית אי-השוויון בעשורים האחרונים, היא הטענה שלו: המגמה של עליית השוויון נבלמה החל משנות ה-80 של המאה שעברה, בין השאר בעקבות העלייה של הרייגניזם והתאצ'ריזם, שהציגו נרטיב שונה על מקור השגשוג. אמרו אז שכדי לשגשג יותר אנחנו צריכים להגדיל את אי-השוויון. לטענה זו אין הסכמה כלל במחקר הכלכלי!
לא רק שאין הסכמה, זה אפילו לא הסבר שמישהו מתייחס אליו ברצינות. ההסברים המרכזיים, שנשענים על מחקר רב, מבוססים על טכנולוגיה שהעלתה את התגמול לכישורים מסוימים. גם למסחר בינלאומי יש תפקיד מסוים על-פי המחקר, ולהבנתי בשוליים יש גם טענות על החלשות ועדי העובדים, ואולי במידה מסוימת ניתן לייחס לרייגן ותאצ'ר תפקיד מסוים בעניין הזה, אבל בוודאי שאין זה סביר לטעון שהרייגניזם והתאצ'ריזם שיחקו תפקיד מהותי בהגדלת אי-השוויון.
ובכלל, בכל העיסוק באי השיווין, או בצמצומו, פיקטי נוטה לשטחיות, ולא מבחין בין אי-שוויון רצוי, או רע הכרחי, לאי שוויון מיותר ומזיק. ההפרדה הזו קריטית, והמדיניות של פיקטי - מיסוי כבד על הכנסה ורכוש, כלל לא עושה את ההבחנה.
ניתן למשל להקטין אי-שוויון מזיק על-ידי התנגדות למדיניות של ארגוני עובדים, מדיניות של שכר תלוי ותק או יכולת להזיק (שליטה בשאלטר), אבל על זה פיקטי (אם אני לא מפספס משהו) לא מדבר (כמו הדומים לו בישראל שמתנגדים לאי שוויון, אבל תומכים בוועדי עובדים שמגדילים אי-שיווין מזיק). לעומת זאת, יש אי-שוויון רצוי (רע הכרחי אם תרצו) - אי-שוויון שהוא תוצאה של בני אדם משקיעים, יוזמים, רוכשים השכלה, עובדים קשה ורואים ברכה בעמלם. צמצום מופרז של אי-השוויון הזה, על-ידי מיסים מאוד גבוהים, יפגע בכלכלה וברווחה.

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  02/06/2020   |   עודכן:  02/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשה להתעשר מכתיבה בזכות הקפיטליזם ואי השוויון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ידוע שכל הסוציאליסטים של
סופר מדע בדיוני  |  2/06/20 22:01
2
איך ניתן לקבוע מה טוב יותר
בן נאמן  |  3/06/20 11:54
3
על זה אמר אדם חכם שאינני זוכר
בני בנקר  |  4/06/20 14:04
4
אתה שקרן מקצועי
הפוסל במומו פוסל   |  23/06/20 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
בתופעות ותקריות שמעל ומעבר לגדר-הטבע, כמו 'הנאום הסודי', אנחנו מתנחמים בפסוק: 'אם בארזים נפלה שלהבת - מה יעשו אזובי קיר?' אזובי-קיר - אותן עמותות א"ש לסוגיהן שמזינות בהתרגשות את המהפכה
יוסי אחימאיר
עם בוא הגל השני, עם ההנחיות המחודשות, עם גלי התהיות והדאגות המתחדשות, העיניים נישאות אל מכוני המחקר: נס-ציונה, מכון ויצמן ושאר המוסדות הרפואיים, בתקווה שמאחד מהם תצא בשורת החיסון, שתבלום את האיום הבריאותי. ועד אז כדאי לקחת ברצינות את "ברסי" - ואת המנכ"ל שיחליפו - ולהישמע להוראות
יוני בן-מנחם
העולם הערבי עסוק בבעיות של עצמו והמדינות המתונות תלויות בסיוע האמריקני, כמה מהן משלמות "מס שפתיים" לפלשתינים אך הן ישלימו עם תהליך הסיפוח בגדה. הפלשתינים יכשלו במאמציהם למנוע את הסיפוח, צפויה הסלמה בשטחים בתגובה לסיפוח אך ההערכה היא שהיא לא תוביל לאינתיפאדה שלישית
עומר מואב
ההגנה בפני יבוא מצמצמת את מיצוי היתרונות היחסיים, ופוגעת בהתפתחות הייצוא התעשייתי והחקלאי    כל הסיפור הזה של העדפת תוצרת ישראלית בחקיקה פוגע בצמיחה וברווחה
אפרים הלפרין
השר לביטחון פנים פנה למ"מ מקום המפכ"ל במטרה שיפעל נחרצות לאיתור מי מצמרת המשטרה מסר הצהרה לעיתונאי נוסבאום בעניינו של ראש הממשלה, ולאברמוביץ' של ערוץ 12 יש מה לומר על כך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il